Marwan
110, 120, 130, geen enkel probleem
Peugeot Ludix Elegance 2006 14'' snor
Km stand: 3000km (Oude teller stond op 17.000)
Dit monstertje was ooit bedoeld om met winst te verkopen, wat ook goed mogelijk was. Alleen dat vergt wel enige technische kennis, wat ik dus echt verre van had. Het is ook m'n eerste scooter. Ik heb dan ook dingen stukgemaakt wat echt verre van onnodig was. Ik heb ook wel de nodige problemen gehad met dit ding en deze scooter is dan ook geen onbekende hier op het forum.
Nu staat hij ondertussen bijna 3 jaar onder mijn dak en is de emotionele waarde best wel groot. Ik ben dan ook van plan om hem nooit meer weg te doen. Het beestje heeft eind 2019-begin 2020 zijn hoogtijdagen meegemaakt. Alles werd schoongemaakt en gespoten en daarna reed hij lekker. Shit went sideways nadat ik er 2(theoretisch gezien 3) keer mee op m'n smoel ben gegaan.
Nu is het bijna twee jaar later en het blokje is eindelijk weer goed, loopt goed, rijdt goed. Misschien nog iets meer spelen met de afstelling zodat ik hem ook warm makkelijker kan starten.
Ik ga deze scooter voor de laatste keer volledig 'restaureren'/onderhouden vanaf het frame en carters. Als dat is gelukt ga ik gewoon elke 1000km klein onderhoud verrichten, om de 5000km het cilindertje opentrekken en kijken hoe de zuiger eraan toe is. Ook het voornemen om de scooter elke twee weken even lekker te wassen. Laatste keer dat ik dit heb gedaan is ook weer dik een jaar geleden.
In de tussentijd wordt er ook gebouwd aan een 70cc blok. Het is weliswaar een snor, maar ik wil toch kijken of ik hem kan omkeuren naar motor, motorrijbewijs staat namelijk ook op de planning. Ik moet de RDW hier nog eventjes voor raadplegen om te kijken of dit überhaupt mogelijk is. Ik moet even kijken of ik bewijs kan leveren dat er in het buitenland (EU) ook Ludix'jes rijden die op motorkenteken staan met 70cc. Wat misschien ook al helpt is dat Peugeot bij de E-Ludix ook een '125cc' equivalent heeft aangekondigd. Verder is het zo dat alles boven de 50cc wel wordt aangemerkt als motorfiets, dus ook als motorfiets gekeurd moet worden in mijn ogen. Het is dan ook niet de bedoeling om hiermee snelwegen te pakken, dat is met een Runner/Skipper al lastig, laat staan dit bakje wat niet eens 100kg weegt. Lekker genieten van een 70cc in de stad, hoogstens nationale wegen. Lekker man.
Restauratie/Grondige onderhoud:
- Scooter volledig demonteren (Afl. 1)
- Frame + subframe grondig schoonmaken (Afl. 2)
- Frame ontroesten bij het framenummer (Afl. 2)
- Voorvork (proberen te) reviseren, laatste stukje spuiten (Afl. 3)
- Letters op de banden met wit lakstift inkleuren (Afl. 4)
- Elektra nalopen, waar nodig is opnieuw intapen, netter wegwerken (Afl. 5)
- Nieuwe AJP remhendels (Afl. 6)
- Nieuwe originele handvatten (Afl. 6)
- Stuurknoppen spuiten in oranje/zwart (Afl. 6)
- Olietank + benzinetank schoonmaken (Afl. 7)
- Olie- en/of brandstofslangen vervangen waar nodig (Afl. 7)
- Carburateur volledig demonteren, reinigen en reviseren (Afl. 7)
- Oliepomp op de correcte manier ophangen (Afl. 7)
