Motorblok Peugeot Kisbee vinden lastig ??

mischa.mi

Member
Beste mensen,

Ik heb een Kisbee gevonden waarvan het blok defect is. De prijs is goed (denk ik), maar ik vind het lastig te bepalen hoe lastig het is om een passend blok te vinden. De scooter is een snor, maar ik wil laten omkeuren naar brom. Ik zou bij voorkeur in de toekomst ook naar een grotere cilinder gaan, dan zit ik begrijp ik ook vast aan een noodzakelijke pen 13 krukas ?

Ik weet helaas niet wat er defect is aan het blok.

Loont zich zoiets? Ik heb een nieuw blok kunnen vinden voor €330,- maar ik heb geen idee of dat een pen 10 of 13 is (wel opgevraagd bij verkopende partij).
 
Advertisement - register to remove this

goedemiddag.

ik ben vrij nieuw op de site en maar volg het al wel een tijdje.

voor het blok type kan je het beste kijken welk type het is en van welk bouwjaar mocht je echt twijfelen kan je het altijd opmeten

je kan wel een oud blok opkopen en het makkelijkste is om hem te testen een compressie test setje te kopen (zie yt voor uitleg en google voor waardes). dakota heeft vaak die setjes wel liggen voor 50 euro. kijk verder ook na de staat van het blok en check bij de achter as of er veel speling op zit en het liefste ook bij de kruk as of geef hem zelf een revisie kwa lagers.

zelf blok ombouwen loont altijd wel omdat je dan weet waarop je rijd en dat het goed is en hoe het in elkaar zit. ( ben zelf bezig met piaggio h20 aprilla sr 50 )

voor het omkeuren na een brom heb je waarschijnelijk een andere vertanding nodig of een andere cdi en bij een 4takt moet je volgens mij ook de kleppen stellen ( sorry 4ever2takt rij zelf een zenith 50 cc uit 1997) verder is het verstandig om gewoon zelf een krukas er in te zetten dan weet je altijd zeker dat het goed is omdat er dan ook een andere cilinder op komt heb je het hele setje nieuw. ik weet toevallig wel dat de oude peugeot 2takts tot 2005 vgm je de varioplaat er uit kan halen en je al 80 a 85 gaat. een andere cilinder heeft geen zin als je geen andere vertanding er in zet volgens mij.

ik kan het fout hebben ben ook nog een rookie op vakgebied die zich zelf veel heeft aangeleerd.

sorry voor eventueele spelfouten ik heb een vorm van dyslexie.

ik hoop dat ik je een klein beetje heb kunnen infomeren.

met vriendelijke groet. p
 
Geen paniek voor de spelfouten, ik zie dagelijks veel ergere zaken voorbij komen. ;)

Ik heb redelijk wat ervaring met 4takt. Ik heb redelijk wat gesleuteld aan automotoren. Daarnaast heb ik een Agility en 2 Mio's zelf onderhouden en blokken vervangen. Ik ben alleen onbekend met Peugeot en de combinatie van een 12 inch wiel en een korte arm. Vandaar ook de vraag hoe lastig het is om zo'n blok te vinden voor een redelijke prijs.

Zijn er zaken die een blok dusdanig kunnen beschadigen dat het F.U.B.A.R. is en hoe kom ik daar achter zonder het blok compleet uit elkaar te trekken? Op zich hoeft de scooter die ik gezien heb niet extreem veel te kosten, maar alles is teveel als ik er niks aan heb.

Groeten,
Mischa
 
haha gelukkig dat ik niet al te erg ben:sweatsmile:

maar dat is handig om te weten. ben zelf zeg maar bezig met een opleiding tot eerste auto monteur.

maar heel eerlijk het is best moeilijk om te checken of hij 100 % goed is vanaf de buitenkant zeg maar.... wat je kan doen is een compressie test als het goed is moet die bij een peugeot blok tussen de 3 en 6 bar liggen.. daaruit kan je het meeste halen zonder demontage.

daarnaast kan je altijd vragen of de carter deksel er af mag zodat je kan voelen aan de vertanding,koppeling en de vario of er speling op zit.. dan kan je ook kijken of het een vastloper is geweest of niet.

vaak kan je als je de vario langzaam rond draait ook voelen of er een tik in zit dan is het blok vaak ook fubar
mocht het blok van binnen of van buiten geel is het een afrader ivm oxidatie en metaalverzwakking enz enz vaak ook buiten gelegen dan.
( vaak kom je corrosie tegen maar dat moet niet een hele grote ramp zijn)

boven de 30.000 mag je er standaart vanuit gaan dat je een blok revisie mag gaan uitvoeren of in korte periode er een revisie aankomt ( hangt van type af) alles er uit alles er weer opnieuw in wat versleten is.

vaak kan je kan je ook wel aan de staat zien hoe het blok er bij ligt of het nog wat waard is .... en aan de persoon in kwestie ook.

mocht je wat meer infomatie kunnen droppen over de krisbee zelf heb ik misschien ook nog wel het een en ander liggen in het mooie drenhte voor 2takt dan. peugeot heeft vrij lang met het zelfde blok gewerkt zeg maar.

kan zijn dat ik morgen laat reageer ivm de vrijdagmiddag borrel
 
Dank je voor de moeite en de zinvolle tips. Ik heb hem laten staan. Ik ben enorm aan het twijfelen tussen een Piaggio Fly en een Peugeot Kisbee. Ik ben nu een Piaggio Fly snor (bj2010) op het spoor met ca 11000km die voor max €400 van eigenaar wisselt met een klein beetje werk (nieuwe accu en afstellen). Naar wat ik begrijp hebben die een lekker grote brandstoftank en zijn net wat degelijker gebouwd dan veel andere scooters. Rond de feestdagen is het meestal vrij rustig bij de RDW, dus dat lijkt me ook wel een geschikt moment om hem dan om te laten keuren naar brom, dan kan ik daarna gaan bekijken hoe ik hem de gewenste snelheid kan laten rijden.
 
Beste mensen,

Ik heb een Kisbee gevonden waarvan het blok defect is. De prijs is goed (denk ik), maar ik vind het lastig te bepalen hoe lastig het is om een passend blok te vinden. De scooter is een snor, maar ik wil laten omkeuren naar brom. Ik zou bij voorkeur in de toekomst ook naar een grotere cilinder gaan, dan zit ik begrijp ik ook vast aan een noodzakelijke pen 13 krukas ?

Ik weet helaas niet wat er defect is aan het blok.

Loont zich zoiets? Ik heb een nieuw blok kunnen vinden voor €330,- maar ik heb geen idee of dat een pen 10 of 13 is (wel opgevraagd bij verkopende partij).


Ligt eraan wat er defect aan het blok is?? Krukas heb je zo eruit..
Post automatically merged:

Dank je voor de moeite en de zinvolle tips. Ik heb hem laten staan. Ik ben enorm aan het twijfelen tussen een Piaggio Fly en een Peugeot Kisbee. Ik ben nu een Piaggio Fly snor (bj2010) op het spoor met ca 11000km die voor max €400 van eigenaar wisselt met een klein beetje werk (nieuwe accu en afstellen). Naar wat ik begrijp hebben die een lekker grote brandstoftank en zijn net wat degelijker gebouwd dan veel andere scooters. Rond de feestdagen is het meestal vrij rustig bij de RDW, dus dat lijkt me ook wel een geschikt moment om hem dan om te laten keuren naar brom, dan kan ik daarna gaan bekijken hoe ik hem de gewenste snelheid kan laten rijden.


Piaggio fly is ook geen snel blok, dat 2valve blok is een sloom geval.
Maar een fly is ook best duur in onderdelen.
Is wel makkelijker om de nokkenas ketting te vervangen.

Het rijd allebei even goed.

Als je een new fly gaat kopen moet je even goed nadenken of je dat wel moet doen.

Scooter is lomp zwaar en met het zeer krappe vermogen dat het blok heeft is het geen plezier om erop te rijden.
Frame is hetzelfde als van een motor scooter. Wel sterk, maar lomp zwaar om bij pech langs de weg het ding thuis te krijgen.

En mocht je bij het blok willen moeten zo ongeveer ze helft van de achter gedeelte van kappen eraf.. Het kost ook best een hoop tijd om eraan te sleutelen.. De kisbee is makkelijker aan te werken. Heb zelf allemaal inbus in de carterkap zitten..

