Twijfels over de Airsal 50cc T6 minarelli horizontaal / Airsal 70 Sport

Wat Tim Ark zegt.
Met een goede uitlaat en Carb is een T6 echt loetje snel. Ik lees 10-12pk...
Ik draaide 16 ermee met een 21mm en een C16 destijds.

Edit: Slecht gelezen het is geen T6, maar een sport sorry :P
Dan is een C16 overkill imo. 19mm en een R is ongeveer waar je wil zitten gok ik en dan is 10-12 zeer haalbaar.
 
Nou, als ik zie wat er tegenwoordig op straat rond rijdt. Met mn 50 giet en 17.5 heb ik dan al het gevoel iedereen de moeder te rijden. Denk dat Twinky na een grote carburateur en uitlaat tevreden moet zijn.

Goed, die sneue figuren met 125blok op brom plaat tellen niet mee.
Een ZIP met een 125 blok er onder , is geen Party voor mijn rode MHR ;)
 
Wat hebben wij hier op deze foto....Een Dellorto Phbg 19 DS .
Ik vraag me alleen af hoe groter of misschien zelfs kleiner de sproeier zal worden die nu 78 op de 12 MM Dellorto phva is ,
met het standaard luchtfilter met tuutje en de rest zoals het al was / is.

Met die 12 mm zit er al echt veel koppel en trekkracht in niet normaal bijna , dus ik denk dat deze 19 wel wat extra fun zal geven.
Ik kan hem nog niet open trekken omdat er nog maar 25 kilometer mee is gereden maar af en toe een paar seconden open trekken,
komt goed, binnenkort deze 19 mm er op jensen en dan verder in rijden.

Al met al ben ik zeer tevreden over de Airsal 70 sport, hier zit ook meer fun in dan een dr70 en zelfs met een 12 mm zit er al een super koppel in, ik gok dat ik met deze setup al op de 7 - 8 Pk zit en als het goed is met de 19 mm 8 - 9 Pk.
Met een Yasuni R denk ik dat de 10 - 12 pk wel haalbaar is maar dat is misschien iets voor de toekomst,
dit is ook wel leuk om te ervaren hoe ver je kan gaan met een sito kort uitlaat en standaard luchtfilter met tuutje.

19 mm.png
 
Last edited:
je keuze voor de 70cc is erg terecht ik rijd zelf op een t6 50cc en die laat heel mijn scooter trillen op hoge toeren. ik wil zelf wel 70 halen maar dan maakt mijn pa mij waarschijnlijk dood
 
Update , na een kleine 80 kilometers in te hebben gereden kon ik hem even wat meer open trekken.
Op de Gps speedometer gaf dit met deze setup 86 Km per uur aan , op ongeveer rond 9000 rpm,
deze cilinder kan tot 9850 rpm zover ik weet al vond ik dat net iets te gek met zo weinig km''s op de cilinder gereden te hebben.

Het meest mooie vind ik het koppel zelf, en het directe in de gasreactie.
Als voorbeeld om het enigszins uit te leggen , denk je in dat je aan het toeren bent en comfortabel zit en als je het gas open trekt dat je je iets naar achteren voelt schuiven en je je schrap moet zetten.
Zo voelt deze cilinder aan, natuurlijk niet enkel de cilinder maar ook de vario setup en de afstelling wat altijd een feest is ( not ) om goed te fixen.
Met de afstelling heb ik wel moeten spelen met onverwachte uitkomsten op deze cilinder, ook omdat er weinig documentatie is op forums met voorbeelden hoe het is afgesteld, dat moest ik zelf uit vinden . Het is goed gelukt dat wel.

Ik vraag me af wat er gaat gebeuren als ik de 19 mm dellorto installeer later, voorlopig hou ik de Sito er nog onder om enigszins onopvallend te kunnen rijden , dat gaat me al snel genoeg tot nu toe eigenlijk.
Oh ja de groene trekveertjes in stand 2 in de Delta clutch was toch te slap bij nader in zien waar ze op stand 3 beter werkten.
 
Last edited:
Back
Top