Peugeot Ludix Elegance

Marwan

Member
Peugeot Ludix Elegance 2-takt scooter uit 2006
Km stand: : 15.850,8 km

Ik heb dus laatst van een vriend een Peugeot’je gekocht om op te knappen. Ik vind het “restaureren” van voertuigen echt heel mooi en bovendien erg leuk om te zien. Graag wil ik ook steeds meer zelf knutselen en uiteindelijk gewoon constant op iets anders rijden, maar wel op iets wat er eerst oud en versleten uit zag, maar er nu heel erg netjes uit ziet. Zo probeer ik oude scootertje te redden van de sloop. Dit Peugeot’je is dus de eerste die “onder het mes” moet. Ik hoop dat ik hier nog vele jaren mee door kan gaan, ik ben pas 17, dus dat moet hoop ik wel goedkomen.

Ludix’je heeft mij €125 gekost. In de bijlage staan foto’s van hoe die stond in de schuur van de vorige eigenaar.

Hij heeft 1 á 2 jaar stilgestaan maar heeft sinds 2006 gewoon prima zijn werk gedaan.

Alles toont wel enigszins een vorm van roest of viezigheid, maar alle elektra doet het nog en wat ben ik daar blij mee. Het enige onderdeel waar ik totaal niks van afweet en niks mee te maken wil hebben is de kabelboom. Daar komen zoveel puzzels bij kijken, maarja, vroeg of laat moet het wel eenmaal.

Toen de vorige eigenaar er een nieuwe uitlaat op wilde zetten(want de oude lekte), kon er alleen een brommer uitlaat op. Waardoor hij suggereert dat het een brommerblok is. Wel raar dat een brommerblok max 30 kan. Dus hier ben ik niet zo zeker van.

Historie:
- Aanschaf Peugeot Ludix, elektrische start is dood en hij kickt niet aan. €125
- Bougie afgebroken aangezien ik met mijn beunhoofd niet weet wat ‘vast is vast’ betekent en voor de eerste keer met een dopsleutel werk.
- Nieuwe bougie, NGK 7, gekocht €7
- Gat in de aansluiting van de luchtfilter ontdekt, luchtfilter vervangen €15
- Scooter start nu wel, valt uit
- Sproeier verstopt, opengeblazen.
- Vlotterpakking verwisseld, de oude was klaar, gelijk ook kopervet/blauw lagervet mee besteld. €25
- Carburateur blijft lekken, Mijn beunhoofd heeft weer het vlotterbakschroefje te veel doorgedraaid waardoor het vlotterbakje(van plastic) kapot is gedraaid.
- Vlotterbakje van een Fox(van ijzer) gemonteerd, past precies. €0
- Scooter blijft uitvallen, radeloos. Naar een scooterzaak gebracht, ultrasoon-reiniger voor de carb. €55
- Scooter rijdt, maar na 1/2 minuten vermogensverlies, reageert op eerste beetje gas en valt uiteindelijk uit. Na 5 minuten kickt hij weer aan en gaat het riedeltje opnieuw.
- Misschien de tank en benzinekraan schoonmaken, misschien dat er wat vuil in zit. Bij de vorige eigenaar stond er voor 2 jaar een laagje benzine in.
- Laten we maar eens nieuwe olie erin doen, de oude olie is minimaal 4 jaar oud. Kroon Oil 2-takt half synthetisch. €9
- Nieuwe benzine gehaald, oude benzine onderhand ook al half jaar oud. Donkere urine kleur terwijl je de nieuwe benzine op had gedronken als het etiketje limonade erop de jerrycan stond, mooi lichtgeel. €3
- Alles weer gemonteerd, hij kickt niet meer aan.
- Benzineslangetje van aansluiting verwisseld, van een veeel grotere aansluiting naar een kleinere. Kickt gelijk aan.
- Er spuit een straaltje uit de zijkant van de uitgang van het benzineslangetje. Waarschijnlijk gescheurd wegens het zitten op een te grote aansluiting. Beunhoofd zoals ik al zei.
- Oliepomp pompt geen olie door, ook niet als deze wordt aangedreven.
- Benzineslang vervangen ~€4
-
Benzineslang is door de scooterzaak op de verkeerde aansluiting gezet, op de goeie gezet en hij rijdt, oliepomp werkt nu natuurlijk wel
- Choke vervangen ~€20
- Peugeot logo erop geplakt ~€5
- Zwart zadel gehaald ~€30
- Kappen gespoten ~€40
- Nieuwe accu geplaatst ~€25

