Luchtfilter werking

JohnB

ik bedoel maar
Om weer eens een leuk discussie puntje te maken wat me net weer te binnen schoot en waar ik al langer over nadenk.

De plaatsing van je lucht filter.

Met name op piaggio zie je vaak dat men de carb recht naar achter heeft en dan het filter schuin boven het wiel.

Als ik zo vrij mag zijn gebruik ik even de foto van Enrico als mooi voorbeeld
filter.JPG


Ik heb zon idee dat dit niet ideaal is. Dat er op zn minst een spatbord tussen moet. Het wiel draaid namelijk aardig wat malen in de rondte en zal daar een beste luchtwerveling opwekken.

Wanneer er een druk puls is krijg je een relatiefarm mengsel doordat er meer lucht naar binnen komt. En als er een zuigende werking is dan wordt er wat lucht ontnomen en zal je een iet wat te rijk mengsel hebben.

Ik weet niet hoe dit in praktijk zich waarmaakt , maar wat zijn jullie ideeen hier over
 
Advertisement - register to remove this

Denk dat het in de praktijk wel mee zal vallen..
Wat je wel vaak ziet is dat ze een spatbord monteren.. Maar dat is meer voor het vuil..

Denk dat de 'werveling' wel meevalt..
 
Ik denk dat JohnB daar wel een goed punt heeft. Dirk Langenberg had bijv. een eigen gemaakt luchtfilter systeem wat volgens hem wel wat meer vermogen gaf.
Maar van de andere kant, als je die filter achter kappen of ergens anders hangt zal je ook met luchtwervelingen te maken hebben.
 
ik denk ook dat het wel meevalt, je filterschuim dempt de meeste wervelingen. je zou eventueel nog een raad voor je flens zetten, voor een echte laminaire stroom, denk alleen dat dit niet echt nodig is.
 
Het maakt wel degelijk uit,

Zelf gebruik ik nooit filters, maar ik heb wel eens van een tuner gehoord, dat hij bij een Honda MB nooit powerfilters gebruikte maar gewoon de luchtfilterkast in het frame, omdat hij met powerfilter een slechtere vulling had door de rijwind-wervelingen.

Ik denk dat een kartfilter bij een scooter dé oplossing is.
 
Het beste lijkt mij een airbox, in een rechte lijn achter de carburateur.

De airbox fungeert als een zogeheten 'rustkamer' waar de lucht veel werveling kwijt raakt en tot rust komt. Eventueel een 'honingraat' in de mond van de box plaatsen, richting carb, zal nog eens extra helpen de luchtstroom laminair te krijgen.
Zo zal je een optimaal laminaire stroming verkrijgen.

De airbox heeft dus als voordelen dat je zoals ABT al zei, nooit zit met turbulente lucht van de stroomlijn; Tevens is het een betrouwbare vuilbescherming hebt en uiteindelijk door rustigere lucht ook nog eens een optimalere stroming.

Dit lijkt mij dus ideaal. (Hoewel ik op het moment ook gebruik maak van een 'open schuimfilter')


PS. Tevens zou je met een airbox een ram-air systeem kunnen bouwen, aangesloten op het stuwpunt van je stroomlijn. Dit zou vooral bij hogere snelheden en bij eventueel gebruik van powerjets zeer gunstig zijn. Maar dat gaat ook het volume van de box een grote(re) rol vervullen.
 
Last edited:
MotoManiaC said:
Het beste lijkt mij een airbox, in een rechte lijn achter de carburateur.

De airbox fungeert als een zogeheten 'rustkamer' waar de lucht veel werveling kwijt raakt en tot rust komt. Eventueel een 'honingraat' in de mond van de box plaatsen, richting carb, zal nog eens extra helpen de luchtstroom laminair te krijgen.
Zo zal je een optimaal laminaire stroming verkrijgen.

De airbox heeft dus als voordelen dat je zoals ABT al zei, nooit zit met turbulente lucht van de stroomlijn; Tevens is het een betrouwbare vuilbescherming hebt en uiteindelijk door rustigere lucht ook nog eens een optimalere stroming.

