Advies gevraagd: Cilinder aanpakken (tweetakt vs. e10)

Geert J.

Member
Hallo allemaal,
Tijdens deze tijden van isolatie ben ik maar weer eens de garage ingedoken en kwam daar mijn kapotte Peugeot Vivacity 2-takt (2005) weer tegen.
Deze scooter was mijn eerste en ik heb des tijds met mijn domme kop maanden lang euro95 e10 zitten tanken. Zoals je raadt is deze nu kapot. Al een lange tijd.
Hij houdt in en loopt soms 30 km/u en meestal 5 km/u. Kon voorheen 60 km/u. Hij kan de koppeling net laten draaien zeg maar. Hij maakt dan een heel zeurend geluid.
Afijn, vandaag weer laten lopen na een tijd en hij start gewoon binnen 3 seconden (na anderhalve maand stil staan!). Hij loopt stationair top, maar zodra je gas geeft stottert hij.
Nu denk ik dat de cilinder niet goed meer is. De rest heb ik allemaal al bekeken (carb, elektra etc.) Dit is ook een bekend doelwit van e10. Nu is mijn vraag: Wat kan ik het beste vervangen? Alleen de zuigerveren, de zuiger als geheel of de complete cilinder?

Sorry voor het lange verhaal, verveling doet wat met mensen...
 
Advertisement - register to remove this

Als je wat aan de cilinder gaat doen dan beveel ik aan alles te vervangen, de zuiger, zuigerveren en de cilinder.

Die komen al bijna altijd samen in een kit. Als de cilinder aan de beurt is zijn de zuigerveren meestal ook aan de beurt, en als je de zuigerveren al vervangt kan je beter meteen de zuiger meenemen want dat kost op dat punt nog maar een tientje extra.

Alhoewel ik wel moet zeggen dat jou symptomen niet echt symptomen zijn van een slechte cilinder, dit klinkt toch meer als slechte werking van een carburateur of iets aan de vario. Nu is de carburateur ook een van de grootste problemen met E10 gezien het materiaal waar ze van gemaakt zijn, en zelfs dan moet je al maanden en maanden en maanden E10 tanken voordat er wat stuk gaat.



Helaas kan de cilinder natuurlijk nog steeds kapot lopen met E10, maar ik zou 'm eerst een keer uit elkaar halen en eens goed kijken naar de cilinder. Misschien is je carburateur onzichtbaar naar de filistijnen door de E10.

Meestal als een cilinder kaduuk is dan loopt ie niet meer stationair maar loopt ie eigenlijk redelijk ok-ish zodra je gas geeft, alleen met weinig vermogen.
 
Bedankt voor je reactie. Aan de carburateur kan het niet liggen. Met een andere carb doet hij precies hetzelfde. Met of zonder uitlaat maakt ook geen verschil. Membraan heb ik bekeken. Spruitstuk, Carb geen valse lucht. Hier zitten nieuwe pakkingen onder. De CDI, bobine, bougiekabel, bougiedop, bougie etc. zijn ook nieuw. Er blijven niet veel opties over.
Ik heb nog wel een video waarin de scooter het probleem laat zien.
Heb jij misschien enig idee wat het kan zijn?
 
Hmm dan heb je alles eigenlijk wel gehad :confused:


Het ratelende/tikkende geluidje kan ik je zo snel niet zeggen, maar het stilvallen klinkt echt als een mengsel probleem. Ik weet niet of een kapotte cilinder dit kan veroorzaken, meestal loopt een kapotte cilinder voor geen meter stationair, start lastig en rijdt wel maar heeft erg weinig vermogen en rookt vaak ook veel.

Je zou je cilinderkop er eens af kunnen halen om te kijken hoe dat er vanbinnen uit ziet. Ik gok dat je al gekeken hebt naar de kleur van de bougie gezien je zowat alles al open gehad hebt waar ik even aan kan denken.

Misschien nog een lekke kop/voetpakking ofzo?
 
Ja, ik vind het ook lastig. Vooral omdat het zo plots op is komen zetten en niet constant gebeurt. Morgen ga ik de cilinder demonteren. Even nieuwe pakkingen ertussen en de cilinder en zuigerveren bekijken. Hopen op een eureka... ;)
 
Ik zou nog even een update geven van de cilinder. Nou, zuigerveren vervangen en hij doet precies hetzelfde. De cilinder zien er nog bijna nieuw uit. Geen krassen en niks. De compressie is goed. Helaas blijft hij het probleem houden. Misschien dan toch de krukaskeerringen...
 
doe een lekkage test, op gevoelige plekken remreiniger spuiten, zou kunnen dat je keeringen zijn aangetast door die e10 rommel, daarom even lekkage test, ook bij je spruitstuk etc
 
Misschien zijn de krukas keeringen wel aangetest door e10.. Zeker als het de niet Viton variant is.. De viton type zelf zou wel tegen e 10 moeten kunnen. Ook kan het vacuum kraantje beschadigd zijn voor e-10 aangezien er een rubbere membraan in zit dat open en dicht gaat.. Misschien is deze opgelost of dat er een gaatje erin is gekomen.

Daarnaast anders het membraan controleren.


Cilinder kan overigens ook warm gelopen zijn.. Door e10 word de temperatuur veel heter in de cilinder dan met e5..
 
Ik denk dat het blokje niet genoeg benzine krijgt.

Dus ik zou voorstellen:

  1. controleren werking vacuumkraan.
  2. controleren brandstofslang en eventueel opgenomen brandstoffilter.
  3. controleren vacuumslang.
  4. controleren carburateur, ook de werking van de vlotter en vlotternaald en de vlotterkamervulling.
  5. controleren spruitstuk.
  6. controleren membraan.
  7. en als laatste als alles bovenstaande niet helpt, controle van de keerringen van je krukas.
 
  • controleren werking vacuumkraan. = Destijds vervangen, geen verschil
  • controleren brandstofslang en eventueel opgenomen brandstoffilter. = Destijds vervangen, geen verschil
  • controleren vacuumslang. = Destijds vervangen, geen verschil
  • controleren carburateur, ook de werking van de vlotter en vlotternaald en de vlotterkamervulling. Destijds vervangen, geen verschil
  • controleren spruitstuk. = Deze is helemaal goed en heeft nieuwe pakkingen gekregen.
  • controleren membraan. = Deze laat geen licht door en ziet er nog als nieuw uit. De plaatjes veren goed en snel terug.
  • en als laatste als alles bovenstaande niet helpt, controle van de keerringen van je krukas = Dan blijft dat over...
Zoals je aan mijn genomen handelingen kan lezen kende ik je slogan nog niet... ;)
Ik ben al een half jaar bezig om deze scooter te fixen. Heb deze motorproblemen vorig jaar in de herfst gekregen en destijds ben ik ermee aan het klooien. Ik heb ook alweer een andere scooter, maar nog altijd de Peug niet op willen geven.

Nu blijkt ook nog dat ik een stukje oud zuigerveertje mis, wat ik niet terug kan vinden in de tuin... Het zal toch niet in het carter beland zijn... Van al de miljoenen waarschuwingen op 't forum en in filmpjes om er een doek in te doen, krijg ik het weer voor elkaar om nét voordat ik de zuiger weer in de cilinder, doe, de doek eruit te halen en het zuigerveertje te breken. Joepie, blok splitsen. Of heeft iemand nog tips om zeker te weten of dit 4mm stukje zuigerveer wel écht in mijn carter zit? Kan je het horen bijvoorbeeld?
 
Back
Top