DooieSpeedometer
Member
Hi,
Ben weer eens verder gegaan met de scooter na ik weer wat tijd had in het weekend, en ben er vorig weekend achter gekomen dat er nog van alles mis is. Nu ben ik er helaas achter gekomen dat bij het blok waar ik de onderdelen (vertanding) uit wilde halen dat er dus best wel wat speling zat in de as waar de koppeling op zit.. Ik had nog een doner blok liggen dus heb deze eens bekeken en hier zit geen speling in, alles draait soepel en ik zie meteen dat de as waar het achterwiel op gemonteerd zit ook gaat draaien. Dit is helaas bij het andere blok niet zo. Nu vraag ik mij af is dit wel of juist niet goed?? Ik zie bij mijn doner blok dat het lager in de vertandingsdeksel 6203 met de fabrieksmarkeringen naar binnen staat (wellicht al eens vervangen dus, want bij de andere staat deze naar buiten, zoals het ook in de handleiding van het blok zal staan vermoed ik).
Dus de vraag wat is het beste, compleet vast (of ja niet moervast maar je snapt wat ik bedoel) en geen speling, of mag hier wat speling in zitten?
Nu heb ik dus nieuwe lagers gehaald maar ik merk dat het lager van de vertandingsdeksel de SKF Explorer 6203/C3 speling heeft, zelfs na het invetten met een beetje 2takt olie. Als ik het dus goed begrijp en alles in elkaar zet ga ik dezelfde speling behouden, slecht?
De andere twee kleine 6200 lagers die in het carter zitten heb ik ook twee SKF lagers voor gekregen SKF Explorer 6200/C3.
Ik lees op de toepassingslijst van euroscooters.nl kopje "Minarelli horizontaal/verticaal" dat er staat "6200", ik neem aan dat C3 dus onzinnig is en extra speling met zich meebrengt? Zie in de toepassingslijst alleen dat ze C3 toepassen bij de krukas, deze zijn nu ook C3 bij mij. Want C4 is onzinnig voor een standaard 49cm3 blokje.
Wie o wie kan mijn vraag zinnig beantwoorden?
PS ik heb de lagers vandaag snel na het werk opgehaald en kwam erachter toen in de 6203/C3 uit de verpakking had gehaald en de speling voelde, plots ow wait, dus vandaar..
Gr,
Ben weer eens verder gegaan met de scooter na ik weer wat tijd had in het weekend, en ben er vorig weekend achter gekomen dat er nog van alles mis is. Nu ben ik er helaas achter gekomen dat bij het blok waar ik de onderdelen (vertanding) uit wilde halen dat er dus best wel wat speling zat in de as waar de koppeling op zit.. Ik had nog een doner blok liggen dus heb deze eens bekeken en hier zit geen speling in, alles draait soepel en ik zie meteen dat de as waar het achterwiel op gemonteerd zit ook gaat draaien. Dit is helaas bij het andere blok niet zo. Nu vraag ik mij af is dit wel of juist niet goed?? Ik zie bij mijn doner blok dat het lager in de vertandingsdeksel 6203 met de fabrieksmarkeringen naar binnen staat (wellicht al eens vervangen dus, want bij de andere staat deze naar buiten, zoals het ook in de handleiding van het blok zal staan vermoed ik).
Dus de vraag wat is het beste, compleet vast (of ja niet moervast maar je snapt wat ik bedoel) en geen speling, of mag hier wat speling in zitten?
Nu heb ik dus nieuwe lagers gehaald maar ik merk dat het lager van de vertandingsdeksel de SKF Explorer 6203/C3 speling heeft, zelfs na het invetten met een beetje 2takt olie. Als ik het dus goed begrijp en alles in elkaar zet ga ik dezelfde speling behouden, slecht?
De andere twee kleine 6200 lagers die in het carter zitten heb ik ook twee SKF lagers voor gekregen SKF Explorer 6200/C3.
Ik lees op de toepassingslijst van euroscooters.nl kopje "Minarelli horizontaal/verticaal" dat er staat "6200", ik neem aan dat C3 dus onzinnig is en extra speling met zich meebrengt? Zie in de toepassingslijst alleen dat ze C3 toepassen bij de krukas, deze zijn nu ook C3 bij mij. Want C4 is onzinnig voor een standaard 49cm3 blokje.
Wie o wie kan mijn vraag zinnig beantwoorden?
PS ik heb de lagers vandaag snel na het werk opgehaald en kwam erachter toen in de 6203/C3 uit de verpakking had gehaald en de speling voelde, plots ow wait, dus vandaar..
Gr,
Last edited: