This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Nieuwe Videokaart

Jeroen.

Retired Member
Beste mensen,

Vorige week woensdag heb ik van Erwinski UT2003 gekregen :*
Nou weet ik dat mijn huidige videokaart (Matrox Millenium G450 - 16mb) niet meer zo goed is voor brute spellen en mooie beelden, maar toen ik UT speelde was het erg dramatisch!

Dus ik wil graag een nieuwe videokaart kopen, maar nu is mijn vraag: welke?

Ik dacht zelf aan de Nvidia GeForce 4 Ti4200 128mb
Maar wat houd DDR + TV OUT + DVI in?

Mijn budget is ong. €250,-

Greetz

DDR is het geheugen
dus sneller dan het oude SDram

Tv out = een optie dat je ook beeld op je tv kan krijgen

en DVI volgens mij een input optie ?
geen idee dat weet ik ook niet

DDR, is het soort geheugen op je video kaart.

DDR= double data rate. Is lekker snel geheugen, sneller is ''NOG'' niet op je videokaart te krijgen.

Tv out= simpel, je kunt je tv aansluiten op je videokaart. Moet wel enige instellingen vernaderen in windows en ik geloof dat je Tv aan moet voor je de computer opstart.

DVI = digital video interface.

Daarmee kun je digitale beeldschermen op je videokaart op aansluiten geloof ik. het is ene hele leuke kaart. maar wil je er echt zo veel aan uitgeven enkel voor UT2003.

Als ik jou was zou ik een Geforce 3 ti proberen te verkrijgen. Zijn superkaarten.

Voor 250 euro kan je mooie Geforce 4 Ti kaart kopen
Wat je van Ati allemaal voor kaarten heb voor dat geld ben ik niet zo in thuis.

Ati kaart is idd sneller, maarde ondersteuning en driver updates zijn kut.

Je hebt GF4 MX kaarten en de GF4 Ti serie.

De MX kaarten raad ik af, zijn langzamer dan de snellere GF3 kaarten.

Voor jou raad ik een Ti4200 aan, met eventueel 128mb, voor de nieuwere spellen UT2k3 en BF1942 heb je al wat aan die 128mb, verder is het nog een beetje overkill. Laat je budget het toe, neem dan de 4400 of zelfs de 4600.

Waarom iemand een GF3 Ti aanraad weet ik niet. Ik heb zelf zo'n kaart, maar die zijn nieuw soms nog duurder dan een GF4 Ti4200, terwijl de prestaties gewoon minder zijn.

Ik heb snelheid's tests moeten doen met Gf3's, en gf4's. Gf3 is een heele snelle kaart. De TI serie dan. 3x zo snel als de MX kaarten van Gf4's. das ook logisch nat. De prestaties zijn superlekker. De snelste Ti versie van gf3 is sneller dan de TI4200 geloof ik. De gf3 is sneller omdat het minder grafische opties verwerkt heeft in processor van vid. kaart.

Tv-out vertraagt ook btw.

maar ati.. tjah wil je de snelste.. koop Ait.. maar je hebt risico dat je blijft kloten met drivers en patches.

Ga je voor een veilige weg.. maar die iets minder snel is.. ga dan voor de gf4to4600,4400,4200

Ik heb zelf sinds kort een ti4200 van point of view de 64 mb versie dit is een aanrader omdat deze sneller geheugen heeft (3.3ns) Alleen moet je nu eigenlijk wel de 128 mb versie ervan hebben die ook het snelle geheugen heeft. Ik ben alleen nog geen enkele benchmark tegen gekomen waarin de gf3 ti sneller is dan een gf4ti. Radeon kaarten zijn inprincipe vaak sneller, ze schijnen het probleem met de drivers opgelost te hebben, maar in nfs6 hebben die bijv alweer een probleem dat ze vastlopen. Ondersteuning is bij sommige games gewoon minder.

ik heb precies die. goed dingetje. heb em zelf gekocht voor 200 Euro, maar ze zijn voor ong 170 euro al te krijgen volgens mij. mijne heb ik in rotterdam gekocht. www.etelcom.nl voor info

suc6

Even ander vraagje, ik zal mijzelf even asl voorbeeld noemen

P ][ 450 mhz 128 mbram, 10,2 gb 16mb nvidea riva tnt videokaart.

Stel ik neem nou een hele snel videokaart; kan mijn pc er dan weer tegenaan qua spellen gezien?
MIjn vraag dus; is bij spellen alleen de videokaart van groot belang? Dat het laden lang duurt maakt me niet uit natuurlijk ,zolang de gameplay maar vloeiend en mooi is.

Btw, op tweakers site kun je makkelijk de goedkoopste kaart zoeken bij die dealers...

Last edited:

10,2ghz is wel erg snel hoor! We zijn nu ongeveer bij de 3 Ghz :# .. maar ff ontopic. 450mhz is niet super snel.. Beter als je nieuwe mobo koopt met een leuke amd athlon XP. Voor mobo + CPU ben je ongeveer 200 euro kwijt...

Volgens mij moet je CPU ook redelijk snel zijn (<1Ghz) als je leuke plaatjes op je beeldscherm wilt.

Ik heb net nieuwe computer gekocht:

ECS mobo A socket. AMD Athlon XP 1700+, 256 SDRAM, Aopen 40*12*48 (brandertjuh), AOpen GeForce4 MX440 (was in de aanbieding :# )

Alles draait nu lekker snel hier, en spelletjes zoals UT2003 draaien zonder schokkerig beeld in wat voor instelling dan ook!

edit: mobo = motherboard = moederbord voor degene die ut niet weten

Originally posted by SoulDarkness

Volgens mij moet je CPU ook redelijk snel zijn (<1Ghz) als je leuke plaatjes op je beeldscherm wilt.

je hebt idd niet veel aan een vette gforce als je een "slome" cpu enzo heb. ik heb het zelf gezien aan de benchmarks. iemand met zelfde kaart als mij haalde een VEEL lagere score omdat mijn cpu/mobo sneller was

en idd . ECS mobo kost 70 euro. XP1800 erbij van 100 euro. heb je voor 180 nieuw mobo+cpu. en dan videokaart naar keuze

Teunios, zeg jij ff hetzelfde als ik in de post erna

Voor die 450Mhz bak is een GF2 GTS de max kaart die ik erin zou stoppen. Sneller heeft geen nut.

