Orbit 2 vonk benzine en compressie maar start niet.

Hallo iedereen,

Ik heb sinds een paar weken een sym orbit 2 projectje overgekocht.
Hier heb ik de carb, luchtfilter, benzinekraan en zuiger vervangen.

Nu heb ik genoeg compressie en een vonk, ook krijgt de carb benzine.

Nu heb ik ook recentelijk de ontsteking vervangen (gy6) blok, en de sleutelnoob die ik afentoe ben heb ik een filmpje gevolgd over hoe dit moest.
Nu heeft diegene hem daar niet op tijd afgesteld, zou dit eventueel ook mijn probleem kunnen zijn?

Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Jazeker. Als je het vliegwiel voor je hebt moet de T overeenkomen met de nok linksboven op het carter. Als de krukas op deze positie staat, staat de zuiger bovenaan. Op de cilinderkop moet je dan het nokkenas tandwiel op tijd zetten. Zie onderstaande foto’s.

1711568317102.jpeg
1711568455838.jpeg
 
Held, ik ga dit morgen even voor elkaar proberen te boxen
Hopelijk heb je gelijk en heb je nog compressie want een scooter starten zonder dat deze op tijd staat kan snel resulteren in krom geslagen kleppen.
Maar misschien heb je geluk en stond de boel per toeval goed.
 
Hopelijk heb je gelijk en heb je nog compressie want een scooter starten zonder dat deze op tijd staat kan snel resulteren in krom geslagen kleppen.
Maar misschien heb je geluk en stond de boel per toeval goed.
Ik heb daarstraks de bougie er nog uitgedraaid en gecheckt of hij nog goed vacuüm zoog zoals mijn andere scooter, dit deed hij wel gelukkig.
 
Jazeker. Als je het vliegwiel voor je hebt moet de T overeenkomen met de nok linksboven op het carter. Als de krukas op deze positie staat, staat de zuiger bovenaan. Op de cilinderkop moet je dan het nokkenas tandwiel op tijd zetten. Zie onderstaande foto’s.

View attachment 75103
View attachment 75104
Ik heb alles nagelopen, optijd stond hij gelukkig al. Nu viel me alleen op dat er in het spruitstuk hooguit minimale druppels benzine zaten.
Wel als ik het spruitstuk eraf haal en mn vinger lichtjes in het blok doe zuigt de scooter goed aan. Ik zat wellicht te denken aan een lek spruitstuk?
 
Is de vlotterkamer vol met benzine ? En doet de choke zijn werk ? Kun je een beetje benzine in het bougie gat laten lopen met een slangetje
 
Is de vlotterkamer vol met benzine ? En doet de choke zijn werk ? Kun je een beetje benzine in het bougie gat laten lopen met een slangetje
Vlotterkamer zit benzine in ja, choke doet het ook. Dat kan ik wellicht zo wel proberen ja dan moet ik even een langer slangetje pakken zo dadelijk.

Wel vind in het vreemd dat hij beter aanzuigt als ik mijn spruitstuk eraf haal en mijn vinger voor de spruitstuk ingang doe.
 
Als je een cvk carb hebt , wordt de gasschuif bedient door het vacuum van de motor op dat moment . De vlinderklep waar je gaskabel aanzit opent de venturie , waardoor meer vacuum boven het membraam van de gasschuif komt . Is de gasschuif dicht , voel je minder vacuum bij de lucht inlaat van de carb
 
Als je een cvk carb hebt , wordt de gasschuif bedient door het vacuum van de motor op dat moment . De vlinderklep waar je gaskabel aanzit opent de venturie , waardoor meer vacuum boven het membraam van de gasschuif komt . Is de gasschuif dicht , voel je minder vacuum bij de lucht inlaat van de carb
Ik was het even opzoeken maar ik heb inderdaad zo een carb, is het dan van belang dat je het gas ten alle tijden iets open houd om hem te starten?

Dit had ik overigens wel al geprobeerd
Post automatically merged:

Als je een cvk carb hebt , wordt de gasschuif bedient door het vacuum van de motor op dat moment . De vlinderklep waar je gaskabel aanzit opent de venturie , waardoor meer vacuum boven het membraam van de gasschuif komt . Is de gasschuif dicht , voel je minder vacuum bij de lucht inlaat van de carb
Kunnen het wellicht ook nog lekke kleppen zijn?

Is er een manier dit te testen
 
Last edited:
Is er een manier dit te testen
Dit kan met een compressie meter , of lektest , waarmee je een lichte overdruk in de cilinder brengt , als de kleppen gesloten zijn.
Als je een lekke klep hebt , hoor je hem blazen uit het desbetreffende kanaal , of allebei de kanalen .
Ook kun je hem door lekkage langs de zuigerveren horen blazen in het carter . Voor dat doel heb ik een bougie gesloopt , en er een aansluiting voor de compressor op gesoldeerd
Post automatically merged:

Hij zou moeten starten , zonder het gas aan te raken , als hij koud is , omdat dan de choke het verrijkings kanaal vrijgeeft.
 
Dit kan met een compressie meter , of lektest , waarmee je een lichte overdruk in de cilinder brengt , als de kleppen gesloten zijn.
Als je een lekke klep hebt , hoor je hem blazen uit het desbetreffende kanaal , of allebei de kanalen .
Ook kun je hem door lekkage langs de zuigerveren horen blazen in het carter . Voor dat doel heb ik een bougie gesloopt , en er een aansluiting voor de compressor op gesoldeerd
Post automatically merged:

Hij zou moeten starten , zonder het gas aan te raken , als hij koud is , omdat dan de choke het verrijkings kanaal vrijgeeft.
Ondertussen een dag verder. Ik heb benzine in het bougiegat gedaan met een spuitje en als ik kick gebeurt er niks. Nieuw spruitstuk erop en nu zuigt die iets harder maar lijkt het net of ik geblaas hoor als ik kick. Bougie vonkt verder prima en alles staat optijd. Ik denk nu zelf dat mijn kleppen gewoon overleden zijn, moet ik het daar zoeken?
Post automatically merged:

Ondertussen een dag verder. Ik heb benzine in het bougiegat gedaan met een spuitje en als ik kick gebeurt er niks. Nieuw spruitstuk erop en nu zuigt die iets harder maar lijkt het net of ik geblaas hoor als ik kick. Bougie vonkt verder prima en alles staat optijd. Ik denk nu zelf dat mijn kleppen gewoon overleden zijn, moet ik het daar zoeken?
Ik heb hem uit elkaar gehaald en een foto gemaakt van de kleppen, vond ze er zelf persoonlijk niet zo fijn uitzien en het lijkt alsof er bij 1 klep een klein kiertje zitIMG_0074.jpeg
 
Last edited:
Zo te zien , is de uitlaatklep flink ingeslagen , hoort er net zo "op" te liggen als de inlaat klep.
Leg hem eens op z'n kop en vul de verbrandings ruimte met benzine , kan je zien of hij lekt
 
Zo te zien , is de uitlaatklep flink ingeslagen , hoort er net zo "op" te liggen als de inlaat klep.
Leg hem eens op z'n kop en vul de verbrandings ruimte met benzine , kan je zien of hij lekt
Heb ik toevallig net gedaan, en hij lekt inderdaad. Ik ga een nieuwe cilinderkop bestellen en dan draait hij hopelijk weer mooi.
 
Back
Top