Beste mensen,
Ik heb een Kisbee gevonden waarvan het blok defect is. De prijs is goed (denk ik), maar ik vind het lastig te bepalen hoe lastig het is om een passend blok te vinden. De scooter is een snor, maar ik wil laten omkeuren naar brom. Ik zou bij voorkeur in de toekomst ook naar een grotere cilinder gaan, dan zit ik begrijp ik ook vast aan een noodzakelijke pen 13 krukas ?
Ik weet helaas niet wat er defect is aan het blok.
Loont zich zoiets? Ik heb een nieuw blok kunnen vinden voor €330,- maar ik heb geen idee of dat een pen 10 of 13 is (wel opgevraagd bij verkopende partij).
Dank je voor de moeite en de zinvolle tips. Ik heb hem laten staan. Ik ben enorm aan het twijfelen tussen een Piaggio Fly en een Peugeot Kisbee. Ik ben nu een Piaggio Fly snor (bj2010) op het spoor met ca 11000km die voor max €400 van eigenaar wisselt met een klein beetje werk (nieuwe accu en afstellen). Naar wat ik begrijp hebben die een lekker grote brandstoftank en zijn net wat degelijker gebouwd dan veel andere scooters. Rond de feestdagen is het meestal vrij rustig bij de RDW, dus dat lijkt me ook wel een geschikt moment om hem dan om te laten keuren naar brom, dan kan ik daarna gaan bekijken hoe ik hem de gewenste snelheid kan laten rijden.
Thanks voor de tips.- Zou ook even de overbrenging nalopen en versleten delen vervangen.
- Carburateur stationair afstellen.
- En ja qua verbruik, een naald op vol betekent niet altijd een volle tank. Beter je verbruik even bekijken bij een volle tank en deze dan daarna weer volgooien en het aantal gereden km's delen door het aantal getankte liters.
Ik bestel alles op k-parts of zandri.nl, echter nooit naar prijsverschillen gekeken met andere sites.
Verder respect dat jij in deze kou 50 km op een scooter durft te rijden.
Hm, crap. Ik dacht voor een schappelijke prijs (€350) een degelijke scooter te kopen. De ketting is recent vervangen.
De beslissing is nog niet gemaakt, maar begrijp ik het goed dat een Peugeot vlotter is? Ik zag dat het max totaalgewicht van een Fly ook hoger ligt (bijna 300kg), wat dan waarschijnlijk door het zware frame komt.
Wellicht dat toch liever een Kisbee? Dit betekent voor mij opnieuw zoeken, maar liever wat langer zoeken dan terugkijken op een verkeerde beslissing. Ik zie van beiden exemplaren met meer dan 20k km op de klok, wat voor mij een aanname is dat ze best wel wat kunnen hebben kwa km.
Gr. Mischa
De fly heeft met het originele vermogen moeite om een heuvel op te rijden.(begrensd helemaal niet te doen, ontgrensd nog steeds niet fijn). Ding is eigenlijk under powered voor het gewicht dat het met voortbewegen. Ander nadeel van de fly is dat vaak de helft van de achterkant aan kappen eraf moet want anders kom je er niet erbij.
Het andere nadeel is het opspattend vuil wat bij het buddy slot begin op te stappelen (vooral veel modder en zand)
De fly is niet erg fijne scooter om er onderhoud aan te geven noch eraan te werken.
Wil je er lekker erop rijden zal je hem moeten opvoeren. En piaggio onderdelen zijn / kunnen best prijzig zijn.
Andere problemen die ik zelf al gehad hebt zijn dat de middenbok vast gaat zitten. Direct los jutteren en wd40 er tussen blazen.
Rijd je er te lang mee door krijg je de metalen pen die door het blok gaat er bijna niet eruit.
Ook de bouten van de uitlaat die door het carter gaan moet je erg mee opletten dat die niet vast komen te zitten.. Anders word het uitboren een leuk duur grapje.
Nieuwe motor carters zijn nieuw nergens los te koop.. En als je ze wel vind kosten ze 800 + euro wat bijna niemand er voor gaat uitgeven.
Ook de voorvork is een matig ding. Hij werkt ongeveer het zelfde als een malossi F36r voorvork.. (ene been doet de naar binnen slag, de andere doet de naar buiten slag. Het ding voelt naar een tijdje een beetje zwaar / slom / vermoeid aan.. En dan veert hij niet meer zo heel best.
Daarnaast is het 4t 2valve een sloom blok.. Als je toch voor een fly gaat, wil je denk ik op ze minst het 4t 4valve motor blok hebben.
Het 2 valve blok is er later eronder gekomen toen ze gingen bezuinigen op onderdelen.
Zo vind ik de new fly totaal niet fijn om te gebruiken als het glad is of winter is geweest.
Voor de zomer is het een aardige scooter die best aardig rijd. En kan ook wel aardig zuinig zijn als je er weinig aan veranderd.
De kogel is door de kerk. Ik heb vanmiddag een Kisbee snor uit 2012 gekocht met een krappe 16k km op de klok. Ik ben er meteen 50km mee naar huis gereden. Het is niet moeder mooiste, maar ik ga hem toch opknappen en spuiten/wrappen. Als ik volgas rij, merk ik dat de scooter trekt, dan inhoudt en dan weer door loopt (toerental is niet constant). Als hij goed warm is, slaat hij af als ik stop. Daarnaast zuipt ie meer dan hij zou moeten. Tank gaf vol aan toen ik weg reed en 50km later (grotendeels volgas) staat de naald op halfvol. Ik heb nog geen verder onderzoek gedaan, dus weet in principe nog niks van de scooter. Hij loopt 40-42 op de klok en ca 45 op GPS. Wat ik op korte termijn van plan ben:
Olie, luchtfilter en bougie vervangen, kleppen stellen en checken welke configuratie er aan sproeiers in de carb zit. Vanwege het kleine prijsverschil in Duitsland wil ik Super gaan tanken.
Dan nog een laatste vraag: Waar bestellen jullie je onderdelen? M2-trading zit hier in 't turp, maar ik heb geen moeite om online te bestellen als mij dat knaken scheelt ;-)
- Zou ook even de overbrenging nalopen en versleten delen vervangen.
- Carburateur stationair afstellen.
- En ja qua verbruik, een naald op vol betekent niet altijd een volle tank. Beter je verbruik even bekijken bij een volle tank en deze dan daarna weer volgooien en het aantal gereden km's delen door het aantal getankte liters.
Ik bestel alles op k-parts of zandri.nl, echter nooit naar prijsverschillen gekeken met andere sites.
Verder respect dat jij in deze kou 50 km op een scooter durft te rijden.
Thanks voor de tips.
Wat betreft de kou: met de ski-jas en handschoenen aan viel het eigenlijk wel mee. Bij aankomst thuis heb ik wel aan mijn vriendin gevraagd of mijn benen er nog aan zaten, want die voelde ik niet meer.Na een uurtje of 2 waren mijn benen weer ontdooit. Je moet er soms wat voor over hebben. Als ik begin met servicen en opknappen (hij heeft wel wat TLC nodig) zal ik wel een topic starten.
Zijn delen (behalve de motor-gerelateerde) van een 2- en 4-takt gewoon uitwisselbaar? Ik heb namelijk een setje nette wielen (wintersetje) en een onbeschadigd voorspatbord van een Kisbee Streetzone 2-takt zien staan.