rossi-nr.1
minibiker
ff een nieuw topic
dit seizoen kennis gemaakt met het NMC minibike rijden op de huidige piaggio minibike.
zoals verwacht aardig wat tegenslagen en daar moet aan gewerkt worden.
kleine en tevens vervelende dingen die vaak voorkomen zijn bijv. de waterpomp.
koelt super omdat hij goed hard pompt etc maar toch is hij al 4x gebroken omdat de aansluitingen ''taps'' lopen en de slang er af wilt.
daardoor goed geklemd wat soms te goed is!
tevens heb ik het gezien met de mono-arm omdat ik het eenmaal gedaan heb en voor de looks en tevens prestaties iets anders wil.
voordelen dat het achterwiel en tandwiel sneller gewisseld zijn dan bij gewone bike's.
alleen ketting spannen duur langer en dat kost weer tijd.
ik wil dit keer een mono aluminium swingarm maken ala R1 oid.
en waar ik dit x veel op let is het gewicht.
de huidige bike ''schat'' ik op 34kilo en dat is zeer veel.
dit x wil ik rond de 26/27 zitten of er onder(8kg eraf is streefgewicht)
dit ga ik oplossen door de volgende veranderingen toe te passen:
-accu weglaten (1433 gr.)
-orginele waterpomp er weer in.
-CARBON kappenset van PASINI die speciaal op wens is gemaakt met betrekking tot sterkte op bepaalde delen etc!.
carbon is 549 gram en de huidige met plamuur/polyester richting de 2kg!
-carbon startnummer plaatje (huidige weegt 250gr. en carbon schat ik op 20 gr.)
-aluminium/Chroommolybdeen frame.
-orgineel grc radiateur (klein maar wel vertrouwen in!)de huidige weegt ook 2kg gok ik aangezien er een 2mm dikke stalen behuizing omheenzit!.
-grc voorvork.
HPI binnenrotor maakt plaats voor een MHR rotor aangezien die met spiebaan werkt.
dat sleutelt iets sneller aangezien je de rotor van de as afhaalt je hem telkens opnieuw uit moet klokken en dat bij de MHR rotor niet zo is.
tevens wil ik de achterschijf van chinese kwaliteit vervangen voor een grc wave schijf(zwevend)
en alle 3 de remklauwen vervangen voor grc klauwen!
een stuurdemper gekocht die verstelbaar is in 20standen.
om iets stabieler te sturen/tegen het trillen.
tevens tegen trillingen wil ik het blok beter ophangen in rubber!
het blok moet ook smaller worden en word nog een verrassing hoe dat word gedaan(als het ook lukt!)
de huidige setup die hieronder weergegeven is is goed voor 12pk rond.
waar overigens nog wat aan gedaan kan worden omdat ik 3 a 4 runs heb gemaakt bij ab-tuning.
setup:
hier de grafiek van de 12pk:
zo zag de mini er dit seizoen uit:
uitlaat:
velgen en T41 banden en de bijbehorende tekeningen in inventor
[ir]http://tinypic.com/fv8e2q.jpg[/ir]
[ir]http://tinypic.com/fv8o7s.jpg[/ir]
[ir]http://tinypic.com/fv8glc.jpg[/ir]
[ir]http://tinypic.com/fy0dia.jpg[/ir]
[ir]http://tinypic.com/j7gfmd.jpg[/ir]
cilinder getuned:
blok qua trekstarter en rotor etc:
[ir]http://i1.tinypic.com/n19flh.jpg[/ir]
[ir]http://i1.tinypic.com/n19g8k.jpg[/ir]
[ir]http://i1.tinypic.com/n19g1i.jpg[/ir]
nogmaals de bekende totaal zwarte(op schoene na) outfit!:
een actiefoto van trainen in genk:
tevens wil ik de COMPLETE minibike in inventor hebben staan voor zover het gaat lukken!
dit zodat ik van te voren de problemen aan zie komen en het makkelijker te maken is....
hier de nieuwe onderdelen en daarbij bijbehorende foto's/2007 onderdelen
binnenrotor:
krukas:
stuurdemper:
voorvork:
radiateur:
remschijf:
kleine dingen zoals bougiekabelklem/benzine connector/lagerset.
ik zal dit topic netjes houden en alle update's aankondigen in de topictitel en de update's onder elkaar plakken.
tips zijn altijd welkom![/img]
1e update carbon tankzitcombinatie etc!
vandaag kwam de tankzit,spatbord,nummerbordplaatjes en het zitschuim binnen van richard D.
erg mooi werk en het weegt echt NIETS.
549gram is de tankzit combinatie en dat is echt weinig!
tevens foto'tje van het carterdeel wat ik naast de computer heb om na te tekenen!
foto's:
nu wacht ik nog op 1 bestelling van de clipons (goede maat), spietjes en 3 grc remklauwen
groeten!
update!
zo..ondertussen weer veel gedaan.
EINDELIJK onderdelen binnengehad van hop...duurde maar 2maanden ofzo..3remtangen, clipons etc.
verder gegaan met tekenen van de totale bike en dat vlot aardig!
hierbij de 2 zijplaten ontworpen en ook heb ik al wat ideen voor het frame en achterbrug.
tevens een orginele achternaaf besteld en een nieuw type grc tank.
uiteraard gelijk even ingebouwd en zit perfect in de midden.
de 28mm clipons ook gemonteerd en staat goed...
verder balhoofdlagers ontvangen en begin gemaakt aan een balhoofdje draaien.
had eerst aluminium..maar ga toch voor staal.
aluminium frame buigen komt iets meer bij kijken etc en voor het kleine deel frame is het voor mij niet meer de moeite.(scheurvorming/sinaasappelhuidje na buigen en moeilijkheid van lassen)
ik ga voor een chroommolybdeen frame van balhoofd tot aan zijplaten etc.
ZOEK ALLEEN NOG EEN ADRES WAAR IK DAT KAN HALEN..(ff groot zodat als iemand het weet mij aub kan pb'en)
het carter is ook onder de freesbank geweest(ontstekingskant) en is gestraald(dankje!!!)
aangezien pia blokken zo breed zijn en ik er flink op getekend etc heb weet ik er aan de ontstekingszijde 20+ mm af te halen!
hieronder iig de foto's...
tevens in het bezit van een eigen transponder nadat we een aanbod van kopen/huren kregen.
kan je zeggen dat het heel fijn werkt!!
binnekort meer update over het blok en het stuk frame etc.
vragen??
gegroet!
toch even tussendoor een update
vakantie en dus druk aan het bouwen!
de mal staat klaar...en moet alleen nog een bloksteun tussen.
heb decoupeerzaagblaadjes gehad met alu smeermiddel!..dat gaat als een malle door het aluminium heen.
aangezien cnc werk nog even duurt door de leraar etc...doe ik het eerst conventioneel..(de maten van cnc..en later kan ik het door cnc werk vervangen)
verder hebben we de naaf op de achtervelg geplaatst(m5 in de naaf..en 6mm in de velg..dus dat probleem verholpen!..netjes al zeg ik het zelf)
verder de aluminium achterbrug platen gemaakt..en het linker carterdeel.
verder de krukas afgedraaid....en spiebaan en m8 schroefdraad(sterk zat)
de ontstekingskant 14mm opgeschoven...
van het aantrekmechanisme tot aan de ketting is me blok 170mm breed...daar komt nog iets van 30mm aan trekstarter bij..en dan kom ik rond de 200mm..
aardig smal voor de zelfbouwer!!
foto's:
tevens bezig met een nieuw cilindertje....maar twijfel:
-hebo manston racing revolution
-polini evo (wil alleen geen ovaalpoort)
-malossi cross (speed heeft andere drijfstang)
groeten
Met gepaste trots presenteer ik u de nieuwste update van deze motor.
Een juweeltje!
Een geweldig smal blok dat slechts 200mm meet in de breedte!
