bpmars

Member
Hallo allemaal,

Al een aantal jaar rij pendel ik op mijn oude Peugeot Zenith op en neer naar werk. Dit doe ik met een hoop plezier ondanks het nodige onderhoud... Ik rij namelijk minimaal 200 kilometer per week op deze oude 2 takt. Inmiddels heeft ie net iets over de 23K kilometers gelopen. Hij heeft altijd lekker vlot gereden en afgelopen jaar heb ik de Zenith om laten keuren van snor, naar brom. Hiervoor heb ik alleen alle begrenzingen hoeven verwijderen en hij liep ongeveer 52.

Sinds een maand ongeveer merk ik dat ie minder vlot rijdt dan dat ik gewend ben. Hij heeft moeite met weg komen maar zodra die eenmaal in beweging is, wilt ie nog steeds wel. De topsnelheid is inmiddels gezakt naar 41 km/h... Ik heb wat dingen geprobeerd met de afstelling, andere rolletjes, luchtfilterbak eraf, grotere sproeier, enzovoort... Niks lijkt het te verhelpen. Uiteindelijk bleek dat de Zenith bijna geen druk meer opbouwde. Dit kon je voelen aan de lucht die uit de uitlaat kwam, bijna niks. Afijn, uitlaat eraf en met perslucht goed doorgespoten. Roet vloog door de schuur maar hij doet het nu wel weer redelijk.

Nu zal ik dus mijn cilinder moeten gaan vervangen omdat hier het probleem ontstaat. Nu is het ook zo dat het van origine een snor was en deze heeft een apart cilindertje met passende uitlaat. Ik ben nu dus eigenlijk op zoek naar een goed passende cilinder + uitlaat waarmee die wel gewoon goed 50-54 km/h blijft rijden. Zijn er mensen die ervaring hebben en mij wellicht kunnen adviseren welke cilinder en uitlaat goede opties zijn? Ik ben niet van plan om er een enorm snelle jongen van te maken, 70cc hoef ik hier in Rotterdam denk ik ook niet te proberen... =)
 
Advertisement - register to remove this

Zit dan niet gewoon de uitlaat verstopt , je zou deze eens kunnen schoon branden
He Trabiarie, dat klopt inderdaad. Ik was niet helemaal duidelijk. Ik heb afgelopen maand de hele uitlaat doorgespoten onder hoge druk. Hiermee was het probleem kort verholpen maar na een week of 2 zit de uitlaat alweer vol... In mijn ogen zou het dan in de cilinder moeten zitten omdat het zo snel weer vol loopt...
 
Zou gaan voor een originele brom cilinder van peugeot.. Die dingen blijven lopen.
Mijn ervaring met imitatie cilinders is dat het altijd slechter gaat lopen.
Bij elke imitatie cilinder moet je al hoger in de sproeier gaan. En dat loopt dan ook weer onzuiniger.

Uitlaat ook vervangen.. Bestel gewoon de originele en je hebt er langer plezier van.
De sito plus vind ik ook wel aardig. Maar dan moet de sproeier ook weer aangepast worden.
Daarnaast ondanks die best aardig loopt wel een zuip uitlaat. (verbruik toch wel stuk onzuiniger, dan als je de originele neemt)
 
Zou gaan voor een originele brom cilinder van peugeot.. Die dingen blijven lopen.
Mijn ervaring met imitatie cilinders is dat het altijd slechter gaat lopen.
Bij elke imitatie cilinder moet je al hoger in de sproeier gaan. En dat loopt dan ook weer onzuiniger.

Uitlaat ook vervangen.. Bestel gewoon de originele en je hebt er langer plezier van.
De sito plus vind ik ook wel aardig. Maar dan moet de sproeier ook weer aangepast worden.
Daarnaast ondanks die best aardig loopt wel een zuip uitlaat. (verbruik toch wel stuk onzuiniger, dan als je de originele neemt)
Ha Eurokit,

Bedankt voor de tip! Als het goed is bedoel jij dan de Zenith cilinder van DMP? Die is gelukkig ook mooi goedkoop haha!

