Probleem met mn AeroX: Scoot niet te starten !

Geasto-BlA_bLA

Well-Known Member
Hoi,

Ging vrijdag ff met iemand een film halen. (Runner Rules !! voor de mensen die hier interesse in hebben) Normaal ga ik een stuk harder dan zijn scooter maar op een gegeven moment kwamen we bij een kruising, dus afremmen, nix te zien dus maar doorrijden. Dus ik vol gas doorrijden ging hem eerst mooi voorbij maar op een gegeven moment bleef de scooter maar op een 73 km/h hangen terwijl hij normaal wel de 90 km/h haalt. We gingen op dat moment even snel (wat toch wel een afgang was
wink.gif
Dus ik dacht, maar even rustiger aan rijden (want we waren er toch bijna) misschien is er wat aan de hand, ik kijk zo wel ff. Dus constant met 40-50 km/h doorgereden. Ok, aangekomen filmpje gehaald, zouden we weer weg. Wou die scoot dus echt totaal niet starten, hij deed echt helemaal nix, geen geluidtje ofzo nix (Elektrische start doet nix dus moet altijd kicken) Dus ik ff kijken of er iets met de bougie was (Er was iemand de vorige dag zo leuk geweest om ff mn bougie kabel er uit te trekken) Dus ik alles extra goed aandrukken je weet maar nooit. Nou uiteindelijk hielp dit allemaal niet, dus maar ff verderop de scooter binnen zetten bij mn pa zn winkel. Dit was dus allemaal vrijdagavond. Ik heb hem het hele weekend daar laten staan en zou er vanmorgen weer ff naar kijken met nog iemand. Dus eerst maar ff bougie los en die goed schoonmaken (sterkte 8) en weer vastmaken dit gaf geen effect. Toen maar de bougie uit de cilinder gedraaid en ff kijken of ie wel goed vonkte (hij zat dus nog aan de bougiekabel vast, doh !) Jah, toen deed ie het wel, dus bougie kan niet stuk zijn. Toen maar ff met een wattenstaafje goed schoongemaakt. Weer alles problemen, weer geen effect. Heb er nog genoeg olie in te zitten, heb dit ff nagecheckt. Er zit ook nog genoeg beznine in
biggrin.gif
Dus weet iemand wat hier mis mee is ? Want ik weet het niet....heb ook nie zoveel verstand van scooters vandaar dat ik het hier ff vraag. Graag zoveel mogelijk ontopic blijven en serieuze antwoorden plz.

Alvast bedankt !

[This message has been edited by Geasto-BlA_bLA (edited 28 May 2001).]
 
Advertisement - register to remove this

Originally posted by Geasto-BlA_bLA:
Ah, van die cilinderkop had ik dus niet hoeven vragen... l0l !! Ik heb hem er net ff afgehaald maar aan de binnenkant ziet het er gewoon perfect uit..nix dat verbrand lijkt ofzo... Ik heb nu dus nieuwe bougie erin gedaan geprobeerd hem zonder uitlaat te starten, cilinderkop bekeken (van de binnenkant natuurlijk
wink.gif
, carburateur bekeken (maar hier kan wel iets mis mee zijn want ik had zoiets nog nooit eerder gezien dus) Hier was allemaal nix mis mee dus. Maar hoe kan ik trouwens voelen aan mn kickstarter of er te weinig compressie is ? Als ik hem met mn hand naar beneden druk hoor je wat zwaar geknetter (zoals hij het zo moeten doen) uit de uitlaatpoort (uitlaat zit er niet op..) en blijft hij gewoon op zn plaats hangen (maar dit deed hij altijd al, dus dat kan ook niet verkeerd zijn) Iemand nog een idee wat er mis mee klan zijn ???

Maar weer bedankt allemaal !

Niet alleen de cilinderkop bekijken, check ff de hele cilinder na op rare aanloopsporen, beschadigde zuigerveren, enz...

Vind het allemaal maar vaag
smile.gif
...

Greetz.
 
