Koelvloeistof lekkage en ratel

DylanNRGpower

New Member
Hey iedereen, ik ben nieuw op dit forum. Heb sinds kort een Piaggio NRG power watergekoeld met een 70cc Top performance black trophy. heb hem vorige week gekocht en degene van wie ik hem heb gekocht had de cillinder er zelf op gezet en had hem al 500 a 600 km ingereden. dus ik dacht ik kan gewoon vol gas rijden af en toe. is ook zo volgensmij alleen de scooter heeft een ratel bij een bepaald toerental zeg maar tussen de 6 en 7000 toeren. degene van wie ik hem gekocht heb had hem zelf helemaal netjes gemaakt en van de eerste eigenaar gekocht en alle boekjes en toebehoren zitten er ook bij. de scooter lekt ook koelvloeistof wat onder de aansluiting van de uitlaat op de cillinder vandaan komt, waarschijnlijk komt het dus uit de cillinder.
het lijkt mij dat ik de ratel en de koelvloeistoflekkage niet kan negeren, ik denk zelf dat de koppakking lek is en als ik die vervang dat de lekkage dan waarschijnlijk wel over is maar misschien denken andere hier daar anders over.
en wat de ratel veroorzaakt zou ik niet weten, het is een soort schrapend geluid tussen de 6 en 7000 toeren, het komt rond de cillinder vandaan. :(
misschien dat mensen met wat meer ervaring hebben met scooters mij kunnen helpen, zou erg fijn zijn ik heb namelijk geen zin dat mijn scooter vastloopt ik heb hem pas net
hij heeft trouwens 9000km dus valt nog mee.
ik weet trouwens niet of ik dit bericht onder het goeie topic plaats heb niet zoveel ervaring met forums.
Alvast bedankt
Dylan
 
Advertisement - register to remove this

Als er ergens koelvloeistof tussenuit komt dan is dat niet goed. Dit betekent loshalen en kijken waarom hij lekt.

Weet je zeker dat het niet de waterpomp is?
ik zou het niet weten eigenlijk, heb nog nooit aan een waterpomp gesleuteld, heb een keer een cillinder en zuiger vervangen, en een keertje een sproeiertje en v snaar enzo maar voor de rest weet ik vrij weinig van scooters af, zou die ratel ook van de waterpomp kunnen komen dan?
 
Kan zeker van je waterpomp komen even deksel eraf en controleren. Kost niks alleen een beetje handzeep.
oke ga ik ff het deksel eraf halen, hoe bedoel je handzeep? en hoe kan ik zien of de waterpomp kapot/lek is? en als ik het deksel eraf haal loopt er dan geen koelvloeistof uit?
sorry ben best wel onbekend met scooters ben altijd bang dat ik iets groots sloop ofzo haha
Post automatically merged:

Kan zeker van je waterpomp komen even deksel eraf en controleren. Kost niks alleen een beetje handzeep.
ik heb de moertjes proberen los te draaien maar deze zijn van plastic ofzo? ze breken gewoon af
 
Last edited:
oke ga ik ff het deksel eraf halen, hoe bedoel je handzeep? en hoe kan ik zien of de waterpomp kapot/lek is? en als ik het deksel eraf haal loopt er dan geen koelvloeistof uit?
sorry ben best wel onbekend met scooters ben altijd bang dat ik iets groots sloop ofzo haha
Post automatically merged:


ik heb de moertjes proberen los te draaien maar deze zijn van plastic ofzo? ze breken gewoon af
ik zat aan de vliegwieldekselpluggen te draaien ben ik achter gekomen, beetje dom haha leken wel heel erg op moeren, ff nieuw plugje regelen
 
oke ga ik ff het deksel eraf halen, hoe bedoel je handzeep? en hoe kan ik zien of de waterpomp kapot/lek is? en als ik het deksel eraf haal loopt er dan geen koelvloeistof uit?
sorry ben best wel onbekend met scooters ben altijd bang dat ik iets groots sloop ofzo haha
Post automatically merged:


ik heb de moertjes proberen los te draaien maar deze zijn van plastic ofzo? ze breken gewoon af
Nou omdat je vieze handen krijgt van sleutelen heb je daarna handzeep nodig :tearsofjoy: :tearsofjoy: Spelingen controleren van alles motoronderdelen is eigenlijk het eerst wat je dan doet. Het kan zomaar zijn dat er ergens een lager uit ligt.

