Hm, crap. Ik dacht voor een schappelijke prijs (€350) een degelijke scooter te kopen. De ketting is recent vervangen.
De beslissing is nog niet gemaakt, maar begrijp ik het goed dat een Peugeot vlotter is? Ik zag dat het max totaalgewicht van een Fly ook hoger ligt (bijna 300kg), wat dan waarschijnlijk door het zware frame komt.
Wellicht dat toch liever een Kisbee? Dit betekent voor mij opnieuw zoeken, maar liever wat langer zoeken dan terugkijken op een verkeerde beslissing. Ik zie van beiden exemplaren met meer dan 20k km op de klok, wat voor mij een aanname is dat ze best wel wat kunnen hebben kwa km.
Gr. Mischa
De fly heeft met het originele vermogen moeite om een heuvel op te rijden.(begrensd helemaal niet te doen, ontgrensd nog steeds niet fijn). Ding is eigenlijk under powered voor het gewicht dat het met voortbewegen. Ander nadeel van de fly is dat vaak de helft van de achterkant aan kappen eraf moet want anders kom je er niet erbij.
Het andere nadeel is het opspattend vuil wat bij het buddy slot begin op te stappelen (vooral veel modder en zand)
De fly is niet erg fijne scooter om er onderhoud aan te geven noch eraan te werken.
Wil je er lekker erop rijden zal je hem moeten opvoeren. En piaggio onderdelen zijn / kunnen best prijzig zijn.
Andere problemen die ik zelf al gehad hebt zijn dat de middenbok vast gaat zitten. Direct los jutteren en wd40 er tussen blazen.
Rijd je er te lang mee door krijg je de metalen pen die door het blok gaat er bijna niet eruit.
Ook de bouten van de uitlaat die door het carter gaan moet je erg mee opletten dat die niet vast komen te zitten.. Anders word het uitboren een leuk duur grapje.
Nieuwe motor carters zijn nieuw nergens los te koop.. En als je ze wel vind kosten ze 800 + euro wat bijna niemand er voor gaat uitgeven.
Ook de voorvork is een matig ding. Hij werkt ongeveer het zelfde als een malossi F36r voorvork.. (ene been doet de naar binnen slag, de andere doet de naar buiten slag. Het ding voelt naar een tijdje een beetje zwaar / slom / vermoeid aan.. En dan veert hij niet meer zo heel best.
Daarnaast is het 4t 2valve een sloom blok.. Als je toch voor een fly gaat, wil je denk ik op ze minst het 4t 4valve motor blok hebben.
Het 2 valve blok is er later eronder gekomen toen ze gingen bezuinigen op onderdelen.
Zo vind ik de new fly totaal niet fijn om te gebruiken als het glad is of winter is geweest.
Voor de zomer is het een aardige scooter die best aardig rijd. En kan ook wel aardig zuinig zijn als je er weinig aan veranderd.