This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Piaggio Skipper LX 172

Goed opgelost man weet je toevallig welke stofzuiger slang je heb gebruikt?
 
Kleine update, de scooter viel af en toe uit. Blijkt een keerring wat te lekken. Heb nu maar een compleet revisiesetje gekocht en ben begonnen met reviseren.

Heb meteen de cilinder opgemeten met speciaal meetgereedschap. De cilinder is nu 2000km oud en heeft 0,00mm speling. Ik smeer de scooter per 5 liter (tankbeurt) met 150ml action olie en dat is 5000/150= 1 op 33. De binnenkant van het motorblok vertoont wel enige koolaanslag. Action olie heeft dus de eigenschap om te gaan verkolen.. Aangezien ik zelf meng en geen dunne oliekanalen heb ben ik van mening dat deze olie prima gaat.

Hier een foto van de gore vette keerring. Let niet op de olie rondom het transmissiedeksel. Ik heb meteen de malossi vertanding erin gezet. Straks alles nog netjes schoonmaken.


Mooie lagertjes. Alles uit japan is kwaliteit dus ik ben er blij mee.


Hier zie je nog een opstaand randje die de weg naar de spoelpoorten minimaal belemmert. Meteen even gladstrijken.


Smooth operator


Morgen stikstofspray halen en de krukas er tussen. Vervolgens wil ik het blokje laten stralen en poedercoaten. To be continued.
 

Attachments

  • WhatsApp Image 2022-07-22 at 8.01.57 PM (1).jpeg
    136.8 KB · Views: 15
Last edited:
Net spray gehaald

Alles klaarzetten voor het monteren

Zusammen

Kwam nog een vervelend stukje tegen bij het membraam. Voor de zekerheid een beetje vloeibare pakking eraan en meteen het membraam erin.

Een grote cilinder vraagt ook om een groot membraam

Dan een koffiepauze en een keer de tap door alle gaten van het blok halen. Er gingen een aantal carterbouten al zwaar. (met dank aan alle lompe boerenscootertuners.) Even tappen en het is weer als nieuw.

Vaak een vergeten kindje .. De remmen

Even uit elkaar

Even met scotchbrite ontdoen van rotzooi, vetje eraan en terug in elkaar.

En dan twijfel ik ook nog of ik nieuwe segmenten moet monteren. In principe is de voerring nog goed echter heeft het raakvlak waar het remhevel scharniert een slijtage vlak. Bij de nieuwe segmenten (origineel) zie je dat ze daar nu een verhard oppervlak hebben gemaakt. Dat is wat sterker dan het standaard aluminium. Misschien toch maar nieuwe monteren.. kost toch niet veel.


Ik heb 2 blauwe angel eyes gekocht die ik in de koplamp wil zetten. Helaas is het kunststofglas erg verweerd en vertoont op sommige plekken al haarscheuren. Misschien maar een nieuwe kopen?




Nu helaas geen tijd meer maar de rest komt na het weekend wel. De vloeibare pakking kan mooi uitharden en wanneer de cilinder erop gaat dan kan ik olie bij de lagers gieten voor de eerste start. Wanneer ik dat nu zou doen dan bestaat de kans dat de vloeibare pakking mengt met olie en we all know what then happens.

Groeten,
 

Attachments

  • fcce8b45-e17e-4920-817c-106f53944344.jpg
    118.1 KB · Views: 10
  • 0d4a45d4-9369-4a6b-bed2-b241ea757411.jpg
    165.7 KB · Views: 9
  • 1d87f778-ed75-4e75-9f79-87693e89eab6.jpg
    145.1 KB · Views: 111


Hij staat inmiddels alweer wat verder in elkaar.. Met carterkap erop ga ik hem schoonmaken en in kleur maken. De bedoeling was om te poedercoaten maar wil het eigenlijk goedkoper doen. Daarom netjes schoonmaken en een nieuwe laag hittebestendig zwart erover. Daarna motorrubbers invetten en terug monteren.

