euro 95 heeft een tehoog octaangehalte waardoor je pakking het kunnen begeven. Dit zou misschien een rede kunnen zijn dat de scooter wat lekt.Oké, bedankt voor je reactie. Is zo'n oliepomp eenvoudig te vervangen?
Ik tank euro95 als brandstof en daarnaast losse 2takt olie.
bedoel je e10 ?euro 95 heeft een tehoog octaangehalte waardoor je pakking het kunnen begeven. Dit zou misschien een rede kunnen zijn dat de scooter wat lekt.
ik denk dat je vlotternaalt niet goed afsluit ..Beste mensen,
Al geruime tijd lekt mijn scooter 'iets'. Eind vorig jaar heb ik hem helemaal schoon gemaakt en een bakje eronder gezet. Dat bakje is nu gevuld met olie; ik denk met 0,5 liter in een half jaar tijd. Het komt volgens mij uit de carburateur, bij de aansluiting met de luchtfilter (op het plaatje zie je een plasje staan). De aansluiting met het luchtfilter zat niet helemaal netjes. Dus vandaar dat het waarschijnlijk kan lekken; anders zou de olie in het luchtfilter verdwijnen. Het zou volgens mij ook mengsmering kunnen zijn, en dat de benzine inmiddels verdampt is.
Hebben jullie een idee hoe dit zou kunnen komen en of ik eenvoudig een paar dingen kan proberen?
Het gaat om een Yamaha Neo's 50cc 2-takt uit 2003; sinds die tijd heb ik deze ook in bezit. Motorisch is alles origineel; met snelle uitlaat en zonder varioring. Onderhoud laat ik doen bij een brommerzaak.
Hij staat altijd ietwat schuin op de zijstandaard, maar dat moet niet uitmaken toch?
View attachment 57000
Ik bedoel e10 ja, maar bijna alle euro95 is nu e10bedoel je e10 ?
ik rij al 7 jaar op een scooter waar ik altijd euro 95 maar ik heb nog nooit een pakking hoeven te vervangen..
Post automatically merged:
ik denk dat je vlotternaalt niet goed afsluit ..
Nee, oliepomp vervangen is niet heel moeilijk....
Maar je kunt het het best even controleren of dat het daadwerkelijk zo is!
Zomaar onderdelen vervangen (nieuwe pomp) is niet de juiste aanpak.
Je kunt het zelf namelijk heel makkelijk controleren bij Minarelli...
Plastic bekertje o.i.d. is al voldoende.., wel even wat kappen verwijderen zodat je bij het olieslangetje komt welke op de carburateur zit bevestigd.
Deze slang loshalen en in het lege bekertje hangen, laat dit een aantal uur staan (nachtje is ook goed), daarna kijken of dat er olie in het bekertje zit.
Als het bekertje na een x- aantal uur sporen vertoont van best een plasje olie, is de afsluitklep/membraan in de pomp kapot.
Is het erg weinig.., denk aan niks tot een druppeltje, dan is de pomp gewoon goed.
Inderdaad, na een nachtje ligt er een klein plasje olie in het bekertje. Kunnen we dan concluderen dat de oliepomp defect is? Dat verklaart wellicht ook waarom 'ie al een tijdje enorm blauw rookt na enige tijd stilstaan?
Klopt het dat de carburateur nu ook helemaal vol kan zitten met olie?
euro 95 heeft een tehoog octaangehalte waardoor je pakking het kunnen begeven. Dit zou misschien een rede kunnen zijn dat de scooter wat lekt.
Super!Helaas is dan de oliepomp gewoon stuk..., de interne klep en/of membraan sluit dan de olietoevoer niet meer af.
Het is wat dat betreft een combinatie van teveel mengolie op plekken waar dit niet gewenst is.
Pure mengolie valt dan rechtstreeks op het inlaatmembraan onder het spruitstuk.
Aan de andere kant gaat dit dus ook richting het luchtfilter waar je ook geen (echte) olie mag verwachten.
Dit verklaart ook waarom de motor nogal rookt en/of stinkt tijdens de start en rijden in het begin.
Zeker als je ook een elec-choke hebt wat een rijker mengsel geeft tijdens de koude startfase.
Het 2 takt motorblok is ontworpen voor E 95/98..., is al meer dan 20 jaar zo.
Snap niet zo goed wat dit moet toevoegen aan het topic, wellicht ben je in de war met Euro 3/4 modellen en motorblokken.
Hier betreft het een Neo's met een E1/E2 motorblok dus met een oliepomp waar geen brandstof bijkomt.., dus??
V.w.b. een nieuwe pomp ga ik even op zoek naar een handleiding...
Kan best zijn dat er ontlucht moet worden, maar dit is echt heel erg makkelijk.
Ik kom er nog op terug, moet nu even verplicht naar andere activiteiten overschakelen..., komt goed hoor!
Ik begrijp niet goed waarom je brandstof +olie mengt, bovendien het olietankje vult om vervolgens de oliepomp te ontluchten?Korte statusupdate: inmiddels een nieuwe ('gebruikte') oliepomp aageschaft en gemonteerd. Carburateur opengemaakt, maar was redelijk schoon. Dus binnenkort even brandstof+olie mengen en pomp ontluchten...
Ik had dit ook ( nog steeds mee aan het prutsen ) de caberateur loopt nu over ! Dit kun je verhelpen door het afstellen van je vlotter ik raad je aan om daar een tuturial van te kijken op YouTubeBeste mensen,
Al geruime tijd lekt mijn scooter 'iets'. Eind vorig jaar heb ik hem helemaal schoon gemaakt en een bakje eronder gezet. Dat bakje is nu gevuld met olie; ik denk met 0,5 liter in een half jaar tijd. Het komt volgens mij uit de carburateur, bij de aansluiting met de luchtfilter (op het plaatje zie je een plasje staan). De aansluiting met het luchtfilter zat niet helemaal netjes. Dus vandaar dat het waarschijnlijk kan lekken; anders zou de olie in het luchtfilter verdwijnen. Het zou volgens mij ook mengsmering kunnen zijn, en dat de benzine inmiddels verdampt is.
Hebben jullie een idee hoe dit zou kunnen komen en of ik eenvoudig een paar dingen kan proberen?
Het gaat om een Yamaha Neo's 50cc 2-takt uit 2003; sinds die tijd heb ik deze ook in bezit. Motorisch is alles origineel; met snelle uitlaat en zonder variatie. Onderhoud laat ik doen bij een brommerzaak.
Hij staat altijd enigszins schuin op de zij standaard, maar dat moet niet altijd toch?
View attachment 57000
Reageren kan je dus toch....................... en nog foutloos ook !Ik had dit ook ( nog steeds mee aan het prutsen ) de caberateur loopt nu over ! Dit kun je verhelpen door het afstellen van je vlotter ik raad je aan om daar een tuturial van te kijken op YouTube