De bovenste helemaal links draai ik met een bolkop inbus (swifel) los (draai ik ook normaal aan) de rest kan je met een normale inbus zo los halen.

Bij de fly ben je echt aan het vloeken.
 
Last edited:
Hm, crap. Ik dacht voor een schappelijke prijs (€350) een degelijke scooter te kopen. De ketting is recent vervangen.
De beslissing is nog niet gemaakt, maar begrijp ik het goed dat een Peugeot vlotter is? Ik zag dat het max totaalgewicht van een Fly ook hoger ligt (bijna 300kg), wat dan waarschijnlijk door het zware frame komt.
Wellicht dat toch liever een Kisbee? Dit betekent voor mij opnieuw zoeken, maar liever wat langer zoeken dan terugkijken op een verkeerde beslissing. Ik zie van beiden exemplaren met meer dan 20k km op de klok, wat voor mij een aanname is dat ze best wel wat kunnen hebben kwa km.

Gr. Mischa
 
De kogel is door de kerk. Ik heb vanmiddag een Kisbee snor uit 2012 gekocht met een krappe 16k km op de klok. Ik ben er meteen 50km mee naar huis gereden. Het is niet moeder mooiste, maar ik ga hem toch opknappen en spuiten/wrappen. Als ik volgas rij, merk ik dat de scooter trekt, dan inhoudt en dan weer door loopt (toerental is niet constant). Als hij goed warm is, slaat hij af als ik stop. Daarnaast zuipt ie meer dan hij zou moeten. Tank gaf vol aan toen ik weg reed en 50km later (grotendeels volgas) staat de naald op halfvol. Ik heb nog geen verder onderzoek gedaan, dus weet in principe nog niks van de scooter. Hij loopt 40-42 op de klok en ca 45 op GPS. Wat ik op korte termijn van plan ben:
Olie, luchtfilter en bougie vervangen, kleppen stellen en checken welke configuratie er aan sproeiers in de carb zit. Vanwege het kleine prijsverschil in Duitsland wil ik Super gaan tanken.

Dan nog een laatste vraag: Waar bestellen jullie je onderdelen? M2-trading zit hier in 't turp, maar ik heb geen moeite om online te bestellen als mij dat knaken scheelt ;-)
 
- Zou ook even de overbrenging nalopen en versleten delen vervangen.
- Carburateur stationair afstellen.
- En ja qua verbruik, een naald op vol betekent niet altijd een volle tank. Beter je verbruik even bekijken bij een volle tank en deze dan daarna weer volgooien en het aantal gereden km's delen door het aantal getankte liters.

Ik bestel alles op k-parts of zandri.nl, echter nooit naar prijsverschillen gekeken met andere sites.
Verder respect dat jij in deze kou 50 km op een scooter durft te rijden.
 
- Zou ook even de overbrenging nalopen en versleten delen vervangen.
- Carburateur stationair afstellen.
- En ja qua verbruik, een naald op vol betekent niet altijd een volle tank. Beter je verbruik even bekijken bij een volle tank en deze dan daarna weer volgooien en het aantal gereden km's delen door het aantal getankte liters.

Ik bestel alles op k-parts of zandri.nl, echter nooit naar prijsverschillen gekeken met andere sites.
Verder respect dat jij in deze kou 50 km op een scooter durft te rijden.
Thanks voor de tips.

Wat betreft de kou: met de ski-jas en handschoenen aan viel het eigenlijk wel mee. Bij aankomst thuis heb ik wel aan mijn vriendin gevraagd of mijn benen er nog aan zaten, want die voelde ik niet meer. :joycat: Na een uurtje of 2 waren mijn benen weer ontdooit. Je moet er soms wat voor over hebben. Als ik begin met servicen en opknappen (hij heeft wel wat TLC nodig) zal ik wel een topic starten.

Zijn delen (behalve de motor-gerelateerde) van een 2- en 4-takt gewoon uitwisselbaar? Ik heb namelijk een setje nette wielen (wintersetje) en een onbeschadigd voorspatbord van een Kisbee Streetzone 2-takt zien staan.
 
