Na andere drukveer slome optrek, lage toeren

TheRamon

Gewoon Ramon..
Hallo,

Gister heb ik in mijn Aprilia SR50 R een gele drukveer geplaatst. De gashername was niet goed en soms na een bocht maakte mijn scooter lage toeren en daar bleef hij dan voor en tijdje.
Wat ik had:

- sproeier 58
- rollen 5,7 gram
- std uitlaat en cilinder
- malossi gele trekveren

Ik had er al een tijd geleden malossi gele trekgeren ingedaan omdat hij te weinig toeren maakte bij het optrekken. Met malossi geel was dat prima in orde. Nu met de malossi gele drukveer eriis het optrekken erg traag, hij maakt hele lage toeren tot de 30. Met deze drukveer is echter wel mijn gashername verbeterd en ook trekt hij harder door.

Wat kan het zijn?
MVG,
Ramon
 
Advertisement - register to remove this

Hij maakt al vrij veel toeren, als ik er nu lichtere in stop maakt hij overtoeren. Ik denk dat ik deze drukveer eruit haal, een malossi witte erin zet (mits mijn originele verslapt zijn) , en dan wat lichter in rollen ga..

Wie heeft er nog een idee?
 
Originele drukveer zit er weer in, en hij doet het beter dan toen die er eerst inzat :+ Misschien zat er een vuiltje tussen maargoed...

Hij trekt ineens ook bij hogere toeren weg wat ik niet erg vind. Echter heb ik wel dat hij bij het optrekken toeren pakt, dan zakt in toeren en bij de 30 ongeveer weer veel toeren gaat maken.
Wat is dit?

Ik heb ook dat hij feller is als de overbrenging nog in koude toestand is. Ik heb al sproeier een maat groter geprobeerd, ook 2 maten geprobeerd maar dat mocht helaas niet helpen. In koude toestand is hij feller bij het gassen op lage snelheden, als hij warm is dan heeft hij zegmaar 1,5 seconden nodig om zijn toeren terug te pakken.
 
Nee, hij pakt toeren en zakt dan effetjes in. Van...20 tot 30 heeft hij die dip ongeveer. Die heb ik vaak als ik een stukkie heb gereden.

Daarnaast moet ik wachten en dan in 1 keer volgas wegrijden. Geef ik eerst een keer gas, laat dan het gas los en vervolgens weer volgas bij het optrekken dan heeft hij lage toeren omdat de koppeling aangegrepen blijft. Scooters van mijn vrienden hebben daar geen last van, vandaar de vraag.
 
eerst rollen en dan pas druk veer...

teken je vario af ... en zorg dat je met de lichtste rollen zo hoog mogelijk met de snaar komt. Heb je dan dips? vervang origineel voor gelijkwaardig... heb je dan nog dips? ga dan tandje hoger met een zwaardere veer.. JA afstellen kost geld.. of je moet alles lenen en testen en dan pas kopen..

Zo deden wij dat altijd.. lenen van elkaar en de afstellingen vergelijken met elkaar..leer je super veel van.

Jij zeg dat je dips krijgt met gas geven denk eerder dat het het een lucht/mengsel verhouding probleem is..
 
Ik ga wat lichtere rollen nemen.
Het mengsel zit wel goed denk ik. Bougie is koffiebruin en ik heb naast maat 58 ook al 60 en 62 geprobeerd. Daar ligt het niet aan.
 
Voor goed wegtrekken moet ik absoluut in één keer volgas geven. Als ik eerst halfgas wegrijd en dan toch maar volgas ga dan blijft hij die lage toeren houden en trekt hij dus sloom op. Wegtrekken moet met warme motor ook het liefste vanuit stationair, dus niet eerst een keer de gashendel omdraaien. Met koude vario heeft hij hier minder last van.

Membraan geen idee, denk je dat het membraan tever blijft open staan ofzo? Ik zal het voor de zekerheid even nakijken vandaag...
Ja sproeier 58 is goed en luchtschroef staat 1,5 slag uit.
 
Membraan is prima. Moest net weer rijden en dus even goed opgelet. Ik moet dus echt een tijdje wachten voordat de koppeling weer kan slippen. Ook als ik mijn gas loslaat en bij 15 km/h volgas geeft dan slipt hij ook niet.
 
Niemand een idee?
Sproeier is wel goed denk ik, bougiekleur is goed en andere SR50 R's ontgrenst hebben ongeveer dezelfde sproeier. (sommige hebben 56)
Alleen veel van hen hebben std trekveertjes, en daar zie ik dus al een verschil, mijn scooter met std trekveertjes trekt dan helemaal slecht op...?