als je net begint met sleutelen dan sloop je altijd wel iets haha. Als je zeker weet dat de koelvloeistof ergens uit loopt dan moet je dat ook oplossen. Een ratel kan vaak van alles zijn. Er draait immers van alles rond in dat blok.

Vaak helpt een verduidelijking van je probleem ook. Als je bijvoorbeeld een filmpje maakt.
 
Nou omdat je vieze handen krijgt van sleutelen heb je daarna handzeep nodig :tearsofjoy: :tearsofjoy: Spelingen controleren van alles motoronderdelen is eigenlijk het eerst wat je dan doet. Het kan zomaar zijn dat er ergens een lager uit ligt.

als je net begint met sleutelen dan sloop je altijd wel iets haha. Als je zeker weet dat de koelvloeistof ergens uit loopt dan moet je dat ook oplossen. Een ratel kan vaak van alles zijn. Er draait immers van alles rond in dat blok.

Vaak helpt een verduidelijking van je probleem ook. Als je bijvoorbeeld een filmpje maakt.
Is goed zal m vanavond ff beetje warm rijden en een filmpje maken
 
Als iemand wat verkoopt aan iemand zonder verstand van scooters is het natuurlijk net nieuw en goed gemonteerd en alles wat je wil horen. Maar waarschijnlijk ben je met een nieuw pakking setje en de boel op het juiste moment vast draaien al een heel eind geholpen
Post automatically merged:

Kan zeker van je waterpomp komen even deksel eraf en controleren. Kost niks alleen een beetje handzeep.
Piaggio heeft geen waterpompdeksel zoals Minarelli. Als je pomp oid lekt komt het echt tussen je carter helften uit.

Wacht verder ff met rijden aub, kijk eerst eens waar het lekt voor je alles kapot rijd .

En waar komt het geratel vandaan? Vanuit je kickstart of zit het ergens anders? Misschien je krukas moer gewoon los?
 
Als iemand wat verkoopt aan iemand zonder verstand van scooters is het natuurlijk net nieuw en goed gemonteerd en alles wat je wil horen. Maar waarschijnlijk ben je met een nieuw pakking setje en de boel op het juiste moment vast draaien al een heel eind geholpen
Post automatically merged:


Piaggio heeft geen waterpompdeksel zoals Minarelli. Als je pomp oid lekt komt het echt tussen je carter helften uit.

Wacht verder ff met rijden aub, kijk eerst eens waar het lekt voor je alles kapot rijd .

En waar komt het geratel vandaan? Vanuit je kickstart of zit het ergens anders? Misschien je krukas moer gewoon los?
het lekt vanuit de cillinder onder de aansluiting van de uitlaat op de cillinder, het geratel komt ook ergens daar vandaan
Post automatically merged:

het lekt vanuit de cillinder onder de aansluiting van de uitlaat op de cillinder, het geratel komt ook ergens daar vandaan
ik ga er zo even een stukkie op rijden en dan maak ik een filmpje anders zit ik dalijk allemaal dingen uit elkaar te halen waar het niet eens vandaan komt misschien zegt iemand naar aanleiding van het filmpje wel wat het is
 
ik heb hier een paar filmpjes, eigenlijk ratelt hij altijd wel, en koelvloeistof lekt ook aardig. als iemand een idee heeft hoe ik het kan oplossen zou dat heel fijn zijn heb de scooter net een week hij zag er echt als nieuw uit, zou het heel jammer vinden als het blok helemaal niet oke is.
Alvast bedankt jongens


 
Als je nou eens stopt met dat ding te starten en er mee te rijden...

