Nutteloosche Plaatjes #36

Status
Not open for further replies.
Afgelopen week voor het eerst bloed gedoneerd.. halve liter bloed afgetapt!

bloedgeven.jpg
 
Inderdaad, sommige mensen hebben het niet nodig daar stroomt het prima, bij anderen om bloed door te pompen.

edit: ik ben niet degene op de foto btw. zie titties
 
Krijg je daar geld voor?

Heb er wel eens iets over gehoord, maar is me verder niet duidelijk hoe en wat...

Krijg je niets voor. Flesje cola en gevulde koek om het bloedverlies te compenseren:P. Dat zou ook niet de reden moeten zijn dat je het doet. Doen ze btw zodat mensen geen valse info geven bij het invullen van vragenlijst mbt ziektes etc.

goed dat je dat doet, zal t zelf alleen nooit doen.
Ga al bijna dood voor een bloedonderzoek prik :X

Het doet echt bijzonder weinig pijn. je voelt 2x een prikje, 1 voor het ijzergehalte meten in je vinger en 1 in je arm dan. Als je als kind gevallen bent met het buiten spelen heb je wel meer pijn gevoeld.
 
ik heb er zelf ook geen last van, alleen als ze aan de binnenkant van me elleboog tappen... dan krijg ik er daarna fk veel last van... word ook gewoon FK blauw, en blijft zkr 1.5 week erna nog zeer doen...
 
Ik heb der ook totaal geen last van, tot nu toe nog nooit echt bloed gedoneerd, maar wel vaak zat moeten tappen voor onderzoeken (astma).

Hoe gaat dat verder in zijn werk dan? Moet je dan contact opnemen met het ziekenhuis of kan je je gewoon ergens inschrijven, en wordt er dan contact met jou opgenomen ofzo?
 
Ik heb der ook totaal geen last van, tot nu toe nog nooit echt bloed gedoneerd, maar wel vaak zat moeten tappen voor onderzoeken (astma).

Hoe gaat dat verder in zijn werk dan? Moet je dan contact opnemen met het ziekenhuis of kan je je gewoon ergens inschrijven, en wordt er dan contact met jou opgenomen ofzo?

Ben ook wel benieuwd idd, het is voor een goed doel en dan weet je meteen ook of er wat met jou mankeert (neem aan dat je bloed eerst zelf getest wordt:P?)
 
Moet je wel van uit gaan idd :P

Ben daar ook wel benieuwd naar, lijkt me een kleine moeite om te doen.
 
Het gaat zo. Je hebt de organisatie Sanquin die zorgt voor de bloedafnames. Je kan je daar via de website aanmelden als bloeddonor.

http://www.sanquin.nl/Sanquin-nl/sqn_donorstart_nl.nsf/All/Aanmelden-Als-Donor.html

Vervolgens krijg je een bevestiging en info opgestuurd over wanneer je niet mag geven enzo en wat meer info. dan moet je een 0800 nummer bellen die dan een paar vragen met je doornemen (of je risicolanden oid hebt bezocht) duurt 5 minuutjes max.

Dan krijg je automatisch een oproepkaart toegestuurd en moet je een keer komen. dan kijken ze naar je bloeddruk/ijzergehalte. Ook nemen ze dan 4 buisjes bloed van 5 ml af. Dit bloed testen ze dan op ziektes als hiv, syfillis etc. ook

Als er dan niks mis is met je bloed en je geen enge ziektes hebt, krijg je een oproepkaart toegestuurd en kan je op elk moment dat jou uitkomt langskomen om bloed te geven. Als je dan langskomt kijken ze eerst even naar je bloeddruk/ijzergehalte en vervolgens nemen ze een halve liter bloed af. Na bloeddonatie moet je eventjes blijven zitten, krijg je ene flesje cola oid en kan je snoep/koek eten. Mannen mogen per jaar 5x bloed geven.

Eigenlijk kost het je erg weinig tijd. (test 5 minuutjes, afname 10, dan 10 minuutjes rusten) Maar het is natuurlijk ook zo dat als jij in het ziekenhuis ligt en een bloedtransfusie nodig hebt, je ook hoopt dat iemand bloed gedoneerd heeft.



(En vrouwen vinden het bijzonder mooi)
 
Ik wil graag doneren (echt waar, mn moeder gaat namelijk ook altijd), maar mag niet doneren... Heb ooit een bloedtransfusie gehad, dus dan mag het blijkbaar niet. Wel jammer want ik heb O-negatief... :(
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top