Piaggio evo minibike

rossi-nr.1

minibiker
ff een nieuw topic
dit seizoen kennis gemaakt met het NMC minibike rijden op de huidige piaggio minibike.
zoals verwacht aardig wat tegenslagen en daar moet aan gewerkt worden.
kleine en tevens vervelende dingen die vaak voorkomen zijn bijv. de waterpomp.
koelt super omdat hij goed hard pompt etc maar toch is hij al 4x gebroken omdat de aansluitingen ''taps'' lopen en de slang er af wilt.
daardoor goed geklemd wat soms te goed is!

tevens heb ik het gezien met de mono-arm omdat ik het eenmaal gedaan heb en voor de looks en tevens prestaties iets anders wil.
voordelen dat het achterwiel en tandwiel sneller gewisseld zijn dan bij gewone bike's.
alleen ketting spannen duur langer en dat kost weer tijd.
ik wil dit keer een mono aluminium swingarm maken ala R1 oid.

en waar ik dit x veel op let is het gewicht.
de huidige bike ''schat'' ik op 34kilo en dat is zeer veel.
dit x wil ik rond de 26/27 zitten of er onder(8kg eraf is streefgewicht)
dit ga ik oplossen door de volgende veranderingen toe te passen:

-accu weglaten (1433 gr.)

-orginele waterpomp er weer in.

-CARBON kappenset van PASINI die speciaal op wens is gemaakt met betrekking tot sterkte op bepaalde delen etc!.
carbon is 549 gram en de huidige met plamuur/polyester richting de 2kg!

-carbon startnummer plaatje (huidige weegt 250gr. en carbon schat ik op 20 gr.)

-aluminium/Chroommolybdeen frame.

-orgineel grc radiateur (klein maar wel vertrouwen in!)de huidige weegt ook 2kg gok ik aangezien er een 2mm dikke stalen behuizing omheenzit!.

-grc voorvork.

HPI binnenrotor maakt plaats voor een MHR rotor aangezien die met spiebaan werkt.
dat sleutelt iets sneller aangezien je de rotor van de as afhaalt je hem telkens opnieuw uit moet klokken en dat bij de MHR rotor niet zo is.

tevens wil ik de achterschijf van chinese kwaliteit vervangen voor een grc wave schijf(zwevend)
en alle 3 de remklauwen vervangen voor grc klauwen!

een stuurdemper gekocht die verstelbaar is in 20standen.
om iets stabieler te sturen/tegen het trillen.
tevens tegen trillingen wil ik het blok beter ophangen in rubber!

het blok moet ook smaller worden en word nog een verrassing hoe dat word gedaan(als het ook lukt!)


de huidige setup die hieronder weergegeven is is goed voor 12pk rond.
waar overigens nog wat aan gedaan kan worden omdat ik 3 a 4 runs heb gemaakt bij ab-tuning.

setup:

-Polini Evo vlinderpoort
-stage6 Race krukas
-Home made uitlaat
-Stage6 powerfilter
-Malossi vl13 membraan
-Malossi recht spruitstuk
-16mm Dell. carb.
-Malossi binnenrotor
-HK race koppeling.
-Blate koppelingshuis.

hier de grafiek van de 12pk:
24mvsr4.jpg


zo zag de mini er dit seizoen uit:

v4pa9s.jpg

vdfsrs.jpg

21479rt.jpg


uitlaat:
wbuiaw.jpg

11buo1z.jpg


velgen en T41 banden en de bijbehorende tekeningen in inventor
[ir]http://tinypic.com/fv8e2q.jpg[/ir]
[ir]http://tinypic.com/fv8o7s.jpg[/ir]
[ir]http://tinypic.com/fv8glc.jpg[/ir]
[ir]http://tinypic.com/fy0dia.jpg[/ir]
[ir]http://tinypic.com/j7gfmd.jpg[/ir]

cilinder getuned:
fv8i1z.jpg

fv8i3d.jpg


blok qua trekstarter en rotor etc:

[ir]http://i1.tinypic.com/n19flh.jpg[/ir]
[ir]http://i1.tinypic.com/n19g8k.jpg[/ir]
[ir]http://i1.tinypic.com/n19g1i.jpg[/ir]


nogmaals de bekende totaal zwarte(op schoene na) outfit!:

qygw9g.jpg

qygwlk.jpg


een actiefoto van trainen in genk:

24mwzn7.jpg

24muzns.jpg


tevens wil ik de COMPLETE minibike in inventor hebben staan voor zover het gaat lukken!
dit zodat ik van te voren de problemen aan zie komen en het makkelijker te maken is....

hier de nieuwe onderdelen en daarbij bijbehorende foto's/2007 onderdelen

binnenrotor:
24d0h9h.jpg

24mg9ao.jpg


krukas:

24d0jnl.jpg

24mhvzc.jpg

stuurdemper:
24mhwch.jpg

24mhws0.jpg



voorvork:
24mhx07.jpg

24mhxfd.jpg




radiateur:
24d0k9d.jpg

24mhyyw.jpg

24mhzxy.jpg



remschijf:
24mhr0j.jpg

24mhsty.jpg

24mht08.jpg



kleine dingen zoals bougiekabelklem/benzine connector/lagerset.

24mhu2v.jpg

24mhu90.jpg

24mhvs7.jpg

24mi04m.jpg


ik zal dit topic netjes houden en alle update's aankondigen in de topictitel en de update's onder elkaar plakken.

tips zijn altijd welkom![/img]

1e update carbon tankzitcombinatie etc!


vandaag kwam de tankzit,spatbord,nummerbordplaatjes en het zitschuim binnen van richard D.
erg mooi werk en het weegt echt NIETS.
549gram is de tankzit combinatie en dat is echt weinig!

tevens foto'tje van het carterdeel wat ik naast de computer heb om na te tekenen!

foto's:
24pw3yq.jpg

24pw67p.jpg

24pw6cm.jpg

photo0006gy5.jpg

dscf0028sd9.jpg

24pw6ea.jpg


nu wacht ik nog op 1 bestelling van de clipons (goede maat), spietjes en 3 grc remklauwen

groeten!

update!

zo..ondertussen weer veel gedaan.

EINDELIJK onderdelen binnengehad van hop...duurde maar 2maanden ofzo..3remtangen, clipons etc.

verder gegaan met tekenen van de totale bike en dat vlot aardig!
hierbij de 2 zijplaten ontworpen en ook heb ik al wat ideen voor het frame en achterbrug.

tevens een orginele achternaaf besteld en een nieuw type grc tank.
uiteraard gelijk even ingebouwd en zit perfect in de midden.
de 28mm clipons ook gemonteerd en staat goed...

verder balhoofdlagers ontvangen en begin gemaakt aan een balhoofdje draaien.

had eerst aluminium..maar ga toch voor staal.
aluminium frame buigen komt iets meer bij kijken etc en voor het kleine deel frame is het voor mij niet meer de moeite.(scheurvorming/sinaasappelhuidje na buigen en moeilijkheid van lassen)
ik ga voor een chroommolybdeen frame van balhoofd tot aan zijplaten etc.

ZOEK ALLEEN NOG EEN ADRES WAAR IK DAT KAN HALEN..(ff groot zodat als iemand het weet mij aub kan pb'en)

het carter is ook onder de freesbank geweest(ontstekingskant) en is gestraald(dankje!!!)
aangezien pia blokken zo breed zijn en ik er flink op getekend etc heb weet ik er aan de ontstekingszijde 20+ mm af te halen!

hieronder iig de foto's...

tevens in het bezit van een eigen transponder nadat we een aanbod van kopen/huren kregen.
kan je zeggen dat het heel fijn werkt!!

3163gj4.jpg

2z7jrdd.jpg

4cl3fqh.jpg

2lvzti9.jpg

4d7bak1.jpg

2e5k2us.jpg

30j1va0.jpg

46z8w9y.jpg

4i4pide.jpg

4cnc6fs.jpg



binnekort meer update over het blok en het stuk frame etc.

vragen??

gegroet!

toch even tussendoor een update

vakantie en dus druk aan het bouwen!

de mal staat klaar...en moet alleen nog een bloksteun tussen.

heb decoupeerzaagblaadjes gehad met alu smeermiddel!..dat gaat als een malle door het aluminium heen.

aangezien cnc werk nog even duurt door de leraar etc...doe ik het eerst conventioneel..(de maten van cnc..en later kan ik het door cnc werk vervangen)

verder hebben we de naaf op de achtervelg geplaatst(m5 in de naaf..en 6mm in de velg..dus dat probleem verholpen!..netjes al zeg ik het zelf)

verder de aluminium achterbrug platen gemaakt..en het linker carterdeel.

verder de krukas afgedraaid....en spiebaan en m8 schroefdraad(sterk zat)

de ontstekingskant 14mm opgeschoven...

van het aantrekmechanisme tot aan de ketting is me blok 170mm breed...daar komt nog iets van 30mm aan trekstarter bij..en dan kom ik rond de 200mm..

aardig smal voor de zelfbouwer!!

foto's:

2py2jah.jpg

317jps9.jpg

30wtisz.jpg

2yx28f9.jpg

44bnkh0.jpg

490svt5.jpg

2h3myxv.jpg

2v9oqab.jpg

4i737mb.jpg


tevens bezig met een nieuw cilindertje....maar twijfel:

-hebo manston racing revolution
-polini evo (wil alleen geen ovaalpoort)
-malossi cross (speed heeft andere drijfstang)


groeten

Met gepaste trots presenteer ik u de nieuwste update van deze motor.
Een juweeltje!
spa0189oj6.jpg

spa0190ep8.jpg

spa0191wu4.jpg

Een geweldig smal blok dat slechts 200mm meet in de breedte!
spa0192xq2.jpg

De malossi binnenrotorontsteking
spa0193xg8.jpg

spa0194dv8.jpg

spa0195zw0.jpg

Alles is op het moment op het oog uitgelijnd. De wielbasis staat in deze situatie op 690 mm ipv de reglementaire 740 mm.


2hxafjd.jpg

2j43n9i.jpg


zomaar ff 2 foto's tussendoor..

zitje lijkt aan 8erkant hoog...is het niet...minibike zit in de voorkant niet meer in de mal..dus hij staat niet recht..

gegroet

weer een update,

zo..ff de wielen matzwart gespoten...en het een en ander gemonteerd.

de trekstarter passend gemaakt en het blok is totaal 195 (iets minder..193 oid) mm breed..van buitenkant trekstarter tot hart ketting.)

en zoals je altijd verwacht..kan het fout gaan..

zo nu dus ook...had dubbele waveschijven voor..maar die zijn zwevend..en dat geeft de schijf een 6mm extra..dus paste het voorwiel er niet meer tussen..
dit afgedraaid..(8eraf tever maar komt een nieuwe naaf) en nu zit hij er tussen.
nog moeilijk aangezien de diameter van de schijven ook groter zijn dus de blokken er moeilijker opgaan..
en de ophanging t.o.v. de vorkpoot moest ook verlengd worden.

dit alleen gedaan en ziet er zoals onderstaande foto's zo uit!

verder naast de schijven de 2 dempers binnen gehad!..word dus (aangezien kap een ducati model is..)een soort dubbele demper ala duc ( en zoals hank dus ook had..sorry voort na-apen hank!)
langs hank geweest om de concurrentiegraad te meten..en die is hoog!...
jongens zijn goed bezig!..petjes af!

uiteraard naar huis gegaan met 2 uitslagen voor mijn uitlaat...het was fout gegaan en die man had ze 2x gelaserd!.

verder alles op school klaargemaakt zoals plaatjes/busjes etc..zodat ik in de kerstvakantie eens flink kan beunen!.

en gister kwam de AIM rode teller binnen..kon een goede 2e hands kopen van ERWIN. maar geel vloekt bij rood filter/benzinekabel/schijven/bougiekabel etc.

eind deze vakantie zit hij helemaal in elkaar denk/hoop ik..

genoeg geluld..hier de foto's:

400h2lz.jpg

4hbbotl.jpg

42u2jhk.jpg

43gfryh.jpg

3y5jzfm.jpg

2cwprmb.jpg

3347k1w.jpg

2dtyoh5.jpg

2duca6v.jpg


ontwerp van de frameplaat die ge-cnc'd word
2d94gh1.jpg



tot na de kerstvakantie...fijne dagen!

nog wat foto's!...ben serieus bezig met opbouwen..kap wat gespoten...alles monteren..houder gemaakt voor de AIM...en frame gelakt etc.

foto's:

2yvsa3c.jpg

3ys0zg9.jpg

2yvv67a.jpg

2s7jtc9.jpg

2ccpezp.jpg

4gj3xow.jpg

2uhab74.jpg

4ih49z6.jpg


groeten!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

leuk project hoor, je kap is echt fucking geil.

Maar zet je grote fotos even tussen [ir][ir] daarmee resize je ze een beetje
 
:~. je bent weer goed bezig Erwin, het wordt weer is tijd dat ik langs kom :D.

Veel succes ermee en ik spreek je snel weer.
 
foto's aangepast.

erwin...als ik je aim koop...kom je hem wel brengen..dan kan ik eventueel laswerk verrichten..komt daar ook (toch ooit nog eens) wat vaart in.

groeten
 
dondersgaaf project:W egt , ik heb bewondering voor je dat je iets anders probeert dan het gros van de mensen en hoop ook dat dit blokje lekker gaat scoren.

ik ga em zeker verder volgen :D
 
TS said:
-hebo manston racing revolution
-polini evo (wil alleen geen ovaalpoort)
-malossi cross (speed heeft andere drijfstang)
Cross en Speed hebben op Piaggio dezelfde drijfstanglengte nodig.

Erg leuk project, zit veel bloed, zweet en tranen in. Succes ermee :)
 
Ziet er echt vet uit , Jeroen laat me vaker wel wat pix zien op voorhand , is altijd mooi spul wat je maakt . Het carbon kapje is echt het einde -:-.
 
hey Erwin zonder Punt!
Ding is nog vetter dan vorig jaar! (toen stond ik er al over te kwijlen ;))

Meet je snel weer?

ik ga eigenlijk nooit echt naar meetings...maar meeten lijkt me zeker wel een x leuk.

de rest bedankt voor de leuke reacties!


ondertussen word de uitlaat gelaserd..en ben ik bezig met de nieuwe zijplaten voor het frame..
die word cnc gemaakt (gratis :W) en dat word een meesterwerkje!

verder de kleine dingen als frame spuiten, kap bestikkeren en nummerbordje maken etc ook tussendoor...

groeten
 
Back
Top