Ah, ben ik weer
wink.gif
Nou ik ben er nu volgens mij wel uit...
smile.gif
smile.gif
Als ik zonder bougie probeer te starten (d.m.v. kicken) dan lijkt het net of de motor even goed draait, hij doet dit een paar seconden en valt dan uit (logisch want er is geen bougie) Als je met bougie start doet hij helemaal nix. Maar nou deed ik net ff zonder bougie en hij ging dus steeds zwaarder kicken....dus compressie neemt af lijkt me ? Hoe los ik dit op ? Want dat moet haast wel het probleem zijn, want die kick gaat gewoon steeds vaster zitten.
 
Originally posted by Geasto-BlA_bLA:
"Als de bougie vonkt betekent dit niet meteen dat de bougie goed is maar wel dat de bougiekabel goed is" Klopt dit ?

Niet per definitie, misschien is je bougiekabel wel kapot, waardoor stroom weglekt(?) en daardoor je vonk verzwakt...

Greetz.
 
Originally posted by Geasto-BlA_bLA:
Ok, maar hoe kan ik dan controleren dat mn bougiekabel misschien stuk is ?

Erm, door een andere te monteren... Of de weerstand/spanning/stroomsterktewaarden (ben geen elektronica-man) te vragen bij je dealer, je cdi/bobine staan ook vaste waarden voor...

Greetz.
 
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij denken jullie veel te moeilijk
smile.gif


Je hebt je cilinder eraf gehaalt en bekenen,maar daar zaten geen krassen oid in. Je hebt wel een goeie compressie? Hmmm Dan lijkt me dat je de cilinder (in dit geval) kan uitsluiten.
Dan zou je kunnen zoeken naar een electische storing, maar b.v een kapotte bougie, kabel, cdi, bobine etc wordt vaak ingeluid door stotternd rijden en knallen in de uitlaat.
Heb je niet gehad toch? Vervang in elk geval even je bougie + kabel + stekker (15 min werk)

Logischer is het dat er iets met de brandstof/lucht toevoer niet klopt. Als je electrische start, zonder bougie, komt er dan een fijne brandstof nevel uit je bougie gat? Als ik me niet vergis moet dat bij elke scooter zo zijn. (correct if wrong) Komt dat er niet uit, dan lijkt het me logisch dat je geen benzine toevoer hebt. Check de werking van je vlotter! Check je luchtfilter! Kijk of je sproeier nog vast zit
wink.gif
Knijp evt je luchtoevoer een beetje dicht tijdens het starten, om een evt. beschadigde chocke te compeseren....

Succes!
 
Bedankt voor je reactie master maar lees aub eerst ff goed de vorige replies door !! Want ik kan niet elektrisch starten. En hoe vaker ik nu kick hoe zwaarder dit gaat, dit was eerst niet zo. Bougie heb ik al vervangen, kan nix mis mee zijn. Bougiekabel + stekker wat kost dat ? tientje ofzo ? Luchtfilter heb ik ook goed schoongemaakt en in mn carburateur zie ik geen vuil.
 
Originally posted by Geasto-BlA_bLA:
Bedankt voor je reactie master maar lees aub eerst ff goed de vorige replies door !! Want ik kan niet elektrisch starten. En hoe vaker ik nu kick hoe zwaarder dit gaat, dit was eerst niet zo. Bougie heb ik al vervangen, kan nix mis mee zijn. Bougiekabel + stekker wat kost dat ? tientje ofzo ? Luchtfilter heb ik ook goed schoongemaakt en in mn carburateur zie ik geen vuil. Trouwens de bougiekabel heeft iemand er een week geleden voor de gein uitgetrokken, misschien dat ie hem stuk getrokken heeft ofzo maar dat lijkt me sterk.
 
Hye spuit handmatig wat benzine in je cilinder. Dan weetj e iig dattie benzine krijgt. Het volgnede wattie dan nodig heeft is een vonk. Koop een nieuwe bougie, stauw die in je bougiekap, leg die langs je kap als - . En kick, vonkt ie dan heb je dus ook een vonk.
Derde wat je dan nodig hebt is compressie, dus nou moet de gecreerde ontploffing iets aandrijven, je zuiger dus. Controleer dus of je compressie hebt.

Er kan veel mis zijn, daarom moet je op deze manier dingen uitsluiten. Alsj e nou opeens wel kan startne als je er handmatig benzine inspuit, zit er uds iets fout in de carbu. etcetra etcetra.