Net als een dikke twin turbo op een fiat panda zegmaar.

zelf heb ik ook de keuze moeten maken laatst, aangezien mijn budget niet supergroot was heb ik een Radeon 9000 Pro gekocht van Point Of View. Daar is zeer lekker mee te gamen (itt een Gf4 MX) en de ati functionaliteit bevalt me ook wel...

ook nog getwijfeld om een GF4 Ti4200 aan te schaffen maar dat was me toch iets te duur...

Originally posted by SoulDarkness

10,2ghz is wel erg snel hoor! We zijn nu ongeveer bij de 3 Ghz :# ..

Waar heb je het over

Maare hmm best interessant dan om ff andere dingetje erin te hangen

Maar met die GF 2 GTS (vroem ) tot welke spellen zou ik dan kunnen gaan? Welke resolutie? Het moet wel weer ff voorruit kunnen offcourse

Originally posted by Sjoerdyo
Maar met die GF 2 GTS (vroem ) tot welke spellen zou ik dan kunnen gaan? Welke resolutie? Het moet wel weer ff voorruit kunnen offcourse
je kan dan zeker vele spellen goed spelen, alleen haal je natuurlijk niet de meest hoge prestaties. Het gaat je er vooral om dat je een spel soepel kunt spelen. gewoon een game in 1024x768 met niet teveel opties aan moet wel mogelijk zijn, voor de gameplay kan je het toch beter op 800x600 zetten...

De GF3 Ti500 is in de meeste gevallen juist langzamer dan de GF4 Ti4200!!
Lees de tests er maar op na! Als je ook kijkt in de pricewatch van tweakers.net http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/49 is de Ti4200 nieuw nog goedkoper ook!

Zelf heb ik een Ti4200 (en AthlonXP 1800+ etc) en Ut2k draait prima in 1024x768@32bit... Tis dat mijn monitor niet zo super is Net zoals GTA3, ook hoger dan 1024x768@32bit is geen probleem

Dat Tv-Out vertraagd weet ik zo 123 niet, maar lijkt me niet zolang dat ding niet gebruikt.

De DVI poort kan je ook gebruiken om een 2e monitor aan te hangen, met converter uiteraard.

64vs128mb verhaal: De 64mb versies hebben sneller geheugen dan de 128mb versies. Alle spellen (tot nu toe) hebben niks aan de extra 64mb. Maar Doom III schijnt al zo'n 90mb nodig te hebben, dus moet je kijken wat je wilt.
Alle versies zijn met DDR SD-Ram geheugen, wat gewoon het type geheugen inhoudt. Alle versies hebben DDR geheugen.

De snelste Ti4200 op het moment is de http://www.tweakers.net/nieuws/23473 , die schijn je zelfs tot Ti4600 snelheid te kunnen overclcoken en deze is niet eens zoveel gek duurder.

Voor de rest heb je nog de Radeon 9000 (pro), maar deze kaartjes zijn concurrenten voor de GF4-MX kaartjes van NVidea, nou niet echt je van het dus. Maar wel een aardig kaartje als je niet super prestaties zoekt.

De oudere Radeon 8500 ligt ook onder de prestaties van de Ti4200.

De nieuwere Ati Radeon 9500, 9700 (pro) zijn wel sneller dan de Ti4200, zoals http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1735&p=5 te zien is, behalve de 9500 dan.
De 9500 is alleen verder slecht verkrijgbaar en de 9700(pro), die trouwens sneller dan de Ti4600 is, is eens stuk duurder (minstens 400 pleuro's).

Dus om een lang verhaal kort te maken: ik zou voor de Ti4200 64/128mb gaan en dan die ene hele snelle. Als je dat te riskant vindt en wilt nog iets sneller gaan kan je ook kijken naar de Ti4400 versie.

Sjoerdyo: Als je een snellere videokaart erin hangt zullen spellen wel beter draaien idd, maar GTA3 / Warcraft 3 / Ut2k zullen nog steeds niet speelbaar zijn vrees ik. Maar ik zou het zo niet kunnen zeggen... Ik weet niet wat je allemaal hoopt te kunnen spelen??

Nou ik was vroeger nogal Unreal over internet verslaafd, toen UT gaan spelen, nou dat was via internet niet voorruit te branden, dus altijd tegen bots gespeeld, was altijd best leuk. Maja toen de doorsnee spellen allemaal gehad, soldiers of fortune enzo, toen is het een beetje stil gevallen qua games hier. Nieuwste wat ik heb gespeeld (zonder probz) waren Medal of Honor Allied Assault en Return to Castle Wolfenstein. Ging dus gewoon vloeiend, maar niet op een geweldige resolutie.

Maar wat ik nu wil spelen, is gewoon GTA3 ofzo, UT2k, etc. Soldiers of Fortune 2, ga zo maar door.

Maja het zou dus kunnen maar loopt alweer snel tot izjn einde lees ik. Het beste is dus eigenlijk om ff me gateway system up te graden ofzo

Dus ander moederboard en 1800 Mhz chippie erin ofzo, en dan nog eens leuk videokaartje. Mwa ik zal er eens over nadenken Het geld groeit me helaas niet op de rug 0?