ontstekings probleem?

daniels

Well-Known Member
Beste mede scooter rijders,

Ik heb een vraag,

als je onsteking kapot of op is, hoe sterk moet je
koplamp branden als je em probeert te starten?
mijn koplamp "gloeit"een beetje als ik dat doet

hij vonkt niet meer en heb de bobine al vervangen..

het is een sym DD50
 
Advertisement - register to remove this

Dat je koplamp maar zachtjes gloeit is normaal omdat er maar weinig spanning word opgewekt tijdens starten.
Zodra motor loopt word er meer spanning opgewekt en zal lamp feller branden.
Heb je een multimeter ? Zo ja even op ohmse waarde zetten en met contact uit meten van -pool van accu naar het ijzer van je blok en van -pool naar de min aansluiting op je bobine.
Beide metingen zouden een hele lage ohmse waarde moeten geven.
Meet je meer dan 1 ohm is dat waarschijnlijk je probleem.
Ik neem aan dat je al andere bougie hebt geprobeerd ?
 
yep idd, nieuwe bougie al geprobeerd,
net door gemeten en hij verspringt op de bobine, geeft niet echt een constante waarde..
op het blok 0.1

ik denk dat het probleem de nieuwe bobine is, deze zou 4.0 moeten zijn ongeveer, maar als ik em door meet geeft ie 0.8 dat is dezelfde waarde die de oude ook geeft.

hoe kan deze zo snel kapot gaan?
 
Hij is denk ik niet kapot.
Maar je zegt dat je van -pool van accu naar - van bobine rare waarde meet en dat ue verspringt.
Dan heb je het probleem waarschijnlijk gevonden.
Je kan dit nog even testen om zeker te zijn.
Neem een stuk stroomkabel en hou ene kant tegen -pool van accu en andere kant tegen min pool van bobine en kijk of je vonk hebt.
 
ik heb het geprobeerd, maar nog steeds geen vonk, ook nog eens doorgemeten -pool naar min bobine, was 0.8.. vreemd..
 
Ok dus dan zou massa toch goed zijn...
Zet multimeter nu op gelijkspanning ( -V)
Meet op de 2 polen van de bobine tijdens starten.

Je houd je bougie trouwens toch wel tegen je cilinder aan als je kijkt of er vonk is hè ?
 
Haha ja sorry maar ik weet niet hoe handig jij bent

Anyway je meet een hele lage waarde...
Staat meter op 20 volt instelling ?
Zo ja krijgt de bobine dus nagenoeg geen spanning...
 
nee stond hij niet.. ik heb em nog een keer gemeten op 20v en gaf 2.59 aan.. maar nu ligt de accu ff in de oplader haha
 
Helaas helaas 2.6 volt is niet genoeg.
Probleem zit dus verder terug in de lijn.
Volgende stap, indien er een stekker zit bij ingang naar ontsteking even voltage meten op de draad die naar bobine gaat met zwarte meetpen op -pool van accu.
Zonder de stekker los te nemen trouwens dus even inbreken aan de achterkant zeg maar.
Als je daar ook maar 2.6 volt meet gaan we naar ontsteking kijken.
Meet je daar meer dan zit het in de scooter bedrading.
 
ik heb daar eerst 13.35 gemeten en dacht ff bobine aansluiten en kijken naar vonk.. nix helaas.
nog een x gemeten en toen gaf hij 0.29 op alle draden trouwens


accu geeft wel 13.50 volt trouwens
 
Ok het is me helaas niet 100% duidelijk wat je wanneer meet , zou makkelijker zijn als je ernaast staat moet je maar denken
Meet je met bobine aangesloten 2 volt en zonder bobine 13 volt ? En dat meerdere keren ?
 
Ik kan helaas geen schema van je scoot vinden maar je meet op de draad die naar bobine loopt neem ik aan.
In dat geval vliegwiel eraf halen en van spoelen en pickup etc even de contacten controleren op vuil of corrosie.
 
De kleur draad die naar de bobine gaat zit niet op die stekker die van mijn onsteking komt. De stator heb ik al helemaal schoon gemaakt met een schuurpapiertje en het vliegwiel ook. De magneet is nog sterk iig.
 
Dus je meet helemaal geen spanning op al die draden uit je blok tijdens starten ?
Als dat waar is en je hebt geen losse draden bij ontsteking of die stekker op de foto vol corrosie dan is t toch ontsteking :(
Ook niet een startonderbreker of alarm op gezeten in verleden ?
 
Back
Top