max vermogen / toerental

peugeot nl

Well-Known Member
Om vast te stellen bij welk toerental je scooter het maximum vermogen afgeeft, dus het toerental waarop je hem het best kan afstellen wordt weleens gesteld dat dit het toerental is waarop het blok het lekkerst loopt ( voor je gevoel ) Maar de 1 vindt dat z'n scoot het lekkerst loopt als ie toeren blaast en de ander vindt dat juist minder prettig ( voor z'n gevoel ) Toch is er maar 1 toerental waarop ie maximaal presteert......

Als je geen testbank tot je beschikking hebt, maar wel een betrouwbare toerenteller....

Welke methode is dan de meest betrouwbare volgens jullie ?

Heb ooit weleens iemand horen zeggen dat je rollen moet nemen die veel te zwaar zijn, moet gaan rijden ( als je uberhaupt dan nog van je plek komt ) en dan moet kijken bij welk toerental er toch nog vorm van acceleratie plaatsvindt......

klopt dit verhaal ?

m'n scooter stond eerst afgesteld waardoor er continue 11.100
gedraaid werd met een wat trage acceleratie, ben 0,3 per rol zwaarder gegaan waardoor ie nu meer meters maakt met optrekken en waarbij ie af en toe nog de 11.100 aantikt maar continue 10.800 draait bij een nagenoeg gelijke top als voorheen. Houd echter nog steeds bijna een cm ongebruikte vario over bij 90 digi, loopt dus de vario nog lang niet uit.

Vraag me dus af of ie nu nog steeds boven z'n ideale toerental draait. Pick up blijft met de iets zwaardere rollen nog steeds acceptabel maar wil ik niet verknallen met zwaardere rollen.

Peugeot ac bidalot tuned , jolly moto , multivar , special belt, torque driver, drukveer paars
 
Advertisement - register to remove this

Als je slim bent probeer je meteen een zo geod mogelijke afstelling uit, ga je meten met de stopwatch (en op je gevoel af, zonder naar het toerental of geluid te kijken). Dan probeer je net wat zwaarder of lichter en ga je opniew testen en meten.

Dit is 3x beter dan op de testbank, omdat een testbank nooit 100% correct de werkelijkheid kan nabootsen. De ene bank is daar ook net wat minder geod in dan de andere.

Je zult zien dat je op een gegeven moment op de 100rpm precies kan voelen waarmee de meeste power op het asvalt wordt overgebracht...
 
Ik denk dat je bedoeld dat een testbank niet kan uitdrukken wat jezelf het lekkerst vind rijden. Maar de manier met de zware rollen is een goede methode om te kijken waar het maximale vermogen ligt
 
Originally posted by BART#21
Ik denk dat je bedoeld dat een testbank niet kan uitdrukken wat jezelf het lekkerst vind rijden. Maar de manier met de zware rollen is een goede methode om te kijken waar het maximale vermogen ligt

Kan me in beide reply's wel vinden, op het gevoel afgaan en met behulp van een stopwatch zoals ivo stelt zit wat in en is ook makkelijk te doen omdat ik er een sigma teller met een stopwatch op heb zitten. Dus gewoon kijken met welke afstelling hij het snelst op een topsnelheid zit, maar om te weten hoe breed je powerband is of in ieder geval te weten bij welk toerental de max. power zich bevindt is prettig om te weten. Denk dat ik beide methodes maar eens ga proberen.

Het geval is dat de scooter momenteel tegen een viaduct op voor m'n gevoel veel beter trekt en dat als ie eenmaal de grootste stijging van de weg heeft overwonnen praktisch net zo hard loopt als van het viaduct af. Sterker nog naar beneden toe is ie ongeveer 2 kilometer langzamer als dat ik omhoog ga en draait ie naar beneden toe ook iets minder toeren. ( logisch, snaar komt verder bovenin maar overigens nog steeds een 7 mm ongebruikte vario ) Slappere drukveer heeft als gevolg dat ie de toeren niet vasthoudt, stuggere drukveer kost enorm veel acceleratie dus de paarse is volgens mij in dit geval toch de beste.

Heb nu met wat gekloot alle rare dips en problemen met koppeling en carb. afstelling redelijk onder controle, zit nu dus op het punt om het geheel optimaal te krijgen. Het ding trekt niet echt de keien uit de straat ( 50 cc & 14 mm carb ) dus wil een langere vertanding eigenlijk zo lang mogelijk uitstellen.
 
Ik bedoel precies wat ik zeg. Een testbank heeft een bepaalde rol met een bepaalde I. Die is universeel aangenomen voor een bepaald type gebruik en met de juiste instelling kun je de werkelijkheid nabootsen. Met een variabele rem gaat dit al beter, omdat je dan precies de rolweerstand per voertuig kunt nabootsen (let op dat e niet een proefopstelling gebruik waarin je de motor op ieder bepaald toerental gaat ankijpen, zoals bij een schakelbak of auto, je doet wel nog steeds een accceleratiemeting!).

