Is de zuiger van deze Piaggio zip 4takt 2v nog goed ?

youri44

Member
Beste lezer, ik heb een vraag is deze zuiger nog goed afkomstig uit een piaggio zip 4takt 2v 50cc.
 

Attachments

  • D13419E1-A6F0-4D1B-A9C6-02E619F3F004.jpeg
    D13419E1-A6F0-4D1B-A9C6-02E619F3F004.jpeg
    97.4 KB · Views: 33
  • B3C524FD-ED8C-455E-B119-723C8E28480B.jpeg
    B3C524FD-ED8C-455E-B119-723C8E28480B.jpeg
    128.8 KB · Views: 34
  • B1D88A69-B72E-45C4-B46D-245284FA81AF.jpeg
    B1D88A69-B72E-45C4-B46D-245284FA81AF.jpeg
    131.4 KB · Views: 35
  • 2C7B2650-177B-4252-BAFC-7BCC9A1A6FE2.jpeg
    2C7B2650-177B-4252-BAFC-7BCC9A1A6FE2.jpeg
    93.3 KB · Views: 36
  • 8311A1D4-FEA5-4007-B9BB-68342ADECC3A.jpeg
    8311A1D4-FEA5-4007-B9BB-68342ADECC3A.jpeg
    110.8 KB · Views: 36
Advertisement - register to remove this

Gewoon .... Opmeten ...
De Cilinder , en de Zuiger Op (laten ) meten.
Als het Gietijzer Cilinder is , gelijk een nieuw Zuigertje er in zetten, kost geen Drol . Gietijzer is behoorlijk slijtvast .
Weet niet wat de Km stand is ......
 
Zuiger oogt niet geheel fris meer en laat flinke sporen zien...
Pakking is ook flink nat en tevens afgebroken/gescheurd!

Maar goed, zoals bovenstaande collega al aangaf is de huidige km-stand van het setje wel belangrijk.
 
Zie boven op wel aanloop sporen zitten..

Als de zuiger nog horizontaal ribbels heeft (waar de olie aan plakt) zou het nog kunnen.

De vraag is alleen hoe lang blijft het nog goed lopen..?

Is het een risico om dit nog een 2de keer open te maken als het echt fout gaat.

Als dit de originele piaggio betreft en de cilinder ziet er nog top uit.. Zou ik zelf voor een nieuwe complete zuiger kiezen.

Staan er ook aanloop sporen in je cilinder. Misschien verstandiger om een nieuwe cilinder set erop te zetten..

En dan ook gelijk de kop inspectie op uitvoeren.. Of de maten van de klepveren nog binnen tolerantie valt.
Of de kleppen niet lekken, of de klep seats nog fris eruit ziet. Of je aanloop en vreet sporen ziet op de nokkenas en de tuimelaars.
 
die vreetsporen zijn weer een gevalletje grenssmering, heeft met oude (verdunde) danwel verkeerde olie gedraaid?
ik vind deze wel meevallen, zou 'm beetje dwars (mee met de originele draaigroeven, die er in zitten om olie mee te pakken inderdaad) opschuren, goed afspoelen. maar ook meten/passen in de cilinder of ie niet aanloopt, maar ook niet extreem kantelt.
zuigerveren meten ook niet vergeten..
vreetsporen.png
bron: mvwautotechniek
 
Het kan aan slechte mijn monitor of ogen liggen maar ik mis een zuigerveer.
En als ik naar de laatste foto kijk zie ik 2 grote stukken die aan de rand van de dome zijn verdwenen en volgens mij ook de bovernste zuigerveer.

1675498131947.png
 
Last edited:
op sommige foto's lijkt de bovenste zuigerveer te missen, op 1 zie ik duidelijk de opening.. (mijn ogen zijn donderdag nog goedgekeurd)goedkijken.jpg
 
die vreetsporen zijn weer een gevalletje grenssmering, heeft met oude (verdunde) danwel verkeerde olie gedraaid?
ik vind deze wel meevallen, zou 'm beetje dwars (mee met de originele draaigroeven, die er in zitten om olie mee te pakken inderdaad) opschuren, goed afspoelen. maar ook meten/passen in de cilinder of ie niet aanloopt, maar ook niet extreem kantelt.
zuigerveren meten ook niet vergeten..
View attachment 68710
bron: mvwautotechniek
Er hebt ooit 5w30 in gezeten
Post automatically merged:

op sommige foto's lijkt de bovenste zuigerveer te missen, op 1 zie ik duidelijk de opening.. (mijn ogen zijn donderdag nog goedgekeurd)View attachment 68715
Die opening is te wijt ? Nieuwe veeren halen ? Zuiger hoort aan de bovenkant een stuk uit te hebben heb ik gezien online.
Post automatically merged:

Zuiger oogt niet geheel fris meer en laat flinke sporen zien...
Pakking is ook flink nat en tevens afgebroken/gescheurd!

