Piaggio zip 4takt start niet

De aanhaal spanning is voor elke bout van je motor blok verschillend , heeft met de dikte van de bout / moer te maken , en de spanning die er op b.v de kopbouten komt te staan . Ook de boutjes van de ketting spanner hebben een aanhaal spanning . Is hoe strak de bouten worden aan gedraaid. Te strak is bout breken of draad uit het blok trekken . Te los is loslopen of lekkage van pakkingen . Hiervoor heb je een moment sleutel .
Googel hier maar eens op . De spanningen kun je vinden in het werkplaats boek van je scooter , staat ongetwijfeld in de Resources . En echt geloof ons voor nu kun je ermee stoppen , en demonteren , je hebt zowie zo nu of straks een lekkende koppakking .
 
De aanhaal spanning is voor elke bout van je motor blok verschillend , heeft met de dikte van de bout / moer te maken , en de spanning die er op b.v de kopbouten komt te staan . Ook de boutjes van de ketting spanner hebben een aanhaal spanning . Is hoe strak de bouten worden aan gedraaid. Te strak is bout breken of draad uit het blok trekken . Te los is loslopen of lekkage van pakkingen . Hiervoor heb je een moment sleutel .
Googel hier maar eens op . De spanningen kun je vinden in het werkplaats boek van je scooter , staat ongetwijfeld in de Resources . En echt geloof ons voor nu kun je ermee stoppen , en demonteren , je hebt zowie zo nu of straks een lekkende koppakking .
Oké dankjewel je heb me goed geholpen maar denk dat het probleem op het begin lag bij miss de tijd en de vacuüm
 
voetpakking is tussen cilinder en carter/motorblok, koppakking tussen cilinder en cilinderkop (niet cilinderdeksel)
youri, je zou met wat je nu weet nog eens kunnen "oefenen" met op tijd zetten en kijken of je vacuüm dan wel komt, maar om er veilig en zeker weer mee te starten en rijden zou ik inderdaad eerst de door Arie genoemde spullen in huis halen, momenten opzoeken, video's kijken en dàn pas verder.
ik zou voor de werkzaamheden die jij gepland had alleen de bougie hebben verwijderd om dan met een dikke tie-wrap of een satéstokje te voelen of de zuiger op BDP stond. merktekens op vliegwielen kunnen ook verlopen zijn. dan had je kop en cilinder gewoon kunnen laten zitten en de pakkingen dus niet beschadigd.
 
voetpakking is tussen cilinder en carter/motorblok, koppakking tussen cilinder en cilinderkop (niet cilinderdeksel)
youri, je zou met wat je nu weet nog eens kunnen "oefenen" met op tijd zetten en kijken of je vacuüm dan wel komt, maar om er veilig en zeker weer mee te starten en rijden zou ik inderdaad eerst de door Arie genoemde spullen in huis halen, momenten opzoeken, video's kijken en dàn pas verder.
ik zou voor de werkzaamheden die jij gepland had alleen de bougie hebben verwijderd om dan met een dikke tie-wrap of een satéstokje te voelen of de zuiger op BDP stond. merktekens op vliegwielen kunnen ook verlopen zijn. dan had je kop en cilinder gewoon kunnen laten zitten en de pakkingen dus niet beschadigd.
Ik had een spruitstuk pakking gehaald maar hoort deze vast te plakken aan het spruitstuk dat doet hij niet
Post automatically merged:

voetpakking is tussen cilinder en carter/motorblok, koppakking tussen cilinder en cilinderkop (niet cilinderdeksel)
youri, je zou met wat je nu weet nog eens kunnen "oefenen" met op tijd zetten en kijken of je vacuüm dan wel komt, maar om er veilig en zeker weer mee te starten en rijden zou ik inderdaad eerst de door Arie genoemde spullen in huis halen, momenten opzoeken, video's kijken en dàn pas verder.
ik zou voor de werkzaamheden die jij gepland had alleen de bougie hebben verwijderd om dan met een dikke tie-wrap of een satéstokje te voelen of de zuiger op BDP stond. merktekens op vliegwielen kunnen ook verlopen zijn. dan had je kop en cilinder gewoon kunnen laten zitten en de pakkingen dus niet beschadigd.
Ik had ook ergens gelezen dat als je je hand op je spruitstuk zet en dat kickt dat hij aan je hand moet zuigen dat doet hij niet bij mij (maar ik ga hem vandaag op tijd zetten en dan me hand op spruitstuk doen en kicken en voelen of hij aan zuigt en als hij dat niet doet wat moet ik dan doen ?
 
nee, dat kan de oude misschien een beetje doen omdat hij opgelost is in benzine, maar hoort niet, je moet 'm gewoon tussen spruitstuk en cilinderkop klemmen. als het handig is voor montage: beetje vaseline ertussen.
 
nee, dat kan de oude misschien een beetje doen omdat hij opgelost is in benzine, maar hoort niet, je moet 'm gewoon tussen spruitstuk en cilinderkop klemmen. als het handig is voor montage: beetje vaseline ertussen.
Oké maar als me hand niet aan de spruitstuk zuigt als ik kick dan is het probleem dat hij ergens vacuüm lekt heb ook gehoord dat het bij je krukas kan zijn dat die pakking er uit is geschoven ?
 
nee. je krukas staat bij een viertakt los van het vacuüm op je inlaatspruitstuk, dat is bij tweetakt, daar wordt het vacuüm ònder de zuiger, in het carter waar de krukas draait, opgebouwd en het aangezogen mengsel door spoelpoorten weer naar bóven je zuiger geperst.
 