Originele uitlaat is inderdaad ook de bedoeling, die heb ik gevonden!
 
Ik wil geen slapende honden wakker maken, maar op peugeot vertikaal lang blok past zover ik mij herinner een brom cilinder niet op een snor carter zonder aanpassingen.
Weet ook even niet of een Zenith kort of lang heeft, maar geldt hier niet hetzelfde?
 
Ik wil geen slapende honden wakker maken, maar op peugeot vertikaal lang blok past zover ik mij herinner een brom cilinder niet op een snor carter zonder aanpassingen.
Weet ook even niet of een Zenith kort of lang heeft, maar geldt hier niet hetzelfde?
He AGM Retro,

Ik zie bij M2 dat het met wat aanpassingen wel kan gelukkig maar wellicht weet jij iets wat zij niet weten. :)

"Met een kleine aanpassing is deze cilinder ook te gebruiken in de 25km/u blok.
U dient dan een stukje van het hemd / voet af te laten draaien dit zou ook eventueel met een slijptol kunnen.
Ook kunt u deze 25 km per u snor cilinder voor Peugeot Vivacity bij ons kopen
"
 
Nee dat klopt wel zo'n beetje.
Alleen is niet iedereen een held die met slijptol, dremel in het carter gaat slijpen.
Ik zelf zou het wel doen.:grimacing:
Cilinderhemd en carter laten meten / afdraaien ben je gauw 30+ euro kwijt.
Ik neem aan dat je cilinder gietijzer wand heeft?
Eventueel kun je hem dan laten honen + overmaat zuiger.
 
Nee dat klopt wel zo'n beetje.
Alleen is niet iedereen een held die met slijptol, dremel in het carter gaat slijpen.
Ik zelf zou het wel doen.:grimacing:
Cilinderhemd en carter laten meten / afdraaien ben je gauw 30+ euro kwijt.
Ik neem aan dat je cilinder gietijzer wand heeft?
Eventueel kun je hem dan laten honen + overmaat zuiger.
Klopt, inderdaad gietijzer. Ik heb een maat die dit allemaal voor mij monteert enzo, ik doe zelf het uitzoekwerk haha. Hij zei dat hij dit vaker heeft gedaan en hij maakt het wel passend, tegen meerprijs natuurlijk! :) haha. Hij had het inderdaad ook over honen etc, andere mogelijkheden maar ik denk dat deze cilinder + de 45km Ixil uitlaat de beste combi zijn.
 
Ik wil geen slapende honden wakker maken, maar op peugeot vertikaal lang blok past zover ik mij herinner een brom cilinder niet op een snor carter zonder aanpassingen.
Weet ook even niet of een Zenith kort of lang heeft, maar geldt hier niet hetzelfde?

Heb geen idee, maar dacht dat de brom cilinder aan de onderkant van het hemt iets van een bevel te zien was rondom en een soort van
Ik wil geen slapende honden wakker maken, maar op peugeot vertikaal lang blok past zover ik mij herinner een brom cilinder niet op een snor carter zonder aanpassingen.
Weet ook even niet of een Zenith kort of lang heeft, maar geldt hier niet hetzelfde?


Cilinder eraf halen en zien of er een carter begrenzing / blokkade erin zit.



van die DMP cilinder daar ga je ongelukkig van worden.

Bedoelde namelijk de echte originele peugeot cilinder. Als die niet meer te vinden is, dan nog beter een DR50 erop gooien.
Al die imitatie dingen is echt zooi. DMP, TNT, ect zou ik liever geen cilinder van kopen.

Ik heb wel een BGM (pro) cilinder liggen die nog wel enig sinds acceptabel was.


Je zou ook kunnen kijken voor een barikit cilinder..

Als de scooter een snor was en nou een brom zou ik er zoiezo voor zorgen dat je er ook echt brom cilinder ermee kan gebruiken.
Het is nogal een beetje raar om met zo`n begrensde cilinder rond te rijden. En carters waar niks anders dan een snor cilinder op past.
 
