Polini 70 Gietijzer tunen

Ja of van de cilinder heh :), maare ik heb net tekening in elkaar geknutseld om het even te verduidelijken, wie heeft er space? Ik zit hier @ stage namelijk...?
 
Oke daar issie dan:

breedtepoort2.JPG


Thnx 2 Burnfreak voor ruimte.

1. Das de normale berekening effe kruistabelletje, je komt dus uit op een lengte van 33,32.

2. Is een 3D tekeningetje, moesth et verduidelijken, doet hetn iet echt :)

3. Cilinder van boven, bovenaan de circel zie je dus de uitlaatpoort zitten. Dit stuk haal ik naar plaatje 4.

4. Zoals je ziet is het berekende deel in een ronding, aangezien de zuigeveer daar ook rond lopen, moet je dus uitgaan van dezelfde afstand maar in recht situatie en niet zo makkelijk van de ene kant naar de andere kant.

5. Dus neem je 70% van 47,6 (ofzo) doe je dus van de ene kant naar de andere kant, dat is 33,32. Maar dat zit dus in die ronding, en doe je het op papier en je meet het op is het ineens een stuk groter. Mja tis nogal lastig uitleggen, ik denk dat het allemaal wel duidelijk is toch? Zo niet vraag maar :)

Hehehe wat is dit dan :) http://members.lycos.nl/freexxx/ 8P
 
Last edited:
Je kan de waarde gewoon exact uitrekenen, d.m.v. radialen...

Je tekent gewoon een driehoek [vanuit centrum boring, tot de "hoeken" waar de uitlaatpoort begint]... Deze driehoek doe je in 2-en, en je rekent de halve hoek uit...

sin x = halve poortbreedte/straal [oftewel sin x = overstaand/schuin :)]

sin x = 16,66 / 23,8 ---> x = 44,42 graden, dus de volledige hoek, van linker- naar rechterpoortzijde = 2* 44,42 = 88,85 graden...

Je weet dat de totale omtrek 360 graden is, en de afstand = 2*pi*r, dus 2*pi*23,8 = 149,54

Kruisverhouding;

149,54 : 360 = poortbreedte : 88,85

poortbreedte = 149,54 * 88,85 / 360 = 36,91 mm

Tadaa ;)
 
Whoeiz...:)

Jaaa, Bart, dat is de waarde volgens mij die ik ooit heb berekend. Komt me iig bekend voor :)
Mooie berekening maak je er weer aan vast, nou dit is dus de formule die ook werd gezocht in het "3BR gaat vijlen" topic.
 
Originally posted by BurnFre@k
hmzz...bij 5 staat er eerst 33,32 en daaronder 36-37...hoe kom je aan die 36-37 dan?
Moet ik de poort nu dus 36/37 maken?

Zie uitleg Bartus :!

Snap je ook wat het verschil dan is tussen 33,32 en 36,91 ?
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2
Dan snap ik dat Hans F. het over "Havo 3"-stof heeft, want het is echt niet meer of minder :S

Juist, naja lichtelijk overdreven, misshcien had ik het zelf ook nog wel kunnen benaderen maar daar had ik iig geen zin in, en heb er formuletje voor dus :)
 
misschien domme vraag , maar was een corsa niet een getunde giet ?

als dat zo is , dan vergelijk tog de maps van corsa en je eigen cil ... vind corsa niet echt slecht presteeren ( maarja , ben ook nie snel gewend)
 
Originally posted by BurnFre@k



neej...|(

Je snapt toch, dat als je een afstand tussen 2 punten met een radius overbrugt, dat de afstand groter is, dan wanneer je recht oversteekt?

Nou, toen heeft een slimme meneer het uitgevonden, om afstanden op een cirkelboog met radialen aan te geven...

Valt weinig aan te snappen eigenlijk :S
 
Back
Top