Minarelli horizontaal transmissie lagers vertandingsdeksel, C3 of geen C3?

Hi,

Ben weer eens verder gegaan met de scooter na ik weer wat tijd had in het weekend, en ben er vorig weekend achter gekomen dat er nog van alles mis is. Nu ben ik er helaas achter gekomen dat bij het blok waar ik de onderdelen (vertanding) uit wilde halen dat er dus best wel wat speling zat in de as waar de koppeling op zit.. Ik had nog een doner blok liggen dus heb deze eens bekeken en hier zit geen speling in, alles draait soepel en ik zie meteen dat de as waar het achterwiel op gemonteerd zit ook gaat draaien. Dit is helaas bij het andere blok niet zo. Nu vraag ik mij af is dit wel of juist niet goed?? Ik zie bij mijn doner blok dat het lager in de vertandingsdeksel 6203 met de fabrieksmarkeringen naar binnen staat (wellicht al eens vervangen dus, want bij de andere staat deze naar buiten, zoals het ook in de handleiding van het blok zal staan vermoed ik).

Dus de vraag wat is het beste, compleet vast (of ja niet moervast maar je snapt wat ik bedoel) en geen speling, of mag hier wat speling in zitten?

Nu heb ik dus nieuwe lagers gehaald maar ik merk dat het lager van de vertandingsdeksel de SKF Explorer 6203/C3 speling heeft, zelfs na het invetten met een beetje 2takt olie. Als ik het dus goed begrijp en alles in elkaar zet ga ik dezelfde speling behouden, slecht?

De andere twee kleine 6200 lagers die in het carter zitten heb ik ook twee SKF lagers voor gekregen SKF Explorer 6200/C3.

Ik lees op de toepassingslijst van euroscooters.nl kopje "Minarelli horizontaal/verticaal" dat er staat "6200", ik neem aan dat C3 dus onzinnig is en extra speling met zich meebrengt? Zie in de toepassingslijst alleen dat ze C3 toepassen bij de krukas, deze zijn nu ook C3 bij mij. Want C4 is onzinnig voor een standaard 49cm3 blokje.

Wie o wie kan mijn vraag zinnig beantwoorden?
PS ik heb de lagers vandaag snel na het werk opgehaald en kwam erachter toen in de 6203/C3 uit de verpakking had gehaald en de speling voelde, plots ow wait, dus vandaar..

Gr,
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Hi,
Weet niet of dit dit nu het allermeest zinnige antwoord is maar ik kan je i.i.g. wel melden dat ik al eens precies dat type SKF C3 zowel in mijn transmissie box had als in het deksel. Geen centje pijn.
Plus dat die minimale speling (al voel je die wel) totaal niet de doorslag gaat geven tenzij na 't plaatsen van een lager de uitgaande as wiebelt in het deksel maar dat snap jezelf ook wel...
Dus speling slecht? Nee

Ligt er overigens wel aan wat je precies met je scooter van plan bent betreft lagerkeuze. Een toerenbeukend monster of een standaard 50cc+ :p
 
Hi,
Weet niet of dit dit nu het allermeest zinnige antwoord is maar ik kan je i.i.g. wel melden dat ik al eens precies dat type SKF C3 zowel in mijn transmissie box had als in het deksel. Geen centje pijn.
Plus dat die minimale speling (al voel je die wel) totaal niet de doorslag gaat geven tenzij na 't plaatsen van een lager de uitgaande as wiebelt in het deksel maar dat snap jezelf ook wel...
Dus speling slecht? Nee

Ligt er overigens wel aan wat je precies met je scooter van plan bent betreft lagerkeuze. Een toerenbeukend monster of een standaard 50cc+ :p
Okee. Ja standaard 50cc is voldoende, maar weet nog niet of ik ermee ga toeren, misschien in de zomer wel. Moet eerst nog maar eens kijken hoe betrouwbaar hij dadelijk is als die klaar is. Ben wel bang voor het feit dat ik de kabelboom toch misschien nog kom aan het aanpassen. Nieuwe connectors enzovoorts, de oude hebben corrosie, nu heb ik dit schoon gemaakt maar dan toch nog twijfel ik een beetje.