- Blok volledig demonteren, carters en carterkap zandstralen (Afl. 8)
- Blok + subframe reviseren waar nodig (Afl. 9)
- Carterkap glanszwart spuiten (Afl. 10)
- Ontstekingskap en cilinderkap spuiten (Afl. 10)
- Schokbreker spuiten (Afl. 10)
- Uitlaat (proberen te) reviseren, vervolgens spuiten (Afl. 11)
- Peugeot logo monteren op de voorstuurkap (Afl. 12)
- Spiegels zoveel mogelijk krasvrij proberen te maken (Afl. 12)
- Kappenset opnieuw spuiten, eventueel bodemkuip vervangen wegens afgebroken aanhechtingspunten (Afl. 13)
- Voetsteuntjes monteren (Afl. 14)
- IJzeren treeplaten met traantjes monteren (Afl. 14)
- Ludix oppakbeugel opnieuw spuiten (Afl. 14)
- Ludix wedergeboren (Afl. 15)
Tweede blok opbouwen:
- Blok volledig demonteren, zandstralen (Afl. 1)
- Blok reviseren/in elkaar zetten. Goede tweedehands onderdelen bewaren voor mijn snor blokje. (Afl. 2)
- Carterkap glanszwart spuiten en origineel kickstartpedaal monteren (Afl. 3)
- Blok afstellen (Afl. 4)
Tweede blok setup:
- Doppler Endurance krukas
- Malossi MHR 'Replica' 70cc cilinder
- Polini secundaire vertanding 16/44
- Yasuni R uitlaat
- Dell'Orto PHBG DS 21mm carburateur
- Doppler Fiberglass membraan
- Stage 6 luchtfilter
- Stage 6 Sport Pro variateur
- Polini 3G koppeling
De foto’s in de bijlage zijn gemaakt door de eigenaar, ik heb geen foto’s van hoe die er uitzag voordat hij “onder het mes” ging. Gaandeweg het topic zie je meer foto's van de vorige transformatie.
Ik hoop dat ik jullie kan vermaken met mijn eventuele blunders, maar vooral met de resultaten. Ik ben van plan om van dit proces een YT-serie te maken, waarin ik bepaalde zaken/onderdelen/mechanismen ook uitleg en eventueel kan ik how-to's maken van bepaalde zaken.
Km stand: 3000km (Oude teller stond op 17.000)
Dit monstertje was ooit bedoeld om met winst te verkopen, wat ook goed mogelijk was. Alleen dat vergt wel enige technische kennis, wat ik dus echt verre van had. Het is ook m'n eerste scooter. Ik heb dan ook dingen stukgemaakt wat echt verre van onnodig was. Ik heb ook wel de nodige problemen gehad met dit ding en deze scooter is dan ook geen onbekende hier op het forum.
Nu staat hij ondertussen bijna 3 jaar onder mijn dak en is de emotionele waarde best wel groot. Ik ben dan ook van plan om hem nooit meer weg te doen. Het beestje heeft eind 2019-begin 2020 zijn hoogtijdagen meegemaakt. Alles werd schoongemaakt en gespoten en daarna reed hij lekker. Shit went sideways nadat ik er 2(theoretisch gezien 3) keer mee op m'n smoel ben gegaan.
Nu is het bijna twee jaar later en het blokje is eindelijk weer goed, loopt goed, rijdt goed. Misschien nog iets meer spelen met de afstelling zodat ik hem ook warm makkelijker kan starten.
Ik ga deze scooter voor de laatste keer volledig 'restaureren'/onderhouden vanaf het frame en carters. Als dat is gelukt ga ik gewoon elke 1000km klein onderhoud verrichten, om de 5000km het cilindertje opentrekken en kijken hoe de zuiger eraan toe is. Ook het voornemen om de scooter elke twee weken even lekker te wassen. Laatste keer dat ik dit heb gedaan is ook weer dik een jaar geleden.
