Peugeot Ludix Elegance

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Peugeot Ludix Elegance 2006 14'' snor
Km stand: 3000km (Oude teller stond op 17.000)

Dit monstertje was ooit bedoeld om met winst te verkopen, wat ook goed mogelijk was. Alleen dat vergt wel enige technische kennis, wat ik dus echt verre van had. Het is ook m'n eerste scooter. Ik heb dan ook dingen stukgemaakt wat echt verre van onnodig was. Ik heb ook wel de nodige problemen gehad met dit ding en deze scooter is dan ook geen onbekende hier op het forum.

Nu staat hij ondertussen bijna 3 jaar onder mijn dak en is de emotionele waarde best wel groot. Ik ben dan ook van plan om hem nooit meer weg te doen. Het beestje heeft eind 2019-begin 2020 zijn hoogtijdagen meegemaakt. Alles werd schoongemaakt en gespoten en daarna reed hij lekker. Shit went sideways nadat ik er 2(theoretisch gezien 3) keer mee op m'n smoel ben gegaan.

Nu is het bijna twee jaar later en het blokje is eindelijk weer goed, loopt goed, rijdt goed. Misschien nog iets meer spelen met de afstelling zodat ik hem ook warm makkelijker kan starten.

Ik ga deze scooter voor de laatste keer volledig 'restaureren'/onderhouden vanaf het frame en carters. Als dat is gelukt ga ik gewoon elke 1000km klein onderhoud verrichten, om de 5000km het cilindertje opentrekken en kijken hoe de zuiger eraan toe is. Ook het voornemen om de scooter elke twee weken even lekker te wassen. Laatste keer dat ik dit heb gedaan is ook weer dik een jaar geleden.

In de tussentijd wordt er ook gebouwd aan een 70cc blok. Het is weliswaar een snor, maar ik wil toch kijken of ik hem kan omkeuren naar motor, motorrijbewijs staat namelijk ook op de planning. Ik moet de RDW hier nog eventjes voor raadplegen om te kijken of dit überhaupt mogelijk is. Ik moet even kijken of ik bewijs kan leveren dat er in het buitenland (EU) ook Ludix'jes rijden die op motorkenteken staan met 70cc. Wat misschien ook al helpt is dat Peugeot bij de E-Ludix ook een '125cc' equivalent heeft aangekondigd. Verder is het zo dat alles boven de 50cc wel wordt aangemerkt als motorfiets, dus ook als motorfiets gekeurd moet worden in mijn ogen. Het is dan ook niet de bedoeling om hiermee snelwegen te pakken, dat is met een Runner/Skipper al lastig, laat staan dit bakje wat niet eens 100kg weegt. Lekker genieten van een 70cc in de stad, hoogstens nationale wegen. Lekker man.

Restauratie/Grondige onderhoud:
- Scooter volledig demonteren (Afl. 1)
- Frame + subframe grondig schoonmaken (Afl. 2)
- Frame ontroesten bij het framenummer (Afl. 2)
- Voorvork (proberen te) reviseren, laatste stukje spuiten (Afl. 3)
- Letters op de banden met wit lakstift inkleuren (Afl. 4)
- Elektra nalopen, waar nodig is opnieuw intapen, netter wegwerken (Afl. 5)
- Nieuwe AJP remhendels (Afl. 6)
- Nieuwe originele handvatten (Afl. 6)
- Stuurknoppen spuiten in oranje/zwart (Afl. 6)
- Olietank + benzinetank schoonmaken (Afl. 7)
- Olie- en/of brandstofslangen vervangen waar nodig (Afl. 7)
- Carburateur volledig demonteren, reinigen en reviseren (Afl. 7)
- Oliepomp op de correcte manier ophangen (Afl. 7)
- Blok volledig demonteren, carters en carterkap zandstralen (Afl. 8)
- Blok + subframe reviseren waar nodig (Afl. 9)
- Carterkap glanszwart spuiten (Afl. 10)
- Ontstekingskap en cilinderkap spuiten (Afl. 10)
- Schokbreker spuiten (Afl. 10)
- Uitlaat (proberen te) reviseren, vervolgens spuiten (Afl. 11)
- Peugeot logo monteren op de voorstuurkap (Afl. 12)
- Spiegels zoveel mogelijk krasvrij proberen te maken (Afl. 12)
- Kappenset opnieuw spuiten, eventueel bodemkuip vervangen wegens afgebroken aanhechtingspunten (Afl. 13)
- Voetsteuntjes monteren (Afl. 14)
- IJzeren treeplaten met traantjes monteren (Afl. 14)
- Ludix oppakbeugel opnieuw spuiten (Afl. 14)
- Ludix wedergeboren (Afl. 15)

Tweede blok opbouwen:
- Blok volledig demonteren, zandstralen (Afl. 1)
- Blok reviseren/in elkaar zetten. Goede tweedehands onderdelen bewaren voor mijn snor blokje. (Afl. 2)
- Carterkap glanszwart spuiten en origineel kickstartpedaal monteren (Afl. 3)
- Blok afstellen (Afl. 4)

Tweede blok setup:
- Doppler Endurance krukas
- Malossi MHR 'Replica' 70cc cilinder
- Polini secundaire vertanding 16/44
- Yasuni R uitlaat
- Dell'Orto PHBG DS 21mm carburateur
- Doppler Fiberglass membraan
- Stage 6 luchtfilter
- Stage 6 Sport Pro variateur
- Polini 3G koppeling

De foto’s in de bijlage zijn gemaakt door de eigenaar, ik heb geen foto’s van hoe die er uitzag voordat hij “onder het mes” ging. Gaandeweg het topic zie je meer foto's van de vorige transformatie.