Als je dus wil weten waar je op straat of circuit de beste prestaties mee haalt heb je dus geen testbank nodig maar een stuk asvalt en een stopwatch + je eigen gevoel.

Voorbeeld: op een testbank die de werkelijkheid niet helemaal goed naabootst kan het zijn dat je met 3,4 gram rollen het hoogste vermogen haalt, terwijl je op straat toch echt het meeste power hebt met 3,3 gram rollen.

EN inderdaad: Als je zware rollen monteerd voel je op een gegeven moment waar de meeste power zit als hij stijgt in toeren en uit de vario loopt. Dit is echter een behoorlijk omslachtige methode. Vaak zul je zelf moeite hebben het teorental te bereiken waar eindelijk het topvermogen wordt afgeleverd, en als het lukt dan ga je er zo voorbij dat het nog gokken blijft.



Originally posted by BART#21
Ik denk dat je bedoeld dat een testbank niet kan uitdrukken wat jezelf het lekkerst vind rijden. Maar de manier met de zware rollen is een goede methode om te kijken waar het maximale vermogen ligt
 
Zo te horen zijn je rollen een beetje aan de lichte kant.

Originally posted by peugeot nl
Kan me in beide reply's wel vinden, op het gevoel afgaan en met behulp van een stopwatch zoals ivo stelt zit wat in en is ook makkelijk te doen omdat ik er een sigma teller met een stopwatch op heb zitten. Dus gewoon kijken met welke afstelling hij het snelst op een topsnelheid zit, maar om te weten hoe breed je powerband is of in ieder geval te weten bij welk toerental de max. power zich bevindt is prettig om te weten. Denk dat ik beide methodes maar eens ga proberen.

Het geval is dat de scooter momenteel tegen een viaduct op voor m'n gevoel veel beter trekt en dat als ie eenmaal de grootste stijging van de weg heeft overwonnen praktisch net zo hard loopt als van het viaduct af. Sterker nog naar beneden toe is ie ongeveer 2 kilometer langzamer als dat ik omhoog ga en draait ie naar beneden toe ook iets minder toeren. ( logisch, snaar komt verder bovenin maar overigens nog steeds een 7 mm ongebruikte vario ) Slappere drukveer heeft als gevolg dat ie de toeren niet vasthoudt, stuggere drukveer kost enorm veel acceleratie dus de paarse is volgens mij in dit geval toch de beste.

Heb nu met wat gekloot alle rare dips en problemen met koppeling en carb. afstelling redelijk onder controle, zit nu dus op het punt om het geheel optimaal te krijgen. Het ding trekt niet echt de keien uit de straat ( 50 cc & 14 mm carb ) dus wil een langere vertanding eigenlijk zo lang mogelijk uitstellen.
 
Nog ff voor de duidelijkheid: Het toerental waar je het snelst mee accelereert is het toerntal waar je topvermogen ligt. Echter, als de weerstand erg hoog zijn, dan zal je met een toerental het harst trekken dat ergen stuusen het maximaal koppel en vermogen inligt (hij haalt simpelweg de toeren niet waar het maximum vermogen ligt en heeft het koppel nodig om de weerstand te overwinnen). Gelukkig liggen deze 2 dingen erg dicht bij elkaar op 2-tact meestal.

Boeit allemaal niet zo, prestaties is waar het omgaat: meten=weten.
 
Bij een tweetaktmotor ligt max koppel 9 van de 10 keer op precies hetzelfde toerental als het maximale vermogen. Simpelweg doordat vermogen koppel x toeren is.

Persoonlijk vind ik dat je een scooter net ietsje over die piek af moet stellen. maar daar zijn de meningen uiteraard over verdeeld.

Houd een ding in de gaten. Als je test zonder testbank, test op een lang genoeg stuk. Als je alleen rollen veranderd zal ook je koppeling minder ideaal staan met alle negatieve gevolgen van dien.

En houd altijd in de gaten dat je gefopt wordt door het meer herrie lijkt sneller principe...
 
En herrie maakte ie zat op de bank, of niet joor :) ( it's me, i am in disguise )

Het klotige is dat als ik de drukveer weer vervang door een slappere ( malossi groen zoals voorheen ) de pick up nu toch wel goed blijft maar op top de toeren weer behoorlijk zakken. De acceleratie voelt met die afstelling wel steviger aan als met een paarse veer. Dus met een paarse veer constantere toeren maar een zwakkere acceleratie en een iets lagere top, met een groene veer het tegenovergestelde maar dan nogal extreem waardoor ie als ie eenmaal flink heet is helemaal in gaat zakken.
 
Misschien moet je het eens zoeken in een wat betere koeling van vario en koppeling. Groene veer zal eerder instorten op hogere snelheid da's een feit. Misschien moet je nog eens gekker doen en een blauwe proberen met iets zwaardere rollen.

[off] Storm loopt, even vlot nieuwe topspeed gelegd :) op 122,7 (140 is dus makkelijk haalbaar)[\off]
 
Back
Top