Toekomstige plannen:

- Zadel laten bekleden/herstellen ~25
- Frame spuiten
- Motorblok spuiten
- Carterdeksel spuiten
- Remhendels spuiten
- Knopjes spuiten
- Tellerglaasje vervangen ~€10

Zo is het plan op dit moment als er nergens complicaties optreden. Ik denk dat dit ongeveer €50 gaat kosten.
————————————
Kortom, dit is niet alleen een project omtrent de Ludix, maar dit is ook een soort van journey van mezelf, want dit zijn echt de eerste paar keren dat ik sleutel aan een scooter, dus alles is nieuw voor me. Ik voel me daarom echt een broekie die net even om de hoek komt kijken.

De foto’s in de bijlage zijn gemaakt door de eigenaar, ik heb geen foto’s van hoe die er uitzag voordat hij “onder het mes” ging.

Ik hoop dat ik jullie kan vermaken met mijn eventuele blunders, zoals de bougie, maar vooral met de resultaten.

Attachments

Last edited:
Advertisement - register to remove this

Marwan

Member
Hebben jullie nog leuke ideeën of zouden jullie dingen anders aanpakken? Ben erg benieuwd, vind het altijd leuk om ideeen uit te wisselen.

Marwan

Member

De scooter start, toevallig was dit de enige keer dat hij normaal liep. Het gekletter wat je hoort na het gas geven is het losse kentekenplaat.

Ik moet nu zien uit te vogelen waarom hij steeds uitgaat na 4/5 seconden ondanks dat hij met de huidige positie van de stationairschroef meer zou moeten brullen dan uitvallen.

En ja, dat snotneusje in de video ben ik. :)

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Misschien is het beter als je de benzine tank ook eens een schoonmaak beurt geeft.. (haal ook de vacuum kraan even los om de rommel eruit te krijgen.
Controleer je benzine slang op oudheid.. En vervang deze desnoods.
Luchtfilter matje vervangen voor een nieuwe (kan vol troep zitten)

Controleer het spruitstuk op scheuren of dat de inlaat zijde waar de carb op komt nog wel rond is / goede stijfheid heeft.
Anders membraan eens nalopen

Carburateur in een ultra sone bad schoon maken
(misschien mis je een pakking achter de luchtschroef of is deze gebroken)

Kom je er echt niet verder mee, trek die cilinder eraf en kijk hem na en doe overal nieuw pakkingen tussen

En controleer daarnaast ook nog je krukas keeringen op zweten of dat hij daar ergens olie lekt.

Marwan

Member
Daar zijn we dan, een half jaar verder. Vorige probleem verholpen. Nu een nieuw probleem, maar daarvoor heb ik mijn andere topic.

Aankomende week wordt de Ludix stevig onder handen genomen. Hopende dat ik voor morgen de oliepomp heb ontlucht(graag hulp in mijn andere topic).

De kappen van de Ludix zullen morgen gespoten worden. De eerste keer dat we het echt goed gaan doen. Dit zal variëren tussen mat-zwart en glans-zwart.

Het blok zal tevens morgen ook gedemonteerd worden, hopende op het feit dat na mijn olieprobleem op te lossen de scooter gewoon prima loopt. Na het afstellen van de carb gaat alles eraf, zo weet ik ten minste dat alles prima liep voor het loshalen. Ik hoop in het blok geen gekke dingen tegen te komen zoals een versleten cilinder. Blokje zal ik helemaal nalopen en vervangen waar nodig. De kitjes zelf heb ik niet, dus na een diagnose gaat het blokje weer in elkaar wachtende op de vervangende onderdelen. Het blokje wordt zelf ook gespoten, mat-zwart, de carterkap wordt wel glans-zwart.