Hm, crap. Ik dacht voor een schappelijke prijs (€350) een degelijke scooter te kopen. De ketting is recent vervangen.
De beslissing is nog niet gemaakt, maar begrijp ik het goed dat een Peugeot vlotter is? Ik zag dat het max totaalgewicht van een Fly ook hoger ligt (bijna 300kg), wat dan waarschijnlijk door het zware frame komt.
Wellicht dat toch liever een Kisbee? Dit betekent voor mij opnieuw zoeken, maar liever wat langer zoeken dan terugkijken op een verkeerde beslissing. Ik zie van beiden exemplaren met meer dan 20k km op de klok, wat voor mij een aanname is dat ze best wel wat kunnen hebben kwa km.

Gr. Mischa

De fly heeft met het originele vermogen moeite om een heuvel op te rijden.(begrensd helemaal niet te doen, ontgrensd nog steeds niet fijn). Ding is eigenlijk under powered voor het gewicht dat het met voortbewegen. Ander nadeel van de fly is dat vaak de helft van de achterkant aan kappen eraf moet want anders kom je er niet erbij.

Het andere nadeel is het opspattend vuil wat bij het buddy slot begin op te stappelen (vooral veel modder en zand)
De fly is niet erg fijne scooter om er onderhoud aan te geven noch eraan te werken.
Wil je er lekker erop rijden zal je hem moeten opvoeren. En piaggio onderdelen zijn / kunnen best prijzig zijn.

Andere problemen die ik zelf al gehad hebt zijn dat de middenbok vast gaat zitten. Direct los jutteren en wd40 er tussen blazen.
Rijd je er te lang mee door krijg je de metalen pen die door het blok gaat er bijna niet eruit.

Ook de bouten van de uitlaat die door het carter gaan moet je erg mee opletten dat die niet vast komen te zitten.. Anders word het uitboren een leuk duur grapje.

Nieuwe motor carters zijn nieuw nergens los te koop.. En als je ze wel vind kosten ze 800 + euro wat bijna niemand er voor gaat uitgeven.

Ook de voorvork is een matig ding. Hij werkt ongeveer het zelfde als een malossi F36r voorvork.. (ene been doet de naar binnen slag, de andere doet de naar buiten slag. Het ding voelt naar een tijdje een beetje zwaar / slom / vermoeid aan.. En dan veert hij niet meer zo heel best.

Daarnaast is het 4t 2valve een sloom blok.. Als je toch voor een fly gaat, wil je denk ik op ze minst het 4t 4valve motor blok hebben.

Het 2 valve blok is er later eronder gekomen toen ze gingen bezuinigen op onderdelen.

Zo vind ik de new fly totaal niet fijn om te gebruiken als het glad is of winter is geweest.

Voor de zomer is het een aardige scooter die best aardig rijd. En kan ook wel aardig zuinig zijn als je er weinig aan veranderd.
 
De fly heeft met het originele vermogen moeite om een heuvel op te rijden.(begrensd helemaal niet te doen, ontgrensd nog steeds niet fijn). Ding is eigenlijk under powered voor het gewicht dat het met voortbewegen. Ander nadeel van de fly is dat vaak de helft van de achterkant aan kappen eraf moet want anders kom je er niet erbij.

Het andere nadeel is het opspattend vuil wat bij het buddy slot begin op te stappelen (vooral veel modder en zand)
De fly is niet erg fijne scooter om er onderhoud aan te geven noch eraan te werken.
Wil je er lekker erop rijden zal je hem moeten opvoeren. En piaggio onderdelen zijn / kunnen best prijzig zijn.

Andere problemen die ik zelf al gehad hebt zijn dat de middenbok vast gaat zitten. Direct los jutteren en wd40 er tussen blazen.
Rijd je er te lang mee door krijg je de metalen pen die door het blok gaat er bijna niet eruit.

Ook de bouten van de uitlaat die door het carter gaan moet je erg mee opletten dat die niet vast komen te zitten.. Anders word het uitboren een leuk duur grapje.

Nieuwe motor carters zijn nieuw nergens los te koop.. En als je ze wel vind kosten ze 800 + euro wat bijna niemand er voor gaat uitgeven.

