Lekkage brandstof uit carburateur?

theNEOSracer

Well-Known Member
Beste mensen,

Al geruime tijd lekt mijn scooter 'iets'. Eind vorig jaar heb ik hem helemaal schoon gemaakt en een bakje eronder gezet. Dat bakje is nu gevuld met olie; ik denk met 0,5 liter in een half jaar tijd. Het komt volgens mij uit de carburateur, bij de aansluiting met de luchtfilter (op het plaatje zie je een plasje staan). De aansluiting met het luchtfilter zat niet helemaal netjes. Dus vandaar dat het waarschijnlijk kan lekken; anders zou de olie in het luchtfilter verdwijnen. Het zou volgens mij ook mengsmering kunnen zijn, en dat de benzine inmiddels verdampt is.
Hebben jullie een idee hoe dit zou kunnen komen en of ik eenvoudig een paar dingen kan proberen?
Het gaat om een Yamaha Neo's 50cc 2-takt uit 2003; sinds die tijd heb ik deze ook in bezit. Motorisch is alles origineel; met snelle uitlaat en zonder varioring. Onderhoud laat ik doen bij een brommerzaak.
Hij staat altijd ietwat schuin op de zijstandaard, maar dat moet niet uitmaken toch?

20200729_180510 - Copy.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Dat de scooter schuinstaat moet niks uitmaken tenzij er wat scheelt.
Maar ik kan niet echt opmaken uit je verhaal wat je nou precies tankt...
Is dit mengsmering (of meng je zelf) of toch euro 95?

Ik vermoed vooralsnog een lekkende oliepomp, de klep blijft dan open staan waardoor de mengolie vrij baan heeft.
Door de zwaarte kracht kan dit best heel snel gaan waardoor de carb en het membraan vol met olie komt te staan.
 
Nee, oliepomp vervangen is niet heel moeilijk....
Maar je kunt het het best even controleren of dat het daadwerkelijk zo is!
Zomaar onderdelen vervangen (nieuwe pomp) is niet de juiste aanpak.

Je kunt het zelf namelijk heel makkelijk controleren bij Minarelli...
Plastic bekertje o.i.d. is al voldoende.., wel even wat kappen verwijderen zodat je bij het olieslangetje komt welke op de carburateur zit bevestigd.
Deze slang loshalen en in het lege bekertje hangen, laat dit een aantal uur staan (nachtje is ook goed), daarna kijken of dat er olie in het bekertje zit.
Als het bekertje na een x- aantal uur sporen vertoont van best een plasje olie, is de afsluitklep/membraan in de pomp kapot.
Is het erg weinig.., denk aan niks tot een druppeltje, dan is de pomp gewoon goed.
 
euro 95 heeft een tehoog octaangehalte waardoor je pakking het kunnen begeven. Dit zou misschien een rede kunnen zijn dat de scooter wat lekt.
bedoel je e10 ?
ik rij al 7 jaar op een scooter waar ik altijd euro 95 maar ik heb nog nooit een pakking hoeven te vervangen..
Post automatically merged:

Beste mensen,

Al geruime tijd lekt mijn scooter 'iets'. Eind vorig jaar heb ik hem helemaal schoon gemaakt en een bakje eronder gezet. Dat bakje is nu gevuld met olie; ik denk met 0,5 liter in een half jaar tijd. Het komt volgens mij uit de carburateur, bij de aansluiting met de luchtfilter (op het plaatje zie je een plasje staan). De aansluiting met het luchtfilter zat niet helemaal netjes. Dus vandaar dat het waarschijnlijk kan lekken; anders zou de olie in het luchtfilter verdwijnen. Het zou volgens mij ook mengsmering kunnen zijn, en dat de benzine inmiddels verdampt is.
Hebben jullie een idee hoe dit zou kunnen komen en of ik eenvoudig een paar dingen kan proberen?
Het gaat om een Yamaha Neo's 50cc 2-takt uit 2003; sinds die tijd heb ik deze ook in bezit. Motorisch is alles origineel; met snelle uitlaat en zonder varioring. Onderhoud laat ik doen bij een brommerzaak.
Hij staat altijd ietwat schuin op de zijstandaard, maar dat moet niet uitmaken toch?

View attachment 57000
ik denk dat je vlotternaalt niet goed afsluit ..
 
Nee, oliepomp vervangen is niet heel moeilijk....
Maar je kunt het het best even controleren of dat het daadwerkelijk zo is!
Zomaar onderdelen vervangen (nieuwe pomp) is niet de juiste aanpak.

Je kunt het zelf namelijk heel makkelijk controleren bij Minarelli...
Plastic bekertje o.i.d. is al voldoende.., wel even wat kappen verwijderen zodat je bij het olieslangetje komt welke op de carburateur zit bevestigd.
Deze slang loshalen en in het lege bekertje hangen, laat dit een aantal uur staan (nachtje is ook goed), daarna kijken of dat er olie in het bekertje zit.
Als het bekertje na een x- aantal uur sporen vertoont van best een plasje olie, is de afsluitklep/membraan in de pomp kapot.
Is het erg weinig.., denk aan niks tot een druppeltje, dan is de pomp gewoon goed.

