Opbouw cilinder en beginnerstuning...

Heb tot hiertoe zelf maar het begin in elkaar gezet....
maar ik zou graag echt nog toevoegingen doen per item... dus uitlaatpoort (per vorm) enzo enzo...

graag (wederom) hulp hierbij gevraagd

1031005417-artikel_cilinders.jpg
 
Ik zou wel willen maar ik heb echt geen flauw idee hoe al die poortmappings etc etc allemaal werken, daarom hou ik deze thread nauw in de gaten :)
 
Originally posted by sprinter
Als je de squish meet met twee stukjes tin, eentje links en eentje rechts boven de zuigerpen dan kan de zuiger niet kantelen.

Kan je dit verduidelijken, want ik ziet niet in hoe de zuiger nou zou kantelen bij meten squish.
 
Originally posted by Vo0
Ik zou wel willen maar ik heb echt geen flauw idee hoe al die poortmappings etc etc allemaal werken, daarom hou ik deze thread nauw in de gaten :)

er zijn wel meer mensen die er graag meer dingen over zouden leren... en er zijn voldoende mensen op het forum die hier kennis over hebben om een beetje te helpen....
zodoende dat ik het in een overzichtelijk artikeltje kan gooien..
 
Originally posted by Razma
is er echt niemand die kan/wil helpen?
Over welke dingen heb je nog wat nodig Razma? Want ik kan de plaatjes niet zien voor de moment...
Je kan ook boeken als 2 stroke tuning kopen, maar waar je ze vandaan haalt in België I dunno...; Heb bijna elke winkel in Leuven afgezocht... En op inet zijn enkel sites uit nederland die hem kunnen bestellen
 
heb alle biebs in antwerpen afgezocht... maar gelukkig kan ik nu van een aantal mensen dingen lenen, helpt al heel wat... maar ik kan niet alles in 1x doorlezen...
daarom dat misschien iemand gewoon ervaringen heeft met bepaalde dingen enzo

heb bovenstaand artikel (als het werkt) momenteel veranderd en is nu uitgebreider...
 
Voor die boeken moet je bij www.proxis.be zijn.


Over dat kantelen van de zuiger, als je met 1 stukje tin de squish meet zeg maar loodrecht op de zuigerpen, dan kan de zuiger lichtjes kantelen in de cilinder.
De waarde die je zo meet zal de groter zijn dan de eigelijke squish clearance met alle gevolgen van dien.
Dus is het beter om met 2 stukjes tegelijk te meten en deze stukjes dan boven de zuigerpen te duwen.
Het is een beetje moeilijk om uit te leggen, maar ik zal er deze avond eens een tekening van maken.
 
Originally posted by Bob

Bedankt voor de tip sprinter. heb net 2-stroke tuning van graham bell besteld ;)

Die van graham bell heb ik ook. Wat zijn nog goede titels van goede boeken? Maybe met meer uitleg van ontstekingen...:?
 
Originally posted by sprinter
Voor die boeken moet je bij www.proxis.be zijn.


Over dat kantelen van de zuiger, als je met 1 stukje tin de squish meet zeg maar loodrecht op de zuigerpen, dan kan de zuiger lichtjes kantelen in de cilinder.
De waarde die je zo meet zal de groter zijn dan de eigelijke squish clearance met alle gevolgen van dien.
Dus is het beter om met 2 stukjes tegelijk te meten en deze stukjes dan boven de zuigerpen te duwen.
Het is een beetje moeilijk om uit te leggen, maar ik zal er deze avond eens een tekening van maken.

je kan toch beter de stukjes precies haaks op de pen zetten, ka hj helemaal niet kantelen..
 
Mee eens, al zullen de verschillen niet bijster groot zijn...

Je moet eigenlijk ook rekening houden met het feit of je een nieuwe of gebruikte krukas gebruikt, aangezien het big-end & naaldlager tijdens het inlopen een grotere speling krijgt... Daardoor wordt je squish clearence na een tijdje krapper...
 
Razma, elke tweetaktmotor is zuigergestuurd als er met een membraan gewerkt wordt, dus niet alleen bij mina vert en sym. Bij mina hor zorgt de zuiger voor de onderdruk, opent het membraan en opent de inlaat(poort), allemaal dankzij de zuiger.

Wou dit ff ophelderen, ik heb btw een eindwerk over scooters en tweetaktmotoren gemaakt, als je er wat mee wil (kan) doen wil ik het met veel plezier doorsturen.
 
Originally posted by Next
Razma, elke tweetaktmotor is zuigergestuurd als er met een membraan gewerkt wordt, dus niet alleen bij mina vert en sym. Bij mina hor zorgt de zuiger voor de onderdruk, opent het membraan en opent de inlaat(poort), allemaal dankzij de zuiger.

Wou dit ff ophelderen, ik heb btw een eindwerk over scooters en tweetaktmotoren gemaakt, als je er wat mee wil (kan) doen wil ik het met veel plezier doorsturen.

Nee bij zuigergestuurd wordt er bedoeld dat de zuiger voor de INLAAT TIMING zorgt. Afhankelijk van de hoogte van de zuiger is inlaat open of dicht. Als je membraan op je carter zit zorgt je zuiger daar niet meer meer voor, maar bepalen de dikte van je kleppen en de druk (enz.) wannneer de inlaat openy en sluit. Als je roterende inlaat hept bepaald de inlaatschijf de timing.
 
Originally posted by Bart


Nee bij zuigergestuurd wordt er bedoeld dat de zuiger voor de INLAAT TIMING zorgt. Afhankelijk van de hoogte van de zuiger is inlaat open of dicht. Als je membraan op je carter zit zorgt je zuiger daar niet meer meer voor, maar bepalen de dikte van je kleppen en de druk (enz.) wannneer de inlaat openy en sluit. Als je roterende inlaat hept bepaald de inlaatschijf de timing.
ben het toch eens met next. De inlaat naatr het carter gebeurt idd door het membraan, maar eenmaal het mengsel in het carter zit en de zuiger naar beneden gaat is het open of dicht zijn afhankelijk van de positie van de zuiger.
Motoren die niet zuigergestuurd zijn zijn 4-takt en ik denk dat dit de enige is die met kleppen (of gelijkaardig) werkt.

ps razma: hetgeen je tot nu toe hebt ziet er mooi uit. Ik kijk zelf uit naar het deel over inlaatpoorten en de vorm en vooral het effect daarvan.
 
Back
Top