ontstekings probleem?

Het word voor mij erg lastig zonder schema nu.
Je kan nog proberen de plus van de bobine te volgen tot waar die draad naartoe gaat.
En zo het probleem terug traceren, vermoedelijk loopt ie via contact.
Ook gelijk alle stekkers ertussen controleren.

Je hebt ook geen rode dodemansknop op je stuur toch ?
Zitten meestal op motoren maar heb ze ook weleens bij brommers gezien.
Ook die willen weleens problemen geven.

Sorry als ik het niet op kan lossen voor je zo
:(
 
Das een goeie.. maar ben nieuw hier en zo heel duur zijn ze niet. Komt goed! Ontzettend bedankt voor je hulp ikk heb een hoop geleerd van je.. ik laat het je weten als ie eropzit en start (hopelijk haha)..
 
Ik zal even helpen.

Blauw/geel = pickup-spoel.
Zwart/rood= laadspanning van de condensator in de cdi.
Rood/wit = hoofdstroom van de startmotor en heeft niks met de ontsteking te maken.
Groen = massa.
Geel = lichtspoel en voedt de verlichting, de elektrische choke en de ene zijde van de ingangspanning van de spanningsregelaar en heeft niks te maken met de ontsteking.
Wit = is de andere zijde van de ingangspanning van de spanningsregelaar en heeft niks te maken met de ontsteking.

MAW rood/wit, geel en wit kun je vergeten en hoef je in jouw geval niet te meten.

Zet de multimeter eens op het laagste volt-bereik.
Steek de zwarte meetpen van de multimeter eens langs de groene draad in de connector zodat de meetpen contact maakt met de achterzijde van de contactstift.
Doe ditzelfde met de rode meetpen maar dan bij de blauw/gele draad.
Zonder dat de scooter op contact staat moet je nu nul volt meten.
Zet de scooter op contact en druk de rem en de startknop zodat de startmotor begint te draaien, het beste doe je dit zonder dat de bougie in de cilinderkop gedraaid is, de startmotor krijgt de krukas dan sneller rondgedraaid.

De multimeter moet tijdens het starten enkele milivolts aangeven, in werkelijkheid is dit meer, dit komt door de traagheid van de meter.

zet vervolgens de multimeter op het 200 Volt bereik laat de zwarte meetpen bij de groene draad zitten en meet met de rode meetpen op de zwart/rode draad, start vervolgens de scooter, de multimeter moet nu enkele tientallen volts aangeven.

Laat ons je bevindingen weten?
 
Last edited:
Waarschijnlijk heb je ergens een slecht contact in een stekker of draad die je aan hebt geraakt.
Goede nieuws kost niks slechte nieuws nog even zoeken wat t precies is en nieuw draadje trekken of stekkertje reinigen .
 
Back
Top