Mash Fifty 50cc Euro4 Ontgrenzen werkt niet naar behoren.

Vern

New Member
Hoi iedereen, ik ben enige tijd geleden begonnen met het proberen van mijn Mash ontgrenzen. Nu staat er overal online dat dit kan doormiddel van het loskoppelen van een groen draadje bij de CDI. Klonk simpel genoeg dus dat heb ik vluchtig gedaan. Vervolgens liep de brommer onbegrensd maar viel deze geregeld uit en wil daarna niet meer starten totdat de kill switch is gebruikt. Weet iemand hoe dit kan onstaan? Zelf denk ik dat de CDI misschien foutief is en dat een andere standaard CDI wel normaal zou werken wanneer vrij, echter vind ik dit een duur grapje blijkt dat niet zo te zijn.

Dank voor ieders tijd en hulp!
 
Advertisement - register to remove this

Hoi iedereen, ik ben enige tijd geleden begonnen met het proberen van mijn Mash ontgrenzen. Nu staat er overal online dat dit kan doormiddel van het loskoppelen van een groen draadje bij de CDI.
Waarom vraag je dit niet "overal online"?
Zomaar draadjes knippen zonder te weten wat er dan precies gebeurt is niet zo verstandig.
Op internet wordt veel beweert, dit was misschien vroeger het geval dat je door simpelweg de cartersensor af te koppelen de scooter.brommer ontgrensd was, met de moderne scooters/brommers is dit niet meer zo simpel.
 
Ik vraag dit hier omdat ik op deze forum een draadje uit 2019 zag waarin ondermeer jij het erover had of het gunstig is een eurobegrenzer te installeren op een Mash Fifty.

Verder heb ik uiteraard niet blindelinks een draadje doorgeknipt maar deze netjes met een metalen draadje uit de kop gehaald en afgetaped.

Als het vroeger zo simpel was en nu niet meer wat is er dan nu anders?
 
Als het vroeger zo simpel was en nu niet meer wat is er dan nu anders?
Vroeger had je een cdi en euro4 heeft een ECU-CLC of een ECU.
Het brandstofmengsel en de ontsteking wordt bij Euro4 geregeld aan de hand van verschillende parameters waaronder oa de actuele snelheid van je brommer/scooter.
Zijn deze parameters er niet of kloppen ze niet loopt de scooter niet of belabbert.
 
Beste Vern .. op dit Forum zitten niet veel Members met een Schakel brommer zoals jij .
Misschien kan je je vraag eens stellen op STN , daar zijn de laaste tijd veel Members met een ... Devil , AGM , Mash etc etc .
Ik denk dat je daar beter geholpen kan worden . Klik op onderstaande link .

 
Precies.
Jouw carburateur wordt dus elektronisch geregeld door wat jij je CDI noemt.
Ik noem dit een ECU-CLC, but what's in a name....
Ik ben me niet geheel op de hoogte wat het verschil zou moeten zijn tussen een ECU en een ECU-CLC en kan het laatste ook niet echt vinden via Google. Is het zo dat bij een ECU-CLC je dus een doosje hebt wat er exact uitziet als een CDI en elders een klein chipje wat aan de carburateur verbindt?
 
Ik weet niet welke ECU-clc in jouw brommer zit maar die van D'ellorto ziet er zo uit:

https://www.motorkit.com/nl/ontstek...euro4-4-takt-scooter-fiddle-3-crox-orbit.html

Dit kastje regelt zowel je ontsteking als de elektrische regeling van je carburateur, je brandstofvoorziening dus en dit aan de hand van verschillende sensoren.
Dit zie je oa ook aan het aantal pinnetjes op de foto van deze ECU.

Een CDI daarintegen regelt alleen je ontsteking en heeft maximaal 6 pinnen en soms is de bobine in hetzelfde kastje gebouwd.
De enigste sensoren die een cdi heeft is de pickup-spoel bij het vliegwiel en soms een cartersensor.

CLC staat overigens voor closed loop circuit, dit is de benaming die d'ellorto er in eerste instantie aan gegeven heeft die ik echter niet vaak tegenkom op de aanbiedende websites.

Je ziet ook soms namen zoals CDI-ECU of ECS of ECR het is nogal een rommeltje.
 
Last edited:
Ik weet niet welke ECU-clc in jouw brommer zit maar die van D'ellorto ziet er zo uit:

https://www.motorkit.com/nl/ontstek...euro4-4-takt-scooter-fiddle-3-crox-orbit.html

Dit kastje regelt zowel je ontsteking als de elektrische regeling van je carburateur, je brandstofvoorziening dus en dit aan de hand van verschillende sensoren.
Dit zie je oa ook aan het aantal pinnetjes op de foto van deze ECU.

Een CDI daarintegen regelt alleen je ontsteking en heeft maximaal 6 pinnen en soms is de bobine in hetzelfde kastje gebouwd.
De enigste sensoren die een cdi heeft is de pickup-spoel bij het vliegwiel en soms een cartersensor.

CLC staat overigens voor closed loop circuit, dit is de benaming die d'ellorto er in eerste instantie aan gegeven heeft die ik echter niet vaak tegenkom op de aanbiedende websites.

Je ziet ook soms namen zoals CDI-ECU of ECS of ECR het is nogal een rommeltje.
oke dankjewel ik ben er inmiddels achter dar de als cdi uitziende kast met 6 pins hoogstwaarschijnlijk een speedconverter heet. Ik zal verder zoeken onder de namen die je gaf.

Heel erg veel dank voor je insteek :)
 
Dan zal je een Rongmao ecu hebben, hier zijn andere speedconverters voor te koop.

Lees eens het stukje op volgende website en met name onder het kopje "Euro4 en Euro5 scooters opvoeren".

https://www.chinascooteronderdelen.nl/alles-over-het-opvoeren-van-scooters/
Ik heb het uit zitten pluizen en de ECU die er in mijn brommer zit is geproduceert door een bedrijf genaamd Deni.

Zie bijlage.

Nu kan ik echter helaas geen enkel ander onderdeel wat bij deze ECU past vinden. Dus ook geen onbegrensde variant.

Ik denk dat ik morgen ga kijken of wanneer ik deze loskoppel er dan nog iets verschillend is en of die dan überhaupt start.

FF duimen dus.
 

Attachments

  • mash-fifty-ecu-1110111000100-46391-1-p.jpg
    mash-fifty-ecu-1110111000100-46391-1-p.jpg
    43.6 KB · Views: 6
Back
Top