paar vragen mbt carterpreparatie voor speed

Originally posted by Big B NRG
Kan je niet en klein stukje je hemd afdraaien....en dan een stukje je carter uitkotteren?

Dan heb je het minste prestatie verlies lijkt mij...

Of heb ik nu hele domme dingen gezegt :rolleyes:

Dat je van allebij zeg maar nix hebt...
 
ik had ergens gelezen dat het te maken heeft met het sturen en aanpassen van de flow. Verder zal het van je tuner af hangen wat hij het liefst heeft en uit welke aanpassing hij het meeste kan halen. De een zal het zo beter vinden de ander weer niet.
 
Dat zo'n dik hemd de flow beter stuurt vergeet maar direct.

Als je even naar zo'n Speed kijkt zie je dat ter hoogte van de spoelkanalen het hemd terug ligt, dus helemaal niet die dikte heeft.

Verder zul je de flow eerder vergaren met een dik hemd waartegen het mengsel aanbotst (de bovenkant is immers helemaal niet afgeschuind o.i.d. ) dan met een dun hemd zoals alle andere cilinders.

Carterdruk maakt ook geen bal uit aangezien je de volumevermindering van het dikke hemd ook weer (ruim) compenseert met het uitkotteren van het carter.

Warmtetransport gaat bijna allemaal via de kop, dus daar zal dat hemd ook niet meet/merkbaar schelen.

Waarschijnlijk is het gewoon stevigheid, zoals in meer Malossi producten terug is te zien...

Ik heb echter prima ervaringen met dun-hemd-cilinders of afgedraaide Speeds, dus kun je rustig doen.
 
Toch heeft het te maken met warmte afgifte. Niet zo zeer een koelings kwestie. Maar meer vanwege de uitzetting van het aluminium. Een dunnere wand zwelt en kimpt sneller. Dit kan extra zuiger belastingen geven. Maar wij draaien meestal ook de cilinderhemd af. Is wat netter en makkelijker. En er is er nog nooit een kapot gegaan om die reden.
 
Originally posted by Joost@aerox

->wat is beter/meer aan te raden? carters kotteren of afdraaien? en waarom?
-> als je carters gekotterd zijn voor speed, passen er daarna dan nog andere cylinders in?
->wat is de hele gedachte achter het bredere hemd van een speed? want daar gaat het hele gedoe toch over? dat het hemd dikker is?


-Kotteren is beter, als je het hemd afdraait krijg je een kleine rand in het hemd/spoeler. Afdraaien doen als je ooit weer terug wilt naar originele cilinder, evo of whatever.

-Na het kotteren past alles er in ;)

-Grotere poortradius en oppervlak. Iedereen staart zich blind op het fucking hemd dat dikker is ZODAT de poorten een grotere radius kunnen hebben zonder idioot groot te zijn.

Rik, waarom vind je afdraaien netter?
 
Originally posted by Joël
Warmtetransport gaat bijna allemaal via de kop, dus daar zal dat hemd ook niet meet/merkbaar schelen.

Ben ik het niet mee eens, bij een 4-takt is dit wel het geval, maar bij een 2-takt ZEER zeker niet!!!

Originally posted by Joor
-Grotere poortradius en oppervlak. Iedereen staart zich blind op het fucking hemd dat dikker is ZODAT de poorten een grotere radius kunnen hebben zonder idioot groot te zijn.

Dit is ook mijn idee achter het dikkere hemd...
 
Joor dat vind ik nette omdat jij net zo goed als ik weet dat de meeste mensen te beroerd zijn om wat geld uit geven om het uit te kotteren (wat niet iederen kan) en het met de dremel gaat doen. Maar als je het gewoon door een vakkundig iemand laat uit kotteren dan maakt het geen hol uit natuurlijk.
 
Uhm ik wil best fototjes posten hoor van hoe mijn carter eruit ziet dan zul je denk ik wel anders tegen de dremel aankijken. Maar ja carter laten kotteren kost 50 euro, of 1 freesje met de dremel en 30 minuten en reken maar dat je dat heel netjes kunt doen (heb het ondertussen al 3x zo gedaan ook voor anderen) Dus ja?????
 
Dan mag jij je denk ik tot de zeer gedreven dremel specialisten benoemen :) . Maar ik durf te wedden dat jij nooit zo nauwkeurig werkt als een kotterbank ;).
 
Originally posted by EGT
Dit is ook mijn idee achter het dikkere hemd...

Goh, zijn we het weer eens eens ;)


Originally posted by BART#21
Joor dat vind ik nette omdat jij net zo goed als ik weet dat de meeste mensen te beroerd zijn om wat geld uit geven om het uit te kotteren (wat niet iederen kan) en het met de dremel gaat doen. Maar als je het gewoon door een vakkundig iemand laat uit kotteren dan maakt het geen hol uit natuurlijk.

Okee, op die fiets :) Heb ook al mensen gezien die dezelfde techniek (dremelen uit de losse pols) op de cilinder toegepast hebben.
 
Vanavond zal ik ff fototjes maken van me carter want cylinder moet er toch eventjes af vanwege het goed zetten van de squis.

Dus maybe vanavond laat pics en anders morgen in de loop van de dag.

Zal proberen in de loop van volgende week een sticky te maken over aanpassen carter voor beginners en dan ff laten bekijken door een van de mods of het nuttig genoeg is als sticky!!!!!!!!!!!
 
Originally posted by EGT
Ben ik het niet mee eens, bij een 4-takt is dit wel het geval, maar bij een 2-takt ZEER zeker niet!!!



Dit is ook mijn idee achter het dikkere hemd...

Behalve koeling(en flow!) geloof ik ook best wel in kracht die er op komt. Cilinderhemden bij 70cc ciltjes (maakt meestal weinig uit welke bromm/scoot je heb) zijn meestal erg dus.
 
Zuiger moet toch ook zijn hitte kwijt en dat gaat toch via de zuigerveren en de cilinderwand etc?
En aangezien ter hoogte van de spoelers en lager amper/geen waterkoeling is zorgt het metaal misschien voor betere afvoer naar wel watergekoelde delen?
Voor stevigheid is ook wel wat te zeggen lijkt me :)
 
Oke hier de beloofde pics, (ps ik weet dat me zuiger brak is).

SIMG1094.JPG


SIMG1093.JPG


SIMG1091.JPG



Maar zoals je kunt zien kun je met de dremel en wat schuurpapier heel netjes werken. Ben van plan ook nog een how too carter aanpassen te maken!!!!!!! (maar dan wel met betrekking tot spoelpoorten passend maken en flow aanbrengen)

Dus tja als je een vaste hand heb en veel zelf vertrouwens kun je heel eenvoudig je carter pas maken!!!!!!!
 
Back
Top