Ik heb nog een vraag hoe kan je weten dat miss je kleppen kapot zijn omdat ik heb geprobeerd te starten toen hij wss niet op tijd stond ?
Post automatically merged:

nee. je krukas staat bij een viertakt los van het vacuüm op je inlaatspruitstuk, dat is bij tweetakt, daar wordt het vacuüm ònder de zuiger, in het carter waar de krukas draait, opgebouwd en het aangezogen mengsel door spoelpoorten weer naar bóven je zuiger geperst
Oke
Post automatically merged:

Zou ook iemand kunnen zeggen hoe ik kan kijken dat met spruitstuk door de nieuwe pakking het probleem is ?
Post automatically merged:

Ik wil alvast @C-Row en @trabiarie heel erg bedanken voor jullie snelle reactie en kennis
 
Last edited:
Lek test doen , anders kop demonteren , en beetje benzine op de klep gieten , en kijken of hij lekt. Maar voel je weerstand als je aan het vliegwiel draait ? Als je al compressie opbouwt ?
 
Lek test doen , anders kop demonteren , en beetje benzine op de klep gieten , en kijken of hij lekt. Maar voel je weerstand als je aan het vliegwiel draait ? Als je al compressie opbouwt ?
Je moet zeker aan je vliegwiel draaien om compressie op te bouwen voordat je hem start ? Want heb namelijk niet eerst aan me vliegwiel lopen draaien zit nu op school ga daarna ff kijken alvast bedankt!
 
Je moet zeker aan je vliegwiel draaien om compressie op te bouwen voordat je hem start ?
Sorry Youri44 met alle respect , maar weet je de werking van een 4 takt . Hierbij een film die dit goed laat zien . daarom is de koppakking ook een belangrijk onderdeel , moet een hoge druk weerstaan.
 
nou, als de boel toch los moet zie je vanzelf of zuiger en kleppen elkaar geraakt hebben. dan vind je blank aluminium of staal op één van beide waar de kool tussenuit geperst is, of erger, brokjes alu. ook zouden je klepstelen krom kunnen zijn, dan sluiten ze aan één kant niet meer aan.

ff over een vraag heen gelezen: BDP = Bovenste Dode Punt ;) of TDC: Top Dead Center

met de hand aan je vliegwiel draaien om te kijken of je compressie / vacuüm krijgt, zo niet, zéker wachten met starten tot je zéker weet of je nokkenas op tijd staat met je krukas en of je kleppen niet krom zijn.
 
@trabiarie @C-Row ik heb net ergens gelezen dat als je alles In elkaar heb en dan je vinger op de bougie houd dus eerst de bougie eruit en dan vinger erop en dan kick dat hij vacuüm moet zuigen als ik paar keer kick dan zuigt hij vacuüm
 
waar lees jij dat allemaal? dat klinkt meer als een tweetakt test, en ook daar is hij niet accuraat. er moet namelijk ook een punt zijn dat hij je vinger er juist af blaast!
 
Zelfs met 2 bar wordt je vinger er afgeblazen , en houdt je hem niet dicht , probeer maar eens met een tuinslang , en hier staat max 3 bar op .
Hij moet juist niet zuigen aan je vinger , maar door de inlaat klep. En dat hij aan je vinger zuigt is de arbeids slag , dan gaat de zuiger naar beneden , en de kleppen staan nog dicht.
 
Zelfs met 2 bar wordt je vinger er afgeblazen , en houdt je hem niet dicht , probeer maar eens met een tuinslang , en hier staat max 3 bar op .
Hij moet juist niet zuigen aan je vinger , maar door de inlaat klep. En dat hij aan je vinger zuigt is de arbeids slag , dan gaat de zuiger naar beneden , en de kleppen staan nog dicht.
O oké dus wat ik net had gekeken zegt niks over het vacuüm in je blok
Post automatically merged:

Heb ook gelezen dat mensen hun scooters probeerde te starten met rem reiniger in je inlaat te spuiten
 
ja, maar dat is bij carburatie (brandstof, "voeding", zo je wilt)-problemen..
jij heb het "ademhalingssysteem" los gehad, dat moet je eerst fiksen en niet andere methoden aangrijpen om hem kost wat kost aan te krijgen (en er dan achter te komen dat het toch verkeerd zat!)
 
Back
Top