Inderdaad, na een nachtje ligt er een klein plasje olie in het bekertje. Kunnen we dan concluderen dat de oliepomp defect is? Dat verklaart wellicht ook waarom 'ie al een tijdje enorm blauw rookt na enige tijd stilstaan?

Klopt het dat de carburateur nu ook helemaal vol kan zitten met olie?

Na enig zoekwerk op internet (ik kan geen duidelijke how-to vinden): Qua vervangen van het pompje; is dat gewoon: losschroeven, eruit trekken, nieuwe erin, vastschroeven, mengsmering in de tank, ontluchtingsschroef iets open, slang op de carburateur eraf, motor laten draaien tot er olie uit de slang komt, slang op carburateur, ontluchtingsschroef dicht?
Of moet bijvoorbeeld ook de cilinderkop eraf?
 

Attachments

  • 20200731_124243 - Copy.jpg
    20200731_124243 - Copy.jpg
    127.1 KB · Views: 14
Inderdaad, na een nachtje ligt er een klein plasje olie in het bekertje. Kunnen we dan concluderen dat de oliepomp defect is? Dat verklaart wellicht ook waarom 'ie al een tijdje enorm blauw rookt na enige tijd stilstaan?

Klopt het dat de carburateur nu ook helemaal vol kan zitten met olie?

Helaas is dan de oliepomp gewoon stuk..., de interne klep en/of membraan sluit dan de olietoevoer niet meer af.
Het is wat dat betreft een combinatie van teveel mengolie op plekken waar dit niet gewenst is.
Pure mengolie valt dan rechtstreeks op het inlaatmembraan onder het spruitstuk.
Aan de andere kant gaat dit dus ook richting het luchtfilter waar je ook geen (echte) olie mag verwachten.

Dit verklaart ook waarom de motor nogal rookt en/of stinkt tijdens de start en rijden in het begin.
Zeker als je ook een elec-choke hebt wat een rijker mengsel geeft tijdens de koude startfase.

euro 95 heeft een tehoog octaangehalte waardoor je pakking het kunnen begeven. Dit zou misschien een rede kunnen zijn dat de scooter wat lekt.

Het 2 takt motorblok is ontworpen voor E 95/98..., is al meer dan 20 jaar zo.
Snap niet zo goed wat dit moet toevoegen aan het topic, wellicht ben je in de war met Euro 3/4 modellen en motorblokken.
Hier betreft het een Neo's met een E1/E2 motorblok dus met een oliepomp waar geen brandstof bijkomt.., dus??

V.w.b. een nieuwe pomp ga ik even op zoek naar een handleiding...
Kan best zijn dat er ontlucht moet worden, maar dit is echt heel erg makkelijk.
Ik kom er nog op terug, moet nu even verplicht naar andere activiteiten overschakelen..., komt goed hoor!
 
Last edited:
Helaas is dan de oliepomp gewoon stuk..., de interne klep en/of membraan sluit dan de olietoevoer niet meer af.
Het is wat dat betreft een combinatie van teveel mengolie op plekken waar dit niet gewenst is.
Pure mengolie valt dan rechtstreeks op het inlaatmembraan onder het spruitstuk.
Aan de andere kant gaat dit dus ook richting het luchtfilter waar je ook geen (echte) olie mag verwachten.

Dit verklaart ook waarom de motor nogal rookt en/of stinkt tijdens de start en rijden in het begin.
Zeker als je ook een elec-choke hebt wat een rijker mengsel geeft tijdens de koude startfase.



Het 2 takt motorblok is ontworpen voor E 95/98..., is al meer dan 20 jaar zo.
Snap niet zo goed wat dit moet toevoegen aan het topic, wellicht ben je in de war met Euro 3/4 modellen en motorblokken.
Hier betreft het een Neo's met een E1/E2 motorblok dus met een oliepomp waar geen brandstof bijkomt.., dus??

V.w.b. een nieuwe pomp ga ik even op zoek naar een handleiding...
Kan best zijn dat er ontlucht moet worden, maar dit is echt heel erg makkelijk.
Ik kom er nog op terug, moet nu even verplicht naar andere activiteiten overschakelen..., komt goed hoor!
Super!
Dank alvast voor je hulp en uitleg tot nu toe!
 
Korte statusupdate: inmiddels een nieuwe ('gebruikte') oliepomp aageschaft en gemonteerd. Carburateur opengemaakt, maar was redelijk schoon. Dus binnenkort even brandstof+olie mengen en pomp ontluchten...
 