Ik zeg maar iets: Lagers misschien niet op de juiste manier gemonteerd en je dus zelf schade hebt gemaakt.?
Denk het wel. Het blok waar het lager waarschijnlijk verkeerd om zat dus niet met de lager nummers zichtbaar had ook de speling. Nu ben ik misschien nog niet heel duidelijk geweest, maar wat ik bedoel is.

De as zelf zat super stevig vast met de vertandingsdeksel erop, er was alleen speling in de vertanding. Maar grote kans dat dus het blok met de speling erin al nieuwe lagers heeft (wel verkeerd om ...), inmiddels ook wel weer lang geleden, en nu toe aan vervanging omdat de noob ze er verkeerd om in heeft gezet. De olie die eruit kwam zag ook anders uit (dikker aka andere viscosity, witter van kleur), hij stonk wel dus het zal wel transmissie olie zijn geweest.

Het andere blokje komt van een vriendin waarvan de vader automonteur was (sloopscooter voor onderdelen), deze vertanding, de koppeling as bedoel ik dus had geen speling. Draaide aan de as en heel mooi ging de andere kant waar het wiel op gaat mooi mee.
Vandaar dat ik dus begon te twijfelen. Het blok met de speling heeft me meer geld gekost dan plezier helaas, veel kapot, beunwerk was het. Zelf de radiator ophanging gelast (rotzooi, was afgebroken en met tyraps vast gezeto_O) want dit was een Beta AC frame en geen LC frame. Zit nu een mooie ophanging op gelast, 43mm vrachtwagen uitlaat ophangbeugel gebruikt en met de haakse slijper wat aangepast en met MIG erop gelast, primer erop en zwarte lak erop geknald (ziet er weer bijna als nieuw uit).

Als C3 dus prima is dan ga ik die er gewoon in zetten, zo dadelijk even de grote jongen (6203 achterwiellager) ophalen en dan de oude rommel met beleid eraf halen en de assen en lagers in de vriezer gooien :p
 
Dat C3 meer speling bevat dan "normale" lagers heeft te maken met zgn tolerantie.
D.w.z. radiale/axiale,
neerwaartse/zijwaartse speling:

images-1.png

Er wordt rekening gehouden met de belasting/spanning dat 't lager te verduren krijgt.
Een lager wordt tijdens een gemiddeld ritje mega warm waardoor een lager (C3/C4) met meer tolerantie nog verder uit kan zetten.

Bron: google
 
Last edited:
Dat C3 meer speling bevat dan "normale" lagers heeft te maken met zgn tolerantie.
D.w.z. radiale/axiale,
neerwaartse/zijwaartse speling:

View attachment 50340

Er wordt rekening gehouden met de belasting/spanning dat 't lager te verduren krijgt.
Een lager wordt tijdens een gemiddeld ritje mega warm waardoor een lager (C3/C4) met meer tolerantie nog verder uit kan zetten.

Bron: google
Yep, right to the point.
Ben nog bij de scooter boer geweest vandaag (voor de 6203) en toen ik dezelfde vraag stelde vertelde deze man mij hetzelfde verhaal. Dat is dus nu ook duidelijk voor mij, dit vergeet ik ook niet meer :) Had de oude onderdelen mee genomen en toen hij aan het asje voelde vertelde hij mij ook meteen dat deze zijn beste tijd had gehad. Ik had het dus zelf ook al goed alleen wist ik het niet zeker. Maar goed, ik moest toch alles nog in mijn gezandstraalde carter zetten dus nieuwe lagers is dan wel zo handig aangezien ik niet de oude eruit ga halen en dan nog eens opnieuw ga gebruiken lol.
 
