Problemen krukas monteren

Kijk je membraam maar even na dan want die sluit duidelijk niet goed af.
Daardoor krijg je druk terug richting carb .

Ook goed controleren dat er daadwerkelijk olie aangeleverd word bij draaiende motor !!
 
Kijk je membraam maar even na dan want die sluit duidelijk niet goed af.
Daardoor krijg je druk terug richting carb .

Ook goed controleren dat er daadwerkelijk olie aangeleverd word bij draaiende motor !!

hoe controleer ik dat ? of ie olie pakt? het slangetje van de olie bij de carb losmaken en kijken of er wat uit komt? of denk ik nu te makkelijk?
met het membraan is niks gedaan.. ja er uit en er weer in met de krukas vervangen.
daar zou het probleem dus kunnen zitten?
 
Ja membraam sluit niet af, misschien een vuiltje of verbogen in de strijd ?
Ook wat hogere druk nu mss dan komen de zwakke plekjes tevoorschijn.

Zelf heb ik een stukje doorzichtige slang dat ik ertussen zet maar je kan uiteraard ook het slangetje even lostrekken terwijl ie loopt.
Je moet gewoon zeker zijn met die olie anders is al je werk voor niks straks ;)
 
ik heb de plaatjes nagekeken en die sluiten perfect af . ook geen vuiltjes o.i.d.
op mijn ludix zit wel een apart geval op het blokje. een plastic onderdeel met dellortho erop.
men is mij al eens verteld dat dat voor de carburateurverwarming is.. wat op zich niet erg logisch klinkt omdat er 2 slangetjes richting de accu gaan en daar in de loze ruimte tussen kappen en frame hangen
die slangen zijn vrij dik en op 1 van die slangen zit een soort dop met gaatjes erin( net als je in de kop van een gieter ziet).
doordat er dellortho op staat verwacht je wel dat het iets met de carb te maken zou kunnen hebben,op mijn cdi staat trouwens ook dellortho
 
doordat er dellortho op staat verwacht je wel dat het iets met de carb te maken zou kunnen hebben,op mijn cdi staat trouwens ook dellortho
Dan heb je dus een electronische Dellorto oliepomp. Dat plastic onderdeel is de ECU / regelaar voor de oliepomp en de CDI in 1
op 1 van die slangen zit een soort dop met gaatjes erin( net als je in de kop van een gieter ziet).
Misschien dat het defect is ook omdat je olielamp bleef branden...
Of is ie überhaupt aangesloten?

De originele:
https://www.easyparts.nl/Uce-Voor-De-Oliepomp_(Originele Onderdelen)-p16643574.html

Imitatie:
https://www.easyparts.nl/CDI-and-Ol...ype-Dellorto)_(CDI Units Overig)-p115210.html
 
Dan heb je dus een electronische Dellorto oliepomp. Dat plastic onderdeel is de ECU / regelaar voor de oliepomp en de CDI in 1

Misschien dat het defect is ook omdat je olielamp bleef branden...
Of is ie überhaupt aangesloten?

De originele:
https://www.easyparts.nl/Uce-Voor-De-Oliepomp_(Originele Onderdelen)-p16643574.html

Imitatie:
https://www.easyparts.nl/CDI-and-Oliepomp-TNT-Peugeot-50-2T-04->-(Type-Dellorto)_(CDI Units Overig)-p115210.html

olie komt wel uit het slangetje druppelen na het losmaken bij de carb.. wanneer de motor draait.
dat plastic geval zit bovenop de krukas maar ik snap de hele werking er niet van omdat die 2 slangen die aan het onderdeel zitten naar een loze ruimte gaan.
deze slangen zijn niet te bevestigen aan zowel oliepomp als carburateur .
eigenlijk kunnen ze nergens op aangesloten worden als ik het gehele blok en alle onderdelen bekijk.
 
de cdi is trouwens wel aangesloten ja. dat bedoelde je toch? arc?
Ja... Aangezien de oliepomp daarop aangesloten zit maar die werkt zeg je.
Volgens mij is die CDI / ECU niet in orde iets dergelijks omdat je olielamp bleef branden...

Kun je anders even een foto maken van die slangen? Geen idee waar ze voor zijn.
 
ik had andere lampjes geplaatst achter de "cockpit" kan ff niet op de naam komen.
led ipv originele.
nu de originele weer terug en lampje van de olie brand niet meer als de scooter draait.

volgende punt is: dat de scooter nu ZONDER luchtfilter mét sproeier 58 lijkt te verzuipen/bougie is ook zwart,dus een te rijk mengsel.
de scooter heeft met standaard krukas altijd goed gelopen met sproeier 62.
zou ik nou nog kleiner in sproeier moeten gaan? lijkt me nogal vreemd aangezien hij meer lucht krijgt nu zo zonder luchtfilter?
membraan is ook vernieuwd ook al was de oude nog redelijk, maar just to be safe zeg maar.
 
Dan heb je dus een electronische Dellorto oliepomp. Dat plastic onderdeel is de ECU / regelaar voor de oliepomp en de CDI in 1

Misschien dat het defect is ook omdat je olielamp bleef branden...
Of is ie überhaupt aangesloten?

De originele:
https://www.easyparts.nl/Uce-Voor-De-Oliepomp_(Originele Onderdelen)-p16643574.html

Imitatie:
https://www.easyparts.nl/CDI-and-Oliepomp-TNT-Peugeot-50-2T-04->-(Type-Dellorto)_(CDI Units Overig)-p115210.html



Dit is trouwens het eerste type:

Deze kwam precies na de laatste type mechanische oliepomp..