Ook de voorvork is een matig ding. Hij werkt ongeveer het zelfde als een malossi F36r voorvork.. (ene been doet de naar binnen slag, de andere doet de naar buiten slag. Het ding voelt naar een tijdje een beetje zwaar / slom / vermoeid aan.. En dan veert hij niet meer zo heel best.

Daarnaast is het 4t 2valve een sloom blok.. Als je toch voor een fly gaat, wil je denk ik op ze minst het 4t 4valve motor blok hebben.

Het 2 valve blok is er later eronder gekomen toen ze gingen bezuinigen op onderdelen.

Zo vind ik de new fly totaal niet fijn om te gebruiken als het glad is of winter is geweest.

Voor de zomer is het een aardige scooter die best aardig rijd. En kan ook wel aardig zuinig zijn als je er weinig aan veranderd.

Thanks, maar zoals je hierboven kunt lezen, heb ik een Kisbee gekocht ;)
 
Ik dacht vul het nog even wat aan met informatie.
Post automatically merged:

De kogel is door de kerk. Ik heb vanmiddag een Kisbee snor uit 2012 gekocht met een krappe 16k km op de klok. Ik ben er meteen 50km mee naar huis gereden. Het is niet moeder mooiste, maar ik ga hem toch opknappen en spuiten/wrappen. Als ik volgas rij, merk ik dat de scooter trekt, dan inhoudt en dan weer door loopt (toerental is niet constant). Als hij goed warm is, slaat hij af als ik stop. Daarnaast zuipt ie meer dan hij zou moeten. Tank gaf vol aan toen ik weg reed en 50km later (grotendeels volgas) staat de naald op halfvol. Ik heb nog geen verder onderzoek gedaan, dus weet in principe nog niks van de scooter. Hij loopt 40-42 op de klok en ca 45 op GPS. Wat ik op korte termijn van plan ben:
Olie, luchtfilter en bougie vervangen, kleppen stellen en checken welke configuratie er aan sproeiers in de carb zit. Vanwege het kleine prijsverschil in Duitsland wil ik Super gaan tanken.

Dan nog een laatste vraag: Waar bestellen jullie je onderdelen? M2-trading zit hier in 't turp, maar ik heb geen moeite om online te bestellen als mij dat knaken scheelt ;-)

Volgens mij woon je dan bij mij ongeveer in de buurt. ;) M2-trading is in Sittard-geleen.
Post automatically merged:

- Zou ook even de overbrenging nalopen en versleten delen vervangen.
- Carburateur stationair afstellen.
- En ja qua verbruik, een naald op vol betekent niet altijd een volle tank. Beter je verbruik even bekijken bij een volle tank en deze dan daarna weer volgooien en het aantal gereden km's delen door het aantal getankte liters.

Ik bestel alles op k-parts of zandri.nl, echter nooit naar prijsverschillen gekeken met andere sites.
Verder respect dat jij in deze kou 50 km op een scooter durft te rijden.

Er gaat 6,3 liter in die benzine tank (zelf eens nagemeten door er steeds 1 liter via kan erin te gieten..
Post automatically merged:

Thanks voor de tips.

Wat betreft de kou: met de ski-jas en handschoenen aan viel het eigenlijk wel mee. Bij aankomst thuis heb ik wel aan mijn vriendin gevraagd of mijn benen er nog aan zaten, want die voelde ik niet meer. :joycat: Na een uurtje of 2 waren mijn benen weer ontdooit. Je moet er soms wat voor over hebben. Als ik begin met servicen en opknappen (hij heeft wel wat TLC nodig) zal ik wel een topic starten.

Zijn delen (behalve de motor-gerelateerde) van een 2- en 4-takt gewoon uitwisselbaar? Ik heb namelijk een setje nette wielen (wintersetje) en een onbeschadigd voorspatbord van een Kisbee Streetzone 2-takt zien staan.

Niet alles van 2takt en 4takt zijn het zelfde.


2takt is het chinese kloon blok van de peugeot horizontaal AC.
4takt is het chinese GY6 / 139QMB -E (bij nieuwere model J en K)
 
Last edited:
Thanks

De vraag mbt 2- en 4-takt ging bijvoorbeeld om de wielen. Ik wil net als voor mijn auto een setje extra wielen aanschaffen met winterbanden erop, dat wisselt wat gemakkelijker.
 
Back
Top