Hi,

Ben weer eens verder gegaan met de scooter na ik weer wat tijd had in het weekend, en ben er vorig weekend achter gekomen dat er nog van alles mis is. Nu ben ik er helaas achter gekomen dat bij het blok waar ik de onderdelen (vertanding) uit wilde halen dat er dus best wel wat speling zat in de as waar de koppeling op zit.. Ik had nog een doner blok liggen dus heb deze eens bekeken en hier zit geen speling in, alles draait soepel en ik zie meteen dat de as waar het achterwiel op gemonteerd zit ook gaat draaien. Dit is helaas bij het andere blok niet zo. Nu vraag ik mij af is dit wel of juist niet goed?? Ik zie bij mijn doner blok dat het lager in de vertandingsdeksel 6203 met de fabrieksmarkeringen naar binnen staat (wellicht al eens vervangen dus, want bij de andere staat deze naar buiten, zoals het ook in de handleiding van het blok zal staan vermoed ik).

Dus de vraag wat is het beste, compleet vast (of ja niet moervast maar je snapt wat ik bedoel) en geen speling, of mag hier wat speling in zitten?

Nu heb ik dus nieuwe lagers gehaald maar ik merk dat het lager van de vertandingsdeksel de SKF Explorer 6203/C3 speling heeft, zelfs na het invetten met een beetje 2takt olie. Als ik het dus goed begrijp en alles in elkaar zet ga ik dezelfde speling behouden, slecht?

De andere twee kleine 6200 lagers die in het carter zitten heb ik ook twee SKF lagers voor gekregen SKF Explorer 6200/C3.

Ik lees op de toepassingslijst van euroscooters.nl kopje "Minarelli horizontaal/verticaal" dat er staat "6200", ik neem aan dat C3 dus onzinnig is en extra speling met zich meebrengt? Zie in de toepassingslijst alleen dat ze C3 toepassen bij de krukas, deze zijn nu ook C3 bij mij. Want C4 is onzinnig voor een standaard 49cm3 blokje.

Wie o wie kan mijn vraag zinnig beantwoorden?
PS ik heb de lagers vandaag snel na het werk opgehaald en kwam erachter toen in de 6203/C3 uit de verpakking had gehaald en de speling voelde, plots ow wait, dus vandaar..

Gr,
Je bent niet de enige die (lichtelijk) in paniek raakt van speling op een as...Lol
 
Je bent niet de enige die (lichtelijk) in paniek raakt van speling op een as...Lol
Nu de logica erachter duidelijk is nu wel fijn om te weten. Weten hoeveel speling erin zit bij bijvoorbeeld C3 VS normaal. Heb pas een paar wat grotere lagers in mijn handen gehad. Zat vroeger meer achter de computer, beetje Arduino en desktop software development.
 
Last edited:
Potverdorie heb het lager er verkeerdom op gezet omdat de leren handschoenen die ik aan had die blijkbaar gewoon keihard de warmte door lieten dus ik snel dat ding erop anders had ik mijn vingers verbrand.

Maakt dat uit? Is het lager op de koppeling as. Anders haal ik wel een nieuwe, die handschoenen gaan de vuilnisbak in...
 
Last edited:
Zonder al te pietluttig te worden... Het maakt idd wel uit dat die codering op het lager naar boven moet wijzen. In die zin dat 't lager aan deze kant direct voorzien wordt van smering.

Of ben ik nu gewoon aan 't zwetsen?
 
Zonder al te pietluttig te worden... Het maakt idd wel uit dat die codering op het lager naar boven moet wijzen. In die zin dat 't lager aan deze kant direct voorzien wordt van smering.

Of ben ik nu gewoon aan 't zwetsen?
Weet het ook niet zeker. Dacht dat ze bij mijn lokale scooter winkel mij vertelde dat het niets uit maakt. Wel natuurlijk als het om een lager gaat die een kunststof kooi heeft, als die dan verkeerd om zit heb je een probleem.