EDIT: Ik ben even wezen filmen om het duidelijk te maken.

Koude motor nergens last van en lekker fel, ook vanuit stilstaand:
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=j76EmtC5XmA"]http://www.youtube.com/watch?v=j76EmtC5XmA[/ame]

Warme motor minder fel, lagere toeren en bij optrekken 2e x een dip. Gashername is ook slechter:
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=9eIVzyfLyCo"]http://www.youtube.com/watch?v=9eIVzyfLyCo[/ame]
 
Last edited:
Niemand die dit weet?

Net ben ik naar een dealer verderop gereden, hij had helaas geen lichtere rollen voor me, en malossi witte drukveer had hij ook niet. Mijn scooter doet vandaag erg raar: hij ging op een gegeven moment niet harder dan 65 en ineens ging hij 60 rijden. Toen moest ik het fietspad op en toen trok hij gewoon weer door tot z'n top?
Gasreactie is kut en het oppakken van zijn toeren dus ook. Vriend van me heeft vandaag zijn scooter teruggekregen (afgesteld) en die reageert direct en maakt direct toeren?

Hoe kan ik dit fixen? Heb er al sproeier 60 ingedaan omdat als ik stationair draaide en dan het contact uit zet en dan weer aan, en vervolgens volgas wegrijd dan is die dip tussen de trekveren en rollen er niet. Sproeier 60 helpt niet?
 
Heb gewoon de originele vario erinzitten.

Heb vanmiddag malossi witte drukveer erin gezet, dat liep erg slecht. Std drukveer er weer in gedaan en uit wanhoop eigenlijk toch maar lichtere rollen gehaald, 5,3 gram. Hij loopt een stuk beter en de reactie is ook stukken beter! Stom van me idd, maar gek genoeg vult hij ook die begindip op die er soms is. Hij maakt nu toeren door de trekveren zoals normaal, maar de lichtere rollen houden die toeren nu beter vast.

Wel is op lagere snelheden, denk aan 25 km/h de gasreactie nog niet helemaal lekker. Nog lichtere rollen lijkt me wel erg licht he?
 
gewicht van rollen heeft geen effect op optrekken. als die het daarvoor wel gedaan heeft...

je moet vanaf BASIS beginnen... als je in het midden begin zoek je je een ongeluk..


En je dip komt dan denk ik door je uitlaat.. je gaat nu rijden in andere toeren gebieden.. en je uitlaat is daar niet voor gemaakt... dus minder druk minder power..

houd alles lekker basis.. met standaard pijp...
kloot dan met rollen.. zo licht mogelijk met zo hoog mogelijk snelheid..
en dan ff trekveren ietsjes aanpassen.. en dan weer rollen,..eventueel met drukveer.. (drukveer is alleen nodig wanneer je cillinder genoeg power heeft)
 
Ik vat je niet helemaal?
Het is een Sito plus, een vervangingsuitlaat.
Hij draait misschien een klein tikkie meer toeren dan de standaard pijp maar dat zal weinig schelen. Heb je mijn vorige post wel gelezen :+? Hij rijd een stuk beter, de dipjes zijn een heel stuk minder en de gashername is ook goed verbeterd. Het is alleen nog dat hij op lage snelheden niet zo lekker reageert als rond de 40.

Ik doe precies wat je zegt? Basis is het toch ook, Sito is vrij basis, std drukveer zit erin nu met lichtere rollen en strakkere trekveren.
 
Neem een drukveer, ga dan je rollen erop af stellen. Niet andersom.
Voor een iets betere gas hername werkt een sterkere drukveer (icm zwaardere rollen) vaal wel wat beter, ik zou er iig lekker een gele in doen en hierop de rest van het zooitje afstellen. En zoals Mafs zegt, een nieuwe vario (en dan geen vervangings ding) zal niet misstaan.
 
Mwah met de gele drukveer maakte hij ongeveer dezelfde toeren met doortrekken zoals nu, en dat is goed. Tot de 35 optrekken was met gele drukveer waardeloos. En waarom zie ik iedereen zeggen (ook degene met een SR50 R) dat std drukveer voldoet en je gewoon de rollen moet afstellen.
Het is nu alleen een klein beetje de gashername op lage snelheden, voorderest loopt hij goed.
 
Persoonlijk zou ik zelf een P1/Hebo varioo'tje ophalen, witte drukveer en daar je rollen op afstellen.
Minarelli vario is op zich zelf ook niks bijzonders, met 17k kilometers al helemaal niet.
 
Back
Top