De malossi binnenrotorontsteking
Alles is op het moment op het oog uitgelijnd. De wielbasis staat in deze situatie op 690 mm ipv de reglementaire 740 mm.
zomaar ff 2 foto's tussendoor..
zitje lijkt aan 8erkant hoog...is het niet...minibike zit in de voorkant niet meer in de mal..dus hij staat niet recht..
gegroet
weer een update,
zo..ff de wielen matzwart gespoten...en het een en ander gemonteerd.
de trekstarter passend gemaakt en het blok is totaal 195 (iets minder..193 oid) mm breed..van buitenkant trekstarter tot hart ketting.)
en zoals je altijd verwacht..kan het fout gaan..
zo nu dus ook...had dubbele waveschijven voor..maar die zijn zwevend..en dat geeft de schijf een 6mm extra..dus paste het voorwiel er niet meer tussen..
dit afgedraaid..(8eraf tever maar komt een nieuwe naaf) en nu zit hij er tussen.
nog moeilijk aangezien de diameter van de schijven ook groter zijn dus de blokken er moeilijker opgaan..
en de ophanging t.o.v. de vorkpoot moest ook verlengd worden.
dit alleen gedaan en ziet er zoals onderstaande foto's zo uit!
verder naast de schijven de 2 dempers binnen gehad!..word dus (aangezien kap een ducati model is..)een soort dubbele demper ala duc ( en zoals hank dus ook had..sorry voort na-apen hank!)
langs hank geweest om de concurrentiegraad te meten..en die is hoog!...
jongens zijn goed bezig!..petjes af!
uiteraard naar huis gegaan met 2 uitslagen voor mijn uitlaat...het was fout gegaan en die man had ze 2x gelaserd!.
verder alles op school klaargemaakt zoals plaatjes/busjes etc..zodat ik in de kerstvakantie eens flink kan beunen!.
en gister kwam de AIM rode teller binnen..kon een goede 2e hands kopen van ERWIN. maar geel vloekt bij rood filter/benzinekabel/schijven/bougiekabel etc.
eind deze vakantie zit hij helemaal in elkaar denk/hoop ik..
genoeg geluld..hier de foto's:
ontwerp van de frameplaat die ge-cnc'd word
tot na de kerstvakantie...fijne dagen!
nog wat foto's!...ben serieus bezig met opbouwen..kap wat gespoten...alles monteren..houder gemaakt voor de AIM...en frame gelakt etc.
foto's:
groeten!
dit seizoen kennis gemaakt met het NMC minibike rijden op de huidige piaggio minibike.
zoals verwacht aardig wat tegenslagen en daar moet aan gewerkt worden.
kleine en tevens vervelende dingen die vaak voorkomen zijn bijv. de waterpomp.
koelt super omdat hij goed hard pompt etc maar toch is hij al 4x gebroken omdat de aansluitingen ''taps'' lopen en de slang er af wilt.
daardoor goed geklemd wat soms te goed is!
tevens heb ik het gezien met de mono-arm omdat ik het eenmaal gedaan heb en voor de looks en tevens prestaties iets anders wil.
voordelen dat het achterwiel en tandwiel sneller gewisseld zijn dan bij gewone bike's.
alleen ketting spannen duur langer en dat kost weer tijd.
ik wil dit keer een mono aluminium swingarm maken ala R1 oid.
en waar ik dit x veel op let is het gewicht.
de huidige bike ''schat'' ik op 34kilo en dat is zeer veel.
dit x wil ik rond de 26/27 zitten of er onder(8kg eraf is streefgewicht)
dit ga ik oplossen door de volgende veranderingen toe te passen:
-accu weglaten (1433 gr.)
-orginele waterpomp er weer in.
-CARBON kappenset van PASINI die speciaal op wens is gemaakt met betrekking tot sterkte op bepaalde delen etc!.
carbon is 549 gram en de huidige met plamuur/polyester richting de 2kg!
-carbon startnummer plaatje (huidige weegt 250gr. en carbon schat ik op 20 gr.)
-aluminium/Chroommolybdeen frame.
-orgineel grc radiateur (klein maar wel vertrouwen in!)de huidige weegt ook 2kg gok ik aangezien er een 2mm dikke stalen behuizing omheenzit!.
-grc voorvork.