Die cilinder is ver op zn eind zo te zien en horen, of er zit een verkeerde pistonpen in. Maar hoe dan ook ben je een oor aangenaaid als dit 500km oud zou moeten voorstellen...

Zou er mooi mee terug gaan en mn geld terug halen, als je er mee blijft rijden komt je pistonpen er gegarandeerd een keer uit als dat het geval is. Dan draai je je krukas, zuiger, cilinder en wie weet wat allemaal nog meer de vernieling in.

Het lekken van de kvs zal zo te zien wel komen door een gare pakkingset die al meerdere keren is gebruikt en de cilinder die niet op het juiste moment vast staat.

Dus mijn tip is ga er nou echt niet mee rijden om het ff aan je maatje te laten horen die ook altijd scooters fixt zodat die je voor een paar centen denkt te helpen.
Want dit is gewoon een complete blokrevisie waar je niet omheen kan helaas
 
Als je nou eens stopt met dat ding te starten en er mee te rijden...

Die cilinder is ver op zn eind zo te zien en horen, of er zit een verkeerde pistonpen in. Maar hoe dan ook ben je een oor aangenaaid als dit 500km oud zou moeten voorstellen...

Zou er mooi mee terug gaan en mn geld terug halen, als je er mee blijft rijden komt je pistonpen er gegarandeerd een keer uit als dat het geval is. Dan draai je je krukas, zuiger, cilinder en wie weet wat allemaal nog meer de vernieling in.

Het lekken van de kvs zal zo te zien wel komen door een gare pakkingset die al meerdere keren is gebruikt en de cilinder die niet op het juiste moment vast staat.

Dus mijn tip is ga er nou echt niet mee rijden om het ff aan je maatje te laten horen die ook altijd scooters fixt zodat die je voor een paar centen denkt te helpen.
Want dit is gewoon een complete blokrevisie waar je niet omheen kan helaas
de meneer waarvan ik hem gekocht heb heeft hem gekocht van de 1ste eigenaar, die alle boekjes vanaf begin af aan heeft gehouden. Zelfs de reservesleutel zit nog in het orginele hoesje, hij heeft er een nieuwe achterveer op gezet van yss terwaarde van 100 euro, een cillinder van 200 euro, allebei met het aankoopboekje erbij. Hij heeft de kappen weer mooi gemaakt en een nieuwe orginele stickerset gekocht van weet ik veel hoeveel euro. de cillinder heeft hij zelf gemonteerd en hij heeft alles zelf afgesteld. hij had zeker wel verstand van scooters hij had veel over het ding te vertellen. hij was er zelfs een keer mee naar den haag geweest. het was gewoon een redelijke gozer die iemand ermee blij wou maken.
ik denk dat jij een beetje loopt te overdrijven, ik zeg niet dat ik het zeker weet.
jij zegt dat ik niet had moeten rijden maar dan had ik helemaal niks geweten en was ik zomaar dingen gaan uitproberen.
misschien heeft iemand anders een ander oordeel. maar ik wil wel zeker weten dat ik mijn blok moet laten reviseren want het kost aardig wat geld
ik rijd ook niet achterlijk op de scooter ik laat hem altijd minimaal tussen de 5 en 10 min warmrijden en ga dan pas boven de 50 en geef bijna nooit vol gas
jij zegt dat het aan me pistonpen ligt dat die verkeerd gemonteerd is, en dat er een gare pakkingset op zit.
als ik de pistonpen goed monteer en er een nieuwe pakkingset op monteer zou het toch gewoon goed moeten zijn?
daarna stel je als conclusie dat ik een gehele blokrevisie moet laten uitvoeren
beetje raar verhaal….
 
