Uitleg gevraagd: distributie van olie (UPDATE 13-01: Opgelost)

Tosh

New Member
Goedemiddag,

Kan iemand mij uitleggen:
- In welke / door welke delen van de scooter gaat olie heen?
- Hoe komt de olie bij deze plekken?

Indien mogelijk specifiek voor Piaggio Zip 2000 4t 2v.

Mijn kennis hierover gaat niet verder dan dat een ketting (naast de distributieketting) door een plasje olie draait en omhoog komt bij de krukas. Maar hoe dan verder?

Hartelijk dank.

(screenshot van filmpje op YouTube)
Capture.PNG
 
Advertisement - register to remove this

kijk eens in deze manuel op blz 26 , hierin staat het smeer systeem , zuiger en cil worden gesmeerd door spat smering
 

Attachments

  • 139 QM(GY6) 4T Engine Manual.pdf
    14.7 MB · Views: 7
kijk eens in deze manuel op blz 26 , hierin staat het smeer systeem , zuiger en cil worden gesmeerd door spat smering
Dank je wel voor het delen van de manual. Dit helpt al om iets beter te begrijpen. Algemeen samengevat, is het dan zo dat:
- ketting van olie spat olie wanneer deze omhoog komt door de snelheid
- olie komt terecht op distributieketting en wordt verder geleidt richting nokkenas
- & olie komt terecht op delen van de krukas die olie verder leiden' naar zuiger en cilinder?
 
De ketting ( of een tandwiel) drijft een oliepomp aan , deze zuigt de olie vanuit het carter via een zeef , die zit met een veer onder je carter aftap ( tenminste bij mij , is een gy6) Dan gaat de olie vanaf de pomp naar de nokken as voor de lagers en smering voor de tuimelaars.
Ook gaat de olie via dat kanaal naar de krukas lagers en drijfstang lagers. De opspattende olie zorgt voor smering van de zuiger en piston pen.
Bij sommige kleine benzine motoren zit voor dit doel ook weleens een klein soort lepeltje aan de drijfstang die de olie opspat voor dit doel ( zuiger en cilinder) Niet bij deze motoren overigens. Tevens heeft de olie buiten de smeer functie ook een koelende functie doordat de hete olie in het carter terug komt en wordt gekoeld door de rij wind. Dus heeft de olie een tweeledige functie.
De distributie ketting zal iets olie meenemen naar boven , maar het hoofd deel komt van de olie pomp .
 
Olie pomp hangt gewoon in de carter olie. Bij het draaien van de krukas gaat die pomp ook draaien..

Olie gaat via onder langs de ontstekingskant en van via de rechter bovenste draad-end van de cilinder richting de cilinderkop / nokkenas. en naar loop de olie weer eruit en zakt het daar weer naar beneden de andere olie weer in.

Je kan het olie kanaaltje zien als je de cilinder eraf haalt. Daar zit een enkel klein gaatje in het pasvlak van het carter..
Andere gedeelte van het olie kanaaltje zit onder de voet van de cilinder.. (daarom is het belangrijk bij cilinder monteren dat het pasvlak van de voet goed dicht zit.. Anders krijg je onder je cilinder een olie lek.
 
Olie pomp hangt gewoon in de carter olie. Bij het draaien van de krukas gaat die pomp ook draaien..

Olie gaat via onder langs de ontstekingskant en van via de rechter bovenste draad-end van de cilinder richting de cilinderkop / nokkenas. en naar loop de olie weer eruit en zakt het daar weer naar beneden de andere olie weer in.

Je kan het olie kanaaltje zien als je de cilinder eraf haalt. Daar zit een enkel klein gaatje in het pasvlak van het carter..
Andere gedeelte van het olie kanaaltje zit onder de voet van de cilinder.. (daarom is het belangrijk bij cilinder monteren dat het pasvlak van de voet goed dicht zit.. Anders krijg je onder je cilinder een olie lek.
Dank je wel voor de uitleg!
 
Back
Top