Na andere drukveer slome optrek, lage toeren

TheRamon

Gewoon Ramon..
Hallo,

Gister heb ik in mijn Aprilia SR50 R een gele drukveer geplaatst. De gashername was niet goed en soms na een bocht maakte mijn scooter lage toeren en daar bleef hij dan voor en tijdje.
Wat ik had:

- sproeier 58
- rollen 5,7 gram
- std uitlaat en cilinder
- malossi gele trekveren

Ik had er al een tijd geleden malossi gele trekgeren ingedaan omdat hij te weinig toeren maakte bij het optrekken. Met malossi geel was dat prima in orde. Nu met de malossi gele drukveer eriis het optrekken erg traag, hij maakt hele lage toeren tot de 30. Met deze drukveer is echter wel mijn gashername verbeterd en ook trekt hij harder door.

Wat kan het zijn?
MVG,
Ramon
 
Advertisement - register to remove this

Mwah met de gele drukveer maakte hij ongeveer dezelfde toeren met doortrekken zoals nu, en dat is goed. Tot de 35 optrekken was met gele drukveer waardeloos. En waarom zie ik iedereen zeggen (ook degene met een SR50 R) dat std drukveer voldoet en je gewoon de rollen moet afstellen.
Het is nu alleen een klein beetje de gashername op lage snelheden, voorderest loopt hij goed.
Neem dan gewoon iets lichtere rollen. Waar zie je iedereen dat zeggen btw?
 
5,3 grams rollen erin en het loopt al een stuk beter. Gashername beter etc.
Toen ze er net inzaten was dit best goed, na een tijdje was het echter weer wat slechter. Boel open gehaald, voor zekerheid overal een doekje langs gehaald en het loopt weer ietwat beter.
Echter denk ik toch dat mijn std drukveer goede sterkte is koud, maar warm net wat te slap. Heb Malossi wit geprobeerd maar dit is waardeloos, is nog erger dan met de std drukveer. Malossi geel erin trok hij tot de 35 ontiegelijk slecht op met 5,7g rollen.

??
 
Sorry maar denk jij werkelijk dat ik andere rolletjes erin zet, ga testen en een kilometer rijd en dan zeg: ja die is helemaal perfect. Ik rijd dan minimaal 10 kilometer, op elke snelheid etc.
En daarnaast, als je nóg een keer mijn vorige post even lees zie je dat malossi wit te slap is en malossi geel tot de 30 kut rijdt.
 
En daarnaast, als je nóg een keer mijn vorige post even lees zie je dat malossi wit te slap is en malossi geel tot de 30 kut rijdt.
Omdat je je rollen op je drukveer af moet stellen... Bij een andere drukveer horen andere rollen...
En er bestaan meer merken dan Malossi. Probeer eens van een ander merk een drukveer te zoeken die daartussen zit. En stel daar de rollen/trekveren op af.

Edit: als anderen ook met sproeier 56 goed rijden., probeer die dan eens. Afstellen van de sproeier moet je ook met warme motor doen. Zoals je aangeeft heb je bij koude motor betere gasreactie, misschien is je sproeier te groot.
 
Last edited:
Je moet juist geen merken door elkaar gebruiken, dan weet je nog niet welke sterker of slapper is..

Een drukveer steekt niet zo super nauw.. gewoon een witte of gele erin en dan met je rollen spelen.
 
Met witte drukveer moet ik dan nóg lager in rollen. Dat is gewoon achterlijk, ik heb std setup met een Sito, wat ik eigenlijk ook gewoon een soort std pijp vind..
En de gashername met geel was opzich wel goed, al is het op het moment zelfs beter. Lijkt me dat ik eerder een nieuwe std veer kan halen dan malossi geel of wit...

Daarnaast, koppeling strakker? Malossi geel lijkt me sterk zat.
 
Met de gele drukveer zat ik met 5,7 g rollen ongeveer op het toerental waarmee ik nu rijd met std drukveer en 5,3 g rollen...
Alleen rijd hij met die gele drukveer en 5,7 gram tot 35 echt vre-se-lijk. Als ik er zwaardere rollen in stop is dat misschien weg, maar zal het doortrekken ook slomer worden lijkt me...
 
Lijkt erop dat mijn drukveer koud precies de goede sterkte heeft, maar warm net wat te slap is. Is er misschien een drukveer die net wat sterker dan standaard is? (malossi wit is slapper dan mijn originele..)
 
De malossi gele die ik kreeg van die gozer was korter.. Daarom heb ik dat bij die witte even erbij gezegd en hij had er 2: een lange en een korte, maar omdat de korte dikker was waren ze even sterk. Toen heb ik de lange genomen.
 
Met malossi geel trok hij trouwens ook op hele lage toeren al weg, alsof ik ontiegelijk lichte koppelingsveren erin had zitten. Terwijl er toen nog gewoon malossi geel inzat ?

Net gekeken, originele drukveer voor mijn scooter is 25 euro... Die ga ik dus mooi niet nemen.
Heeft iemand nog ideeën?
 
Met malossi geel trok hij trouwens ook op hele lage toeren al weg, alsof ik ontiegelijk lichte koppelingsveren erin had zitten. Terwijl er toen nog gewoon malossi geel inzat ?
Dat komt omdat je overbrenging als 1 geheel werkt,
als je rollen te zwaar zijn gaat je koppeling eerder harder draaien, waardoor je trekveren dus weer te slap zijn.
 
Hmm oke..
Ik ga binnenkort even sproeier 56 bestellen, gewoon om te proberen. Ook bestel ik een kit shimringen, ook dit ga ik proberen...
Mocht dat allemaal niet helpen dat stop ik er wel 5 grams rollen in, eens kijken wat dat uithaalt. Ik vind het erg licht voor mijn setup, maargoed.
 
Back
Top