Lekkage brandstof uit carburateur?

theNEOSracer

New Member
Beste mensen,

Al geruime tijd lekt mijn scooter 'iets'. Eind vorig jaar heb ik hem helemaal schoon gemaakt en een bakje eronder gezet. Dat bakje is nu gevuld met olie; ik denk met 0,5 liter in een half jaar tijd. Het komt volgens mij uit de carburateur, bij de aansluiting met de luchtfilter (op het plaatje zie je een plasje staan). De aansluiting met het luchtfilter zat niet helemaal netjes. Dus vandaar dat het waarschijnlijk kan lekken; anders zou de olie in het luchtfilter verdwijnen. Het zou volgens mij ook mengsmering kunnen zijn, en dat de benzine inmiddels verdampt is.
Hebben jullie een idee hoe dit zou kunnen komen en of ik eenvoudig een paar dingen kan proberen?
Het gaat om een Yamaha Neo's 50cc 2-takt uit 2003; sinds die tijd heb ik deze ook in bezit. Motorisch is alles origineel; met snelle uitlaat en zonder varioring. Onderhoud laat ik doen bij een brommerzaak.
Hij staat altijd ietwat schuin op de zijstandaard, maar dat moet niet uitmaken toch?

20200729_180510 - Copy.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Dat de scooter schuinstaat moet niks uitmaken tenzij er wat scheelt.
Maar ik kan niet echt opmaken uit je verhaal wat je nou precies tankt...
Is dit mengsmering (of meng je zelf) of toch euro 95?

Ik vermoed vooralsnog een lekkende oliepomp, de klep blijft dan open staan waardoor de mengolie vrij baan heeft.
Door de zwaarte kracht kan dit best heel snel gaan waardoor de carb en het membraan vol met olie komt te staan.
 

theNEOSracer

New Member
Oké, bedankt voor je reactie. Is zo'n oliepomp eenvoudig te vervangen?
Ik tank euro95 als brandstof en daarnaast losse 2takt olie.
 

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Nee, oliepomp vervangen is niet heel moeilijk....
Maar je kunt het het best even controleren of dat het daadwerkelijk zo is!
Zomaar onderdelen vervangen (nieuwe pomp) is niet de juiste aanpak.

Je kunt het zelf namelijk heel makkelijk controleren bij Minarelli...
Plastic bekertje o.i.d. is al voldoende.., wel even wat kappen verwijderen zodat je bij het olieslangetje komt welke op de carburateur zit bevestigd.
Deze slang loshalen en in het lege bekertje hangen, laat dit een aantal uur staan (nachtje is ook goed), daarna kijken of dat er olie in het bekertje zit.
Als het bekertje na een x- aantal uur sporen vertoont van best een plasje olie, is de afsluitklep/membraan in de pomp kapot.
Is het erg weinig.., denk aan niks tot een druppeltje, dan is de pomp gewoon goed.
 

Choempie

Member
Oké, bedankt voor je reactie. Is zo'n oliepomp eenvoudig te vervangen?
Ik tank euro95 als brandstof en daarnaast losse 2takt olie.
euro 95 heeft een tehoog octaangehalte waardoor je pakking het kunnen begeven. Dit zou misschien een rede kunnen zijn dat de scooter wat lekt.
 

Marcovt

Gas is alles
euro 95 heeft een tehoog octaangehalte waardoor je pakking het kunnen begeven. Dit zou misschien een rede kunnen zijn dat de scooter wat lekt.
bedoel je e10 ?
ik rij al 7 jaar op een scooter waar ik altijd euro 95 maar ik heb nog nooit een pakking hoeven te vervangen..
Post automatically merged:

Beste mensen,

Al geruime tijd lekt mijn scooter 'iets'. Eind vorig jaar heb ik hem helemaal schoon gemaakt en een bakje eronder gezet. Dat bakje is nu gevuld met olie; ik denk met 0,5 liter in een half jaar tijd. Het komt volgens mij uit de carburateur, bij de aansluiting met de luchtfilter (op het plaatje zie je een plasje staan). De aansluiting met het luchtfilter zat niet helemaal netjes. Dus vandaar dat het waarschijnlijk kan lekken; anders zou de olie in het luchtfilter verdwijnen. Het zou volgens mij ook mengsmering kunnen zijn, en dat de benzine inmiddels verdampt is.
Hebben jullie een idee hoe dit zou kunnen komen en of ik eenvoudig een paar dingen kan proberen?
Het gaat om een Yamaha Neo's 50cc 2-takt uit 2003; sinds die tijd heb ik deze ook in bezit. Motorisch is alles origineel; met snelle uitlaat en zonder varioring. Onderhoud laat ik doen bij een brommerzaak.
Hij staat altijd ietwat schuin op de zijstandaard, maar dat moet niet uitmaken toch?

View attachment 57000
ik denk dat je vlotternaalt niet goed afsluit ..
 

Choempie

Member
bedoel je e10 ?
ik rij al 7 jaar op een scooter waar ik altijd euro 95 maar ik heb nog nooit een pakking hoeven te vervangen..
Post automatically merged:


ik denk dat je vlotternaalt niet goed afsluit ..
Ik bedoel e10 ja, maar bijna alle euro95 is nu e10
 

theNEOSracer

New Member
Nee, oliepomp vervangen is niet heel moeilijk....
Maar je kunt het het best even controleren of dat het daadwerkelijk zo is!
Zomaar onderdelen vervangen (nieuwe pomp) is niet de juiste aanpak.

