Met starten lijk net of bendix niet motorblok mee pakt

Vries

New Member
Beste alle reactie.a worden zeer gewaardeerd
Mijn do hter gaat al lang op de baotian naar het station maar nu wilt hij niet meer starten kap het lijkt net als je elec start dat hij pakt maar hij stoot en gaat draaien en pakt niks lijkt net alsaf de bendix het tandwiel niet pakt
1e nieuwe bendix geplaatst helpt niet
Tandwiel is ook goed
Startmotor draaid maar nieuqe besteld

Heeft iemand nog een idee kan het ook aan de accu liggen

Als je start lijk net of alleen de bendix draaid
 
Advertisement - register to remove this

Wat doet een bendix precies in Chinese GY6 scooters?​


Een belangrijk onderdeel is de bendix; die startmotor en verbrandingsmotor koppelt en ontkoppelt. Bij de bendixkoppeling heeft de as van de startmotor een schroefdraad met zeer grote spoed waarin het rondsel, dat via de starterkrans de verbrandingsmotor aandrijft, als een moer past. Bij het inschakelen van de startmotor zal het rondsel door zijn traagheid nog even blijven stilstaan,waardoor het door de schroefdraad in de starterkrans wordt gedrukt. Door deze verbinding komt een tamelijk grote schok tot stand, daarom heeft men een schokbrekende veer (bendixveer) gemonteerd. Waardoor de bendix niet zal uitslaan en de scooter dus niet zal starten. (dit is een van de meest voorkomende oorzaken bij niet starten.
 
Als de startmotor een te langzame aanloop snelheid heeft zal de bendix ook niet uitslaan , hoor je wel de startmotor draaien maar er gebeurt niets , kan dus ook aan je accu liggen. Deze zou je dus over de polen kunnen meten , moet over de 12v komen. Daarna meten tijdens het lopen of hij opgeladen wordt tussen 14 en 15 v .
Weet je ook hoe oud de accu is?
 
Hey bedankt voor je reactie
Accu is ongeveer een jaartje oud
Als ik de kap er afhaal dan zie ik de bendix eruit komen als ik start en de tandwielen ingrijpen maar dan stopt hij terwijl ik motortandwiel met de hand kan draaien mischien toch de startmotor die te weinig geeft
 
Ik zou eerst de accu meten is deze onder de 12v kan dit de oorzaak zijn , en ook checken of hij opgeladen wordt.
heb dit pas geleden ook bij de hand gehad , bleek de regelaar stuk te zijn , en tijdens het rijden wordt de accu leeg getrokken door remlicht ect
 
Hmmm helaas accu oogeladen tot 14,2 v maar hij doet het nog steeds niet
Andere accu van andere scooter erin gedaan maar doet het ook niet
Iemand nog een idee hopenlijk je hoord de startmotor lopen je voelt hem.pakken maar na 1 seconden lijkt net of de bendix aan het draaien is maar niks pakt motor tandwiel kan ik met de hand gewoon ronddraaien
Post automatically merged:

Even gekeken of ik het hierop krijg geluids opname
 
Lagers zijn goed zit wel iets speling in maar de bendix blijft wel recht zitten
Maar als ik de bendix met de hand uitschuif dan lijkt het net of hij net voor de krans stopt mischien moet de krans iets verder naar achteren
Post automatically merged:

Oke met de kick doet hij het ook niet meer
Maar ben er nu wel achter dat als ik met de krans draai motorblok dat het geluid daar vandaan komt kan hem rond draaien en dan krijg ik dat geluid
 

Attachments

  • 20211212_132857.jpg
    20211212_132857.jpg
    208.8 KB · Views: 18
  • 20211212_132914.jpg
    20211212_132914.jpg
    362.9 KB · Views: 19
Last edited:
Op de tweede foto , dat heveltje onder de veer en kickstart ronsel , is dat afgebroken of hoort dat zo? En de vario moer zit ook nog goed vast?
En kun je misschien je krukas in heen en weer bewegen? Starterkrans ziet er nog goed uit. Maar als hij heen en weer kan schuiven eventueel door lager speling , kan je net dat stukje te kort komen. Verder heb je pas geleden niets aan de vario gedaan?
 
Moer zit goed vast ook geen speling in krukas
Zijn een jaar geleden nieuwe vario op gegaan
Bij de veer hoort alles zo te zitten
Post automatically merged:

Maar als ik mijn starterkrans draai dan hoor ik geratel en kan hem heel makelijk draaien
 
Ohhh sorry nee dat lijkt zo alles zit goed daar
Kan het zijn ik heb er een nieuwe cdi in gedaan 4 weken terug ofzo
Post automatically merged:

Yeeeeees mede dankzij jou thanks hij doet het weer had de krans en vario erafgehaald en opnieuw erop gezet nieuwe bendix met iets bredere tanden alles goed na gelopen en hij start weer elec en met kick denk to h dat je gelijk had dat er iets scheef of zo zat dat de bendix niet gelijk pakte u wordt vriendelijk bedankt voor uw hulp
Post automatically merged:

Yeeeeees mede dankzij jou thanks hij doet het weer had de krans en vario erafgehaald en opnieuw erop gezet nieuwe bendix met iets bredere tanden alles goed na gelopen en hij start weer elec en met kick denk to h dat je gelijk had dat er iets scheef of zo zat dat de bendix niet gelijk pakte u wordt vriendelijk bedankt voor uw hulp
Post automatically merged:

Als ik je punten kan geven moet je even laten weten hoe
 
Last edited:
Hoeft niet hoor , ben blij voor je dat hij het weer doet. Ben ook maar een amateur in dit wereldje , altijd aan vrachtwagens en personen auto's gesleuteld voor mijn werk . Maar dat stukje wat ik op de foto zag wat is dat dan ? Zit dat er vast gegoten in ?
 
Dat stukje wat je zag was een lasnaad aan binnenkant die vuil is ik ben ook een amateur maar heb 2 scooters staan van mijn dochters die af en toe wat hebben en maak het zelf allemaal met hulp van anderen of van youtube en meestal lukt het werk zelf in de td waar ik ook altijd maar moet kijken of we het kunnen oplossen
 
Back
Top