Putjes in de voorvork. Oplossing lekkage?

Fiko

Monteur mechatronica
Hallo,

De voorvork van mijn Zip Fast Rider (1999) lekt olie. Poten zijn helemaal leeg. Veert nog alleen op de veren die erin zitten. Ik overweeg nu om de oliekeerringen te vervangen maar vraag mij af of dit nut zal hebben aangezien op de voorvorken veel putjes op bevinden.

Heeft iemand misschien een oplossing? Dikkere olie misschien zodat het minder lekt?

Onderdelen zijn vrijwel nergens meer verkrijgbaar. Heel marktplaats al afgezocht, niks kunnen vinden.
 

Attachments

  • WhatsApp Image 2022-04-30 at 11.36.44 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-04-30 at 11.36.44 PM.jpeg
    135.6 KB · Views: 17
Advertisement - register to remove this

Eerste wat bij mij opkomt is vervangen door nieuw.
als je alles vervangen zou hebben, maken de putjes (lees: oneffenheden) in het bovenste deel van de schokbreker
al je werk weer ongedaan door de afdichting te beschadigen.
(laten) reviseren is een heel karwei en niet zonder risico (zoals Dutchino al aangaf)

enne... geen nieuwe kunnen vinden voor je scooter?
het lijkt mij een beetje vreemd als deze voorvork alleen maar voor dit model scooter gemaakt is???

misschien uitzoeken op welke scootermodellen deze nog meer gebruikt is, en daarop googelen?
 
Hallo,

De voorvork van mijn Zip Fast Rider (1999) lekt olie. Poten zijn helemaal leeg. Veert nog alleen op de veren die erin zitten. Ik overweeg nu om de oliekeerringen te vervangen maar vraag mij af of dit nut zal hebben aangezien op de voorvorken veel putjes op bevinden.

Heeft iemand misschien een oplossing? Dikkere olie misschien zodat het minder lekt?

Onderdelen zijn vrijwel nergens meer verkrijgbaar. Heel marktplaats al afgezocht, niks kunnen vinden.
De olie zit in de voorpoten als demping voor heti n en uitveren. putjes is olie lekkage , dus je zou inderdaad kunnen overwegen om ze te laten hard chromen. De kosten hiervan vallen mee, MITS de putten niet te diep zijn, anders moeten ze er een nieuwe nikkel laag onder doen en dan wordt de prijs aanzienlijk hoger. Als je een beetje handig bent zou je ook poten uit een andere vork met de zelfde diameter binnenpoten kunnen nemen en ze op maat maken voor jou vork. Ben je echt handig en vind je het leuk om te doen en je hebt een goede draaibank kan je er zelf 1 maken..
 
Dit is gewoon hartstikke versleten..

Enigste optie is reviseren en vervangen van versleten onderdelen. Het opnieuw vervangen van de olie is nutteloos en zeer gevaarlijk..

Daar dacht ik ook al aan ja. Heeft inderdaad weinig zin om de keerringen te vervangen. Revisie van de poten zou als enige optie overblijven maar ik denk dat ik per toeval de juiste voorvork (kroonstuk) al heb gevonden. Geen originele maar deze zou het moeten doen:

Post automatically merged:

Misschien heb je hier iets aan:

Denk dat ik hem al heb.
Post automatically merged:

enne... geen nieuwe kunnen vinden voor je scooter?
het lijkt mij een beetje vreemd als deze voorvork alleen maar voor dit model scooter gemaakt is???

misschien uitzoeken op welke scootermodellen deze nog meer gebruikt is, en daarop googelen?

De RST heeft net een wat andere uitvoering voorvorkpoten. Zip type 3 heeft poten waar een wiel met trommelrem op komt. Zip sp en 2000 + wat erna komen hebben op hun beurt weer net wat andere afmetingen. Kan ook wel een SP monovork erin zetten maar die komt weer wat hoger uit.

Monovork van een type 3 rst past ook wel maar die zijn ook heel moeilijk te vinden.

Krijg je met oudere scooters he. Wordt steeds moeilijker om onderdelen te vinden.
 
Last edited:
Dik kans dat er iets onder die berg puin ligt. Jammer dat Ede zo ver ligt.
je kan m altijd mailen en appen ook geloof ik tegenwoordig, vroeger deed die niet aan telefoneren als ik me goed herinner. weet niet of die tegenwoordig wel de telefoon opneemt. ik weet niet of je van plan was om bij leertouwer langs te gaan, maar soest en ede ligt niet zo heel ver van elkaar vandaan.
 
Back
Top