Als dit allemaal prima is verlopen gaan we nog dieper de scooter in(voor mij): Het frame en de kabelboom. Het frame heeft nu een lelijke kleur grijs wat ook zwart moet worden. Hij heeft ook veel roestplekken dus dit zal ook allemaal eraf moeten.

De kabelboom ben ik wel heel erg bang voor, zoveel aansluitingen en maar hopen dat alles goed is aangesloten na het (de)monterenDat wordt heel veel opschrijven en ook heel veel foto’s maken.

Ik wil ook graag de voorvork zwart hebben maar ik ga nog uitzoeken hoe ik dit ga doen. Dit zal waarschijnlijk pas als een van de laatste dingen gebeuren, zo grijs als ie nu is is namelijk ook prima.

Dit wordt allemaal wel de eerste keer, eerste keer (goed/serieus) spuiten, eerste keer blok loshalen, eerste keer scooter strippen. Het is ook mijn eerste scooter en tevens ook mijn eerste project.

Ik zit er dan ook aan te denken om dit allemaal te filmen en op YouTube te zetten, het lijkt me leuk als jullie de ontwikkelingen ook daadwerkelijk kunnen zien. Verder is het gewoon leuk dat als ik later terugkijk, dat ik ook die ontwikkeling in kennis zie bij mezelf door de video’s heen.

De bedoeling van de Ludix is om hem te verkopen na hem helemaal op te knappen, zal ik er winst op maken? Wie weet. Ik hoef geen €100 winst te maken ofzo, maar ben benieuwd of ik er überhaupt wat uit kan halen. Ik heb er vooral veel plezier aan, en de voldoening is erg groot van een scootertje redden van de sloop en hem helemaal ‘fabrieksnieuw’ maken.

Ik zal de beginpost updaten met een checklist, zo kunnen jullie precies de historie zien en zien wat toekomstige plannen zijn. Evt zet ik de kosten erbij.

Last edited:

Sparky

Well-Known Member
Een oude scooter als nieuw maken en hem dan verkopen ga je nooit winst op maken.
Maar de kennis en ervaring neemt je niemand meer af.
Succes en veel plezier ermee.

Marwan

Member
Weer eens aan de slag gegaan met de Ludix. Een vriend van m’n oom kwam kijken, na 10 minuten alles na te lopen zette hij voor de gein de benzineslang op de andere opening. Hij startte......

Nu heeft die verdomde scooterzaak dus de benzineslang altijd verkeerd aangesloten waardoor ik hem zelf ook altijd op het verkeerde poortje heb gezet. Want tja, als de scooterzaak hem op een bepaald poortje zet, dan ga jij hem zelf niet op een andere zetten.

Ludix rijdt prima, voorband beetje leeg maar dat zal wel komen door het vele stilstaan. Heb de laatste kapjes gestript en die gaan morgen in de spuit. Voorvork en wiel ook schoongemaakt. Die gaan over een tijdje pas de spuit in.

Koud start de scooter echt alleen bij gas geven, ik vermoed dat de choke het heeft begeven. Ik moet m koud ook in een hogere stationaire afstelling zetten wilt ie blijven lopen. Daarna maakt ie overtoeren en kan ik hem weer op zijn originele afstelling zetten. Binnenkort maar eens de choke gaan vervangen.

Heb mezelf voorgenomen toch maar hierop te rijden for the time being. Het wordt een mooie scooter als alles af is. 80% van de kappen zijn al gespoten.

Denk dat hij over een weekje oid wel helemaal in elkaar zit. Dan ga ik er even een paar weekjes van genieten en daarna verder experimenteren. Denk aan de volgende dingen:

- Uitlaat van roest vrijmaken en weer in de spuit zetten
- Nieuwe accu erin
- Velgen zwart spuiten
- Originele zwarte zadel erop
- Kijken of ik de standaard kan opknappen en anders vervangen
- Als laatst over een half jaar ofs, alles strippen en het frame spuiten

Attachments

Last edited:

Marwan

Member
Gister weer bezig geweest met de Ludix, wat een leuk project, vind het echt tof om aan scooters te rommelen.