In ieder geval nieuwe bouten die sterker zijn. Handig i.v.m. de grotere torsie en wheelies. Rechts zie je de ´oude´ bouten. Nu even tijdelijk de carterkap met de 'oude' bouten vastzetten aangezien er nog gespoten gaat worden.


2000km oud


Loopbanen zijn al aardig versleten vind ik, even schoonboenen en nieuwe rollen erin.



Deze gore vetklep ook maar eens schoongemaakt. Zeker met een luchtgekoelde cilinder zijn schone ribben belangrijk. Kaal aluminium geleid warmte heel goed maar wanneer er zo'n drap op zit niet.

Heeft er iemand op dit forum toevallig zo´n kapje liggen voor op de carterkap? Deze hoort op de linkerkant geschroefd te zitten maar heeft er bij mij nooit opgezeten.

 
Last edited:
Niks spectaculairs, lang bezig geweest met het schoonmaken van het blokje. Heb alle hittebestendige verf af kunnen krijgen. Nu geprobeerd met zinkspray.. eens kijken hoe goed dit blijft zitten. Volgens de verpakking is de max temp 120 graden. Ik geloof niet dat het motorblok zelf die temperatuur zal overstijgen.. Mocht het wel zo zijn dan hebben we dat ook weer geleerd


Morgen nog een paar laagjes en dan kan het blokje dicht. Ik heb wrap folie gekocht en ga zelf een poging doen tot wrappen. Ook nog de velgen netjes zwart maken. Dan de angel eyes erin maken en dan kan het zooitje weer terug in elkaar.
 
Je kan hem eventueel ook laten dippen ipv wrappen.
Dat heb ik nog nooit gedaan maar is wel interessant.. Wat zijn de verschillen t.o.v. gewoon wrappen? De folie laag lijkt mij namelijk veel dunner als wat ik nu heb.. (robuustheid?)
Post automatically merged:

Heb in ieder geval nog wat erop geschroefd. Spruitstuk ga ik nog schoon poetsen



De koelventilator in een gaaf kleurtje gespoten



En het glas gepolijst met de poetstol. Is iets wat beter geworden maar nog steeds een beetje vergaan. Ook bezig met het plaatsen van de angel eyes. Nog even kijk hoe ik ze kan monteren zonder teveel poespas.

 

Attachments

  • 878111a2-07f2-40c7-a318-9334e5e5c9e2.jpg
    118.5 KB · Views: 6
Yes daar ben ik weer

Startmotor een kleine onderhoudsbeurt gegeven. Koolborstels schoongemaakt en het stof eruit. Draaiende delen met een heel klein beetje vet en terug in elkaar.





Het boeltje terug in elkaar met nieuwe remvoeringen..


Angel eyes zitten erin



Whoeeshhh

Nog een klein beginnetje gemaakt aan de uitlaat maar het is weer genoeg geweest voor deze avond Ik probeer de scooter nog wel klaar te hebben voordat we naar Spanje rijden. (Dat is woensdag.)


En dan een vers sapje want drinken is ook belangrijk.


Dat was hem weer, tot morgen. Ik heb wel een BBQ dus mits het niet uit de hand loopt dan werk ik nog aan de Skipperrr
 
Dat is een cool ding! Dit is de mijne paar maanden terug alles gecoat en gespoten.
Dikke voorvork heb je, pastte die van een runner zo plug en play met werkend stuurslot en al?
 

Attachments

  • 16591834267696299087231882126949.jpg
    212.6 KB · Views: 30
  • 16591834481086141045867429078202.jpg
    349.7 KB · Views: 31
  • 1659183461038245363344220820826.jpg
    342.7 KB · Views: 32
Wooh dat luchtfilter en motorblok ziet er goed uit. De kleurencombinatie zou ik voor mijn Skipper LX niet zomaar kiezen. Heb nu grijze wrapfolie en ben benieuwd hoe dat gaat staan.

Zwart maken is niet netjes maar toch doe ik het met de uitlaat.

Koso teller in het dashboard maken. Ben altijd bang dat ze hem er ergens af trekken met het klitterband.


