lichtspoel hpi ook goed voor waterpomp ?

Een transformator verhoogt alleen de spanning, niet het vermogen.

Het enige wat je moet doen is de wisselspanning gelijkrichten en dan je pompje er aan hangen.

Ik denk dat het wel gaat lukken, zoveel ampere trekt zo'n pompje niet.
 
Duf said:
zit toch in de richting dusja :Z

bedoelde dan ook op basis daarvan :!

het is dus wel te doen... om het te versterken

@cipher, bij teveel amp's -> gewoon scheidingstranfsotje :)
Je zit niet in de richting.
Hij wil zonder accu rijden, dus aan een versterker heb je geen ruk (met accu heb je er trouwens ook geen ruk aan).
Hoe wil jij 10W versterken als je maar 10W hebt?
 
Met een Reich pomp ben je kansloos, die trekken zo'n 2 ampere.

Neem je een fatsoenlijke pomp met goed rendement, dan zou het kunnen. Mijn Bosch pomp trekt belast slechts 0.5 ampere. Dat is dus 6 watt.
 
Duf said:
zit toch in de richting dusja :Z

bedoelde dan ook op basis daarvan :!

het is dus wel te doen... om het te versterken

@cipher, bij teveel amp's -> gewoon scheidingstranfsotje :)

Als jij die 10 Watt kan versterken naar meer Watt kan je rijker dan Bill Gates worden...
Dus ga je gang, tegen de natuur wetten in :)
 
Jasper V said:
Hmm, apart mijn bosch pompje trekt 1 ampere.

Er is ook niet 1 type bosch pomp natuurlijk. Ik ben erg tevreden over dit pompje, zeer laag stroomverbruik/motortoerental en voldoende flow.

En nee, de Reich piekt niet alleen in het aanlopen naar 2 ampere, maar trekt het continue. Maar met een normale 4/5ah accu is dat normaal niet zo'n probleem.
 
Beter zet je er een klein 12 volt accutje op of misschien een hele dikke condensator die word opgeladen door de lichtspoel. Dit om te zorgen dat de lichtspoel niet volop word belast door pieken van de pomp..

Dan laad je accutje langzaam op tijdens het rijden, en pompt je pompje zonder moeite het water rond :)

De gelijkrichter die je daarvoor moet gebruiken zul je toch moeten maken aangezien de pomp alleen op gelijkspanning werkt..
 
ik d8 bij me zelf het maakt nie uit of die stroomwisseling er is in verband met toerental want als je bijv geen gas geeft hoeft je pomp ook niet continu te draaien zeg maar maar als je dan gas geeft gaat de stroom ook omhoog die word geproduceerd dus dat kom dan misschien weer in verhouding met het toerental....ik wil eigenlijk weten of mijn reich pompje kan worden aangestuurd door een lichtspoel en of die hem niet overbelast. ( ben dat gezeik zat met steeds een lege accu op een meeting beu :p ) maar ik hoop dat jullie me er mee kunnen helpen ik zou het graag willen weten voor dat ik een lichtspoel koop...zoiezo alvast bedankt dat iedereen meedenkt !!!!!


net gevonden maar miss handig ? De spoel heeft een opbrengst van ca. 12v 10w
groeten Rob
 
Last edited:
Joël met wat voor soort bosch pompje rij je dan en hoe kom je daaraan ?.. misschien kan robert ( ghost-dna ) die is aanschaffen en het proberen
 
[evolution] said:
Joël met wat voor soort bosch pompje rij je dan en hoe kom je daaraan ?.. misschien kan robert ( ghost-dna ) die is aanschaffen en het proberen

De mijne komt bij SIP scootershop vandaan. Kost wat, maar dan heb je ook iets.
 
Als het pompje 1 Amperé zou trekken zou je daar 12 Watt voor moeten leveren. Uit een volle 5 Amperé accu kun je zo'n 60 Watt trekken.
Ik weet alleen niet meer zeker of je door zo'n brug er tussen te zetten of het voltage dan omhoog of omlaag ging.
Als ik hier nog zo'n ding kan vinden zal ik het wel even testen.

en de druk op het pompje kun je ook nog uitrekenen, maargoed hij heeft niet zo veel te leiden. Hij pompt het bij mij misschien maar 1 meter verder de slang in. Hij hoeft het verder niet door de radiateur te persen maar gewoon in het resevoir te spuiten.
 
Als je pompje 11 watt trekt kan dat vast nog wel op die spoel. Die 10 watt is het maximun waarop hun de spoel langdurig belast getest hebben. Waarschijnlijk zakt de spanning pas bij 13 watt in. Je moet het gewoon ff proberen.

Een scheidingtrafo gebruiken schiet niet op, daar gaat ook weer verlies inzitte.

En het vermogen versterken dat werkt niet. Je moet er wel ff op lette dat je de wisselspanning van de spoel gelijkricht en afvlakt, anders gaat je pomp kapot.
 
Joël said:
Er is ook niet 1 type bosch pomp natuurlijk. Ik ben erg tevreden over dit pompje, zeer laag stroomverbruik/motortoerental en voldoende flow.

En nee, de Reich piekt niet alleen in het aanlopen naar 2 ampere, maar trekt het continue. Maar met een normale 4/5ah accu is dat normaal niet zo'n probleem.
True, maar mijn pompje lijkt verdacht veel op die van jou, vandaar. :)
 
Patje@sf said:
Als het pompje 1 Amperé zou trekken zou je daar 12 Watt voor moeten leveren. Uit een volle 5 Amperé accu kun je zo'n 60 Watt trekken.
Ik weet alleen niet meer zeker of je door zo'n brug er tussen te zetten of het voltage dan omhoog of omlaag ging.
Als ik hier nog zo'n ding kan vinden zal ik het wel even testen.
Uit een 5 A/h accu kun je ook rustig meer vermogen trekken, hij is dan gewoon sneller leeg. A/h is een maatvoering voor energie, niet de maximale stroom.

Van een 12V wisselspanning kun je 15,6V gelijkspanning maken met behulp van een brug, die moet dan wel afgevlakt zijn. Maar dit veranderd niets aan het maximale af te geven vermogen.
 
Blom said:
Je moet er wel ff op lette dat je de wisselspanning van de spoel gelijkricht en afvlakt, anders gaat je pomp kapot.
Afvlakken is niet persee nodig, de effectieve spanning komt dan alleen lager uit.
De pomp zal daardoor langzamer draaien, maar hij gaat er niet kapot van.
 
Back
Top