Dus die drie dingen nalopen zou logsiche wijs (ofzo) een oplossing moeten geven. Hou ons op de hoogte! Een vastloper is het btw niet, dan had je wel wat gemertk, en wassie neit eerst slechter gaan lopen, of er is iets kleins verrot. Je sproeier kan btw ook verstopt zijn. Maarjah 1e die drie dingen he!?!

SvR
 
Yo piepels...
waarom heeft NIEMAND er aan ged8 om deze jongen de tip te geven om even z'n MEMBRAANPLAATJES te sjekken... Ik weet haast zeker dat dat het probleem is...

Geen vastloper/warmloper/compressieverlies shit want DENK NA... ALS het een vastloper/warmloper/compressieverlies zou zijn dan zou je ALTIJD EVEN ZWAAR moeten kicken en niet steeds zwaarder. Dus als ik jouw uitleg goed begrijp gaat ie dus weer lichter als je even gestopt bent met kicken en dan weer opnieuw begint... In de volksmond noemen we zoiets MOE WORDEN...
smile.gif



[This message has been edited by -=PIN=- (edited 09 June 2001).]
 
Hey

Alletwee bedankt voor reactie !! Ik zal het allemaal ff uitproberen sjoerdyo, maar nieuwe bougie had ik al, en kan de bougieslang niet stuk zijn ? Hij vonkt wel goed hoor maar misschien niet goed genoeg ? En PIN waarom zou het aan mn membraanplaatjes liggen want dat leg je niet uit. En hij gaat gewoon steeds zwaarder kicken...dus niet licht-zwaar enz enz omdat ik moe wordt
smile.gif
smile.gif
doh

[This message has been edited by Geasto-BlA_bLA (edited 09 June 2001).]
 
Originally posted by Geasto-BlA_bLA:
Hey

Alletwee bedankt voor reactie !! Ik zal het allemaal ff uitproberen sjoerdyo, maar nieuwe bougie had ik al, en kan de bougieslang niet stuk zijn ? Hij vonkt wel goed hoor maar misschien niet goed genoeg ? En PIN waarom zou het aan mn membraanplaatjes liggen want dat leg je niet uit. En hij gaat gewoon steeds zwaarder kicken...dus niet licht-zwaar enz enz omdat ik moe wordt
smile.gif
smile.gif
doh

[This message has been edited by Geasto-BlA_bLA (edited 09 June 2001).]

Tuurlikj is je kabel niet kapot anders had je geen vonk gehad. Je hoeft maar een paar ontploffingtjes te hebben, heb je nou al hadmatig benzine 'geinjecteerd' ? Dat was bij mij ook ooit is een probleem, mijn choke bleef toen hangen. Check dat nou maar is!
En pin, dattie is zwaarder moet trappen lijkt mij een beetje vaag, daarom let ik daar niet echt op. Waarom de plaatjes? Zijn ze dan kapot, dus los ==> vastloper doen ze hetn iet goed ==> benzine toevoer.
En die dingen lijken mij ook in 1 keer naar de klote te gaan.

SvR
 
Originally posted by Geasto-BlA_bLA:

en kan de bougieslang niet stuk zijn ?
[This message has been edited by Geasto-BlA_bLA (edited 09 June 2001).]

LOL, een bougieslang
biggrin.gif
. Misschien zit die wel verstopt. Moet je effe met perslucht door spuiten. Wel oppassen dat de vonkjes niet op je vallen!
 
Originally posted by Sjoerdyo:
Tuurlikj is je kabel niet kapot anders had je geen vonk gehad. Je hoeft maar een paar ontploffingtjes te hebben, heb je nou al hadmatig benzine 'geinjecteerd' ? Dat was bij mij ook ooit is een probleem, mijn choke bleef toen hangen. Check dat nou maar is!
En pin, dattie is zwaarder moet trappen lijkt mij een beetje vaag, daarom let ik daar niet echt op. Waarom de plaatjes? Zijn ze dan kapot, dus los ==> vastloper doen ze hetn iet goed ==> benzine toevoer.
En die dingen lijken mij ook in 1 keer naar de klote te gaan.

SvR

Ze kunnen krom zijn geworden Sjoerd, dan start je scoot ook niet meer he. Heb ik ook al meerdere malen gehad. Gewoon ff checken. Zwaarder kicken, kan dat niet gewoon door het kickstartmechanisme komen, omdat je er nu de hele tijd op staat te rausen?
 
Back
Top