Maar dan nogmaals, kan in de service handleiding van Minarelli niets erover vinden, op Google ook niets waar ik wat aan heb of als referentie. Zie verder geen verschil aan beide kanten. Neem aan dat het gewoon kan en geen problemen zal geven? Het lager dat in de goede transmissie (doner blok) zat had ook de nummers naar dezelfde kant. Misschien moet het zelfs wel zo? In ieder geval de service handleiding van de Aerox staat het niet (zelfde blok). Er staat alleen welk type lager en hoe de keerringen geïnstalleerd moeten worden.

De rest van de lagers heb ik al in het carter gezet. Moet alleen het wiellager er nog in zetten, wilde dit ook vandaag doen maar ja feestdagen enzo haha..
 
Zie verder geen verschil aan beide kanten.
Als je kijkt naar de binnenring in het lager waarvan ene kant, brede ring en andere smal waarvan die met smalle ring (kant met codering) na monteren het blok in wijst. Of dit echt verschil uitmaakt weet ik niet maar misschien beste in 't vervolg deze standaard aanhouden?
Foto is van een originele Minarelli-Horizontaal uitgaande as+lager.
 

Attachments

  • _20181225_152839.JPG
    _20181225_152839.JPG
    295.5 KB · Views: 22
  • _20181225_152223.JPG
    _20181225_152223.JPG
    190 KB · Views: 25
Als je kijkt naar de binnenring in het lager waarvan ene kant, brede ring en andere smal waarvan die met smalle ring (kant met codering) na monteren het blok in wijst. Of dit echt verschil uitmaakt weet ik niet maar misschien beste in 't vervolg deze standaard aanhouden?
Foto is van een originele Minarelli-Horizontaal uitgaande as+lager.
Ik zie bij mij geen verschil. En nogmaals, bij het andere blok zat hij er ook zo op. Helaas kon ik hier niets aan veranderen. Die kloten handschoenen lieten opeens na 2 seconden al de warmte door... Dus kon 2 dingen doen. Het lager op een marmeren vloer laten vallen of gewoon op de as proppen. Keuze lijkt me dan snel gemaakt.

Heb net met de schuifmaat gekeken, kan hier geen enkel verschil meten in de groeven en de diepte. Zie alleen dat de kogel kooi er aan de andere kant iets anders uitziet. Denk dat ze hem aan die kant dicht hebben geperst in de fabriek(?).

Ps ding kwam net uit de vriezer (had hem in een diepvries zakje gestopt).
 

Attachments

  • IMG_20181225_230757.jpg
    IMG_20181225_230757.jpg
    91.8 KB · Views: 21
  • IMG_20181225_230745.jpg
    IMG_20181225_230745.jpg
    99.7 KB · Views: 19
:D

De lagers zitten juist. Precies wat ik bedoel met die binnenring:

Uit die SKF datasheets haal ik dat zo'n beetje elk type lager zo'n 6 varianten heeft waarvan o.a. de kooi weer iets afwijkt.

Aaah whaha geluk bij een ongeluk. Maar 6 varianten dus van de 6203/C3 of in het algemeen?

Heb dit keer trouwens eens wat anders geprobeerd op advies van mijn oom. Hij vertelde mij dat lagers koken in een diepvries zakje (zoals ik het deed) slecht was en risico met zich mee nam dat de lagers kunnen gaan roesten. Dus heb het lager dit keer tot zo'n ~155c op het gasfornuis opgewarmd. Dit is natuurlijk af te raden wanneer je kunststof lagerkooi of loopvlak hebt (datasheet zoals bijvoorbeeld bij de 6204/C4, maximaal maar tot 120 graden celsius mag worden of wat was het ook alweer).
 

Attachments

  • IMG_20181224_173939.jpg
    IMG_20181224_173939.jpg
    177.9 KB · Views: 11
Last edited:
Back
Top