lekkage en achter as op van scooter ?

SymOrbit2rep

New Member
Beste mensen,

hierbij stuur ik jullie wat foto's toe als bijlage van mijn scooter sym orbit 2.

Mijn vraag aan jullie is of mijn scooter hier lekt en zo ja waar dit vandaan komt of is dit gewoon vet of olie waar ik mij geen zorgen om hoef te maken.

En wat de dutjes op de achter as ontstaan kunnen zijn en of dit invloed heeft op het rijgedrag van de scooter of kan dit verder geen kwaad.

Bij voorbaat dank ik jullie Hartelijk voor jullie hulp en advies.
In afwachting van jullie reactie.

Met vriendelijke groet,
Bjorn.
 

Attachments

Advertisement - register to remove this

gcs100

Active Member
Lijkt mij een beetje op "zweten" van het blok.
Kan naar mijn weten niet erg veel kwaad.
Je kan de bouten iets aandraaien en kijken of het euvel verholpen is.
 

SymOrbit2rep

New Member
Dankje voor je reactie, ok gelukkig, was bang dat de lagers of de carter / pakking lekte. en wat betreft de koppeling / achter as, daar zitten een aantal kleine dutjes in, maar volgensmij lopen hier de koppeling naaldlagers net niet overheen, meer heb ik wel het gevoel deze te vervangen zodra ik de koppelink los heb en schoongemaakt. maar zoudrn deze dutjes kwaad kunnen of invloed kunnen hebben op het optrekken, snelheid of de lijn van 0 - 40 km zegmaar ?
 

SymOrbit2rep

New Member
bij deze nog wat foto's van de koppeling en carter en assen. misschien zijn hier nog wat dingen aan op te merken of tips misschien. verder zie ik wel net dat mijn caberateur onderaan bij de rubberen pakking wat benzine lekt, deze zal ik morgen di ook gelijk even helemaal schoonmaken. de scooter namelijk slecht door en na het vervangen van de rolletjes liep en trok hij een stuk betet door, maar de v-snaar was ook aardig versleten maar, ik kreeg de koppelingsmoer niet los en aangezien hier niets in de buurt zit kwa scooters dus maar naar een autozaak gegaan en die heeft em uiteindelijk los gekregen met een lucht boor. Ook heb ik tevens maar een nieuw kopelinghuis besteld voor het geval die is verbogen. maar ik weet niet waar ik zoeken moet of waar het aan liggen zou. en zeer erkentelijk voor ieder zijn hulp en tips.
 

Attachments

SymOrbit2rep

New Member
Dank voor jullie hulp zover, maar ik ben er nog niet uit wat het probleem is.
Ik heb de hele koppeling los gehaald en schoon gemaakt en wat foto's gemaakt maar ik kan tot zover niets ondekken, misschien kan iemand iets ontdekken wat ik zelf blijkbaar niet zie ? Ook heb ik een nieuw koppelinghuis gekocht maar zit daar nu allebij een slag in ? ik heb hier filmpjes van gemaakt, maar deze kan ik hier blijkbaar niet uploaden. Elke hulp is Enorm en Hartelijk welkom.
Wat voor vet moet ik trouwens gebruiken voor de naaldlagers en binnenkant van de koppeling, mag dat gewoon kogellager vet zijn ?
 

Attachments

Harrr

Member
Beste,
De dutjes lijken mij geen probleem. Het lagertje kan toe met (kogel-) lagervet.
Welk probleem ervaar je precies? Hetgeen ik vaak doe is beide achterste poulies even van elkaar afhalen. Dit doe je door aan de kant van de grote, platte moer de huls eraf te trekken, je krijgt nu zicht op drie spietjes in drie spiebanen. Deze zitten er los in want in de spiebaan kunnen ze geen kant op. Als je de keerringen eruit hebt gehaald, kun je alles even schoonmaken. Wat ik al een paar keer heb gehad bij deze koppelingen is dat de buitenkant, de huls van de buitenste poulie, ruim is geworden. Dit geeft vibraties en sloopt V-snaren. Met een beetje geluk heeft uw buitenste poulie 3 kromme spiebanen en 3 rechte spiebanen, ik monteer altijd terug op de rechte voor een fijner toerenverloop. Ook hierin volstaat (lager-) vet binnen de keerringen ter smering.
Groet,
 

SymOrbit2rep

New Member
Beste,
Il heb even wat fotos gemaakt en gedaan wat je adviseerde volgens mij heb ik 3 spiebanen op d3 buitenste en 5 of de onderste waarvan 2 recht en 3 ei vormig zie foto's of ik begrijp het verkeerd. De huls voelt strak te zitten als in deze eraf of er op schuif. bedoeld u trouwens met rechte spiebanen die buitenste of de binnenste want in de buitenste heb ik 3 kromme banen en in de binnenste zitten 2 rechte gaatjes en 3 afgevlakte ei vorminge gaatjes, ik neem aan dat het om de buitenste gaat.
Het probleem is dat de scooter na de koppeling proberen los te krijgen "die muurvast zat" hij ineens minder goed optrekt en i.p.v. 38 maar 30 km rijd en voelt ook anders. dus ben bang dat mijn achter as, koppeling(huis) misschien krom is of iets, verder lijkt de cabarateur ook iets gelekt te hebben vanaf de rubberen pakkingring zegmaar.
 

Attachments

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Er horen geen deukjes in de achteras te zitten, bij geen enkele achteras is dat zo..
Of dat conseqenties heeft bij het rijden, daar durf ik geen uitspraak over te doen.. Ligt er natuurlijk aan of het op een plek zit waar een lager ook zit.

Die vettige plek zou een lekkage kunnen zijn van het vertandings huis.. Misschien een pakking dat er tussenuit de carters is gekomen. Misschien een scheurtje achter in het carter? Misschien is het olie dat uit de achterveer is gekomen? De onderkant van de veer ziet er ook een beetje vettig uit.
 

SymOrbit2rep

New Member
dankje voor je reactie, ik mag hopen dat het geen lek is, het zou nog kunnen dat er benziene om te tank is gelekt via het moterblok of veer naar beneden of vanuit de cabarateur. maar ik heb voor nu de vario voor en koelvin vervangen doir polini en rolletjes ook, nieuwe v-snaar van bandoo nieuw koppelinghuis gemonteerd en de koopeling zelf helemaal uit elkaar gehad, schoon gemaakt ingevet en weer gemonteerd, nieuw luchtfilter geplaatst als ik van de week even geen regen heb ga ik em verder testen, zover trekt ie al beter op maar valt ie nu wel stationair uit, mirgen ga ik eerst nog even de cabarateur demonteren en schoonmaken want het lijkt alsof ie wat lekt ter hoogte van de rubberen pakking ring en er zat ook wat benzine of olie in het oude luchtfilter.
 

SymOrbit2rep

New Member
Beste mensen, ik heb net mijn caberateur gedemonteerd en open gehaald (zie foto's) deze leek wat te lekken rond het zwarte rubbertje en ik lijk een beschadiging of iets te zien aan een vlotter helft, ik heb de caberateur van buiten schoon gemaakt, maar moet de binnenkant nog doen, kan iemand misschien even mee kijken, misschien dat jullie iets kunnen zien of adviseren en waar ik op moet letten met het scoonmaken misschien.
Hartelijk Dank alvast voor jullie hulp.
 

Attachments

SymOrbit2rep

New Member
Nou ben ik bezig de caberateur in elkaar te zetten maar, ik krijg de mengschroef met het rubbertje, metalen ringetje en het veertje er niet in, ik moet zo hard drukken dat als ik harder druk, bang ben om de naald kapot te drukken. weet iemand waar dit aan kan liggen en wat ik verkeerd doe ?
 

eurokit

Well-Known Member
Staff member
dankje voor je reactie, ik mag hopen dat het geen lek is, het zou nog kunnen dat er benziene om te tank is gelekt via het moterblok of veer naar beneden of vanuit de cabarateur. maar ik heb voor nu de vario voor en koelvin vervangen doir polini en rolletjes ook, nieuwe v-snaar van bandoo nieuw koppelinghuis gemonteerd en de koopeling zelf helemaal uit elkaar gehad, schoon gemaakt ingevet en weer gemonteerd, nieuw luchtfilter geplaatst als ik van de week even geen regen heb ga ik em verder testen, zover trekt ie al beter op maar valt ie nu wel stationair uit, mirgen ga ik eerst nog even de cabarateur demonteren en schoonmaken want het lijkt alsof ie wat lekt ter hoogte van de rubberen pakking ring en er zat ook wat benzine of olie in het oude luchtfilter.
Dat is geen benzine dat achterop dat carter zit.. Benzine verdampt normaal gewoon en dan zou die plek gewoon droog moeten zijn..

Denk eerder dat het olie is, want wel vettig blijft.
 

SymOrbit2rep

New Member
Ok dankjewel, ik ga eerst proberen de caburateur terug te plaatsen na het schoonmaken en afstellen, daa4na kan ik verder met de scooter testen. al halen mijn caburateur vlotters kwa afstel hoogte maar 6mm i.p.v. 9.5mm, zou dat betekenen dat il deze vervangem moet misschien of iets anders ?
 
Advertisement - register to remove this
Top