(Nieuwe) Elektrische start doet het niet

PieterBTCriva

New Member
Goedemiddag,
Zojuist heb ik een nieuwe elektrische start gemonteerd op mijn BTC Riva uit 2013. De oude was helemaal kapot en kon zelfs niet meer met de hand worden gedraaid.
Nu doet hij het helaas nog niet. Ik hoor alleen maar een ‘tik’.
Ik heb de massakabels schoongemaakt en gecontroleerd zoals op de foto’s. Ook als ik de massakabel doormeet dan loopt hij goed tot de pluspool van de accu.
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt!
 

Attachments

  • 096CCC82-B359-4FD3-A366-F316D0B92198.jpeg
    096CCC82-B359-4FD3-A366-F316D0B92198.jpeg
    245.1 KB · Views: 13
  • F5A505A3-45F5-4D56-8316-395D200B75F5.jpeg
    F5A505A3-45F5-4D56-8316-395D200B75F5.jpeg
    153.2 KB · Views: 13
Advertisement - register to remove this

als je cker weet dat de Massa goed is (aarde draad ) , is waarschijnlijk het start Relais kapot , verbind deze eens door met een punttang bijv.
Kijk of de startmotor dan wel rond gaat
 
Het relais werkt denk ik aangezien hij bij het doorverbinden ook niet werkt. Ik heb hem doorverbonden zoals op de foto, soms een klein vonkje, ook als het contact eraf ligt.
Post automatically merged:

Ik heb de startmotor losgehaald en nu doet hij het! De motor is dus te zwaar ofzo om hem rond te draaien, weet iemand hoe ik dit op kan lossen?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    163.9 KB · Views: 11
Last edited:
Het relais werkt denk ik aangezien hij bij het doorverbinden ook niet werkt. Ik heb hem doorverbonden zoals op de foto, soms een klein vonkje, ook als het contact eraf ligt.
Als het relais werkt dan word het zoeken tussen het relais (en ook daadwerkelijk stroom krijgt) en de startmotor.
 
Het relais werkt denk ik aangezien hij bij het doorverbinden ook niet werkt. Ik heb hem doorverbonden zoals op de foto, soms een klein vonkje, ook als het contact eraf ligt.
Post automatically merged:

Ik heb de startmotor losgehaald en nu doet hij het! De motor is dus te zwaar ofzo om hem rond te draaien, weet iemand hoe ik dit op kan lossen?


Of gewoon een slechte kwaliteit startmotor.

Heb zoiets ook al eens in het verleden mee gemaakt.

Word de harness van de startmotor ook gloedje heet.

Krijg je als je goedkope rommel koopt.

Heb toen die startmotor ver van me vandaan geworpen.. En toen wat anders erop gezet wat toen wel goed deed.

Van welke merk was deze als ik vragen mag.
 
Van welke merk was deze als ik vragen mag.
Ja het is idd een goedkoop chinees gy6 merkje. Maar dat is de hele scooter (BTC Riva) gelukkig ook en de oude heeft het aan het begin ook gedaan.
Voordat ik er een van een goed merk bestel is er iets wat ik kan smeren om hem soepeler te laten lopen?

Accu leeg ??? / Brak ?
Ik denk het niet aangezien ik er veel mee rij en er een nieuwe accu in zit.
Alleen heb ik een slechte action multimeter die alleen maar een 1 of -1 weergeeft als ik de spanning meet, dus weet het niet zeker.
Misschien ga ik even een betere multimeter halen om de accu door te meten
 
Er zit nog wel verschil in tussen goedkoop en goedkoop.

De ene doet het bij aanvang al niet en de andere doet het wel.

Heeft verder niks met gy6 goedkoop te maken. Gy6 is opzicht geen slecht blok als je de valkuilen nou eenmaal weet.

Het blok loopt net zo lekker als mijn piaggio 4t 2 valve blok.
 
Ja het is idd een goedkoop chinees gy6 merkje. Maar dat is de hele scooter (BTC Riva) gelukkig ook en de oude heeft het aan het begin ook gedaan.
Voordat ik er een van een goed merk bestel is er iets wat ik kan smeren om hem soepeler te laten lopen?


Ik denk het niet aangezien ik er veel mee rij en er een nieuwe accu in zit.
Alleen heb ik een slechte action multimeter die alleen maar een 1 of -1 weergeeft als ik de spanning meet, dus weet het niet zeker.
Misschien ga ik even een betere multimeter halen om de accu door te meten
Je kan alleen de spanning meten. Niet de capaciteit van een accu. Als je accu volgeladen is moet je ongeveer 12,8 volt meten met de meter op VDC stand.
Post automatically merged:

Je kan alleen de spanning meten. Niet de capaciteit van een accu. Als je accu volgeladen is moet je ongeveer 12,8 volt meten met de meter op VDC stand.
Maar lees dat het gelukt is.
 
Back
Top