Ontstekingsstreepjes goed zetten

JohanS

Well-Known Member
Oi,

Ik heb een tijdje zitten zoeken, heb ook wel wat gevonden, maar ik kom er echt niet uit.
Ik ben dus nog bezig met het afstellen van me ontsteking, ik zit nu op iets van 42 graden voorontsteking! Als ik em dan rond de 20 zet, maakt hij totaal geen hoog toerental.
Hieruit kan ik concluderen dat van die streepjes geen barst klopt.
Nu wil ik graag gaan werken met een richtwaarde, dus iets van 16-22 graden.
Hoe kan ik die streepjes nou goed krijgen? Zodat wanneer die streepjes in een lijn staan, dat hij dan wel meteen onsteekt.
En hoe zit het dan met die curve, kweet niet meer precies hoe hij eruitzag, maar die liep boven de 14k toch ook niet rechtlijnig? Dus hoe kan je dat afstellen met die streepjes?
Ik hoor et wel, alvast bedankt, Johan
 
Advertisement - register to remove this

Zet een streepje op de rotor, maakt niet uit waar.
Pak een stroboscoop.
Start de scooter.
Laat de scooter het toerental draaien waarop je de vario afstelt en zet mbv de stroboscoop een streepje op de stator tegenover het steepje op de rotor.
Zet de scooter uit.
Meet de voorontsteking op mbv een meetklok/micrometer/gradenschijf.
Je weet nu op hoeveel graden het streepje staat en dus de voorontsteking bij dat toerental.
 
Ik heb deze ooit ergens vandaan geplukt, ik zou wel eens willen weten of hij klopt. :)

courbhpi.jpg


Door aan de stator te draaien verschuif je dus de grafiek omhoog of omlaag.
 
bedankt!
maar ik wil ook graag ff weten of ie klopt en of ie nog hetzelfde is voor een hpi 2003, beetje vaag dat hpi tom niet reageert.
 
hallo johan

de curve hier boven klopt nog wel,sorri voor het laat reageren maar we kijken helaas niet altijd het ganse forum af,
is het ondertussen opgelost?????

het snelste gaat als je het op onze topic zou vragen, deze word wel vaker bezocht

de groeten
 
Hallo Tom,

Fijn dat je toch nog reageert. Ik ben nog aan het afstellen van me scooter, steeds ontsteking wat vroeger en compressie wat verlagen om tot een optimale afstelling te komen.
Toch is dit erg tijdrovend werk, en van die witte zuigers wordt ik ook niet erg vrolijk. Daarom zou het handig zijn als ik met een richwaarde zou kunnen werken.
Ik had het er laatst met alexander de jager over waar ik em gekocht heb, en hij had het erover je meestal wel op topvermogen op een waarde van 18-20 graden voorontsteking kwam.
Maar is het nou zo dat de curve na 14 k niet meer vervroegd.
En is het zo dat de stator niet op de goede plaats gegoten is? Waardoor je nooit van de 18-20 graden uit kan gaan?
En hoe kan het dan dat bv. bij een malossi 2.3 vooronsteking moet hebben? Geeft die wel meteen het signaal door, en staan die streepjes welgoed?
Ik snap nog niet echt veel van het afstellen met curve, ik hoop dat je me kan helpen.
Alvast bedankt, Johan
 
Je moet niet de streepjes van verschillende merken gaan vergelijken, omdat de curves verschillend geprogrammeerd zijn.
Als je ze met een stroboscoop zou gaan bekijken zul je zien dat ze allemaal wel ongeveer bij dezelfde vervroeging ontsteken.
 
hallo
wat hier mhr vermeld klopt,maar die 42 gr bij welk toerental hep je dat gemeten? als dit bij zeer lage toeren is kan het kloppen, (maar is nog veel) ong 2000 RPM ; boven de 7000 toeren zal ze direkt gaan verlaten, zie kurve; we zullen zo gouw mogelijk de nieuwe en de 2003 op onze site zetten

doei, succes
 
Back
Top