Smeering 4 takt motorblok

Ik zat net te werken aan mijn motor blok en hem laten draaien stationair op een laag toerental 1400 toeren. Maar nu mijn vraag bij een 4 takt blok een licht blok heeft een olie pomp voor de olie naar de kleppen te brengen. Brengt die olie pomp ook de olie naar de cilinder of werkt die smeering als bij een grasmaaier dat de krukas de olie rondslingerd en als de motor op lage toeren draait blijft hij dan even goed smeren of valt de smeering weg bij een te laag toerental
 
Advertisement - register to remove this

smeering heeft ie gewoon, 1400 omwentelingen per minuut is best veel, en zal ook daarom wel olie overal komen, enigste is dat je olie nog dik is bij een koude motor, dus dan is de smering niet optimaal nog
 
Ik zat net te werken aan mijn motor blok en hem laten draaien stationair op een laag toerental 1400 toeren. Maar nu mijn vraag bij een 4 takt blok een licht blok heeft een olie pomp voor de olie naar de kleppen te brengen. Brengt die olie pomp ook de olie naar de cilinder of werkt die smeering als bij een grasmaaier dat de krukas de olie rondslingerd en als de motor op lage toeren draait blijft hij dan even goed smeren of valt de smeering weg bij een te laag toerental

Olie wordt ook naar de cilinder onder de zuiger geperst en om de rest olie af te voeren heb je bij een 4t een olieschraapveer aan de onderzijde van je zuigerkop. Als de motor goed warm is en stationair draait met 1400 toeren (wel te hoog) wordt deze gewoon gesmeerd. Inprincipe ook bij een laag toerental, alleen wat minder omdat de druk ook minder is en inderdaad bij een koude start of motor ook.
 
smering cilinder gebeurd wanneer de motor draait. Oliepomp doet vooral 1 krukas lager vol smeren en dan gaat de olie via een cilinder draad gat richting de cilinderkop en die smeer vooral de nokkenas en tuimelaars. Andere krukas lagers kan intern gesmeerd worden door het draaien van de krukas plus de oliedruk in het carter.
 
Back
Top