Lekke voorpoot

M vd E

Well-Known Member
Hoi,
ik heb een aerox uit 2002.
volgens mij is 1 voorpoot lek. er licht een plasje olie in de poot onder dat bescherm hoesje zegmaar.
wat moet ik doen om dit te maken?
moet ik dan gewoon de keerring in de poot vervangen?
 
Advertisement - register to remove this

nou , zo gewoon is dat niet...

de hele vorkpoot moet dan uit elkaar , dit is een werkje wat je niet zomaar even doet ,daar ben je iig goed gereedschap voor nodig en enige kennis van vorkpoten.

wat je aan de buitenkant ziet is namelijk alleen maar de stofkap , deze is o zand en vuil tegen te houden , de werkelijke keerring zit binnen in de poot.
 
valt mee hoor...
je moet gewoon de poot uit het kroonstuk halen,
en vervolgens de inbus bout aan de onderkant losdraaien, dat lukt eigenlijk alleen met een luchtsleutel omdat je de binnenkant niet kunt blokkeren.
als je de bout eruit hebt komt de binnenpoot los van de buitenste poot.
dan kun je de keerring in de buitenste poot eruit halen ,,
zelf gebruik ik daar altijd een kleine bandenlepel voor :)
dus niks geen speciaal gereedschap :p

dus stofkapje los trekken, keerring eruit, nieuwe keerring erin en klaar :D
voor de keerring zit btw nog een sluitring, maar die krijg je ook makkelijk los :)

suc6 ermee
 
valt mee hoor...
je moet gewoon de poot uit het kroonstuk halen,
en vervolgens de inbus bout aan de onderkant losdraaien, dat lukt eigenlijk alleen met een luchtsleutel omdat je de binnenkant niet kunt blokkeren.
als je de bout eruit hebt komt de binnenpoot los van de buitenste poot.
dan kun je de keerring in de buitenste poot eruit halen ,,
zelf gebruik ik daar altijd een kleine bandenlepel voor :)
dus niks geen speciaal gereedschap :p

dus stofkapje los trekken, keerring eruit, nieuwe keerring erin en klaar :D
voor de keerring zit btw nog een sluitring, maar die krijg je ook makkelijk los :)

suc6 ermee

9 van de 10 keer draait dan alsnog het binnenwerk mee en krijg je m alsnog niet los , ik doe het dan ook nooit met een luchtsleutel , ik gebruik een zelfgemaakte sleutel die net als de buzetti sleutel de binnenkant blokkeerd.
 
oke,, ik zou het in ieder geval eerst proberen met een luchtsleutel,, als dat niet lukt zie ik wel verder.

maar iemand enig idee welke maat keerring dat is en wat die kost ?

Denk dat het het beste is om de keering er zo "heel" mogelijk uit te halen. vervolgens met die keering naar een scooter zaak te gaan. kosten zal voor zo'n keering niet al te duur zijn. hooguit 5 tot 10 euro.
 
ik heb zelf thuis een hele voorraat keerringen liggen.
maar ik heb liever alles bij de hand voordat ik eraan begin. zodat ik het z.s.m. af kan maken. vandaar dat ik graag de maat zou weten.. dan kan ik kijken of ik die 1 heb liggen.
dus als iemand toevallig de maat weet?
 
@melf #50,

met een goede luchsleutel is het bijna onmogelijk dat het binnenwerk doordraait,,
ik heb het tientallen keren gedaan en er is nog geen poot geweest waar het op die manier niet gelukt is ;)



heb je een Showa of een Marzocchi voorvork in je aerox btw ?
op je voorvork staat als het goed is een S (showa) teken ergens onderaan,,
maar er kan ook een M (Marzocchi) staan
ik heb nog een keerring set gevonden die ik toevallig nog had liggen :D
een setje zit op €9,75 :)
 
een aerox is paioli...

hoe vaak denk je dat ik vorkpoten los haal :rolleyes:

voorvorkkeeringen zijn anders dan een gewone keerring btw.

het beste haal je gewoon een setje speciaal voor deze vork.
 
Back
Top