In de tussentijd wordt er ook gebouwd aan een 70cc blok. Het is weliswaar een snor, maar ik wil toch kijken of ik hem kan omkeuren naar motor, motorrijbewijs staat namelijk ook op de planning. Ik moet de RDW hier nog eventjes voor raadplegen om te kijken of dit überhaupt mogelijk is. Ik moet even kijken of ik bewijs kan leveren dat er in het buitenland (EU) ook Ludix'jes rijden die op motorkenteken staan met 70cc. Wat misschien ook al helpt is dat Peugeot bij de E-Ludix ook een '125cc' equivalent heeft aangekondigd. Verder is het zo dat alles boven de 50cc wel wordt aangemerkt als motorfiets, dus ook als motorfiets gekeurd moet worden in mijn ogen. Het is dan ook niet de bedoeling om hiermee snelwegen te pakken, dat is met een Runner/Skipper al lastig, laat staan dit bakje wat niet eens 100kg weegt. Lekker genieten van een 70cc in de stad, hoogstens nationale wegen. Lekker man.
Restauratie/Grondige onderhoud:
- Scooter volledig demonteren (Afl. 1)
- Frame + subframe grondig schoonmaken (Afl. 2)
- Frame ontroesten bij het framenummer (Afl. 2)
- Voorvork (proberen te) reviseren, laatste stukje spuiten (Afl. 3)
- Letters op de banden met wit lakstift inkleuren (Afl. 4)
- Elektra nalopen, waar nodig is opnieuw intapen, netter wegwerken (Afl. 5)
- Nieuwe AJP remhendels (Afl. 6)
- Nieuwe originele handvatten (Afl. 6)
- Stuurknoppen spuiten in oranje/zwart (Afl. 6)
- Olietank + benzinetank schoonmaken (Afl. 7)
- Olie- en/of brandstofslangen vervangen waar nodig (Afl. 7)
- Carburateur volledig demonteren, reinigen en reviseren (Afl. 7)
- Oliepomp op de correcte manier ophangen (Afl. 7)
- Blok volledig demonteren, carters en carterkap zandstralen (Afl. 8)
- Blok + subframe reviseren waar nodig (Afl. 9)
- Carterkap glanszwart spuiten (Afl. 10)
- Ontstekingskap en cilinderkap spuiten (Afl. 10)
- Schokbreker spuiten (Afl. 10)
- Uitlaat (proberen te) reviseren, vervolgens spuiten (Afl. 11)
- Peugeot logo monteren op de voorstuurkap (Afl. 12)
- Spiegels zoveel mogelijk krasvrij proberen te maken (Afl. 12)
- Kappenset opnieuw spuiten, eventueel bodemkuip vervangen wegens afgebroken aanhechtingspunten (Afl. 13)
- Voetsteuntjes monteren (Afl. 14)
- IJzeren treeplaten met traantjes monteren (Afl. 14)
- Ludix oppakbeugel opnieuw spuiten (Afl. 14)
- Ludix wedergeboren (Afl. 15)
Tweede blok opbouwen:
- Blok volledig demonteren, zandstralen (Afl. 1)
- Blok reviseren/in elkaar zetten. Goede tweedehands onderdelen bewaren voor mijn snor blokje. (Afl. 2)
- Carterkap glanszwart spuiten en origineel kickstartpedaal monteren (Afl. 3)
- Blok afstellen (Afl. 4)
Tweede blok setup:
- Doppler Endurance krukas
- Malossi MHR 'Replica' 70cc cilinder
- Polini secundaire vertanding 16/44
- Yasuni R uitlaat
- Dell'Orto PHBG DS 21mm carburateur
- Doppler Fiberglass membraan
- Stage 6 luchtfilter
- Stage 6 Sport Pro variateur
- Polini 3G koppeling
De foto’s in de bijlage zijn gemaakt door de eigenaar, ik heb geen foto’s van hoe die er uitzag voordat hij “onder het mes” ging. Gaandeweg het topic zie je meer foto's van de vorige transformatie.
Ik hoop dat ik jullie kan vermaken met mijn eventuele blunders, maar vooral met de resultaten. Ik ben van plan om van dit proces een YT-serie te maken, waarin ik bepaalde zaken/onderdelen/mechanismen ook uitleg en eventueel kan ik how-to's maken van bepaalde zaken.
Attachments
Last edited: