Meedenkers gevraagd: teveel geluid en matig starten

Niet gemeten maar wel heel grondig getest op verticale speling en niks gevoeld. Heb ook het busje nog los in de drijfstang gestoken en los in de zuiger. In beide gevallen "zuigend pas" zoals dat dan heet.

Jij ook bedankt voor het meelezen en meedenken. Weet je hoe ik trouwens de klepveren weer heb gemonteerd? Gewoon drukken met m'n duimen! Bobbel van een doek gemaakt en onder de klep geschoven ipv een moer zoals jij deed. Spietjes op hun plek en dan duwen. Klep 1 lukte in 1 keer. Met de tweede ben ik wel uurtje aan het stoeien geweest om de tweede spie naar beneden te krijgen. Steeds m'n duimen laten uitrusten want de krachtinspanning lukt maar paar seconden achtereen.
Post automatically merged:

Ik heb nu inderdaad maar es een afspraak gemaakt met een dealer voor a.s. maandag. Niks voor mij eigenlijk, nooit eerder gedaan in m'n 8-jarige scooterleven. Mijn ervaring is toch dat ze meestal maar half luisteren (zowel naar mij als naar de scooter) en dan met hele triviale of onzinnige ideeën komen.
 
Last edited:
Ja daar ben ik ook altijd bang voor , voor je het weet heb je een hele motor revisie te pakken. Gelukkig heb je er zelf ook genoeg verstand van om de ideeën te filteren.
Ik wens je veel succes Maandag
 
Ik heb eindelijk maar es een opname gemaakt. De rode probleemscooter uit 2012 naast mijn blauwe 2007 gezet die het probleem niet heeft. Het verschil is toch wel heel duidelijk te horen in het filmpje, boven mijn verwachting. De blauwe doet vriendelijk wrwrwrwrwr en de rode geeft een harde kdkdkdkdkd.

Ik zag trouwens dat ik de rode al in 2014 heb gekocht. Dus het probleem deed zich al voor toen ie nog maar 2 jaar oud was met 4000 km. Is in die tijd niet erger geworden. Dus motorrubbers of andere veroudering niet waarschijnlijk. Misschien wel een fabrieksfout in het frame?? Tja, ik ga gekke dingen denken na al zoveel te hebben gedaan en bekeken.

Ik heb trouwens ook de ophanging vd motor goed bekeken en alles nog es goed vast gesjord. Was niks mis mee. Rubbers zien er ook goed uit. Heb Jiffy en steps eraf gehaald. Dan kon ik er beter bij en daarmee sluit ik die 2 dingen ook weer uit.

Hier gaat ie dan. Ik lul engels omdat ik het issue misschien op Reddit ga zetten als de dealer maandag ook geen oplossing weet.

 
Het kan zijn dat de constructeur met een nieuw model een andere kleptiming toepast of een cdi met vroegere ontstekingshoek gebruikt t.b.v. milieu eisen/verbruik.

Ik hoor geen lager ,speling , andere geluiden of redenen waarom je het blok eigenlijk nog open zou moeten halen..
 
Zou het? Ik heb er in elk geval nog nooit van gehoord dat Kymco verschillende timings toepast in z'n 4T modellen door de jaren heen. Maar het is me wel es opgevallen dat er verschillen zijn in CDI nummers. Ook tussen modellen (die een DC CDI hebben). Volgens de People S parts list zou het 30400-LCD2-E00 moeten zijn. Maar met name in het 2e en 3e deel van dit nr heb ik vaak verschillen gezien.

Nou moet ik wel bekennen dat de rode is uitgerust met een euro-begrenzer CDI. Maar heb ook al vaak zat getest met een originele Kymco CDI en geen verschil gehoord. Al weet ik dan niet zeker of die CDI van een People S was. Maar zeker wel de moeite waard om es dieper in te duiken. Niet alleen vanwege mijn geluid probleem maar ook vanwege evt performance verschillen.

Nee, eens, hij klinkt verder prima. De bijgeluiden zijn netjes. Hij rijdt ook uitstekend.
 
Ik heb toch nog maar es even de CDI van de blauwe erin gezet. Heb dat waarschijnlijk al es geprobeerd maar kon het in m'n uitgebreide aantekeningen niet terugvinden en we kunnen maar beter 100% zeker zijn toch? Resultaat: zelfde geluid. Dus dat kunnen we ook afvinken.
 
Vandaag naar de dealer geweest. 2 man hebben uitgebreid gekeken en geluisterd en met me overlegd, dat verdient wel een enorme pluim. Ze zijn met me eens dat er niks verontrustends aan de hand is. Ik moest toch best veel moeite doen om uit te leggen wat er anders is aan het geluid vergeleken met andere People S'en. Wat op zich een goed teken is. Ik weet dat m'n oren kritischer zijn dan gemiddeld.

De uiteindelijke suggestie was wel een interessante: hij denkt dat een krukaslager wat te veel speling heeft in het carter door een gietfout van het carter. Komt soms voor zei die. Daardoor kan de buitenkant van het lager wat gaan meedraaien in het carter. Hoe plausibel is dit? Mijns inziens niet heel erg maar ik vind hem wel origineel in elk geval. Mij lijkt zoiets toch een ander geluid te veroorzaken en niet alleen bij gasgeven. Mijn suggestie dat het meer uit het frame of de ophanging zou komen wees hij af, dat komt nooit voor. Volgens hun komt het echt uit de motor. Ik ben daar zelf nog niet zo zeker van.

Ik ga nog wel de ontsteking kant even bekijken om te zien of de spie en de pickup daar goed zitten enzo. Maar daarna? Dan ben ik wel uitgedokterd vrees ik. Dan ga ik hem maar verkopen want accepteren kan ik het niet en ik vertik het om hem nog verder uit elkaar te halen dan ik al heb gedaan. Erg onbevredigend.
 
Heb je ook al een keer een andere sproeier geprobeerd? Misschien als je een of twee maatjes kleiner gaat dat t minder word.

Heb je trouwens een aluminium of gietijzeren cilinder? Alu maakt zowiezo een luider geluid.

De dealer weet t ook niet en zal er niet teveel tijd in willen steken aangezien het probleem geen kwaad kan.
 
Dutchino, ik kan je niet kwalijk nemen dat je het voorgaande niet hebt gelezen maar ik heb echt al het denkbare en ondenkbare al geprobeerd.
 
Nee, interne motoronderdelen niet gewisseld, wel kop gereviseerd en alles grondig bekeken. Zit in elk geval een originele nokkenas in. Maar wat ik hoor is ook beslist geen kleppengeluid. Heb wel overwogen om hele top-end te wisselen maar ja, de kans is zo klein dat dat iets uithaalt. Het spul is gewoon prima en nergens compressielek of vacuumlek.
Post automatically merged:

Wat ik nog wel ga doen is het vliegwiel omwisselen met m'n blauwe People S. Ik zag in de partslist dat er 3 nrs zijn: 31110-LBD6-E0A/B/C. Dat geeft te denken. Misschien toch iets met ontstekingstijdstip. Dan meteen ook maar de pickup omwisselen voor de zekerheid.
 
Nee, interne motoronderdelen niet gewisseld, wel kop gereviseerd en alles grondig bekeken. Zit in elk geval een originele nokkenas in. Maar wat ik hoor is ook beslist geen kleppengeluid. Heb wel overwogen om hele top-end te wisselen maar ja, de kans is zo klein dat dat iets uithaalt. Het spul is gewoon prima en nergens compressielek of vacuumlek.
Oke het kan namelijk zijn dat je met het wisselen van de cilinderkop een andere kleptiming krijgt als deze zou verschillen.

Ik geloof persoonlijk niet dat er iets aan de hand is maar dat je echt met een producteigenschap te maken hebt. Ik hoor weleens vaker 4 takt scooters met zo'n geluid namelijk.

Als je daar achter wilt komen dan gaat dat veel pijn en moeite kosten zelfs al heb je een donorscooter. Dat is uitwisselen totdat je het gevonden hebt.
Post automatically merged:

Ook wil ik zeggen dat de ontstekingstiming mede bepaald word door de positionering van de grondplaat en niet enkel door de cdi.
 
Last edited:
Ja precies, daarom heb ik die nokkenas goed vergeleken met een originele van een oude Agility die ik nog had liggen. Echt dezelfde. Zou ook raar zijn als iemand een nokkenas vervangt en verder niks anders en dat in een scooter van 2 jaar oud met 4000km.

Ja producteigenschappen. Eerste reactie van de dealer was ook: tja ze klinken allemaal anders. Maar ja, dit is de 6e die ik heb en geenéén klinkt zoals die rode. Voor mijn oren valt het gewoon meteen op, al bij de 1e km die ik ermee reed in 2014.

Zo'n donorscooter is wel een luxe hoor maar ja, ben er evengoed niks mee opgeschoten. Heb alles rondom de motor reeds gewisseld. De dealer stelde zelfs voor dat we de motoren in hun geheel omwisselen. Maar weet je, dat lukt me niet alleen dus wordt weer een hele operatie die bovendien flink geld gaat kosten (hij had het over 250 euro). En ikzelf ben niet overtuigd dat het in de motor zelf zit.
 
Je kunt proberen de grondplaats iets verder te zetten dat het ontstekingstijdstip iets later is. Hier kun je mee spelen. Wellicht lost dit je "probleem" op.
 
Die van mij doet dat ook een beetje. Heb zelf het gevoel dat het m'n klepdeksel pakking is/uitlaat schot/klep afstelling of flens.
 
Kymco heeft geen grondplaat voor zover ik weet. Er valt dus erg weinig te spelen met het tijdstip. Je zou de boutgaatjes van de pickupspoel ovaal kunnen maken maar veel verder dan een millimeter kom je dan niet.

@simsa ik hoop voor jou dat het simpeler is dan bij mij.
 
Als je er nog wat moeite in wilt steken zou je b.v van iemand als je die zelf niet bezit een timing lamp kunnen lenen , zet je op de accu en op de bougie kabel , dan zou je bij beide scooters het ontstekings tijdstip bij diverese toerentallen kunnen vergelijken. Zo ben ik er onder het rijden met deze lamp tussen mijn knieen , ook achter gekomen dat soms mijn ontsteking uitviel ( bobine probleem) .
Overigens als een lager in het carter meedraaid geeft dat een hoog piepend , gierend geluid , toerental afhankelijk , heb dat eens in een trabant blok meegemaakt.
 
Ik heb helaas geen knutselvrienden (behalve de virtuele) maar ik overweeg wel om zelf zo'n lamp aan te schaffen bij ome Ali. Vooral als ik ooit es ga experimenteren met instelbare cdi's. Maar voor nu, als ik het juiste vliegwiel gebruik dat goed zit gemonteerd en een goede pickup, dan kan er niks fout zijn aan ontstekingstijdstip omdat er niks instelbaar is. (cdi al verwisseld dus die is het zeker niet).

Een gierend geluid bij meedraaiend lager, kijk dat vind ik wel logisch. Dat bevestigt dan mijn vermoeden dat het dat niet is. Mijn geluid is een normaal scooter rpm geluid maar te bonkerig zou je kunnen zeggen. Als het om een productiefout zou gaan, dan denk ik eerder aan een hele lichte onbalans in de krukas zelf waardoor die een beetje wobbelt.
 
Back
Top