Korte statusupdate: inmiddels een nieuwe ('gebruikte') oliepomp aageschaft en gemonteerd. Carburateur opengemaakt, maar was redelijk schoon. Dus binnenkort even brandstof+olie mengen en pomp ontluchten...
Ik begrijp niet goed waarom je brandstof +olie mengt, bovendien het olietankje vult om vervolgens de oliepomp te ontluchten?

Als de oliepomp werkt, hoef je toch geen olie bij de brandstof te mengen of bedoel je iets anders?
 
Ik begreep dat ontluchten het meest eenvoudig is als de scooter gewoon start en even laat draaien. Er komt dan na een tijdje vanzelf olie uit het pompje? Maar tijdens dat moment krijgt de cilinder geen olie. Dus als ik dan wat olie door de benzine heb gemengd, gaat het goed toch?
Ik dacht gewoon 1L euro98 + 20mL olie te mengen. Als de pomp dan ontlucht is, vul ik de tank verder af met euro98.
Of zie ik dan iets verkeerd?
 
Ah ok, zo had ik het niet bekeken.
Echter de eerste minuut krijgt de cilinder geen smering omdat de vlotterkamer van de carburateur nog gevuld zit met benzine zonder olie.
Wat je ook kunt doen is een beetje 2-takt olie in de cilinder spuiten zodat deze niet droog loopt en de bougie tijdens het ontluchten niet terug monteren.
Olie-slangetje wat normaal naar de carburateur of spruitstuk loopt in een bekertje hangen zodat je kunt zien of de pomp überhaupt begint te werken nadat alle lucht uit het circuit is.
Daarna met een boormachine met de juiste dop op de krukasmoer de krukas laten ronddraaien totdat een constante stroom aan oliedruppeltje in het bekertje druppen.
Na het vervangen van de oliepomp ben je immers toch bij de krukas.
 
Oké, dat klinkt inderdaad wat eenvoudiger.
Is dat gewoon een kwestie van een eetlepel olie in het boegiegat gieten? Moet ik dat daarna dan ook weer uit de cilinder verwijderen?
En hoe hard moet je met de boormachine draaien om een stroom druppeltjes te zien? Mijn boormachine draait volgas op 1860 rpm; is dat voldoende?
 
Een eetlepel is te veel, eerder een klein theelepeltje.
Het gaat er maar om dat de zuigerveren niet tegen een droge wand lopen.
De olie wordt immers ook niet verbrand zoals dit zou gebeuren als de motor echt zou lopen en de oliefilm op de wand en zuigerveren blijft aanwezig.
Als je er net genoeg in doet om de wand een filmpje te geven hoef je het er later niet uit te halen. ;)
In principe is elke snelheid van de boormachine ok, alleen hoe lager het toerental hoe minder druppeltjes per minuut in het bekertje zullen lopen.

Dus jouw boormachine is prima en is rond het stationair toerental.
 
Hoe kan de vlotterbak nou vollopen met olie? Daar hoort helemaal geen olie te zitten. Olie lekt echt niet via de carburateur. Daar heb je bepaalde druk voor nodig. Daarom is er ook een oliepomp aanwezig om druk op te bouwen voor de transport van olie.

Is het idd niet gewoon je vlotternaald die niet goed afsluit?
 
Beste mensen,

Al geruime tijd lekt mijn scooter 'iets'. Eind vorig jaar heb ik hem helemaal schoon gemaakt en een bakje eronder gezet. Dat bakje is nu gevuld met olie; ik denk met 0,5 liter in een half jaar tijd. Het komt volgens mij uit de carburateur, bij de aansluiting met de luchtfilter (op het plaatje zie je een plasje staan). De aansluiting met het luchtfilter zat niet helemaal netjes. Dus vandaar dat het waarschijnlijk kan lekken; anders zou de olie in het luchtfilter verdwijnen. Het zou volgens mij ook mengsmering kunnen zijn, en dat de benzine inmiddels verdampt is.
Hebben jullie een idee hoe dit zou kunnen komen en of ik eenvoudig een paar dingen kan proberen?
Het gaat om een Yamaha Neo's 50cc 2-takt uit 2003; sinds die tijd heb ik deze ook in bezit. Motorisch is alles origineel; met snelle uitlaat en zonder variatie. Onderhoud laat ik doen bij een brommerzaak.
Hij staat altijd enigszins schuin op de zij standaard, maar dat moet niet altijd toch?

View attachment 57000
Ik had dit ook ( nog steeds mee aan het prutsen ) de caberateur loopt nu over ! Dit kun je verhelpen door het afstellen van je vlotter ik raad je aan om daar een tuturial van te kijken op YouTube
 
Ik had dit ook ( nog steeds mee aan het prutsen ) de caberateur loopt nu over ! Dit kun je verhelpen door het afstellen van je vlotter ik raad je aan om daar een tuturial van te kijken op YouTube
Reageren kan je dus toch....................... en nog foutloos ook !
Hier hapert die "kl@te" site dus niet...
RAAR.........................................
 
Back
Top