HPI binnenrotor maakt plaats voor een MHR rotor aangezien die met spiebaan werkt.
dat sleutelt iets sneller aangezien je de rotor van de as afhaalt je hem telkens opnieuw uit moet klokken en dat bij de MHR rotor niet zo is.
tevens wil ik de achterschijf van chinese kwaliteit vervangen voor een grc wave schijf(zwevend)
en alle 3 de remklauwen vervangen voor grc klauwen!
een stuurdemper gekocht die verstelbaar is in 20standen.
om iets stabieler te sturen/tegen het trillen.
tevens tegen trillingen wil ik het blok beter ophangen in rubber!
het blok moet ook smaller worden en word nog een verrassing hoe dat word gedaan(als het ook lukt!)
de huidige setup die hieronder weergegeven is is goed voor 12pk rond.
waar overigens nog wat aan gedaan kan worden omdat ik 3 a 4 runs heb gemaakt bij ab-tuning.
setup:
-Polini Evo vlinderpoort
-stage6 Race krukas
-Home made uitlaat
-Stage6 powerfilter
-Malossi vl13 membraan
-Malossi recht spruitstuk
-16mm Dell. carb.
-Malossi binnenrotor
-HK race koppeling.
-Blate koppelingshuis.
hier de grafiek van de 12pk:
zo zag de mini er dit seizoen uit:
uitlaat:
velgen en T41 banden en de bijbehorende tekeningen in inventor
[ir]http://tinypic.com/fv8e2q.jpg[/ir]
[ir]http://tinypic.com/fv8o7s.jpg[/ir]
[ir]http://tinypic.com/fv8glc.jpg[/ir]
[ir]http://tinypic.com/fy0dia.jpg[/ir]
[ir]http://tinypic.com/j7gfmd.jpg[/ir]
cilinder getuned:
blok qua trekstarter en rotor etc:
[ir]http://i1.tinypic.com/n19flh.jpg[/ir]
[ir]http://i1.tinypic.com/n19g8k.jpg[/ir]
[ir]http://i1.tinypic.com/n19g1i.jpg[/ir]
nogmaals de bekende totaal zwarte(op schoene na) outfit!:
een actiefoto van trainen in genk:
tevens wil ik de COMPLETE minibike in inventor hebben staan voor zover het gaat lukken!
dit zodat ik van te voren de problemen aan zie komen en het makkelijker te maken is....
hier de nieuwe onderdelen en daarbij bijbehorende foto's/2007 onderdelen
binnenrotor:
krukas:
stuurdemper:
voorvork:
radiateur:
remschijf:
kleine dingen zoals bougiekabelklem/benzine connector/lagerset.
ik zal dit topic netjes houden en alle update's aankondigen in de topictitel en de update's onder elkaar plakken.
tips zijn altijd welkom![/img]
1e update carbon tankzitcombinatie etc!
vandaag kwam de tankzit,spatbord,nummerbordplaatjes en het zitschuim binnen van richard D.
erg mooi werk en het weegt echt NIETS.
549gram is de tankzit combinatie en dat is echt weinig!
tevens foto'tje van het carterdeel wat ik naast de computer heb om na te tekenen!
foto's:
nu wacht ik nog op 1 bestelling van de clipons (goede maat), spietjes en 3 grc remklauwen
groeten!
update!
zo..ondertussen weer veel gedaan.
EINDELIJK onderdelen binnengehad van hop...duurde maar 2maanden ofzo..3remtangen, clipons etc.
verder gegaan met tekenen van de totale bike en dat vlot aardig!
hierbij de 2 zijplaten ontworpen en ook heb ik al wat ideen voor het frame en achterbrug.
tevens een orginele achternaaf besteld en een nieuw type grc tank.
uiteraard gelijk even ingebouwd en zit perfect in de midden.
de 28mm clipons ook gemonteerd en staat goed...
verder balhoofdlagers ontvangen en begin gemaakt aan een balhoofdje draaien.
had eerst aluminium..maar ga toch voor staal.
aluminium frame buigen komt iets meer bij kijken etc en voor het kleine deel frame is het voor mij niet meer de moeite.(scheurvorming/sinaasappelhuidje na buigen en moeilijkheid van lassen)
ik ga voor een chroommolybdeen frame van balhoofd tot aan zijplaten etc.