de meneer waarvan ik hem gekocht heb heeft hem gekocht van de 1ste eigenaar, die alle boekjes vanaf begin af aan heeft gehouden. Zelfs de reservesleutel zit nog in het orginele hoesje, hij heeft er een nieuwe achterveer op gezet van yss terwaarde van 100 euro, een cillinder van 200 euro, allebei met het aankoopboekje erbij. Hij heeft de kappen weer mooi gemaakt en een nieuwe orginele stickerset gekocht van weet ik veel hoeveel euro. de cillinder heeft hij zelf gemonteerd en hij heeft alles zelf afgesteld. hij had zeker wel verstand van scooters hij had veel over het ding te vertellen. hij was er zelfs een keer mee naar den haag geweest. het was gewoon een redelijke gozer die iemand ermee blij wou maken.
ik denk dat jij een beetje loopt te overdrijven, ik zeg niet dat ik het zeker weet.
jij zegt dat ik niet had moeten rijden maar dan had ik helemaal niks geweten en was ik zomaar dingen gaan uitproberen.
misschien heeft iemand anders een ander oordeel. maar ik wil wel zeker weten dat ik mijn blok moet laten reviseren want het kost aardig wat geld
ik rijd ook niet achterlijk op de scooter ik laat hem altijd minimaal tussen de 5 en 10 min warmrijden en ga dan pas boven de 50 en geef bijna nooit vol gas
jij zegt dat het aan me pistonpen ligt dat die verkeerd gemonteerd is, en dat er een gare pakkingset op zit.
als ik de pistonpen goed monteer en er een nieuwe pakkingset op monteer zou het toch gewoon goed moeten zijn?
daarna stel je als conclusie dat ik een gehele blokrevisie moet laten uitvoeren
beetje raar verhaal….
Misschien is kijken of het van het afdicht dopje komt van de temperatuurmeter, daar had ik ook een lekkage. Als die niet goed afsluit kunnen er hele kleine drupjes langs komen.
 
Misschien is kijken of het van het afdicht dopje komt van de temperatuurmeter, daar had ik ook een lekkage. Als die niet goed afsluit kunnen er hele kleine drupjes langs komen.
ik zal wel ff de kappen eraf halen en rondom de cillinder kijken als ik er tijd voor heb, ff kijken of alles goed vast zit desnoods demonteer ik de cillinder ff en zet ik er een nieuwe pakkingset tussen.
bedankt voor je advies
 
de meneer waarvan ik hem gekocht heb heeft hem gekocht van de 1ste eigenaar, die alle boekjes vanaf begin af aan heeft gehouden. Zelfs de reservesleutel zit nog in het orginele hoesje, hij heeft er een nieuwe achterveer op gezet van yss terwaarde van 100 euro, een cillinder van 200 euro, allebei met het aankoopboekje erbij. Hij heeft de kappen weer mooi gemaakt en een nieuwe orginele stickerset gekocht van weet ik veel hoeveel euro. de cillinder heeft hij zelf gemonteerd en hij heeft alles zelf afgesteld. hij had zeker wel verstand van scooters hij had veel over het ding te vertellen. hij was er zelfs een keer mee naar den haag geweest. het was gewoon een redelijke gozer die iemand ermee blij wou maken.
ik denk dat jij een beetje loopt te overdrijven, ik zeg niet dat ik het zeker weet.
jij zegt dat ik niet had moeten rijden maar dan had ik helemaal niks geweten en was ik zomaar dingen gaan uitproberen.
misschien heeft iemand anders een ander oordeel. maar ik wil wel zeker weten dat ik mijn blok moet laten reviseren want het kost aardig wat geld
ik rijd ook niet achterlijk op de scooter ik laat hem altijd minimaal tussen de 5 en 10 min warmrijden en ga dan pas boven de 50 en geef bijna nooit vol gas
jij zegt dat het aan me pistonpen ligt dat die verkeerd gemonteerd is, en dat er een gare pakkingset op zit.
als ik de pistonpen goed monteer en er een nieuwe pakkingset op monteer zou het toch gewoon goed moeten zijn?
daarna stel je als conclusie dat ik een gehele blokrevisie moet laten uitvoeren
beetje raar verhaal….
Je hoeft me niet te geloven, dan trek je je eigen plan. Maar zal vast meer aan de hand zijn als de persoon die het blok onder handen heeft genomen niet merkt dat de pistonpen niet goed past. En wat heeft een cilinder van 200 euro nou voor meerwaarde als ze zeggen dat ie 600km oud is maar ik op je filmpje toch zie dat die noooooooit maar 600km heeft gedraaid. Of heb je Parijs Dakar er soms mee gereden? Kijk mij maakt het niet uit wie je gelooft, kan mij het nou verrotten dat je heel dat ding de tyfus inrijd als je met zoiets doorrijd wat niet goed in elkaar zit. En natuurlijk zit er een gare pakkingset tussen waar komt anders die kvs vandaan? Die komt echt niet zo door je cilinderwand heen hoor als je pakkingen goed zijn. Zolang jij maar gelooft dat Marktplaats er is om andere mensen blij te maken en niet om je half werkende scooter aan een ander aan te smeren dan zal het allemaal wel meevallen wanneer je of zonder koelvloeistof staat of met een pistonpen in je cilinderwand.