Hoppatee, nog wel afwerken met kit maar die heb ik niet staan. Komt nog.

Beetje kutten met de bedrading.

Ook ff op temperatuur laten komen en een rondje gereden. Wat een kanon blijft het ook haha. Zonder kappen ook wat lichter.


Wel iets te slordig geweest met olie voor de eerste run. Duurde 5 straatjes voordat hij stopte met mistbanken spuwen. Misschien vanavond en anders morgen ga ik beginnen met wrappen van de 5 kappen.
 
Thnx doe poerercoaten voor me werk en we hebben ook een spuiterij, als je de metallic in de zon ziet

maar nog een vraagje past die runner voorvork zonder iets aan te passen?
 
Die past maar je verliest wel stuurslot. De voorvork is wel echt stukken beter dan dat ding wat ze er standaard in stoppen.
 
Oke thnx ja er is niet veel alternatief ook.. -.-

heb een 172 cil gehaald, rijd met een 25mm carb, rvs bocht en polini vario met 13,5 gr rollen, ging op de testbank 12,5 pk top van 125. Wel genoeg koppel, maar zijn niet de vlotste blokken vind je?
 
Oke thnx ja er is niet veel alternatief ook.. -.-

heb een 172 cil gehaald, rijd met een 25mm carb, rvs bocht en polini vario met 13,5 gr rollen, ging op de testbank 12,5 pk top van 125. Wel genoeg koppel, maar zijn niet de vlotste blokken vind je?
Tja ik heb geen stuurslot maar heb wel een alarmsysteem erop zitten. Dat samen met een schijfremslot werkt tot nu toe goed.

Koppel genoeg inderdaad maar wat bedoel je met niet de vlotste? Ik heb er nu langere vertanding van malossi ingezet en ga binnenkort kijken wat de top is. Voorheen kon de snelweg prima maar je kon beter niet boven de 95kmu uitkomen voor een lange tijd. Je merkt dat de motor dan net iets te hard moet werken.

Nu met de vertanding hoop ik dat hij een cruise snelheid van 105 heeft en een top van 130. Met gps gemeten.. hard zat voor een scootertje.

Ben van plan een R1 te gaan kopen om mee op t circuit te gaan racen. Als je van snelheid houd kun je dat ook beter doen haha.
 
In mijn drukke schema toch nog wat tijd gevonden om mijn eerste wrapervaring op te doen.

Het wrappen was leuk maar toch mis ik de ervaring (De afwerking ziet er niet uit ). Na het kijken van een youtube tutorial ging het al wat beter maar het blijft lastig. Scooterkappen kunnen prima gewrapt worden maar de reden dat wrappers er niet aan beginnen zijn de vele moeilijke randjes en hoekjes. Voor nu laat ik hem ff zo want het boeit mij eigenlijk niet dat de afwerking ruk is. Het is niet ik mijn aangetrokken hoef te voelen tot een scooter.

De achterkant moet nog maar die doe ik wel een keer als ik meer tijd heb.. Verder moet ik nog het led stripje in het achterlicht vast zetten hiervan wat de 3M lijmstrook niet sterk genoeg. Nu eerst vakantie naar Spanje.

 
Is apart uit te zetten haha. Ik had verwacht dat het iets minder blauw zou zijn. Maargoed ik vind m wel gaaf
 
Hey, heb een tijdje niet op je pagina gekeken maar je hebt veel werk verricht, goed bezig!

Ik heb zelf een 172cc typhoon met 24mm polini, malossi vario rvs bocht en de hele mikmak. Ik meng altijd 1:50 met castrol power RS, dat loopt super en je hebt dan een mooie schone verbranding.
Post automatically merged:

Heb nu ook deze 2 nieuwe velgen van een nrg. 13 inch met michelin power pure 2 componten banden. Rijdt stukken beter! In het voorjaar wil ik alleen nog een andere voorvork erop gooien en dan is ie af

Post automatically merged:

Rijdt nu 140 op de teller.