Maar goed, zoals bovenstaande collega al aangaf is de huidige km-stand van het setje wel belangrijk.
Rond de 10000km cilinder is niks mis mee geen krassen die je voelt en de pakking bedoel je voetbalkijkers of wat om de zuiger heen zit
(Hoe zou ik de zuiger kunnen schoon maken?)
 
Met die beschadigingen , en vooral wat Sparky ook al aangaf boven de top veer , zou ik voor die paar centen niet gaan klooien , en er een nieuwe inzetten.
 
Met die beschadigingen , en vooral wat Sparky ook al aangaf boven de top veer , zou ik voor die paar centen niet gaan klooien , en er een nieuwe inzetten.
Oké ik heb trouwens mijn cilinderkop gedemonteerd en op de 2kleppen benzine gedaan het loopt via de inlaat klep eruit
Post automatically merged:

Is me cilinderkop nu gewoon kapot of is er een oplossing ?
 
Er is een oplossing , en dat is kleppen demonteren en beide nakijken op verbranden , en als dat goed is kun je ze met kleppen pasta opnieuw inschuren , als de zittingen nog goed zijn . Ook gelijk even checken of de kleppen niet te veel ruimte hebben in de geleider . Moet je dus niet teveel heen en weer kunnen bewegen , als de klep net boven de zitting zit. En tot slot monteren met nieuwe klep seals . En weer testen op dichtheid
 
die opening van de zuigerveer kan je zo niet bepalen. dat moet ìn de cilinder, zie mijn link eerder. zuiger schoonmaken met carburateurreiniger, remreiniger misschien ook.
@trabiarie: die "deuken" waren volgens foto's van nieuwe zuigers die youri44 online vond "origineel" ?
@youri44 waarom heb je 'm open? liep ie nog of niet meer?Screenshot_20230204-145132~2.png
 
Last edited:
ik zie nu ook die andere, maar daarvan wil ik eerst zien of het niet gewoon vuil is. als er wel een brok uit is, is het makkelijk inderdaad..
 
die opening van de zuigerveer kan je zo niet bepalen. dat moet ìn de cilinder, zie mijn link eerder. zuiger schoonmaken met carburateurreiniger, remreiniger misschien ook.
@trabiarie: die "deuken" waren volgens foto's van nieuwe zuigers die youri44 online vond "origineel" ?
@youri44 waarom heb je 'm open? liep ie nog of niet meer?View attachment 68717
Hij liep wouw mijn nokkenas vervangen uiteindelijk niet gedaan cilinderkop eraf gehaald hoorde dat je dan nieuwe pakking nodig had dus daardoor wss vacuüm verlies.
Post automatically merged:

die opening van de zuigerveer kan je zo niet bepalen. dat moet ìn de cilinder, zie mijn link eerder. zuiger schoonmaken met carburateurreiniger, remreiniger misschien ook.
@trabiarie: die "deuken" waren volgens foto's van nieuwe zuigers die youri44 online vond "origineel" ?
@youri44 waarom heb je 'm open? liep ie nog of niet meer?View attachment 68717Ja mijn zuiger is dus niet kapot want dit zijn de enige dingen die op de zuiger zitten dus normaal? Cilinder isin top conditie geen krassen lichtte gebruiksporen
 
Er is een oplossing , en dat is kleppen demonteren en beide nakijken op verbranden , en als dat goed is kun je ze met kleppen pasta opnieuw inschuren , als de zittingen nog goed zijn . Ook gelijk even checken of de kleppen niet te veel ruimte hebben in de geleider . Moet je dus niet teveel heen en weer kunnen bewegen , als de klep net boven de zitting zit. En tot slot monteren met nieuwe klep seals . En weer testen op dichtheid

Zou de klep seal en de veren ook meteen maar vervangen als je de kop toch los en open hebt liggen.

In dit geval dat de klep niet geheel sloot kan de seal misschien ook niet meer zo best zijn.
 
Back
Top