Uitlaat poort tuning Airsal T6 70cc

PhotexNL

Member
Hey allemaal het lijkt me een leuk project op eens te kijken of ik iets kan bereiken met het verhogen van de blow down van mijn cilinder. Nu heb ik al zitten zoeken en weet hoe ik een Portmap moeten maken maar hoe bereken ik precies wat ik kan weghalen (wil niet tot de max ofzo).
Het enige wat ik kon vinden is een of andere knul die het half uitlegt. Ook wil ik kijken of er in de breedte van de poort nog wat winst mogelijk is voor koppel. Zover ik online kan vinden is de T6 70 redelijk tam getimed, staat zelfs in de omschrijving van de cilinder dus er is vast wat winst te behalen.

Ik heb zat oude cilinders liggen om eerst op te oefenen voordat ik aan het echte werk begin. Maar eerst maar eens te theorie goed begrijpen.

Weet iemand een goede uitgebreide tutorial (liefst video)? En heeft iemand er zelf ervaring mee voor tips etc? En iemand ooit de T6 aangepast en een idee van haalbaar resultaat?

Thanks alvast allemaal
 
Advertisement - register to remove this

Volgens mij is de uitlaatpoort van zo'n cilinder juist vrij goed. Ik zou me op de andere poorten focussen.

Probeer eerst eens in die oude cilinders te komen, en maak ze netjes afgewerkt, braamvrij etc. Als dat netjes lukt kan je verder.

Er zijn best mensen met ervaring die er zo uit de losse hand iets moois van kunnen maken, maar zoals je zelf ook al ziet is dat toch echt niet zo simpel.

Ik vind de video's van 2 stroke stuffing over dit soort dingen best goed. Gaat er niet heel diep op in, maar zorgt er wel voor dat je de basis begrijpt.
 
Dat is die man met die rode baard toch? In had daar al wat van gezien inderdaad. En nog tig andere, maar kan niet duidelijk de berekening voor de hoogte van de blow down. Dat lijkt me eerst wel goed want zomaar een mm oid weghakken lijkt me niet te bedoeling (zoals ook al in de videos te zien).

Dat het geen simpel klusje is daar was ik me al van bewust, ik wil het serieus leren en niet gewoon beetje beunen:blush: De uitlaat poort leek me het beste begin aangezien je daar relatief makkelijk bij kan door de uitgang. Spoel poorten kan je met de dremel zonder hoek niet echt bij.
 
Ik heb een pdf gevonden met hierin aardig wat uitleg, ziet er wel goed uit. Kan iemand er eens doorheen kijken en nagaan of het klopt wat hier staat?

Alvast bedankt.
 

Attachments

  • How to - poortmap (1).pdf
    437.4 KB · Views: 5
Nou daar gaan we dan, heb nog een alu cilinder liggen voor een Peugeot Fox 50 cc. Die is de pineut voor het oefenen :tearsofjoy:

Ik ben helemaal geen Peugeot Expert maar dit zijn de gegevens die ik kon vinden:

Stroke: 39.1 mm
Connecting rod : 76 mm

Gemeten cilinder:
Uitlaat poort hoogte : 16mm
Spoelpoort hoogte : 9mm
Graden uitlaatpoort: 274.15
Graden spoelpoort: 128.58
Blow down: 23.41

Dat is best wel tam

Als ik de uitlaat poort verhoog naar 17mm word de blow down 27,91 en met 18mm 28.65.

We gaan voor de 18mm, dat is nog verre van extreem en een mooie oefening. Helaas heb ik geen lopend blok om de cilinder op te testen maar kan in ieder geval het frezen en afwerken oefenen. Ik zal fotos posten als hij af is dan kunnen jullie eventuele opmerkingen plaatsen.
 
Back
Top