Last edited:
Heb geen idee, maar dacht dat de brom cilinder aan de onderkant van het hemt iets van een bevel te zien was rondom en een soort van


Cilinder eraf halen en zien of er een carter begrenzing / blokkade erin zit.



van die DMP cilinder daar ga je ongelukkig van worden.

Bedoelde namelijk de echte originele peugeot cilinder. Als die niet meer te vinden is, dan nog beter een DR50 erop gooien.
Al die imitatie dingen is echt zooi. DMP, TNT, ect zou ik liever geen cilinder van kopen.

Ik heb wel een BGM (pro) cilinder liggen die nog wel enig sinds acceptabel was.


Je zou ook kunnen kijken voor een barikit cilinder..

Als de scooter een snor was en nou een brom zou ik er zoiezo voor zorgen dat je er ook echt brom cilinder ermee kan gebruiken.
Het is nogal een beetje raar om met zo`n begrensde cilinder rond te rijden. En carters waar niks anders dan een snor cilinder op past.
Ha Eurokit,

Goed dat je het zegt van die DMP cilinder! De originele cilinder ben ik al even aan het zoeken maar tot nog toe nergens tegengekomen helaas. Moet ook zeggen dat ik voor deze makkelijker aan 70cc kan komen dan aan 50cc maar in Rotterdam Centrum ga ik me hier niet aan wagen.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik echt werkelijk geen idee heb wat er nou precies wordt bedoeld met de carter. Ik ken de carterkap maar ik meen dat daarachter zich de overbrenging bevind. Bromcilinders zijn goed passend te maken op het snorblok van de Zenith, dat weet ik wel. Bedoelt iedereen met "carter" dan "het blok"? hahaha
Het is bij deze ook zo dat ik de uitlaat inderdaad moet gaan vervangen als ik er een bromcilinder op knal.

Gezien de dagwaarde is het het niet waard maar ik weet in ieder geval wat ik in
huis heb...
 
Hoi allemaal,

Ik ben er inmiddels wel redelijk over uit wat nu wel en niet passend is en al dan wel of niet passend te maken. Nu vroeg ik mij het volgende af:

Ik rij natuurlijk door Rotterdam met het apparaat en het is wel medium-belangrijk dat deze niet al te snel gaat lopen. Nu is er een scala aan cilinders waar ik uit kan kiezen. Ik wil het sowieso op 50cc houden om geen aandacht te trekken maar nu zie ik her en der de Malossi Sport 50cc cilinder voor o.a. Peugeot Buxy/Zenith/Vivacity.
Lijkt mij voor de afstanden die ik rij, 50km per dag, 250km per week, misschien wel een passende cilinder. Ik wil namelijk wel graag een slijtvast dingetje laten monteren.

Ik vraag mij alleen af, ga ik met zo een 'sport' cilinder niet ineens veel harder rijden en krijg ik daardoor niet onbedoeld de aandacht van allerlei officieren? Hier zit ik namelijk niet op te wachten...
 
malossi sport , dr 50, top performance, polini 50..

Ja daar ga je zeker iets sneller mee.

Origineel is zeker nog wel 10km/u trager en je houd wat minder vermogen over.

Zo`n giet cilindertje doet zeker de 2kw wel..


Misschien een barikit of een power one zoeken.
 
malossi sport , dr 50, top performance, polini 50..

Ja daar ga je zeker iets sneller mee.

Origineel is zeker nog wel 10km/u trager en je houd wat minder vermogen over.

Zo`n giet cilindertje doet zeker de 2kw wel..


Misschien een barikit of een power one zoeken.
Joh, daar was ik mij niet zo van bewust haha. Ik wil het beestje eigenlijk niet tot zo min mogelijk afknijpen gezien de afstanden die ik ermee afleg.
 
Ik vraag mij alleen af, ga ik met zo een 'sport' cilinder niet ineens veel harder rijden en krijg ik daardoor niet onbedoeld de aandacht van allerlei officieren? Hier zit ik namelijk niet op te wachten...
Volgens mij zit de snelheid nog altijd in de Rechterhand ... Kan je geen Klok kijken ?
 
Back
Top