zijn er zoveel..... Je moet haast een biker zijn om overal na te kijken.
waar ik altijd oplet zijn:
- geschiedenis van de motor.
- optische indruk (kuipwerk etc. voornamelijk de ophangpunten, plus schades aan spiegels,handvaten,frame etc.)
- rijwiel gedeelte (keringen,vering,balhoofd, slagnokken bij je balhoofd en de remmen+kleur remvloeistof.)
- motorisch ( bijgeluiden, ketting, tandwielen en vraag altijd naar onderhoudboekjes of rekeningen)
- verlichting en banden. ( tekening van de band verteld altijd wat over de bestuurder)
daarna lijkt me een proefrit niet overbodig. Zorg voordat je weggaat dat je even aan de bochten voelt of deze koud zijn. Sommige starten hem vlak voordat je komt, zodat bij het starten hij goed in een keer aanslaat.
Ga altijd met iemand samen. Deze kan kijken wat er achter je motor gebeurt. Spoort hij recht. Rookpluimen etc.. Dingen die jezelf niet kan zien.
Stop onderweg en bekijk je motor altijd bij daglicht nog een keer goed. Beschadigingen zie je altijd beter overdag en bij daglicht.
Mocht je het nog niet vertrouwen kun je altijd langs een ANWB punt rijden voor een snelle keuring.
ik ben ongetwijfeld nog veel meer dingen vergeten war ik altijd op let. Het is gewoon te veel.
succes!