misschien raare vraag ?

freakieSr

Well-Known Member
maar ik heb een vraag waar zorgt de vario ring in een scooter nou echt voor en hoe werkt het met de schakeling van een scooter met snelheid een uitgebreide uitleg zou me heel blij maken :#
 
Advertisement - register to remove this

Ok we beginnen bij het begin.

Als je scooter gewoon rustig draait zit de v-snaar onderin de vario en bij de poulies achter bovenin. Dit kan je vergelijken met een een klein tandwiel voor en een groot tandwiel achter (Wat goed is voor acceleratie).

Als je scooter dan toeren gaat maken worden de rollen van de vario naar buiten geduwd door de centrifugaal krachten (middelpunt-vliedende kracht). Doordat de rollen naar buiten geduwd worden, wordt de vario naar de halfpoulie geduwd en dus de afstand tussen de vario en de halfpoulie steeds kleiner. Hierdoor kan de snaar maar 1 kant op en dat is omhoog. Uiteindelijk komen de vario en halfpoulie tegen elkaar aan en zit de snaar op z'n hoogste punt.

Wanneer de snaar aan de voorkant bovenin zit, moet die achter natuurlijk ook beneden zitten, anders zou je snaar uit moeten rekken naar een lengte wat niet goed zal komen. Zodra de snaar bij de vario op z'n hoogste punt is zit hij achter dus op z'n laagst. Dit kan je dan weer vergelijken met een groot tandwiel voor en een klein tandwiel achter (Wat dus goed is voor een hoge topsnelheid).

Als jij dus een vario ring in je scooter hebt zitten zorgt die ring er dus voor dat de vario niet helemaal naar de halfpoulie toe kan. De snaar zal dus ook niet helemaal bovenin de vario komen en achter bij de poulies ook niet helemaal onderin komen. Dit kan je dan dus vergelijken met een iets kleiner tandwiel voor en een iets groter tandwiel achter dan zonder varioring. Dat betekent dus dat je met varioring een lagere topsnelheid zal hebben dan zonder varioring. Qua acceleratie zal je trouwens geen verschil merken.

@ Cybernaab: Ik iig niet dus 8P
 
het word overigens ook wel een traploze automaat genoemd , dat traploos slaat er dus op dat er geen versnelling in zitten met stappen maar dat het systeem constant versneld (totdat ie niet verder wil uiteraard)

door de juiste combinatie van drukveer , rollen en trekveren zal de vario uiteindelijk constant op het juiste toerental moeten lopen. (dit is het toerental waarop de scooter het meeste vermogen/koppel afgeeft , wat overigens bij elke scooter anders zal zijn)

door een varioring zal er ook een ander effect optreden ,en dit is toeren , op topsnelheid zul je meer toeren gaan draaien dan eigenlijk nodig.
 
Back
Top