Het was gister tijd om het blok van het frame af te halen en zowel het frame als het blok goed schoon te maken, tegen het blok heb ik een hogedrukspuit gebruikt. Natuurlijk wel bougie en spruitstuk dichtgestopt en ik vermeed rechtstreeks in de ontsteking te spuiten. Was wel een aardig resultaat, nogsteeds een beetje dof maarja, 14 jaar aan meuk gaat er niet zomaar af.

Frame is op de zichtbare plekken nog zo goed als nieuw, alleen de aanhechtingen van het voetstuk aan het voor-frame is heel roestig, WD-40 tegenaan gegooid for the time being.

Mijn vriend was bezig met spuiten en hij raffelde dit een beetje af, ik had bijvoorbeeld alles mooi geschuurd, na elke x schuren schoonmaken. Hij gaat er BWAPPP met Motip Spray eroverheen zonder de primer toe te passen. Effect is gelijk te zien bij de accu kap, bij een geringe aanraking met m’n zool is er een klein stukje lak afgegaan.

Kentekenbordje met witte verstift ff alle kraakjes weggewerkt op de letters/cijfers/omranding, stukje karton tussen de houder en bord gedaan om het klepperen te verhelpen.

Uitlaat een keer met een staalborstel gepoetst en even makkelijk met zwarte lak overheen gegaan, ik ga nog hittebestendige lak halen om het even goed te doen.

Ik wilde er een Peugeot logo opplakken maar mijn vriend was weer te ongeduldig en ging met een chroomspray dat plastic logo’tje spuiten, op afstand is het mooi, maar van dichtbij ziet het er niet uit, dus dit mag ook opnieuw gedaan worden.

Alles in elkaar gezet en moment van de waarheid, ik was heel bang dat na het sluiten met hogedruk en het kutten aan de kabelboom iets niet zou werken, maar BOEM, hij start in een keer en alles werkt en alle elektra zit goed. Enige wat me opviel is dat de knipperlichten best wel snel knipperen, ik ga nog even kijken wat dit veroorzaakt.

Hij trekt snel op zeg tering. Hij tikt de 30km/h aan zonder ook maar wat gewijzigd te hebben, de vorige eigenaar heeft er een ‘nieuwe’ uitlaat opgezet en beweerde dat dit een brommeruitlaat was, misschien dat dat voor de +5 km/h zorgt? Ook zit er af en toe bij constant 30km/h een dipje in, zou ik ook even moeten onderzoeken.

De scooter start op de een of andere manier nu ook koud, alleen begint hij laag in toeren en bouwt dit op tot normaal, als ik de stationairschroef hoger zet gaat ie overtoeren draaien.

Zaterdag een nieuwe accu besteld samen met remreiniger via scooterdiscounter, benieuwd of de elektrische start werkt maar daar ga ik wel vanuit.

Enige wat mij nu nog rest in de nabije toekomst is een originele zwarte zadel en eigenlijk zou ik dat blok er echt af willen halen en even goed onderhoud willen verrichten. Maar nu eerst even teren op de weet ik veel hoe oude v-snaar en rolletjes en idk wat nog meer, zo’n werkdag aan je scooter van 10.00-22.00 is niet niks.

Tot nu toe zit er denk ik €250 in, voor zoveel krijg je niet zo’n degelijke scooter.

Moet er nog een paar kapjes opzetten en hij is compleet.

Attachments

Marwan

Member
Hebben jullie trouwens nog leuke ideeën voor de scooter? Kan echt van alles zijn, mogen ook hele gekke zijn.

Marwan

Member
Accu is geplaatst en hij start gemakkelijk elektrisch, alleen ik ondervind wel hele storende problemen tijdens het rijden, zie daarvoor mijn andere topic.

Heb echt jullie hulp nodig!

Advertisement - register to remove this
Thread starter Similar threads Forum Replies Date
0546timm Peugeot Vivacity Sportline SNOR Restauratie. Projecten 3
SRSpiderman Peugeot ViVacity ! Projecten 2
A Peugeot Zenith - Vespa Imitatie Projecten 5
J Peugeot Speedake! Projecten 31
DE DEnnis 2F4R Peugeot Knaller Dé Grénde Projecten 353