Olie lekkage door gesmolten kleppendekselpakking GY6

Dennis79

New Member
Goedendag,

Ik heb sinds een week wat lichte olie lekkage wat vandaag erger werd waardoor de onderzijde van de scooter nat was. Nadat ik de kappen verwijderd had constateerde ik dat er olie via de kleppendeksel lekte. Ook zag ik dat er een olie substantie in de flexibele slang zat die afkomstig is van de kleppendeksel bij de SLS. Nadat ik de kleppendeksel eraf had gehaald zag ik dat de pakking aan de onderzijde "gesmolten" was. Wie kan mij vertellen wat de oorzaak kan zijn? Ik heb nog geen 4 maanden geleden de boel helemaal gereviseerd waaronder een andere cilinderkop en zuiger (60cc), nieuwe kleppendeksel met SLS. Nieuwe carburateur met een 80 sproeier. Alvast bedankt voor de mogelijke response!
 

Attachments

  • 20210802_192838.jpg
    20210802_192838.jpg
    242.1 KB · Views: 22
Advertisement - register to remove this

Denk dat je sproeier 80 toch net iets te arm is met die 60cc.. Want 80 heb ik zelf al mij een standaard cilinder.

En omdat die dan iets te arm staat word de motor ook veel heter.. Blijkbaar heb je een hele lange rit gemaakt en de motor goed tegen te heet is de geworden en daardoor de pakking heeft laten smelten en daardoor de lekkage is ontstaan.

Daarnaast kan ook de klep speling te krap hebben gestaan en dan word de boel ook te heet.
 
Zelf denk ik ook sproeier maatje groter zolang die goed blijft reageren. En idd klepspeling netjes instellen, vooral na vastzetten nog even met voelermaatje controleren.
Groet,
 
Bedankt mannen voor de reacties. Ik heb de rechterhelft van carter verwijdert om bij de oliepomp te komen. Hetis een 16T as en voor de rest zag dit allemaal er nog goed uit. De oliepomp tandwiel was niet versleten en als ik aan het oliepompje draaide, kwam er olie uit. Ik zal bovenstaande nog uitvoeren; kleppenspeling controleren en een 82 sproeier plaatsen. Wat mij ook opviel is dat de olie al behoorlijk donker/zwart was na slechts maar 300km te hebben gereden. Ook zat er een klein beetje metaal slijpsel in het zeefje. Kan dit te maken hebben met het (inrijden) van de nieuwe cilinderkop en zuiger? Het is een scootertje uit 2011 met een éénweg spruitstuk zou het tevens uitmaken als ik deze verplaats voor een twee weg?
 
Metaal slijpsel in de olie is nooit goed vooral niet als dit al zo grof is dat dit in die toch ruim mazige zeefje blijft hangen.
Inderdaad eens proberen met een rijker brandstofmengsel.
Staat het oliepijl wel correct?

Ook zag ik dat er een olie substantie in de flexibele slang zat die afkomstig is van de kleppendeksel bij de SLS.
Dit kan duiden op een lekkend terugslagklepje van het sls systeem heeft echter niks te maken met je probleem, denk ik.
Kan ook zijn dat de scooter eens op z'n zij gelegen heeft.
 
Last edited:
Ik heb net opnieuw de de kleppen gesteld. Had dit 4 maanden geleden gedaan nadat ik de nieuwe cilinderkop met zuiger had gemonteerd. Nu had ik zowel als bij de in -en uitlaat nauwelijks of geen vrije speling. Opnieuw voor inlaat 0.10mm en uitlaat 0.15mm gesteld.
 
Back
Top