Vervelend wanneer je niet het antwoord krijgt dat je wil horen dat het maar een los boutje ofzo is.
 
Je kappen rond je cilinder had je er allang af moeten halen om goed te kunnen kijken waar het lekt, voordat je gelijk een topic opent met allerlei vragen zonder zelf enig initiatief te tonen en dingen zelf te controleren.

Dat is precies wat Bartj met zijn topic over de handige tips/stickys bedoeld

Je hebt bij de aankoop ook niet onder het blok gekeken want dan had je allang gezien dat het hele blok ranzig was en er al een lekkage zat. Want dit wordt nooit zo vies van die week dat jij hem hebt.
Ik zou zelf de cilinder eraf halen en kijken wat er nou werkelijk ratelt en waar de lekkage vandaan komt. Trek ook je carterkap eraf om te de staat van de onderdelen hierachter te bekijken. Kan ook zomaar zijn dat je seal vam de waterpomp lekt en dan moet je het blok splitsen.
 
bedankt voor het meedenken ik ga wel kijken
ik kan wel een beetje sleutelen maar als ik koelvloeistof lekkage heb en een rare ratel heb ik geen flauw idee waar ik moet zoeken
daarom kom ik hier voor advies
niet om gezeik over wat ik goed en fout doe
als ik dit topic niet had gestart had ik helemaal niks geweten
 
Nee maar het starten is dus niet slim wat ik al meerdere keren heb gezegd. Je weet inderdaad niet waar de fout precies zit en elke keer dat je hem start is de kans dus groter dat je wat kapot maakt...
 
Als iemand wat verkoopt aan iemand zonder verstand van scooters is het natuurlijk net nieuw en goed gemonteerd en alles wat je wil horen. Maar waarschijnlijk ben je met een nieuw pakking setje en de boel op het juiste moment vast draaien al een heel eind geholpen
Post automatically merged:


Piaggio heeft geen waterpompdeksel zoals Minarelli. Als je pomp oid lekt komt het echt tussen je carter helften uit.

Wacht verder ff met rijden aub, kijk eerst eens waar het lekt voor je alles kapot rijd .

En waar komt het geratel vandaan? Vanuit je kickstart of zit het ergens anders? Misschien je krukas moer gewoon los?

@bartj
Bedankt voor de beheldering, zo te zien was het overduidelijk dat de kvs uit de cilinder komt. Niet echt verstandig om daarmee te gaan rijden inderdaad. Dit was misschien niet helemaal duidelijk voor DylanNRGpower.

@DylanNRGpower
Het filmpje waarbij we de lekkage konden zien was voldoende geweest. Het nooit verstandig om te rijden met lekkages omdat je hier hard mee op je plaat kunt gaan.
 
Back
Top