nieuwe riem slipt

speedyfight 1

Well-Known Member
heb nieuwe rolletjes en een nieuwe riem gezet in mijn speedfight.
nu liep hij stukken beter dan voorheen.
maar sinds vanmorgen maakt hij heel veel toeren bij het weg rijden.
duurt nu ook wel langer voor dat ik weg rijd.
wat hij normaal niet deed.
ik vermoed dat de riem slipt.
wat kan ik hier aan doen of wat zou de oorzaak kunnen zijn?

p.s. ik heb de juiste riem gekocht want hij is exact het zelfde als de oude die ik dus vervangen heb.
 
Advertisement - register to remove this

(Goedkope) snaar kan nog wel eens uitrekken, waar die dus bij aankoop precies past, is die na een paar rondjes wat verslapt. Dus een kleinere/strakkere halen. Of je hebt olie of andere glijmiddelen ofzo op je vario/koppeling? :p
 
als de riem slipt hoor je dat wel , maar het is ook normaal dat een nieuwe snaar opnieuw moet worden afgesteld , en meestal moet ie ook even inslijten min of meer.
 
heb de riem eens even los gehaald en heb het misschien al gevonden.
de vario met de rolletjes schuift over een bus op de krukas.
deze bus schuift vrij zwaar in en uit de vario.(naar mijn gevoel)
ik heb nog een andere vario liggen waar van die bus heel soepel/makkelijk gaat.
ga deze eens zo even inbouwen.
eens kijken of het probleem dan nog is.
 
Slipt de vario over de vertanding van je krukas? Glijbus wel met de juiste kant naar het blok gemonteerd?
 
andere vario gemonteerd en probleem is gedeeltelijk weg.
bij de proefrit heb ik iets anders gemerkt.
als hij op een bepaald toerental komt , bij het weg rijden , gaat er een schokkerige trilling door de hele scooter.
dit verdwijnt naar een paar tellen.
kan het zijn dat de koppeling ver op is?
 
heb de riem eens even los gehaald en heb het misschien al gevonden.
de vario met de rolletjes schuift over een bus op de krukas.
deze bus schuift vrij zwaar in en uit de vario.(naar mijn gevoel)
ik heb nog een andere vario liggen waar van die bus heel soepel/makkelijk gaat.
ga deze eens zo even inbouwen.
eens kijken of het probleem dan nog is.

dat trillen/schokkerige is vaak een te slappe koppeling.

als de vario zwaar gaat zou die eigenlijk langer op hetzelfde toerental moeten blijven ...
 
ik zal eens de koppeling uit elkaar halen.
eens kijken wat voor trekveertjes er in zitten.
als er orginele in zitten zijn ze gweoon grijs neem ik aan.
maar dan komt de hamvraag natuurlijk :
welk merk en welke kleur/sterkte zet ik er in.

iemand een goede sugestie?
 
Tja, maar dat lijkt me niet nodig wanneer je alleen de v-snaar vervangt...
Het ziet waarschijnlijk gewoon in de breedte van je snaar, deze zit waarschijnlijk strakker in je vario geklemd. Kan je dus oplossen met een shim.
 
de riem is vervangen door de zelfde als die er voorheen in zat.
en die deed het toen wel goed.
maar alles slijt en zo ook de rolletjes en de riem.
na vervanging , van beide genoemde onderdelen , had ik dus dit probleem.
dit lijkt mij dus niet op te lossen met een shim.

zal , zo als reeds gezegt , de koppeling eens losgooien.
 
Back
Top