Ik hoop dat ik jullie kan vermaken met mijn eventuele blunders, maar vooral met de resultaten. Ik ben van plan om van dit proces een YT-serie te maken, waarin ik bepaalde zaken/onderdelen/mechanismen ook uitleg en eventueel kan ik how-to's maken van bepaalde zaken.
 

Attachments

  • 5130AC4C-3644-42BA-8736-FA2AEF166570.jpeg
    5130AC4C-3644-42BA-8736-FA2AEF166570.jpeg
    201.2 KB · Views: 83
  • 51247125-1CE2-4563-BCE7-2ED087972E0F.jpeg
    51247125-1CE2-4563-BCE7-2ED087972E0F.jpeg
    124.9 KB · Views: 71
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Hebben jullie nog leuke ideeën of zouden jullie dingen anders aanpakken? Ben erg benieuwd, vind het altijd leuk om ideeen uit te wisselen.
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Misschien is het beter als je de benzine tank ook eens een schoonmaak beurt geeft.. (haal ook de vacuum kraan even los om de rommel eruit te krijgen.
Controleer je benzine slang op oudheid.. En vervang deze desnoods.
Luchtfilter matje vervangen voor een nieuwe (kan vol troep zitten)

Controleer het spruitstuk op scheuren of dat de inlaat zijde waar de carb op komt nog wel rond is / goede stijfheid heeft.
Anders membraan eens nalopen

Carburateur in een ultra sone bad schoon maken
(misschien mis je een pakking achter de luchtschroef of is deze gebroken)

Kom je er echt niet verder mee, trek die cilinder eraf en kijk hem na en doe overal nieuw pakkingen tussen

En controleer daarnaast ook nog je krukas keeringen op zweten of dat hij daar ergens olie lekt.
 

Sparky

Well-Known Member
Een oude scooter als nieuw maken en hem dan verkopen ga je nooit winst op maken.
Maar de kennis en ervaring neemt je niemand meer af.
Succes en veel plezier ermee.
 

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
-
 

Attachments

  • B5E71C4F-F043-4A02-89DA-FC192FB8EC3C.jpeg
    B5E71C4F-F043-4A02-89DA-FC192FB8EC3C.jpeg
    327.6 KB · Views: 36
Last edited:

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
-
 

Attachments

  • C1740455-5356-4184-8592-EE61339D960F.jpeg
    C1740455-5356-4184-8592-EE61339D960F.jpeg
    320.8 KB · Views: 27
  • 943C0660-AE1E-4ABC-8C26-A39309AA8B88.jpeg
    943C0660-AE1E-4ABC-8C26-A39309AA8B88.jpeg
    333.7 KB · Views: 24
  • C4377065-86D0-4FA7-83E0-9B5BA6B3B172.jpeg
    C4377065-86D0-4FA7-83E0-9B5BA6B3B172.jpeg
    111.2 KB · Views: 26
  • 16316F07-6098-4619-983C-40158F4152AF.jpeg
    16316F07-6098-4619-983C-40158F4152AF.jpeg
    320.4 KB · Views: 35
Last edited:

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Hebben jullie trouwens nog leuke ideeën voor de scooter? Kan echt van alles zijn, mogen ook hele gekke zijn.
 

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Kleine update
 

Attachments

  • C54FA278-095D-46B2-B9DD-0CF3B56013D2.jpeg
    C54FA278-095D-46B2-B9DD-0CF3B56013D2.jpeg
    440.3 KB · Views: 23
  • 545FD300-C589-4FEE-8899-E563E4D6E8B0.jpeg
    545FD300-C589-4FEE-8899-E563E4D6E8B0.jpeg
    202 KB · Views: 29

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Vind hem persoonlijk iets te zwart..

Misschien kan je hem verfraaien met stickers van peugeot of zo..
Of iets met fluor geel toe passen aan stickers.
 

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Ik heb de beginpost helemaal gerenoveerd! Lees het door zou ik zeggen! Dit wordt echt een gaaf en ook wel uniek project. Ik zal er niet zo snel mee beginnen, maar vanaf februari heb ik veel meer tijd. De restauratie zal dan ook beginnen. Het 70cc blokje begin ik daarentegen al wel nu mee, maar die zal denk ik tegelijkertijd klaar zijn. Dat is meer een gespreid project. De restauratie zal in een keer achter elkaar gaan met hoog tempo.
 

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Een 70CC op een snor.......
Wat is precies het punt wat je probeert te maken? :p

Ik begin daar simpelweg mee aangezien het een los reserveblokje betreft. Om de uitgaves zoveel mogelijk te spreiden begin ik daar nu al mee in plaats van het hele proces tegelijkertijd moet financieren met de 'restauratie'.

Verder is het (op een snor plaat) niet mijn daily blokje, alleen voor meetings of een keertje door de weilanden. Ik wil het wel mijn daily blokje maken mocht ik hem kunnen omkeuren naar motorkenteken. Mocht dat feestje niet doorgaan dan is ie bestemd voor die 3/4 gelegenheden per jaar.
 
Advertisement - register to remove this
Top