Je kunt het zelf namelijk heel makkelijk controleren bij Minarelli...
Plastic bekertje o.i.d. is al voldoende.., wel even wat kappen verwijderen zodat je bij het olieslangetje komt welke op de carburateur zit bevestigd.
Deze slang loshalen en in het lege bekertje hangen, laat dit een aantal uur staan (nachtje is ook goed), daarna kijken of dat er olie in het bekertje zit.
Als het bekertje na een x- aantal uur sporen vertoont van best een plasje olie, is de afsluitklep/membraan in de pomp kapot.
Is het erg weinig.., denk aan niks tot een druppeltje, dan is de pomp gewoon goed.
Inderdaad, na een nachtje ligt er een klein plasje olie in het bekertje. Kunnen we dan concluderen dat de oliepomp defect is? Dat verklaart wellicht ook waarom 'ie al een tijdje enorm blauw rookt na enige tijd stilstaan?

Klopt het dat de carburateur nu ook helemaal vol kan zitten met olie?

Na enig zoekwerk op internet (ik kan geen duidelijke how-to vinden): Qua vervangen van het pompje; is dat gewoon: losschroeven, eruit trekken, nieuwe erin, vastschroeven, mengsmering in de tank, ontluchtingsschroef iets open, slang op de carburateur eraf, motor laten draaien tot er olie uit de slang komt, slang op carburateur, ontluchtingsschroef dicht?
Of moet bijvoorbeeld ook de cilinderkop eraf?
 

Attachments

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Inderdaad, na een nachtje ligt er een klein plasje olie in het bekertje. Kunnen we dan concluderen dat de oliepomp defect is? Dat verklaart wellicht ook waarom 'ie al een tijdje enorm blauw rookt na enige tijd stilstaan?

Klopt het dat de carburateur nu ook helemaal vol kan zitten met olie?
Helaas is dan de oliepomp gewoon stuk..., de interne klep en/of membraan sluit dan de olietoevoer niet meer af.
Het is wat dat betreft een combinatie van teveel mengolie op plekken waar dit niet gewenst is.
Pure mengolie valt dan rechtstreeks op het inlaatmembraan onder het spruitstuk.
Aan de andere kant gaat dit dus ook richting het luchtfilter waar je ook geen (echte) olie mag verwachten.

Dit verklaart ook waarom de motor nogal rookt en/of stinkt tijdens de start en rijden in het begin.
Zeker als je ook een elec-choke hebt wat een rijker mengsel geeft tijdens de koude startfase.

euro 95 heeft een tehoog octaangehalte waardoor je pakking het kunnen begeven. Dit zou misschien een rede kunnen zijn dat de scooter wat lekt.
Het 2 takt motorblok is ontworpen voor E 95/98..., is al meer dan 20 jaar zo.
Snap niet zo goed wat dit moet toevoegen aan het topic, wellicht ben je in de war met Euro 3/4 modellen en motorblokken.
Hier betreft het een Neo's met een E1/E2 motorblok dus met een oliepomp waar geen brandstof bijkomt.., dus??

V.w.b. een nieuwe pomp ga ik even op zoek naar een handleiding...
Kan best zijn dat er ontlucht moet worden, maar dit is echt heel erg makkelijk.
Ik kom er nog op terug, moet nu even verplicht naar andere activiteiten overschakelen..., komt goed hoor!
 
Last edited:

theNEOSracer

New Member
Helaas is dan de oliepomp gewoon stuk..., de interne klep en/of membraan sluit dan de olietoevoer niet meer af.
Het is wat dat betreft een combinatie van teveel mengolie op plekken waar dit niet gewenst is.
Pure mengolie valt dan rechtstreeks op het inlaatmembraan onder het spruitstuk.
Aan de andere kant gaat dit dus ook richting het luchtfilter waar je ook geen (echte) olie mag verwachten.

Dit verklaart ook waarom de motor nogal rookt en/of stinkt tijdens de start en rijden in het begin.
Zeker als je ook een elec-choke hebt wat een rijker mengsel geeft tijdens de koude startfase.



Het 2 takt motorblok is ontworpen voor E 95/98..., is al meer dan 20 jaar zo.
Snap niet zo goed wat dit moet toevoegen aan het topic, wellicht ben je in de war met Euro 3/4 modellen en motorblokken.
Hier betreft het een Neo's met een E1/E2 motorblok dus met een oliepomp waar geen brandstof bijkomt.., dus??

V.w.b. een nieuwe pomp ga ik even op zoek naar een handleiding...
Kan best zijn dat er ontlucht moet worden, maar dit is echt heel erg makkelijk.
Ik kom er nog op terug, moet nu even verplicht naar andere activiteiten overschakelen..., komt goed hoor!
Super!
Dank alvast voor je hulp en uitleg tot nu toe!
 
Advertisement - register to remove this
Thread starter Similar threads Forum Replies Date
T olie lekkage Quick Forum 5
D speedfight 2 lekkage Quick Forum 5
A Gilera Runner Olie Lekkage Quick Forum 1
S kvs lekkage runner Quick Forum 2
B Lekkage Van KVS dop nrg Quick Forum 2
Similar threads





Top