Peugeot_Speedfight_2_dellorto_cdi_gyujtaselektronika_47771999052184.jpg


Gebruikt tussen 2004 en 2006. Dit is overigens een 6 pin model.. Die grijze is een acht pin model.
 
ik heb een 8 pins maar die werkt volgens mij gewoon goed.
ik vermoed dat het de afstelling van de carburateur nu is

al lijkt dat wel onlogisch omdat er niks veranderd is aan de carb..
 
je hebt gelijk. gewoon elke keer de luchtfilter terugzetten bij uitproberen.
er zit een gurtner carb in.
ik ga eens proberen wat kleinere sproeier erin te zetten .
feit blijft dat het raar is dat hij voordat ik de nieuwe krukas had geplaatst wel goed liep .
en nu ineens niet meer
 
je hebt gelijk. gewoon elke keer de luchtfilter terugzetten bij uitproberen.
er zit een gurtner carb in.
ik ga eens proberen wat kleinere sproeier erin te zetten .
feit blijft dat het raar is dat hij voordat ik de nieuwe krukas had geplaatst wel goed liep .
en nu ineens niet meer
Idd gurtner.

Bij wijzigingen in je onderdelen is het soms niet raar dat je compleet opnieuw moet afstellen mits je je cilinder verkeerd om monteert :)
 
kan je je cilinder verkeerd om monteren dan? waar blijft je uitlaat dan? hahaha
je zuiger bedoelde je hoop ik?
hij loopt weer en hij rijd ook weer.
moet nog wel wat beter afgesteld worden maar dat is een kwestie van geduld.

wat ik heb gedaan:

blok vanonder de scooter gehaald vario kant +ontstekings kant kaal gemaakt /keerringen nagekeken en een tikje gegeven.
cilinder er compleet af,daar alles nagekeken nieuwe voetpakking er tussen . het leek alsof er aan de bovenkant van de voetpakking nattigheid zat.
dus voor de zekerheid vervangen . spruitstuk+membraan eraf en opnieuw vastgezet . alles grondig gecontroleerd .
blok er onder /dubbelchecken en starten..
toen deed het beestje het weer.
bij wat beter weer ga ik een grotere ronde doen om te kijken of ie dan reageert.

oja die foto die ik jullie verschuldigd was over dat vage dellortho apparaat ding geval.. heb ik ook maar ff bijgevoegd,en waar hij gemonteerd zat. bovenop de krukas wangen.
 

Attachments

  • 20171130_111230.jpg
    20171130_111230.jpg
    105.2 KB · Views: 23
  • 20171130_111249.jpg
    20171130_111249.jpg
    100.5 KB · Views: 23
  • 20171130_111256.jpg
    20171130_111256.jpg
    103.8 KB · Views: 24
Oké .. wel vreemd is dat ik die slangen nergens aan vast kan koppelen. . Lijkt mij persoonlijk iets wat ik wel kan missen want als ik mijn hand op de uiteinden houd voel ik geen zuigkracht of uitgang van lucht .. misschien iets dat aan de standaard uitlaat heeft gezeten ooit ?... misschien dat I peugeot eens een belletje doe want ik ben zeer benieuwd naar de werking en het nut er van
 
Dat dell orto ding is gewoon een Secundair Air system geval.. Word aangedreven door de loop wang op de krukas... Zo`n zelfde ding zat ook op mijn 2006 blok van mijn peugeot vivacity..

Ik denk dat dit het nieuwe type is.. Het oude type had er een loop wieltje eronder zitten.. Blijkbaar sleet dat nogal snel, en zijn ze daar van af gestapt.


Dit is de oude op het vertikale blok:

20h57vl.jpg
2cf5e09.jpg




Wellicht dat de zuurstof bij het nieuwe model uit het carter word gezogen en dus die extra aansluiting niet nodig is..

Die aansluiting die er wel erop zit zou juist op de uitlaat moeten gaan..


Als jullie niet weten wat dit ding doet???


Het heeft met milieu eisen te maken om de EURO 2 norm te kunnen halen..

Elke EURO norm bepaald namelijk de hoeveelheid uitstoot het voertuig mag hebben..

Want de Europese commissie wilt heel graag de gore dampen en roetdeeltjes terug dringen die in de lucht terecht komen en iedereen dit kan inademen..


De werking.... Het is een manier om een 2-takt motor `schoner` te laten lopen..

Zonder dat ding heb je normaal gesproken meer uitstoot...

Dat pompje word dus op de krukas aangedreven... Als je motor gaat draaien en dus de krukas ook draait. Dan word dat pompje in werking gezet.. Hij zuigt ergens schone lucht aan, dit gaat bij sommige modellen door een extra luchtfiltertje (vaak de kleinste filter)
En bij sommige uitvoeringen moet het door een 1 richting membraan...
De lucht kan er wel erin, maar word opgesloten en kan niet meer op dezelfde weg terug...

Deze zuurstof gaat richting de uitlaat en word dus de uitlaat bocht ingeblazen..

Hierdoor word de te rijke deeltjes die in de uitlaat komen, `geneutraliseerd` althans verminderd..
Ook zorgt deze lucht ervoor dat de aanwezige katalysator (die normaal door de hitte gaat gloeien)

Zeg maar meer opgestookt word.. (zie het als lucht blazen op een vuurtje)

Hierdoor word de katalysator veel warmer en daardoor verbranden de slecht verbrandde deeltjes gewoon voor de volledige procent.. Met als resultaat een schonere uitstoot...


Alleen je moet dit systeem eigenlijk nooit verwijderen, het kan gebeuren bij een WOK dat je hierdoor niet door de keuring komt... Omdat de scooter destijds schoner is getest toen het systeem nog aanwezig was, en op het moment van verwijderen je de eisen niet meer kan halen.. Een punt om op te letten dus..
 
Last edited:
Back
Top