Dit lijkt mij dus ideaal. (Hoewel ik op het moment ook gebruik maak van een 'open schuimfilter')


PS. Tevens zou je met een airbox een ram-air systeem kunnen bouwen, aangesloten op het stuwpunt van je stroomlijn. Dit zou vooral bij hogere snelheden en bij eventueel gebruik van powerjets zeer gunstig zijn. Maar dat gaat ook het volume van de box een grote(re) rol vervullen.

nu wil ik dan wel even terug komen op dat ram air systeem, zoals al een aantal zeiden ging dit niet werken op een scooter, aangezien het pas begint bij vrij hoge snelheden.. Voor de rest ben ik het wel met je eens wat betreft die airbox
 
Marco.vd.Z said:
nu wil ik dan wel even terug komen op dat ram air systeem, zoals al een aantal zeiden ging dit niet werken op een scooter, aangezien het pas begint bij vrij hoge snelheden.. Voor de rest ben ik het wel met je eens wat betreft die airbox

Het werkt wel op een scooter alleen zal je er alleen niets aan hebben op een scootersprint, tenzij dit 400 meter is. Het zal pas gaan werken bij een snelheid van boven de 80 km/h, en bij een scootersprint zit je dan 1 a 2 seconde later op de finish. Daarnaast is het een onwijs teringwerk om af te stellen, aangezien je met een powerjet moet werken om meer benzine in te spuiten zodra er een overdruk in je airbox komt. En als je dat niet goed hebt staan gaat het dus veels te arm lopen.

Maargoed...de ram-air discussie is al vaker geweest, dus gebruik de search maar. Het gaat hier om de plaatsing van het luchtfilter, en ik denk dat JohnB wel een punt heeft, alleen tja...het blijft de vraag of het een meetbaar verschil zal opleveren.
 
Pronk said:
Het werkt wel op een scooter alleen zal je er alleen niets aan hebben op een scootersprint, tenzij dit 400 meter is. Het zal pas gaan werken bij een snelheid van boven de 80 km/h, en bij een scootersprint zit je dan 1 a 2 seconde later op de finish. Daarnaast is het een onwijs teringwerk om af te stellen, aangezien je met een powerjet moet werken om meer benzine in te spuiten zodra er een overdruk in je airbox komt. En als je dat niet goed hebt staan gaat het dus veels te arm lopen.

Maargoed...de ram-air discussie is al vaker geweest, dus gebruik de search maar. Het gaat hier om de plaatsing van het luchtfilter, en ik denk dat JohnB wel een punt heeft, alleen tja...het blijft de vraag of het een meetbaar verschil zal opleveren.

Je rij met het luchtfilter zo natuurlijk wel in het vacuum :+

Maar over zo'n ramair systeem: carburateur werkt op vacuum. Als je over druk heb krijg je hem dus nooit afgesteld :)
 
ABT said:
Het maakt wel degelijk uit,

Zelf gebruik ik nooit filters, maar ik heb wel eens van een tuner gehoord, dat hij bij een Honda MB nooit powerfilters gebruikte maar gewoon de luchtfilterkast in het frame, omdat hij met powerfilter een slechtere vulling had door de rijwind-wervelingen.

Ik denk dat een kartfilter bij een scooter dé oplossing is.
Jij hebt het weleens gehoord. Ik heb het gemeten. Zonder luchtfilter op mijn Keihin carb of met filter scheelde. Met filter werd het mengsel armer en zou hij in theorie dus meer lucht krijgen. Dit was met een Malossi E13 filter.
Over het spatbord, ik denk niet dat er een echt meetbaar verschil zal zijn, maar vind het wel aan te raden een spatbordje te monteren, al is het alleen maar tegen het vuil.
 
Rudy_W said:
Je rij met het luchtfilter zo natuurlijk wel in het vacuum :+

Wat bedoel je hiermee?

Rudy_W said:
Maar over zo'n ramair systeem: carburateur werkt op vacuum. Als je over druk heb krijg je hem dus nooit afgesteld :)

Het werkt wel, ik heb dit verhaal al eens vaker verteld, maargoed : Boven de 80km/h (hangt eigenlijk af van het kartbox volume, en de diameter van de toevoersbuis/slang maargoed)waait de wind zo hard in je airbox dat je overdruk krijgt, hierdoor wordt de lucht zegmaar in je carb geperst, wat je dan dus krijgt is meer lucht, maar evenveel benzine zoals jij dus zegt, vanwege die vacuum werking. En daarom zei ik erbij dat het alleen lukt als je een carb hebt met een powerjet, dit is zegmaar een extra benzinetoevoer bij hogere toeren. Als je die niet hebt gaat het dus te arm lopen. Snap je nu wat ik bedoel, of doelde jij op iets anders?
 
Is het niet mogenlijk om eens te kijken of er daardwerkelijk negatieve luchtwervelingen zijn.
Door bijv. als een machine op de bank staat er dan 1 of andere rook of gas op neer te laten??
 
JohnB said:
Is het niet mogenlijk om eens te kijken of er daardwerkelijk negatieve luchtwervelingen zijn.
Door bijv. als een machine op de bank staat er dan 1 of andere rook of gas op neer te laten??

Ik zou zeggen, kom een avondje testen @ Koopmans, als jij dan voor een paar rookbommen zorgt zullen we zien wat er gebeurt ;)

Nee ff serieus, volgende week gaan we sander's scooter weer ff testen, dan gaan we het wel ff testen, met of zonder spatboard, ik denk zelf dat je niet echt verschil zult merken.
 
aerox-evo70 said:
ik denk ook dat het wel meevalt, je filterschuim dempt de meeste wervelingen. je zou eventueel nog een raad voor je flens zetten, voor een echte laminaire stroom, denk alleen dat dit niet echt nodig is.

zegt de man die nog nooit van een filter heeft gehoord :+

maar idd volgens mij maakt het geen ruk uit hoe je filter zit :)
 
Pronk said:
Wat bedoel je hiermee?



Het werkt wel, ik heb dit verhaal al eens vaker verteld, maargoed : Boven de 80km/h (hangt eigenlijk af van het kartbox volume, en de diameter van de toevoersbuis/slang maargoed)waait de wind zo hard in je airbox dat je overdruk krijgt, hierdoor wordt de lucht zegmaar in je carb geperst, wat je dan dus krijgt is meer lucht, maar evenveel benzine zoals jij dus zegt, vanwege die vacuum werking. En daarom zei ik erbij dat het alleen lukt als je een carb hebt met een powerjet, dit is zegmaar een extra benzinetoevoer bij hogere toeren. Als je die niet hebt gaat het dus te arm lopen. Snap je nu wat ik bedoel, of doelde jij op iets anders?

Achter een voertuig ontstaat als je rij altijd een vacuum (als je met een auo rij met de kattebak los komen de uitlaatgassen daarom ook altijd in de auto zelf... (als je een hatchbach heb natuurlijk :+ ). Dat extra vacuum wat er ontstaat is natuurlijk niet echt positief lijkt me :rolleyes: maargoed ik verwacht niet dat je er werkelijk veel van zal merken.....

Dat een ramair systeem werkt weet ik ook wel (al; is de vermogenswinst zowizo erg klein.... tot de 200km/h is het maar een 4% geloof ik) maar je krijg problemen met je afstelling. Als je je scooter normaal afstel op b.v. vermogensbank waar je geen rijsnelheid simulatie heb (lees een ventilator die lucht met b.v. 120km.h langs de het voertuig blaast) zal je als je in het echt rij een andere afstelling nodighebben (rijker neem ik aan.... aangezien een carburateur op een vacuumprincipe werkt...)
 
tsja....wat betreft die 'kleine' verschillen.... elk tiende pk'tje telt natuurlijk

maar ik ben bang dat het heel erg lastig is om het geheel dan perfect afgesteld te krijgen.

Het toerental varieert natuurlijk nauwelijks, terwijl de luchtstroom/druk alleen maar toeneemt. Lastig met sproeierkeuze.....maar het lijkt me zeer interessant om mee te experimenteren. Misschien is een cartcarb hiervoor wel interessant met hi- en low-speed verstelbare sproeiers.

Misschien is een ram air ook alleen maar interessant voor 2-takten met een powervalve. Je zult denk toch wel in de problemen komen als je geen rekening houdt met de poortdimensies.
 
Last edited:
Op een injectieblok kan het wel effectief zijn, op een normaal blok met een carburateur lijkt het mij ondoenlijk om het goed afgesteld te krijgen.
 
Johnb : das heel toevallig. :D ik zat er nog geen paar weekjes geleden over na te denken.

Mijn mening was ook dat het invloed zou hebben. Daarvoor heb ik gewoon een buisje naar mijn buddy waar de lucht vrijwel stiller is.
Ik heb een tijdje terug vernomen dat stil staande lucht beter is dan bewegende lucht ( zei iemand toen ik met me koelding bezig was ). Of dit ook daadwerkelijk zo is weet ik niet.

Ik DENK niet dat het filter de enorme wind tegen houd.
 
Zelfs al zou er een zuigende (armer mengsel) zijn of een drukgolf (rijker) dan zou dat niet uitmaken. Mensen kijken met afstellen immers naar de kleur van de bougie en stellen het zo af tot de kleur goed is. In feite compenseer je dan dus al (zonder te weten) voor een eventuele zuiging of drukgolf.
 
Back
Top