Passing wiellager Aprilia RS50

maartuh

Well-Known Member
Hallo,

Ik heb een aprilia RS50 welke ik aan het opknappen ben.
Nou kwam ik bij het probleem dat het gat waar de wiellager in valt uitgesleten is. (achterwiel) Dit is aan een kan. De andere kant is nog wel goed.

Als ik het lager erin doe zit er flink speling tussen het wiel en het lager. Meer dan 1mm.

Hoe kan ik dit nu oplossen? Wiel uit laten draaien en bus erin?
Groter lager kopen? (zit nu 6202 in)

Alvast bedankt,

Maarten
 
Advertisement - register to remove this

hoi maarten, is bekend probleem bij de rs50's

je kan hem uitdraaien en bus maken etc.

ik heb evt nog een velg voor je liggen die ik tijdje terug opgeknapt heb.

moet alleen wel nieuwe (andere) band op, en gespoten worden.
pm maar als dat iets voor je is.

gr steven
 
idd , ik maar er altijd gewoon een bus in met een lager met een iets kleinere buitenmaat.

dit hoeft overigens niet te gebeuren , ik heb het eigenlijk alleen nog maar meegemaakt bij RS-sen waar teveel mee is gebeund en vaak ook niet goed werden onderhouden.

zonde maar niks aan te doen.

het voordeel van eerst uit draaien is natuurlijk wel dat je een origineel type lager kunt gebruiken.
 
klopt hoor, vaak is ketting veeeel te los of VEEEEEL te strak zetten de oorzaak ervan.

heb zelf genoeg RS'en gehad, maar zelf nooit last van gehad.

zijn gewoon grimeca wielen, niets mis mee..
 
Oke maar welk lager moet ik hebben dan?
Origineel 6202: As 15mm uitwendig 35mm breedte 11mm

Ik dacht zelf aan een 6002:
As 15mm uitwendig 32mm breedte 9mm

Als het lager nou 11mm breed was was het perfect geweest imo.

Is het erg als het lager iets smaller is?
 
Even een wat duidelijkere tekening:

Naamloos.png



Die grote bus komt dus in het wiel en daar valt het lager dan weer in.

Het extra busje aan de zijkant is er omdat die bus in het wiel nu te kort is. Met deze bus klopt het weer.

Zou het zo moeten lukken? Of is het te ingewikkeld om te laten draaien?




Even iemand die kan bevestigen. Dan kan ik de lagers bestellen namelijk,
 
Last edited:
volgens mij heb ik ook weleens 6002 gebruikt idd , sommige wiellagers zijn ook 10mm dik .

het ligt er maar net aan wat je met de brommer wilt gaan doen , wil je echt snel spul erop zetten oid zou ik liever gewoon een compleet ander wiel zoeken welke wel goed is.
 
Oke, heb de brommer compleet origineel gemaakt, ori uitlaat, carb, luchtfilter ect. Dus dit is de beste oplossing? Dat lager bestellen en die bus laten draaien?
 
ik heb het iig 2x zo gedaan en succesvol , het is natuurlijk beter om het wiel uit te laten draaien en daar een bus in te maken , maar ik had toen nog niet de beschikking over zo'n grote draaibank , of freesbank.

een klein busje draaien is dan simpel en een std brommer ook al is ie ontgrensd of met ander pijpje zal niet zoveel kracht te verwerken krijgen.
 
Back
Top