lichtspoel hpi ook goed voor waterpomp ?

ghost-dna

ja vind ik ook !
ok sorry dat ik het misschien in het verkeerde topic zet maar in het algemene topic weten ze er niets over.

ik zou graag willen weten of ik mijn lichtspoel kan aansluiten op mijn elect waterpomp ? of die dan niet doorbrand en of de spoel het aan kan ?

mvg Rob
 
Advertisement - register to remove this

Mwoa, mijn elektrische pompje trekt zonder slangen, maar met water ongeveer 11W.
Dus test het even, ik geef je wel een kans. :)
 
is dat niet met een of ander leuk kastje omhoog te krikke, die 10watt??
soort van versterker ofzo :p

( ja ja.. k ga geen technische opleiding doen;))
 
Als je een relais er tussen kan maken zou het misschien wel kunnen. Ik weet zo niet het vermogen wat hij moet krijgen om te gaan werken dat zou iemand die er wat meer verstand van heeft wel kunnen zeggen.
 
Ronnie said:
Als je een relais er tussen kan maken zou het misschien wel kunnen. Ik weet zo niet het vermogen wat hij moet krijgen om te gaan werken dat zou iemand die er wat meer verstand van heeft wel kunnen zeggen.

Een relais werkt niet zoals jij denkt :henko:

Een relais is in feite een schakelaar, je laat daar met zwakke stroom een schakelaar werken die de draden verbinden met hogere spanning..

beetje schuine uitleg maar komt er op neer dat je dan alsnog een accu nodig hebt om die hogere spanning te moeten opwekken...
 
Ik hoor hier relais en andere dingen.

Het lijkt mij wel te kunnen is afhankelijk van het vermogen die de waterpomp nodig heeft. Je moet uiterraard wel de spanning om zetten van 12V wisselspanning na gelijk spanning dit kun je doen met een ''brug'' of je oude gelijk richter uit de scooter die tussen de accu en de lichtspoel zit. Als je dit gedaan hebt en je start de scooter zul je waarschijnlijk een andere spanning gaan meten op de andere 2 pootjes van de brug misschien dat hierbij ook het vermogen iets omhoog gaat, doordat de frequentie van de wissel spanning met de pieken omgezet word een een rechte lijn met een constante spanning.

Een relais heb je niks aan dat is een elektronische schakelaar, maar je zult waarschijnlijk ook een brug bedoelt hebben. Als je een bedradings schema van je scooter geeft. Dan kan ik kijken of daar misschien iets tussen zit wat je kan gebruiken.

grt. Pat.
 
Patje@sf said:
... dat hierbij ook het vermogen iets omhoog gaat, doordat de frequentie van de wissel spanning met de pieken omgezet word een een rechte lijn met een constante spanning.


constante spanning heb je niet... zal wel pulseren...als je het niet afvlakt, maar veel maakt dat niet uit voor een pompje :)

mss kan je dit eens proberen: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/3

daarna de gelijkrichting... :)

btw: geef ons es wat meer info ivm met je pomp :) wat staat er op de kenplaat enzow? :)
 
Aangezien het een geluidsversterker is denk ik niet dat hij er veel aan heeft voor zn waterpompje ;)

Je zult even moeten uitzoeken wat die lichtspoel aan vermogen levert. Aangezien dit een wisselspanning is zal daar wel een transformatortje aan te knutteselen zijn voor wat meer vermogen. Maar ik betwijfel heel sterk of dat voldoende zal zijn voor een waterpomp.
Een waterpomp kan aardig wat ampere's lusten als hij een beetje belast is.. en water door een radiateur pompen kun je als aardige belasting zien.
Ik vrees dat je het kunt vergeten.
 
Jasper V said:
Weet je uberhaupt wel waar je het over hebt?

zit toch in de richting dusja :Z

bedoelde dan ook op basis daarvan :!

het is dus wel te doen... om het te versterken

@cipher, bij teveel amp's -> gewoon scheidingstranfsotje :)
 
Back
Top