ZOEK ALLEEN NOG EEN ADRES WAAR IK DAT KAN HALEN..(ff groot zodat als iemand het weet mij aub kan pb'en)
het carter is ook onder de freesbank geweest(ontstekingskant) en is gestraald(dankje!!!)
aangezien pia blokken zo breed zijn en ik er flink op getekend etc heb weet ik er aan de ontstekingszijde 20+ mm af te halen!
hieronder iig de foto's...
tevens in het bezit van een eigen transponder nadat we een aanbod van kopen/huren kregen.
kan je zeggen dat het heel fijn werkt!!
binnekort meer update over het blok en het stuk frame etc.
vragen??
gegroet!
toch even tussendoor een update
vakantie en dus druk aan het bouwen!
de mal staat klaar...en moet alleen nog een bloksteun tussen.
heb decoupeerzaagblaadjes gehad met alu smeermiddel!..dat gaat als een malle door het aluminium heen.
aangezien cnc werk nog even duurt door de leraar etc...doe ik het eerst conventioneel..(de maten van cnc..en later kan ik het door cnc werk vervangen)
verder hebben we de naaf op de achtervelg geplaatst(m5 in de naaf..en 6mm in de velg..dus dat probleem verholpen!..netjes al zeg ik het zelf)
verder de aluminium achterbrug platen gemaakt..en het linker carterdeel.
verder de krukas afgedraaid....en spiebaan en m8 schroefdraad(sterk zat)
de ontstekingskant 14mm opgeschoven...
van het aantrekmechanisme tot aan de ketting is me blok 170mm breed...daar komt nog iets van 30mm aan trekstarter bij..en dan kom ik rond de 200mm..
aardig smal voor de zelfbouwer!!
foto's:
tevens bezig met een nieuw cilindertje....maar twijfel:
-hebo manston racing revolution
-polini evo (wil alleen geen ovaalpoort)
-malossi cross (speed heeft andere drijfstang)
groeten
Met gepaste trots presenteer ik u de nieuwste update van deze motor.
Een juweeltje!
Een geweldig smal blok dat slechts 200mm meet in de breedte!
De malossi binnenrotorontsteking
Alles is op het moment op het oog uitgelijnd. De wielbasis staat in deze situatie op 690 mm ipv de reglementaire 740 mm.
zomaar ff 2 foto's tussendoor..
zitje lijkt aan 8erkant hoog...is het niet...minibike zit in de voorkant niet meer in de mal..dus hij staat niet recht..
gegroet
weer een update,
zo..ff de wielen matzwart gespoten...en het een en ander gemonteerd.
de trekstarter passend gemaakt en het blok is totaal 195 (iets minder..193 oid) mm breed..van buitenkant trekstarter tot hart ketting.)
en zoals je altijd verwacht..kan het fout gaan..
zo nu dus ook...had dubbele waveschijven voor..maar die zijn zwevend..en dat geeft de schijf een 6mm extra..dus paste het voorwiel er niet meer tussen..
dit afgedraaid..(8eraf tever maar komt een nieuwe naaf) en nu zit hij er tussen.
nog moeilijk aangezien de diameter van de schijven ook groter zijn dus de blokken er moeilijker opgaan..
en de ophanging t.o.v. de vorkpoot moest ook verlengd worden.
dit alleen gedaan en ziet er zoals onderstaande foto's zo uit!
verder naast de schijven de 2 dempers binnen gehad!..word dus (aangezien kap een ducati model is..)een soort dubbele demper ala duc ( en zoals hank dus ook had..sorry voort na-apen hank!)
langs hank geweest om de concurrentiegraad te meten..en die is hoog!...
jongens zijn goed bezig!..petjes af!
uiteraard naar huis gegaan met 2 uitslagen voor mijn uitlaat...het was fout gegaan en die man had ze 2x gelaserd!.
verder alles op school klaargemaakt zoals plaatjes/busjes etc..zodat ik in de kerstvakantie eens flink kan beunen!.
en gister kwam de AIM rode teller binnen..kon een goede 2e hands kopen van ERWIN. maar geel vloekt bij rood filter/benzinekabel/schijven/bougiekabel etc.
eind deze vakantie zit hij helemaal in elkaar denk/hoop ik..
genoeg geluld..hier de foto's:
ontwerp van de frameplaat die ge-cnc'd word
tot na de kerstvakantie...fijne dagen!
nog wat foto's!...ben serieus bezig met opbouwen..kap wat gespoten...alles monteren..houder gemaakt voor de AIM...en frame gelakt etc.
foto's:
groeten!
Last edited: